Uppgraderingssjukan...

Uppgraderingssjukan...
Har äntligen fått tag i en ny hoj, en Juliana Maverick C S- (samma ram som SC Hightower). Är mkt nöjd med den så här långt men har redan börjat stirra mig blind på hur jag ska uppgradera den framöver... 😂
Det jag skulle vilja piffa till är
1. Cockpit: Era tips på prisvärda raka 35mm kolstyren? Är för kort för riser bars...
2. Grupp: Nuvarande är komplett GX. Sugen på att pimpa med XX1 el X01. Är det värt det? Räcker ett uppgraderingskit eller är det dumsnålt att inte köra på kolvevpartiet också?
3. Hjulen. Nog det viktigaste. Nuvarande är Raceface AR offset. Sugen på vassare, helst kol men lätta,styva alurims funkar också. Har kollat lite på Newmen, Stans alu, Ibis och Hunt. Vad rek ni?

Detta är alltså en mer långsiktig plan, hjulen som sagt prio 1. Tacksam för all input!

AX3L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
1. Oneup skulle jag titta på! Oklart hur det ser ut med rise på den dock. Har du redan minimalt med spacers?

2. Byt i så fall bara reglaget, det gör största delen av prestandan. Resten kan du väl uppgradera när det slits ut isf :)

3. Är du liten och lätt funkar nog det mesta, så se till att hjulen är lätta. Newmen verkar vara bland det bättre av färdigbyggda hjul!

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
1: Dålig koll på 35mm. En tanke är ju att byta styrstammen så kan du hitta högvis med vanliga styren.
2: Nej, det är inte värt det i prestanda. Byt när det är slitet. Gx-reglaget är lättare än de dyrare och saknar nog bara nån justering vad gäller funktion. Ska du märka nån skillnad på vikt är det nog vevpartiet du får satsa på, det borde bli flest gram per krona trots att det är dyraste inköpet. Och kassetten förstås, köp en lyxigare till nya hjulparet. Kedjan likaså.
3: Kinakol är ju mest prisvärt, men det blir aldrig billigt. Slowbuild i Tyskland verkar ha nästan lika bra priser. Newmen-fälgarna verkar poppis. Undvik brandade smala kolhjul till överpris.

Uppgraderingssjukan...
Tack! Har kört stammen i botten så tyvärr, blir inget riser... Ska kolla oneup.
Intressant idé att bara byta reglagen, tänkte själv att kedjan och kasetten skulle göra stor skillnad...

Uppgraderingssjukan...
1: Dålig koll på 35mm. En tanke är ju att byta styrstammen så kan du hitta högvis med vanliga styren.
2: Nej, det är inte värt det i prestanda. Byt när det är slitet. Gx-reglaget är lättare än de dyrare och saknar nog bara nån justering vad gäller funktion. Ska du märka nån skillnad på vikt är det nog vevpartiet du får satsa på, det borde bli flest gram per krona trots att det är dyraste inköpet. Och kassetten förstås, köp en lyxigare till nya hjulparet. Kedjan likaså.
3: Kinakol är ju mest prisvärt, men det blir aldrig billigt. Slowbuild i Tyskland verkar ha nästan lika bra priser. Newmen-fälgarna verkar poppis. Undvik brandade smala kolhjul till överpris.
Tack! Är som sagt lite sugen på Hunt eller Newmen. Är det någon som har köpt från Newmen direkt snarare än Slowbuild? Blev så avskräckt av ngn här som skrev att de hade beställt men aldrig fick några hjul...

