Uppsala - Nynäshamn

Tunaborg

Ny medlem
Uppsala - Nynäshamn
Ska till Gotland vecka 29 och funderar på att låta familjen ta bilen och själv cykla sträckan Uppsala - Nynäshamn tillsammans med svågern.

Någon som har förslag på bra vägval?

Funderade först på att köra via Enköping och Strängnäs men upptäckte att det blir över 20mil och då får jag tyvärr inte med mig svågern :-) tror hans smärtgräns går någonstans under 15 mil.

Mvh
Fredrik

Uppsala - Nynäshamn
Vägen via Sthlm kanske blir kortare. Cyklade till Nynäs förra året. Finns en cykelled från Sthlm till Nynäs, men skyltarna sitter så bristfälligt att utan karta hamnar man fel (i alla fall jag). Ringde till turistinfo i Nynäshamn och fick kartor. Har för mig att en ny cykelled är planerad i samband med den nya vägen, men vad som hänt med denna vet jag inte. Turistinfo vet säkert. I vilket fall så är det en fin tur ner till Nynäs, har för mig att det blev ca 8 mil från Sthlm.

Uppsala - Nynäshamn
Nuvarande sträckning av Nynäsleden är inte mycket att hurra för. Krånglig, och Ådranvägen verkade vara i ännu värre skick än förra året (och det vill inte säga lite). Det är iofs bara några km. Gamla 73:an håller väl på att asfalteras om just nu.

Ett alternativ som är ganska lättnavigerat (förutom vid Hagsätra) är längs Huddingevägen-Dalvägen söderut till Vårsta, sen 225:an mot Nynäs. Det går att ta mindre vägar också, men det kräver lite mer navigering.

Uppsala - Nynäshamn
Trevlig väg Handen-Tungelsta/ (Cykelbana)Sorunda/St Vika/Nynäshamn det är drygt 50km från Handen dit.
Lite längre (ännu trevligare!)(5-7km) variant på ovan ta väggarövägen från sorundavägen, till Ösmo sedan 553 till St Vika vägen (bilfritt)

Alternativt gamla väg 73 från Västerhaninge, till Ösmo, väg 553 ned till St Vika vägen, sen vänster mot Nynäs.
(Obs då blir det nån km ian Ösmo som man kör på nuvarande 73, med mycket trafik, eftersom nya lokalgatan inte går ända fram till Ösmo.

Förra torsdagen var dock gamla 73;an nyasfalterad utom en bit vid landfjärden( finns en tråd om det oxå)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1433111
Dock hade de inte gjort klart vägrenen som är uppfräst.
Har sökt info om dett, men kanske enklast att ringa Svevia som sköter väg underhållet.
Finns ingen info på nätet om asfalt arbetet.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp