USA-smugglande vän...

Utterström

Ny medlem
USA-smugglande vän...
Jag har en vän som ska åka till USA med sin flickvän. Han tänker där köpa en fin cykel
för att ta med på flyget hem.

När min vän har köpt cykeln kommer han att bli en mycket bra och trevlig pojkvän och till exempel
låta sig dras med på shoppingrundor och titta på musikaler. Givetivs står han ut med allt detta eftersom att han får
klämma på sin fina cykel på kvällarna.

Dagen före flyget hem tänker min vän göra något fruktansvärt! Han kommer montera ner hela cykeln och packa den i
sin flickväns gigantiska resväska. Köpekvitton och garantier etc. tänker han posta i ett separat brev till Sverige.

Man skulle kunna säga att min vän är av det tvivelaktiga slaget (student) och försöker ta med sig cykeln hem till Sverige utan
att betala smaskig tull och moms på 14 + 25%. Smuggla den mao.

På Arlanda kommer nog min vän att vara lite svettig eftersom han inte vill att tullen ska hitta en hel cykel bland
trosor och parfymflaskor i flickvännens väska.

Nu undrar jag å min gode väns vägnar om detta företag har goda chanser att lyckas eller ej? Ni som har rest till och från USA
kanske har goda erfarenheter som jag kan delge honom? Hur stor är risken att åka dit, röntgas allt bagage osv?

PS. Jag har försökt tala min vän till rätta men han vägrar. Moraliska och lagliga förevändningar biter inte alls på
honom så sådana behövs inte. Den jäveln...

USA-smugglande vän...
lol, vet inte hur stora utsikter företaget har att lyckas, men jag gissar stora.
Dock måste jag önska "din vän" stort lycka till och tacka för en underhållande text. :)

USA-smugglande vän...
ja, precis. det är bara att köra en lertur så är den ju begagnad. Mig veterligen finns det ingen lag på att ha en cykel i en resväska, eller?

USA-smugglande vän...
Hur är reglerna egentligen; är det upp till tullen att bevisa att cykeln är köpt utrikes eller måste resenären kunna styrka att så inte är fallet? Annars skulle man ju i princip vara tvungen att bevisa var varenda nerpackad pinal är inköpt.

USA-smugglande vän...
- Det är tull & moms på "begagnat".
- Resenären skall kunna bevisa att han hade den med sig ut ur Sverige för att slippa tull & moms.
- Det står troligen ingen i tullkontrollen på Arlanda.

USA-smugglande vän...
begagnat eller nytt spelar ingen roll. bevisbördan ligger på den som för varor över gränsen. sedan att det i praktiken nästan aldrig händer att någon åker på en kontroll av just privatinförda varor är en annan fråga.

USA-smugglande vän...
jag har hört av någon som hade en cykelväska med sig TILL USA innehållande en gammal stålräser som han i sin tur slängde i usa och köpte en ny och fin cykel som han packade ner så fint i cykelväskan och hipps vipps så var hela familjen hemma i sverige igen.

tydligen så räknar dom bagage när man far så tydligen blir det mer frågeställningar om man har ett till STORT bagage med sig hem.

det va inte flickvännens väska men ett annat sätt var det iaf.

kanske din kompis kan fixa hem lite delar till mig med?

det vore super!

USA-smugglande vän...
Ta med lite hederlig svensk lera i en burk att kladda ner cykeln med. Alternativt fikabröd, tullare gillar att fika. Men kladda inte ner cykeln med fikabrödet, det skulle bara vara konstigt.

USA-smugglande vän...
Crazy Chester skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta med lite hederlig svensk lera i en burk att
> kladda ner cykeln med. Alternativt fikabröd,
> tullare gillar att fika. Men kladda inte ner
> cykeln med fikabrödet, det skulle bara vara
> konstigt.

Inte lika konstigt som ditt helt meningslösa råd.

USA-smugglande vän...
Jag hade med mig en cykel hem från New Yårk härom året nerpackad i kartong. Gick genom tullen med kartongen på en bagagevagn och en resväska ovanpå. En polare råkade ringa samtidigt som jag gick genom tullen vilket distraherade mig så pass att jag glömde snacka med tulltjänstemännen och de verkade inte vilja störa heller.
Väl igenom så kom jag på mig själv, men då orkade jag inte vända om och dessutom var jag tvungen att hoppa på en buss så tullavgiften glömdes tyvärr bort den gången. Jag har såklart dåligt samvete varje gång jag cyklar numera och jag skulle inte rekommendera din kompis att göra som jag.