AX3L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Tack! Har kört stammen i botten så tyvärr, blir inget riser... Ska kolla oneup.
Intressant idé att bara byta reglagen, tänkte själv att kedjan och kasetten skulle göra stor skillnad...
Kedjan kan du med fördel byta ut till en XX1 när den gamla är utsliten. Kronor per mil blir ofta bättre på en sådan ändå. Jag har iof aldrig prioriterat att köpa en dyr kassett, men min bild är att skillnaden i prestanda är försumbar sett till pris. De dyra kassetterna är väl dessutom i alu på fler drev och håller därmed sämre. Däremot reglage skiljer rätt mycket är min erfarenhet. Inte nog med att man kan justera ett XX1-reglage mycket bättre, men växlingarna är snärtigare och håller sig så längre pga lager istället för glidbussning t.ex. Vevarna är ju i så fall bara för vikt och fåfänga, så innan du börjar titta på sådana skulle jag kollat över vilka andra komponenter på cykeln som kan lättas till billigare peng per gram.

shro0maz

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Sitter du inte rakare med raise på styret? Kör en lite kortare stam? Du kan ju vrida styret aningen bakåt med lite mera raise så du får det närmare, o kanske 8° backsweep, borde kompensera.

kol vevar gör stor skillnad, dyrt men vill man få ner vikt så satsa där

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Då skiljer sig mina och AX3Ls erfarenheter avseende reglage. Nu har jag iofs inte använt XX1 12-delat. Men annars har jag inte märkt någon skillnad XTR->Deore eller XX1->X7. Till ungarna har det varit en fördel att kunna vrida på tumreglaget på SRAM, men jag har klarat mig utan.
Som sagt inte värt att uppgradera grupp vad gäller funktion. Men vikt och fåfänga kan vara viktigt.

shro0maz

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Nx reglaget är lättaste, xx1 väger mer men det är pga att man kan sjysstera läget på växelföraren. Skiljer bara något enstaka gram

Uppgraderingssjukan...
Sitter du inte rakare med raise på styret? Kör en lite kortare stam? Du kan ju vrida styret aningen bakåt med lite mera raise så du får det närmare, o kanske 8° backsweep, borde kompensera.

kol vevar gör stor skillnad, dyrt men vill man få ner vikt så satsa där
Tack för tipsen! Har kortaste(?) stammen och viss backsweep.

Om jag ska sammanfatta verkar det råda lite delade meningar om vilka av växelkomponenterna/drivlinan som ger mest bang for the buck. Jag är lite sugen på att lätta cykeln, kanske att kolvevparti blir något då...

Fler förslag om hjulen? Jag verkar också ha snurrat ihop det med slowbuild och den där firman med mannen som heter Udo, det var ju bra eftersom många verkar nöjda med slowbuild.

Mini_me

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Jag tyckte det var stor skillnad att byta från SLX till XTR (11 delat) iaf.
Sen att jag tycker du ska vaska hela Eagle gruppen och köra Shimano är en helt annan fråga :)

Berk

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Sram GX är helt ok, dyrare är framförallt lättare. Vid 11-speed är X1 trigger lite bättre än GX, för att GX har ingen Zero Loss. Men GX Eagle trigger har Zero Less och känns lika smidigt som min 11-speed GX. Kanske har dyrare trigger kullager, men hittar ingen bra info kring det.

För hjul finns mycket att välja emellan. I en test i tyska Bike magazin var Syntace kol hjul klar starkare än den andra, också snygg och lätt:
För mycket mindre pengar är Newmen SL A.30 fälgar med DT 350 nav hos SlowBuild en jättebra och happy-korrekt val.

AX3L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Hjul skadar väl egentligen aldrig att lägga pengar på om man har råd, men i ditt fall vette tusan ändå om det är det du ska prioritera och framförallt inte något kralligt enduroset. Om vi leker med tanken att du väger runt 50kg och inte tävlar i EWS kan väl knappast något hjul vara för flexigt eller ohållbart, så sikta på nåt ganska lätt. Hunts 30mm (?) på runt 15-1600 gram känns väl väldigt rimligt? Att lätta cykeln känns däremot väldigt klokt eftersom det är en ansenlig del av din systemvikt som du kan kapa.

Uppgraderingssjukan...
Hjul skadar väl egentligen aldrig att lägga pengar på om man har råd, men i ditt fall vette tusan ändå om det är det du ska prioritera och framförallt inte något kralligt enduroset. Om vi leker med tanken att du väger runt 50kg och inte tävlar i EWS kan väl knappast något hjul vara för flexigt eller ohållbart, så sikta på nåt ganska lätt. Hunts 30mm (?) på runt 15-1600 gram känns väl väldigt rimligt? Att lätta cykeln känns däremot väldigt klokt eftersom det är en ansenlig del av din systemvikt som du kan kapa.
Exakt, lite så tänker jag. Mellankralliga lättare kolhjul, lättare grupp/drivlina och lite uppfräschning av cockpit med lättare styre. Och så kanske lättare däck, sitter på maxxis minion dhf och dhr tubeless, borde kunna kapa lite vikt och rullmotstånd även där...

Lingon

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Det låter nästan som du köpt fel cykel? Kanske bättre att komplettera med en 120-130-hoj när du skall trampa stig?
Kommer nog landa på ungefär samma kostnad innan du ärklar med uppgraderingarna av Maverick:en. :D

Uppgraderingssjukan...
Det låter nästan som du köpt fel cykel? Kanske bättre att komplettera med en 120-130-hoj när du skall trampa stig?
Kommer nog landa på ungefär samma kostnad innan du ärklar med uppgraderingarna av Maverick:en. :D
Njae, jag tycker själva cykeln är ändamålsenlig, kör mest stökig trail och lite park, och vill komma in lite på enduro-spåret. Men jag tänker som sagt lite långsiktigt, att få ett drömbygge vartefter. 🙂

HåkanC

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
I en test i tyska Bike magazin var Syntace kol hjul klar starkare än den andra
Att enda fördelen (eller kanske snarare USPen) är att syntacehjulen är starkare jmf med andra är väl ganska så ointressant för en liten och lätt cyklist som TS
Roterande vikt, och kanske även i 2a hand totalvikt, borde komma högre upp på listan för TS.
Åtminstone enl mig

Uppgraderingssjukan...
Att enda fördelen (eller kanske snarare USPen) är att syntacehjulen är starkare jmf med andra är väl ganska så ointressant för en liten och lätt cyklist som TS
Roterande vikt, och kanske även i 2a hand totalvikt, borde komma högre upp på listan för TS.
Åtminstone enl mig
👌👌 Har du några förslag på prisvärda hjul av den karaktären? Jag vill ju ha ett hjul som tål stök, bröt och park men har som du säger inte samma hållbarhetskrav som någon som väger mer och kör rejält hårdare. Så för mig skulle det nog göra stor skillnad att få ner roterande massa och totalvikt.

Makten

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Kolla vad dina befintliga hjul väger först. AR-fälgarna är lätta och faktiskt riktigt bra, om än kanske inte så hållbara.
Att köpa kralliga kolhjul har sina nackdelar och om du är lätt kommer de förmodligen kännas väldigt styva. Och det är INTE bara en fördel. Det blir stötigare och i vissa fall får man sämre grepp till och med.

Vad gäller växlar så är det dyrt att kapa vikt och rent prestandamässigt är det kassett och kedja som gör skillnad. Bakväxeln är skitsamma medan reglaget gör en del för känslan.

Att börja byta grejer utan att riktigt veta varför är sällan en bra idé. Är du inte missnöjd med något kanske det är bättre att cykla ett tag först så lär du märka om du känner att nåt "behöver" ändras. 😉

Uppgraderingssjukan...
Kolla vad dina befintliga hjul väger först. AR-fälgarna är lätta och faktiskt riktigt bra, om än kanske inte så hållbara.
Att köpa kralliga kolhjul har sina nackdelar och om du är lätt kommer de förmodligen kännas väldigt styva. Och det är INTE bara en fördel. Det blir stötigare och i vissa fall får man sämre grepp till och med.

Vad gäller växlar så är det dyrt att kapa vikt och rent prestandamässigt är det kassett och kedja som gör skillnad. Bakväxeln är skitsamma medan reglaget gör en del för känslan.

Att börja byta grejer utan att riktigt veta varför är sällan en bra idé. Är du inte missnöjd med något kanske det är bättre att cykla ett tag först så lär du märka om du känner att nåt "behöver" ändras. 😉
Tack för utförligt svar! Jag går mest på hur min gamla cykel var specad och på hur jag kan få bort lite onödig vikt. Som sagt, det är ingen brådska med något, förutom möjligen hjulen, för jag vill ändå ha två par för att enkelt och okladdigt kunna växla mellan DH och stig-gummi. 🙂

Uppgraderingssjukan...
varför vill man göra det?
För att inte sitta som en tant på en sjösala... 🤦🏻‍♀️ Om man är kort blir många cyklar med längre slaglängd fram och speciellt om man som jag, gillar 29or, ganska höga i stack. Då vill man inte addera ännu mer höjd genom att köra in en massa spacers under stammen och lägga på ett fett rise på styret...

