Upprop Östersund

Yoserman

Medlem
Upprop Östersund
Tjena

Jag har genom jobbet snackat med kommunen om att testa liften i gustavsbergsbacken med cykel. Jag har snackat mig varm för en eventuell satsning utan att egentligen veta hur stort underlaget är. Finns det någon här på happy som dkulle vara intresserad av liftassisterad cyklig här i Östersund?

Upprop Östersund
Tja
För en 4-5 år sen mejla jag nån på fritidsförvaltningen (tror jag de var)ang just detta. Då förstod jag de som, var jag den enda som hade funderat på det enligt kommunsnubben. Och köra lift bara för mig skulle ju kanske inte löna sig. Så de rann liksom bara ut i sanden. Men om vi skulle kunna sluta upp några stycken nu så skulle de ju va ball.

Upprop Östersund
Provkörning kommer att ske så fort snön är borta, men om det sen inte blir någon uppslutning rinner det så klart ut i sanden. Hoppas på ett gäng som brinner. Lead the way, and the rest will follow!

Upprop Östersund
He He o de ska fortsätta snöstorma resten av veckan såg ja precis, men om nån tar tag i datum o sånt kan de ju va kul o se hur många som kommer. De finns mycke potential på bergsknallen

Upprop Östersund
De vore hur grymt som helst, de finns en jäkla potential i bergsknallen som sagt!
Finns ställen me färre cyklister som kör liften nån gång i veckan så varför skulle de inte funka i Östersund.
Hoppas de är många cyklister som dyker upp för jag tror de kan bli en jäkligt häftig grej me liftburen cykling i Östersund, banor kommer vi lätt fixa, några finns ju redan!
Jag vet minst åtta kompisar här i Östersund som lätt är på på detta eftersom vi tillbringat många timmar i sommras på berget utan lift, ska informera dem om initiativet och tråden!

Upprop Östersund
Jag kan nog komma förbi om det passar, bara för att stödja saken...
tror inte jag kommer att utnyttja det så mycket, men jag har ju rullat ner för backen nån gång, och får man lift upp kanske det blir fler ;)

Upprop Östersund
Det enda problemet jag kan tänka mig i det här skulle kunna vara liftspåret. Har inte studerat det så noga men det är ju riktigt brant på sina ställen. Håller på att klura på en lösning med en rem som har quick release...

Upprop Östersund
låter som en ruggit bra idé!

liften är ruggit brant i början vill jag minnas, men det går nog, med lite mod;) liftspåret i sig tror jag är rätt ok, med tanke på att de inte var så många år sedan de byggde om.

Upprop Östersund
Snart är snön även i backen borta! Sykkelsug!!!! Vi tänkte ev tjuvstarta i helgen och turas om att köra upp med cyklarna på flaket...

Yoserman, behövs insats från oss andra?
Huuuuur lösa infästning av hojjar på liftbygel?
Någon som har kört Kälkspåret i Åre i år förresten? Torrt? Gartis lerinpackning på köpet?

/Alex

Upprop Östersund
Tror ni inte att det bara går att sätta bygeln bakom röven som man gör me skidor, så gjorde vi iaf i flottsbro å de funka finfint, tror inte de ska va så stora problem fast det är brantare här.

Vi mötte en man när vi va där å hojja som påstog sig ta kärringhojjen upp i liften på vintern efter jobbet (fattade inte om han jobbade i liften eller bara tog den ändå), å han lät helt seriös med det och trodde inte de skulle va nå problem alls för oss.

Hoppas vi kan testa snart, vänta me å fixa nå speciallösning för att fästa hojjarna, de går nog som sagt bra att ha bygeln bakom röven å köra, bara å säga till när ni är redo att köra så dyker vi upp!

Upprop Östersund
Provkörning kommer nog att bli till veckan men det blir ingen allmän samling utan jag och kommunsnubbarna testar. Återkommer med resultat, sen är en speciallösning ev nödvändigt då kommunen inte kommer att köra liften för att bara de duktigaste ska ha kul utan för att alla ska kunna åka. Funderar på nån enkel lösning med en rem. Fundera gärna. Efter provåkningen som jag är säker kommer gå fint så behöver vi nog kraftsamla för att kunna påverka kommunen, men som sagt, jag återkommer.

Upprop Östersund
Suveränt! Lycka till med testkörningen! Vi tjuvstartar idag, men med lånad pickup istället för lift, duger ju sålänge :-)
Väl mött i skogen, backen eller ett träsk! :-)

/Alex

Upprop Östersund
Vi har testkört idag. Det funkade kanonfint! Jag testade med en kanonlösning (om jag får säga det själv :-) gjord av repsnöre och säkerhetsutlösare. Nu måste vi ta nästa steg och jag vet inte riktigt vilket det är. Jag kommer träffa chefen på kommunen på torsdag och innan dess vet jag inte om det är nån ide för en träff. Annars ser jag framför mig att vi alla träffas och diskuterar kring hur en ev drift skulle kunna funka nu i sommar. Kan inte alla som skulle vara intresserade av att engagera sig skicka mig ett personligt meddelande med sin mailadress så återkommer jag.

Eller om alla har facebook så skulle vi kunna skapa en grupp där vi postar idéer och nyheter?

Senast redigerad av en moderator:
Upprop Östersund
Ni får samla ihop ett gäng som kommer och åker i vår bike park i övik med. :) Visst... vi kan inte slå åre men... vi har bra saker ändå och jag kan lova guidning och trevligt sällskap från oss alla här.

:D

Upprop Östersund
Här kommer del 2 i Östersundstråden. Har idag träffat chefen för tekniska förvaltningen som har hand om driften av lift. Det kändes verkligen trögjobbat, tjurig gammal stöt med 1 år kvar till pension.

Skit i det, vad vi måste gör är att skriva till till kultur & fritid så att dom köper in tjänsten av tekniska förv. Han trodde inte på att vi lär oss att köra lift för att kunna göra det så billigt som möjligt utan såg att han måste stå med personal vilket kostar ca 350kr/tim. Utöver det tillkommer driftkostnad för liften på ca 50kr/tim. Så vad vi skulle behöva är en plan där vi visar hur andra kommunägda backar finansierar och organiserar sin drift på sommaren. Säg att vi kör två kvällar i veckan och nån helg under sommaren så handlar det inte om några stora pengar för kommunen och en bra formulerad skrivelse skulle säkert få igång backen. Dock är det en långsam process så vi skulle behöva fixa det så snart som möjligt. Kanske vi måste starta en förening? Dom har lättare att få bidrag.

Vad tror ni om ett möte nästa vecka? Det hade varit kul att se om nån annan än jag har idéer om hur vi ska kunna få till stånd liftassisterad åkning i stan...

Upprop Östersund
Kolla med Åre Bergscyklister. De hade en förening som drev liftarna innan Skistar tog över om jag inte minns fel. Det tar ungefär en dag att lära sig att köra lift för övrigt. Ett möte låter som en bra idé!

Upprop Östersund
Vi tänkte att alla som är intresserade av att cykla i GB ska komma på ett möte uppe i fiket vid backen onsdagen den 28:e maj kl 20.00. Vi behöver en plan för hur kommunen ska bearbetas och hur skrivelsen ska utformas.

Välkommna!

PS har ni frågor så maila mig

Upprop Östersund
Japp, idag har vi lämnat in skrivelsen. Nu är hjulen i rullning. Dom lät ganska positiva men det kommer ju inte att bli premiär nästa helg om vi säger så...

I'll keep you posted!

Upprop Östersund
På västfronten intet nytt... Funderar på att ringa och pressa kommunen lite. Läste dock i sweb forum att nån varit uppe för att få en bikepark, hoppas verkligen att det inte gör att dom blandar ihop det med oss, en bikepark är ju mkt mer pengar. Kan ju iofs vara positivt om många visar intresse!

Upprop Östersund
Jag skulle vilja göra en liten efterlysning bland östersunds banbyggare:

Vem var det som drog igång projktet med hopp-parken bakom solliden?
(det som liknar en 4x bana) cykelarena.se var det innan sidan försvann.

En av killarna hade en gul/blå Scott FX DH med RST sigma gaffel, skulle
vilja veta vilka de var?

De fick anslag ifrån kommunen samt mark för att bygga den nedfarten,
tyvärr är den inte mycket använd. Fallhöjden är lite sådär, och det
är sjukt mycket mygg där på fulsidan / myrmarken.

//K

Senast redigerad av en moderator:
Upprop Östersund
Vet att killen som höll på med banan på ÖSK heter martin nånting...

Så lite händer trots att jag inte skrivit på länge. Slog en signal till kommunen då jag tyckte att de va lite sega på att meddela hur det går, och hör och häpna, det lutar åt 2 vecors testperiod i augusti. De hade lite funderingar ang en del bitar men hjulen rullar.... :-D

Tillbaka
Topp