[Uppgraderingstråd] Manitou Mastodon och Works Components vinklade styrlager

Atakua

Aktiv medlem
Det var en regnig lördag. Stigarna var blöta, rötterna var hala.
Det var äntligen dags att installera en ny gaffel.

Dagens meny bestod av:
1. Surly Wednesday med stel gaffel.
2. Manitou Mastodon Comp EXT gaffel. Jag har inte haft några dämpade gafflar på mina egna cyklar på två år. Undrar om det blir någon skillnad på cykling (haha).
3. Works Components styrlager med 1,5° vinklade koppar. Meningen här var att göra cykelns huvudvinkel släckare.
4. Verktyg för att banka ut, banka in, skära av, fila, skruva av och skruva på.

Cykelns utseende före uppgraderingen.

01-fore.jpg

Ny respektive gammal gaffel.

02-nya-och-gamla-gafflar.jpg

Det gamla styrlagret Cane Creek 10 för 1⅛" raka styrrör på väg ut ur huvudröret.

03-gamla-styrlagret.jpg

Och verktyg som behövs för att trycka kopparna ut.

04-verktyg.jpg

En ny nedre kopp på väg in.

05-forsta-forsoket.jpg

Eller så var mitt första försök. Jag anade från början att trycka in de vinklade kopparna skulle bli svårare än vanliga lagerkoppar.
För det första, måste man placera kopparna på symmetriskt sätt i förhållande till cykelns centrala plan. Det fanns två skåror på varje kopp vilka behövdes ligga precis på mittlinjen så noggrant som möjligt.
För att säkerställa deras position använde jag en tråd mellan sadelröret och huvudröret.
06-snoret-till-hjalp.jpg

Det andra problemet låg i verktyget. Lagerpressen är så utformad för att behålla sina delar parallellt under processen. Det betyder att den skulle försöka driva en vinklad kopp lite snett. Jag försökte illustrera det med mina madskillz i Paint:

06a-ritning.png

I slutet använde jag istället en träklubba för att banka kopparna nästan hela vägen in i huvudröret, och lagerpressen endast för att trycka in den sista millimeter.
Det tog mig två försök för att få den nedre koppen i rätt läge i huvudröret, och ett försök för att lyckas med den övre koppen. Det går faktiskt enklare efter ena kopp är på sin plats eftersom lagerpressens axel sedan börjar vinkla åt rätt håll medan man trycker in den andra koppen.
Till slut såg de så ut:

07-nya-styrlagret.jpg

Sedan var det dags att mäta in den nya gaffeln. Nämligen att sätta kronbanan och att förkorta styrröret.
Tidigare hade jag stora besvär med att sätta kronbana på gaffelkronan på en annan cykel.
I det där fallet funkade ett plaströr inte alls för mig. Då köpte jag ett specialverktyg för att vara beredd för eventuell nästa tillfälle.
Ironiskt nog behövde jag inte något verktyg i det här fallet eftersom Works kronbana hade en slits i sig vilket tillät helt enkelt glida den hela vägen ner med handen.
För styrröret funkade röravskärare som vanligt. Eftersom den nya övre koppen satt en smula högre än den gamla zerostack-koppen, bytte jag en 10 mm distans under stammen med 5 mm.

08-roravskarare.jpg

Det nedanstående förvirrade mig för en stund. Hur skruvar man topcappen på om det inte finns något hål i bultens huvud?

09-hur-skruvar-man-detta.jpg

Jaha! Det var bara en gummiplugg!

10-jaha.jpg

Nuförtiden har jag sommarhjul på cykeln vilket betyder att det finns gott om avstånd mellan 27.5"×3" däck och gaffelns ben och krona. Senare kommer den rymma 26"×4.8" vinterhjul.

12-gott-om-avstand.jpg

Allt är färdigmonterat! Vissa prylar som stänkskärm saknas kvar på bilden.

98-efter.jpg

Den uppfräschade cykeln på stigen under dagens sista solljusstrålar. Stigarna var fortfarande blöta, därför tog jag bara en kort skogsrunda.

99-jungfruresan.jpg

Nästa blir väl det att justera lufttrycket och antal puckar i gaffeln.

Senast ändrad:

Pepperazzi

Aktiv medlem
Har Manitou designat om loggorna, eller är det några egna cusomdekaler på gaffeln?

