Upphängning på bilen?

RobertJ

Medlem
Upphängning på bilen?
I morgon bitti ska jag iväg med nya cykeln. Gamla cykeln hade i princip helt rakt överför vilket gjorde att den satt som en smäck på cykelhållaren.

Nya cykeln har ner lutning på överröret vilket gör att framhjulet kommer farligt nära marken (16 cm) om jag sätter den på samma sätt.

Är det ok att sätta ena pinnen genom framhjulet? I princip hela belastningen kommer mot stötdämparen, hjulet gick att rucka fram och tillbaka (så långt som tilläts mellan ekarna).

Hur skulle ni hängt upp cykeln?

Bilagor

• DSC_3046.JPG
    DSC_3046.JPG
    172.2 KB · Besök: 45
  • DSC_3047.JPG
    DSC_3047.JPG
    134.5 KB · Besök: 41
  • DSC_3049.JPG
    DSC_3049.JPG
    161.6 KB · Besök: 43
  • DSC_3051.JPG
    DSC_3051.JPG
    157 KB · Besök: 46
Upphängning på bilen?
Jag hade nog vågat köra sådär men gärna kompletterat med lite rörisolering (om nu inte det som gömmer sig under tejpen där redan är mjukt) och band.

Men du har ju en stor bil. Fullt med annat? :)

Upphängning på bilen?
Om du inte vågar sätta den genom framhjulet så vänd den åtminstone så att däcket inte hamnar mitt framför avgasröret.
Ett alternativ kan vara att plocka av framhjulet.

Upphängning på bilen?
För att förtydliga. De två översta bilderna är när jag hänger den i överröret och de två under när den hänger på stötdämparen och överröret. Sista varianten känns bäst men är det ok för framhjulet och dämparen?

Rob

Upphängning på bilen?
Gör som Rattnalle säger rörisolering eller vad som helst som är mjukt hemma plus lite tejp där du har hjulet och gaffeln upphängd.

Jag hade inte varit orolig det minsta.

Sen skall det väl till ett ordentligt gupp och en bra fart för att bilens dämpare skall sjunka 17cm.

Upphängning på bilen?
Det blev betydlig bättre när jag hängde den i framhjulet (de två understa bilderna). Tänkte bara kolla om det var någon som hade åsikter om att hänga den så så att inget kommer till skada.

Upphängning på bilen?
Du kan även trä igenom hållaren mellan ekrarna på bakhjulet och på det sättet förskjuta hojen åt vänster. Du kommer då kunna hänga hojen rakare då stödpunkten på diagonalröret flyttas från styrlagret ner nån decimeter.

Tillbaka
Topp