USA-smugglande vän...
Jo att det är avgifter även om varan är använd (tom lång tid eller flera terminer i USA, han har frågat tullverket om det) vet han.

Hans undran är snarare hur frekvent tullnissarna pekar med hela handen på slumpvis valda resenärer och låter dem med blossande ansikten blotta sina proppfulla smuggelväskor.

Synd att inte jord-i-burken-tricket funkar. Det hade varit humor!

NilsK:

Vännen vet inte när resan blir av men kan emellertid tänka sig att hjälpa andra kompisars kompisar mot försäkran att evetuell skatt/moms/tull/moms på momsen/avgifter/lök på laxen betalas av dessa vid faståkning.

USA-smugglande vän...
fredrikw skrev:
> Crazy Chester skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ta med lite hederlig svensk lera i en burk att
> > kladda ner cykeln med. Alternativt fikabröd,
> > tullare gillar att fika. Men kladda inte ner
> > cykeln med fikabrödet, det skulle bara vara
> > konstigt.
>
> Inte lika konstigt som ditt helt meningslösa
> råd.

För den humorlöse ter sig nog många ting konstiga.

USA-smugglande vän...
Den som planerar att smuggla åt andra kan ju fundera på hur mycket ett ev. straff påverkas av varuvärdet. Om man blir tagen av tullen och det blir åtal alltså.

USA-smugglande vän...
Vad händer om man förfalskar kvittot att visa 900 dollar till exempel istället för 2900 dollar och därefter går genom tullen? Har tullen koll på verkliga värden? Kollar de upp det?

USA-smugglande vän...
Det enda jag skulle tycka var jobbig är när de skall rota igenom och leta sprängämnen i väskan. Mycket stål och annat som de skall kontorlera. Kan hända att väskan kommer med ett senare flyg. Att bli stannad av tullen i Sverige är inget han skall oroa sig för. De söker igenom efter dråkger eller om du uppträder på ett onormalt sätt så kan du föras åt sidan. Själv har jag rest många gånger fram och tillbaka till USA utan att ens sett en tulltjänsteman när jag kommit hem till Sverige igen.

USA-smugglande vän...
Utterström skrev:
> Dagen före flyget hem tänker min vän göra
> något fruktansvärt! Han kommer montera ner hela
> cykeln och packa den i sin flickväns gigantiska resväska

Ja det måste vara en väääldigt stor resväska hon har,
har du testat om en hel cykel ryms (ska ju konkurrera med det där andra innehållet du nämnde också...)?
Annars tror jag det är raka spåret i tullen, inte ens en subversiv cykelkartong på bagagevagnen...

USA-smugglande vän...
En annan relaterad fråga: vad händer om en Amerikan tar med sig en cykel när han besöker Sverige men reser ifrån utan den? Han behöver väl knappast skatta på den när han kommer hit?

USA-smugglande vän...
Utterström skrev:
> Jag har en vän
>
> min vän
>
> min vän
>
> min vän
>
> min vän
>
> min gode väns
>
> min vän

USA-smugglande vän...
Crossmax skrev:
> En annan relaterad fråga: vad händer om en
> Amerikan tar med sig en cykel när han besöker
> Sverige men reser ifrån utan den? Han behöver
> väl knappast skatta på den när han kommer hit?

Ingenting. Syrran bor i staterna och har släpat hem cyklar och hjul till mig. Aldrig någonsin har tullen visat det minsta intresse.

USA-smugglande vän...
Jobi skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> > En annan relaterad fråga: vad händer om en
> > Amerikan tar med sig en cykel när han besöker
> > Sverige men reser ifrån utan den? Han behöver
> > väl knappast skatta på den när han kommer
> hit?
>
>
> Ingenting. Syrran bor i staterna och har släpat
> hem cyklar och hjul till mig. Aldrig någonsin har
> tullen visat det minsta intresse.

Beror det på att hon inte bör tulla då hon inte bor i Sverige, eller har hon haft tur?

