[Uppsala] Gula stigen - vad händer??

Hej,

Cyklade gula stigen idag och noterade att kommunen håller på att göra något som liknar en motorväg av den första biten. Är det någon som vet vad planen är?

/S

Jag märkte det för några dagar sen.. tror de försöker förinta den leriga biten i början. Det är vad jag tror, men kan ha fel. Själv gillade jag den gamla början som liknade lite pumptrack, så önskade mig kanske en något mer diskret fyllning i lergroparna än nuvarande 3 meter breda grusväg..

Nej, direkt efter dag-h/vårdsätravägen (söderut). Jag noterade en grävmaskin och lite grus där för en vecka sen. Jag trodde man skulle förstärka lite bara. Nu har man fyllt upp allt och gjort en bred mjuk väg av det hela. En spång var kvar som gick bredvid den nya breda vägen.

Fredreik skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag märkte det för några dagar sen.. tror de
> försöker förinta den leriga biten i början.
> Det är vad jag tror, men kan ha fel. Själv
> gillade jag den gamla början som liknade lite
> pumptrack, så önskade mig kanske en något mer
> diskret fyllning i lergroparna än nuvarande 3
> meter breda grusväg..

Ja, jag tyckte den var riktigt rolig med. Hoppas de inte fått för sig att handikappanpassa hela gula stigen bara. Man hade ju kunnat lösa förintelsen av lerbiten på ett mindre brutalt sätt. Kanske sätta upp spång längs hela sträckan istället om det nu är någon som vill kunna gå på skogspromenad i högklackat.

DSC_0166.jpg

Det är mellan tunnlarna vid Dag Hammaskjölds väg och kyrkogården. Dessutom har de börjat lägga grus frånandra hållet, leriga grusvägen och uppåt. Däremellan har man gjort lite mindre ingrepp som att fylla igen det stora diket och gräva bort lite småknölar.

Senast ändrad:
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Gula stigen har alltid varit handikappanpassad.
> ;-)

Touché, +1

Ja, jag fick en smärre chock när jag såg det. Under den korta tid jag bott i Uppsala har gula stigen funkat bra för att ta sig iväg till andra omrpden eller hem efter nån strapats... Undrar just hur stor del som ska göras tillgänglig för finpromenad.

På sätt och vis tycker jag att det är bra att kommunen underhåller stigar. Hur ofta tänker man inte: "här borde någon röja upp" när man är ute och hojar. Men det ska ju vara lagom nivå på underhållet.

Fast just gula har ju blivid underhållen redan innan med tex de nya spängerna som byggdes i höstas (nu värdelösa), borttagning av träd, röjande av buskar och nya grindar.

För något år sedan la man ut grus innan Gottsundagipen vilket jag personligen ur cykelsynpunkt blev helt ok med lätt doserade kurvor och bra flow.

Jag hade hellre sett att de gjorde något åt den leriga backen efter bäckravinen (i riktning mot skaris).

Men är det någon som vet vad som är på gång?
Sprang förbi idag och de har fortsatt att förstöra GS ända bort till den går parallelt med en häststig och jag ser ingen anledning till att de skall stanna där. Antagligen fortsätter de till det nybyggda området brevid Valsätraskolan.
De lägger markväv under gruset så det kommer säkert asfalt ovanpå vad det lider.
Och man undrar vilka instanser på kommunen som först spångar över 50m och sedan fyller ut med grus precis brevid, och låter spångarna ligga kvar.

Tillbaka
Topp