Uppsala centralstation

Uppsala centralstation
Jag antar att området är rejält bevakat med övervakningskameror. Då har ju vakterna som befinner sig i området goda möjligheter att gripa tjuven snudd på på bar gärning. Så det är väl ganska lugnt då

Uppsala centralstation
staine sa:
Jag antar att området är rejält bevakat med övervakningskameror. Då har ju vakterna som befinner sig i området goda möjligheter att gripa tjuven snudd på på bar gärning. Så det är väl ganska lugnt då
Mm men vid 9 frukosten, 11 kaffet och vid 13 lunchen dansar råttorna.

Uppsala centralstation
Knappast nån övervakning där. Polisen vill nog, men får inte för politikerna. Uppsala är vänsterstyrt, både på kommun o länsnivå...
Ev ska det få sättas upp kameror i centralpassagen där ungdomsgängen härjar med knark, rån o misshandel, men knappast på cykelparkeringarna.

Uppsala centralstation
Nån enstaka uniformerad konstapel bland cyklarna? Eller en pappdocka då åtminstone? En dobermann? Några betongsuggor för att hindra pickuper från att lasta in hojar? Strömförande cykelställ? Äh, Brompton är kanske inte så kass då.

Uppsala centralstation
Ett bra lås tror jag gör skillnad, det ligger en del enkla uppklippta lås på stationen och de har en natt varit och försökt sågat i mitt Abus steel o flex. Hittills har alla våra cyklar klarat sig där med sådan lås.

I södra ände på västra sidan finns en "bevakad" parkering i och med att man kan parkera framför där bussarna står uppställda och väntar på att köra fram till stationen.

Uppsala centralstation
Uppsala centralstation
GoranS sa:
Oskar sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Det mesta slår Mapeifärgsättningen i mina ögon!

Mapeifärger är ju fräschaste stallkläderna någonsin!

+1, går inte att överträffa.
Finns säkert replikor att köpa någonstans för 90-talsnostalgikerna. Se bara till att hålla er borta från mina cykelvägar. Är så jobbigt att behöva stanna och tömma maginnehållet i diket. ;-)

Självklart har man redan kittet, tröja, brallor, keps, flaskor, strumpor.
Saknar dock en c40 :(
Köpte från prendas!

Uppsala centralstation
GoranS sa:
Konkret sa:
Nähä du. Det står ju klart och tydligt vad användningsområdet är och det inkluderar inte cykellås, så den går inte att använda. ;-)

Nu behöver ju inte armeringsstål ha samma egenskaper som stålet i ett bättre bygellås - men om detta vet jag inget. Någon som har erforderligt antal högskolepoäng i konstruktionsteknik eller metallurgi som vågar fylla i?

Uppsala centralstation
NAnders sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
Nähä du. Det står ju klart och tydligt vad användningsområdet är och det inkluderar inte cykellås, så den går inte att använda. ;-)

Nu behöver ju inte armeringsstål ha samma egenskaper som stålet i ett bättre bygellås - men om detta vet jag inget. Någon som har erforderligt antal högskolepoäng i konstruktionsteknik eller metallurgi som vågar fylla i?
Bara för att vara tydlig, seriositeten i mitt inlägg var noll.

Uppsala centralstation
Utan att ha statistik på vilket lås stulna cyklar varit låsta med så känns det ju spontant som om all vajerlås i praktiska diametrar går bort pga att dom kan klippas upp relativt ljudlöst med inte allt för stora verktyg.
Börjar man komma upp i mer säkra dimensioner 10-12mm eller så så blir ju 1-1.5m vajer inte direkt rolig att ha att göra med.
Ett eller flera seriösabygellås borde vara bättre alla gånger. Ska det klippas upp så krävs det rätt stora verktyg.
Kapar man upp det så låter det ju rejält så då borde det åtminstone tillföra säkerhet på dagtid med folk i rörelse.
Men jag kanske har fel i min spaning?

Uppsala centralstation
För kännedom: Uppsala kommun har anlitat ordningsvakter för en tryggare miljö vid Resecentrum. De problem som fanns med ungdomsgäng som använde rökheroin är i stort sett helt borta, delvis tack vare vakterna men också rätt mycket jobb från Socialförvaltningen. Däremot så kanske inte vakterna hinner bevaka parkeringen helt, dessvärre.

Nytt parkeringshus på gång som sagt. Vi får se hur det kommer gestaltas. Har funnits diskussioner också om att kunna inreda cykelplatser i Centralgaraget, parkeringsgaraget direkt vid och under resecentrums östra sida.

Uppsala centralstation
Tvivlar dock starkt på att det är heroinrökande ensamkommande som med vinkelslip och +ANNAT ger sig på dyra cyklar i parti och minut...

Uppsala centralstation
Öh, nej? Någon klagade på ungdomsgängen/trygghet och där får upplysas att det blivit mycket bättre.

Vore dock intressant att se om det faktiskt hjälper mot stölder också att ha vakter på plats. Annars är det polisens jobb, och vi vet nog alla hur frustrerande det är med polis + bekämpa cykelstölder, dessvärre ...

Uppsala centralstation
NAnders sa:
GoranS sa:
Konkret sa:

Sant diskussion dök i en tråd förra veckan. Jag är övertygad att papegojan löset ett abuslås. Maskinerna har faktablad där det står hur många ton dom pressar. Dock hittar inte jag vad bygellåsen eller säkerhetkätting klarar.

Uppsala centralstation
Men vem vet tänk om heroinrökarna tom förebyggde brott. Tjuvarna vill inte ha vittnen. Plus att rökarna drog till sig väktare och polis. Nu kan tjuvarna härja lite mer i lönndom.

Uppsala centralstation
staine sa:
Men vem vet tänk om heroinrökarna tom förebyggde brott. Tjuvarna vill inte ha vittnen. Plus att rökarna drog till sig väktare och polis. Nu kan tjuvarna härja lite mer i lönndom.

Problemet med personer som saknar inkomst (bortsett bidrag) och går på droger är ju att dom ofta hamnar i situationer där dom stjäl saker, så ser det enligt nyheterna ut i Uppsala. Radio p1 brukar återkoppla till de "ensamkommande" rätt regelbundet.

Kanoners om dom har satt in vakter som får det mer städat. :)

Bromton verkar smidigt för övrigt.

Tillbaka
Topp