USA-smugglande vän...
Om man har med sig något som ska stanna i Sverige (gåva, försäljning) och värdet överstiger ett belopp, så ska det förtullas. Men som konstaterats ovan så är det lite roddigt att gå igenom allt som alla har med sig och göra förteckningar över det för att senare kontrollera att man har allt med sig hem igen.

USA-smugglande vän...
henrikrosen skrev:
> Det enda jag skulle tycka var jobbig är när de
> skall rota igenom och leta sprängämnen i
> väskan. Mycket stål och annat som de skall
> kontorlera. Kan hända att väskan kommer med ett
> senare flyg. Att bli stannad av tullen i Sverige
> är inget han skall oroa sig för. De söker
> igenom efter dråkger eller om du uppträder på
> ett onormalt sätt så kan du föras åt sidan.
> Själv har jag rest många gånger fram och
> tillbaka till USA utan att ens sett en
> tulltjänsteman när jag kommit hem till Sverige
> igen.
+1
Kom ihåg vad tullens primära fokus är, skydda oss från droger. Sen ska man också ha klart för sig att den absoluta majoriteten av alla "tillslag" sker efter tips till tullen. Det dom ägnar sig åt ute på Arlanda och andra flygplatser är i huvudsak att försöka fånga in dom helt uppenbara knarksmugglarna, tänk missbrukare som köpt något i utlandet och tar hem till sig själv odyl. Teorierna att dom slumpmässigt "väljer" ut resenärer på måfå är helt tagna ur luften, så arbetar tullen inte. Man har profiler på människor som man letar efter och tar inte in någon enda person utan att ha en misstanke. Att komma med en mer eller mindre stor wellpappkartong är inte skäl nog för att tullen ska ta in någon för en "body cavity search". Så säg åt din polare att lägga cykeln i en för ändamålet avsedd kartong eller cykelväska och inte riskera olja på tjejens nyköpta Victoria's Secret underkläder :-)

USA-smugglande vän...
Min fru tog med en ram hem till mig från USA. Och eftersom vi är ärliga och hederliga människor (och inte är skurkaktiga som din oärlige vän) så tänkte vi betala tull och moms på Arlanda. Men eftersom tulltjänstemannen inte kunde/orkade reda ut vad tullen var på cykeldelar så fick hon gå genom utan att betala :-) Ärlighet vara längst, som mamma brukar säga.

/Bror Duktig

:-)

USA-smugglande vän...
Jag blev stoppad av tullen på Helsingborgsterminalen (den där gigantiska glasbyggnaden med buss-, tåg och färjor. Jag hade varit och sett Judas Priest på Vega i Köpenhamn och var på väg hem. Tullgubben letade igenom allt och verkade uppenbart förvånad när han inte hittade nåt (jag hade ju inget skumt heller). Kanske passade jag in på nån "profil"?

USA-smugglande vän...
Crazy Chester skrev:
> För den humorlöse ter sig nog många ting
> konstiga.

min humor fastnade i tullen vid mitt senaste utlandsbesök, men den var så lite värd att den gick igenom utan att jag behövde betala något.

USA-smugglande vän...
fredrikw skrev:
> Crazy Chester skrev:
> -----
> > För den humorlöse ter sig nog många ting
> > konstiga.
>
> min humor fastnade i tullen vid mitt senaste
> utlandsbesök, men den var så lite värd att den
> gick igenom utan att jag behövde betala något.

Där ser du, det hade aldrig hänt om du hade kladdat in den med svensk lera. ;-)

USA-smugglande vän...
Crazy Chester skrev:
> fredrikw skrev:
> > Crazy Chester skrev:
> >
> > > För den humorlöse ter sig nog många ting
> > > konstiga.
> >
> > min humor fastnade i tullen vid mitt senaste
> > utlandsbesök, men den var så lite värd att
> den
> > gick igenom utan att jag behövde betala
> något.
>
> Där ser du, det hade aldrig hänt om du hade
> kladdat in den med svensk lera. ;-)

Fast jag tror att det var för att det var helt oanvänt som jag slapp betala tull. De tyckte kanske synd om mig?

USA-smugglande vän...
Arlanda-Tull-Anekdot!

för ca 6 år sen kom jag hem tillsammans med en kamrat från bangkok. i mina väskor fanns en ansenlig mängd thaiwhisky + nån balisong.

lite nervös går jag genom tullen och ser hur en tulltjänsteman tittar ut, reser sig och går mot oss..... shit tänker jag!

och blir fantastiskt lättad när han vinkar in den afrikanske mannen som gick före mig.

så om man ska smuggla så ska man gå bakom en "profil"!

USA-smugglande vän...
Selast skrev:
> Kom ihåg vad tullens primära fokus är, skydda
> oss från droger. Sen ska man också ha klart
> för sig att den absoluta majoriteten av alla
> "tillslag" sker efter tips till tullen. Det dom
> ägnar sig åt ute på Arlanda och andra
> flygplatser är i huvudsak att försöka fånga in
> dom helt uppenbara knarksmugglarna, tänk
> missbrukare som köpt något i utlandet och tar
> hem till sig själv odyl. Teorierna att dom
> slumpmässigt "väljer" ut resenärer på måfå
> är helt tagna ur luften, så arbetar tullen inte.
> Man har profiler på människor som man letar
> efter och tar inte in någon enda person utan att
> ha en misstanke. Att komma med en mer eller
> mindre stor wellpappkartong är inte skäl nog
> för att tullen ska ta in någon för en "body
> cavity search".

Undrar vem som tipsade om sadeln från Island som var länkad innan, eller kanske tanten passade in på någon "knarkprofil"...

/CJ

USA-smugglande vän...
Om man inte har kvitton med sig i bagaget eller prislappen sittande på prylarna så är det väl bara att neka till att det är nya prylar.

Om tullen tycker att det är fel kan de väl åtala en då, men de har ju knappast några bevis att komma med. Det är inte du som måste bevisa din oskuld, det rättsvidriga beslutet har väl inte tagits i Sverige ännu?

Alltså, neka och och stå på sig tills de tröttnar. Fast det kommer ju inte hända...

Senast redigerad av en moderator:
USA-smugglande vän...
mats412 skrev:
> Om man inte har kvitton med sig i bagaget eller
> prislappen sittande på prylarna så är det väl
> bara att neka till att det är nya prylar.
>
> Om tullen tycker att det är fel kan de väl
> åtala en då, men de har ju knappast några bevis
> att komma med. Det är inte du som måste bevisa
> din oskuld, det rättsvidriga beslutet har väl
> inte tagits i Sverige ännu?

jo, bevisbördan ligger hos dig.

USA-smugglande vän...
Det kan hända att "The department of homeland security lowbrows" Kollar igenom din väska och att du får en lapp i väskan på att de har gjort det men det är ingenting att oroa sig för.

USA-smugglande vän...
Nja det blir nog den stora staden på östkusten isf och om och när resan blir av är inte bestämt än. Flickvännen köpte dock en kamera för ett drygt år sedan i Chicago och den slank igenom tillsammans med allt hennes "krafs" (för massor med pengar) utan problem.

Tullen är ju inte korkad utan måste fatta att folk har med sig varor för mer än fribeloppet men vill samtidigt inte sätta dit vanligt folk som köpt hudkräm, iPhones, bakväxlar osv osv. Så det ska nog till en del otur om man ska råka ut för en rutinkontroll om man ser "snäll" ut.

USA-smugglande vän...
Satt på samma plan som Lena Ph för ca 20 år sedan. Hon togs som enda passagerare in till tullen. -det är alltid jag, utbrast hon. Profil ;-)

USA-smugglande vän...
Är det inte så att man får ta hem saker man köper för att använda på resan utan tull? Men om din vän inte vill ta ut cykeln ur hotellrummet, så tycker jag att han ska vara ärlig och betala sin tull.

USA-smugglande vän...
Vore jag tullare skulle jag också göra så, stoppa alla snygga brudar och göra stripsearch
alarix skrev:
> Satt på samma plan som Lena Ph för ca 20 år
> sedan. Hon togs som enda passagerare in till
> tullen. -det är alltid jag, utbrast hon. Profil
> ;-)

USA-smugglande vän...
amattsson skrev:
> Är det inte så att man får ta hem saker man
> köper för att använda på resan utan tull?

Nej, inte pga att du använt grejerna på resan iaf.

http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

USA-smugglande vän...
alarix skrev:
> Satt på samma plan som Lena Ph för ca 20 år
> sedan. Hon togs som enda passagerare in till
> tullen. -det är alltid jag, utbrast hon. Profil
> ;-)

Alla artister knarkar. Det vet ju alla.

Tillbaka
Topp