Uppgraderingssjukan...
För att inte sitta som en tant på en sjösala... 🤦🏻‍♀️ Om man är kort blir många cyklar med längre slaglängd fram och speciellt om man som jag, gillar 29or, ganska höga i stack. Då vill man inte addera ännu mer höjd genom att köra in en massa spacers under stammen och lägga på ett fett rise på styret...
vad har det för fördelar att inte sitta bekvämt? Själv gillar jag hög stack. Frågar för att jag är nyfiken.

Berk

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Åtminstone enl mig
Håller med, men flesta endurohjul är inte lättare en Syntace. Att köra XC kol hjul istället känns farligt. Man behöver framförallt kol fälgar som inte går sönder när sten ramlar på den, det berör inte så mycket på vikt av cyklisten.

Plush

Moderator
Forumvärd
Uppgraderingssjukan...
För att det inte går att cykla på ett vettigt sätt .
Säger vem?

Alla cyklister är inte stöpta i samma form och har inte exakt samma förutsättningar som näste cyklist.
Era "råd" hjälper inte direkt hen eller hur?
Är någon av er välutbildade i bikefit? Eller har ni insikt i om hen har skador som inte nämns och som påverkar?

Låt hen avgöra vad som är bäst för sin egen åkning och låt det vara där.

Hen ville bara ha tips på raka kolfiberstyren. Inte era utläggningar om ev ställningar och vad som enligt er är bästa sättet att sitta på.

hm

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Säger vem?

Alla cyklister är inte stöpta i samma form och har inte exakt samma förutsättningar som näste cyklist.
Era "råd" hjälper inte direkt hen eller hur?
Är någon av er välutbildade i bikefit? Eller har ni insikt i om hen har skador som inte nämns och som påverkar?

Låt hen avgöra vad som är bäst för sin egen åkning och låt det vara där.

Hen ville bara ha tips på raka kolfiberstyren. Inte era utläggningar om ev ställningar och vad som enligt er är bästa sättet att sitta på.
Säger jag.
Nu är vi iofs på ts sida i frågan att det offast inte är så bra att sitta som på en sjösala damtralla på mtb i skogen . Jag känner ingen som gör det eller sett någon som sitter så i skogen . Även om det är skönt .
Men Kan iofs hända som du säger att vi alla är skapta olika med olika behov så ska inte dra alla över en kam . Förlåt

Edit . Själv kör jag med styre utan raiser från mt zoom och är nöjd med det. Men ingen koll på 35mm styren.

Senast ändrad:
Uppgraderingssjukan...
Stack av ramen skiljer sig bara 1 eller 2 cm mellan alla storlekar, men längden av cyklisten klart inte. Så behöver man som små åkare en rakt styre för att sitta i samma position som en lagom lång manlig åkare med riser.
Exakt så! Tror att det som jollyrottish uppfattar som "hög stack" är så som kortare cyklister ofta får sitta vare sig de vill eller inte. Lite svår ekvation att få ihop, att vara kort och gilla stora hjul! 😅😅

Uppgraderingssjukan...
Håller med, men flesta endurohjul är inte lättare en Syntace. Att köra XC kol hjul istället känns farligt. Man behöver framförallt kol fälgar som inte går sönder när sten ramlar på den, det berör inte så mycket på vikt av cyklisten.
Jag skulle inte vilja köra på ett par XC- hjul på cykeln, men gärna ett par lätta, rappa och lagom styva bredare kolhjul. Eftersom jag som ni redan listat ut är liten och lätt behöver jag inte några megakraftiga supertåliga bautahjul, men något lite lagom slagtåligt. 🙂

Uppgraderingssjukan...
Exakt så! Tror att det som jollyrottish uppfattar som "hög stack" är så som kortare cyklister ofta får sitta vare sig de vill eller inte. Lite svår ekvation att få ihop, att vara kort och gilla stora hjul! 😅😅
Jag gillar känslan av att inte behöva hänga över styret. När sadeln är så låg som möjligt i förhållande till styret samtidigt som man får rätt längd ner till pedalerna. Oavsett hur högt styret kändes skulle jag aldrig vela sänka det, det var därför jag frågade.

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Syntacehjulen är jättefina, och antagligen lika god kvalitet som vanligt. Men lite överbyggda för TS. För ca 50% mindre pengar går det att hitta fina grejor i nån av kina-shopparna istället. (Lightbicycle är Happykorrekta, jag har handlat av EIE, det finns minst en handfull seriösa till). Annars verkar Slowbuild vara en bra mellanhand.

Freddie L

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Jag gillar känslan av att inte behöva hänga över styret. När sadeln är så låg som möjligt i förhållande till styret samtidigt som man får rätt längd ner till pedalerna. Oavsett hur högt styret kändes skulle jag aldrig vela sänka det, det var därför jag frågade.
Känner du att du får tryck på framhjulet ändå, att du kommer i ”attackposition” med lite böjda armar? Jag bara antar att du cyklar i skogen iofs, det kanske du inte gör?

Uppgraderingssjukan...
Alltså sittställningen kommer nog inte vara samma om du kör XC/grusväg som om du nöter stökig stig eller kör enduro eller park. Trikåligan (XC) har ju en tendens att ha en aggressiv sittställning med mycket drop från sadel till styre medan en mer neutral ställning är vanligare för trail och enduro.

Uppgraderingssjukan...
Syntacehjulen är jättefina, och antagligen lika god kvalitet som vanligt. Men lite överbyggda för TS. För ca 50% mindre pengar går det att hitta fina grejor i nån av kina-shopparna istället. (Lightbicycle är Happykorrekta, jag har handlat av EIE, det finns minst en handfull seriösa till). Annars verkar Slowbuild vara en bra mellanhand.
Ja Kina verkar vara bra när det gäller bang for the buck men jag är hemskt dålig på att mecka själv 😅😅 så det vore najs med någon form av mer närliggande after sales support... Hunt känns ganska tilltalande med tanke på det...

Uppgraderingssjukan...
Alltså sittställningen kommer nog inte vara samma om du kör XC/grusväg som om du nöter stökig stig eller kör enduro eller park. Trikåligan (XC) har ju en tendens att ha en aggressiv sittställning med mycket drop från sadel till styre medan en mer neutral ställning är vanligare för trail och enduro.
vad är fördelen med det när man kör xc?

shro0maz

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Tack för tipsen! Har kortaste(?) stammen och viss backsweep.

Om jag ska sammanfatta verkar det råda lite delade meningar om vilka av växelkomponenterna/drivlinan som ger mest bang for the buck. Jag är lite sugen på att lätta cykeln, kanske att kolvevparti blir något då...

Fler förslag om hjulen? Jag verkar också ha snurrat ihop det med slowbuild och den där firman med mannen som heter Udo, det var ju bra eftersom många verkar nöjda med slowbuild.
X01-xx1 kassetten o ihåliga kolvevar gör väldig skillnad både stationär vikt men framför allt rotationsvikten, lättare uppför obsnabbare respons.

Berk

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Ja, det är svår. Min son kör nu 24" och nu han är 125 cm blir stack lagom med rakt styre (och nervinklad stam, som gör inte mycket med 40 mm längd). Tänker att byta till 26" vid 130 cm, men där blir stack för högd. Ska prova med -5 mm riser styre som min fru, som är också kort, provade med +5 mm rise men var för lågt.

Skulle själva vara nyfiken att prova 32", min det finns inte.

Berk

Aktiv medlem
Uppgraderingssjukan...
Håller med, men det finns inte många enduro hjul från kända tillvärkare som är lättare. Lightbicycle är en möjlighet. Om 25 mm bredde räcker är Newman SL X.A.25 jättelät och billigt hos SlowBuild.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer