Uråldriga Maxxis?

diHib

Aktiv medlem
Uråldriga Maxxis?
Har för mig dessa eller med liknande mönster brukade sitta på många nya cyklar i början av 90-talet. Bra kvalité för däcken känns fortfarande hyfsat mjuka och utan torrsprickor efter 30 år, vissa däck från den åldern ser mer ut som torkat bacon :) Står inget modellnamn utan bara mått, MAXXIS, C1040N och Made in Taiwan. Kan detta va bland de första mountainbike däcken från Maxxis?

52382960534_c26767bc66_c.jpg

52383072960_779a04f1bd_c.jpg

52382648826_ea79da589f_b.jpg

Senast ändrad:

diHib

Aktiv medlem
Uråldriga Maxxis?
Ok dessa är iaf för så gamla för de satt på cykeln jag köpte då. Googlade lite och verkar som samma mönster och modellbeteckning säljas nu från CST

kebarb

Aktiv medlem
Uråldriga Maxxis?
En liten detalj:
Jag har flera downhill däck från då jag cyklade som mest runt 2006-2010, det är Maxxis Minion och Maxxis High Roller. Alla däcken är använda och har flyttats ibland från hoj till hoj, då vissa av hojarna jag haft bara blev körda ett par gånger pr. år.

De gamla däcken är i relativt fint skick, men lite torra, ungefär som de på bilden. De har varit hårdhet 40 och 42, super tacky och slow resay.

Men de nyaste maxxis däcken jag har, för 27,5", är spruckna i däcksidorna redan efter två år.. Även de Minions.

Jag tror att det är något med mjukmedel i gummi som blivit förbjudet sista åren, så de nya däcken kanske inte har samma hållbarhet. Eventuellt var det precis efter förbudet av vissa kemikalier som däcken höll sämre. Jag vet inte. Jag har bara observerat att gummifrån typ 2008 tiden håller mycket bättre än många nyare gummiblandningar. Det gäller även bromsok och bälgar på bilar som kan spricka efter bara några år nu, men som är helt fina på bilar från tidigt 2000 tal.

Anekdoter.

//K

Senast ändrad:
Topp