Atakua

Aktiv medlem
Har Manitou designat om loggorna, eller är det några egna customdekaler på gaffeln?
Nej, jag var för snål för att beställa några custom dekaler. De där bokstäverna kom med gaffeln. Det kom även ett par reservdekaler av samma färg och typsnitt.

Atakua

Aktiv medlem
Vad fick du för gaffelvinkel ?
Nu har jag aldrig mätt några vinklar på cykeln och kan därför bara anlita tillverkaren. Enligt Surlys webbsida levereras Wednesday med HTA som 69°. Jag använde ett styrlager med -1,5° justering. Så blir det 67,5° med ny huvudvinkel.

Atakua

Aktiv medlem
Bra tips, ska snart själv byta till WC styrlager
Det är faktiskt inte ovanligt att det tar mer än ett försök för att trycka de vinklade lagerkopparna in på rätt sätt. Innan jag började meka med detta hittade jag ett par recensioner om Works styrlager, bland annat på MTBR och NSMB. Ett citat därifrån:

Grab a couple cold ones - install will take longer than you think and I've needed multiple attempts each time.
Andra källor hävdade att det var säkrare att använda en träklubba än lagerpress. I mitt fall var det sant.

Sunny

Medlem
Det är faktiskt inte ovanligt att det tar mer än ett försök för att trycka de vinklade lagerkopparna in på rätt sätt. Innan jag började meka med detta hittade jag ett par recensioner om Works styrlager, bland annat på MTBR och NSMB. Ett citat därifrån:

Andra källor hävdade att det var säkrare att använda en träklubba än lagerpress. I mitt fall var det sant.
Ja efter dina kommentarer inser jag att inte ge sig på detta en sen kväll dagen innan en planerad runda. Funderar på om jag ska ta mig tid å såga till en träbricka för att kompensera för vinkeln på "koppen". Annars börjar jag med att testa med träklubba

sterud

Medlem
Lägg lagerkopparna i frysen någon timme innan installation. Med lite tur skramlar de på plats med bara handkraft.

//Stefan

Crocko

Aktiv medlem
Efter en så fin och utförlig beskrivning skäms jag nästan att behöva komma med en korrigering, vinkeljusteringen ligger ju i lagerkopparnas frästa lagersäte och har inget med de yttre proportionerna av koppen att att göra. Så pressning av dessa sker precis som vanligt, däremot kan jag hålla med att det är tight passning så det krävs att man pressar rakt.

Jag pressade mitt med en limknekt då jag åkt ifrån pressverktyget dagen till ära.

Atakua

Aktiv medlem
vinkeljusteringen ligger ju i lagerkopparnas frästa lagersäte och har inget med de yttre proportionerna av koppen att att göra. Så pressning av dessa sker precis som vanligt, däremot kan jag hålla med att det är tight passning så det krävs att man pressar rakt.
Hmm, kanske har du rätt. Då var det bara min otur att jag inte lyckades trycka kopparna rakt från början. Det gick alltid snett med lagerpressen för mig.

Jag pressade mitt med en limknekt då jag åkt ifrån pressverktyget dagen till ära.
En fördel med limknekten är kanske att kopparna inte har någon chans att vrida sig mot sina axlar under processen.

Crocko

Aktiv medlem
Hmm, kanske har du rätt. Då var det bara min otur att jag inte lyckades trycka kopparna rakt från början. Det gick alltid snett med lagerpressen för mig.

En fördel med limknekten är kanske att kopparna inte har någon chans att vrida sig mot sina axlar under processen.
Det var ingen smärtfri operation, doktorn fick bedövas med Grappa för att vara stadig nog på handen, men det tror jag berodde mest på osb klossarna som användes för att skona eloxeringen på lagerkopparna.
Har pressat en del lager, och detta var bland det tightaste i passning jag råkat ut för, så alla typer av förberedelser är nog bra, tycker att det knixigaste var att få till lagerspänningen, tog en kortare tur så att allt fick sätta sig ordentligt innan jag gjorde slutjusteringen.

Efter en så fin och utförlig beskrivning skäms jag nästan att behöva komma med en korrigering, vinkeljusteringen ligger ju i lagerkopparnas frästa lagersäte och har inget med de yttre proportionerna av koppen att att göra. Så pressning av dessa sker precis som vanligt, däremot kan jag hålla med att det är tight passning så det krävs att man pressar rakt.

Finns nog båda sorter isåfall . Monterade en vinkelsats från works components i går och dessa är inte plana som du beskriver. men det skiljer så lite så det är svårt att se men kan nog kärva och jävlas om man inte är uppmärksam

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer