Mattias L Skrev:
-------------------------------------------------------
> Balthazar skrev:
> ===================
> det där med att man måste pumpa inför vare
> tillfälle är långt ifrån sant, handlar mer om man
> monterat rätt osv. har då ust däck, som jag högst
> måste pumpa varannan vecka. en latex slang läcker
> ju oxå lite.
>
> de blir som sagt starkare eftersom det är mindre
> hål i fälgen. men visst, slang är inte dåligt det
> heller.
> =====================
>
> Hmm, om det var så så har jag monterat vissa däck
> fel och andra rätt :) Jag hävdar snarare att UST
> läcker, mer eller mindre. Vissa däck är som såll
> och andra håller bra. Varför tror du att UST folk
> ofta kladdar med olika latexlösningar i däcken?
>
> Geax Arrojo (sitter just nu bak) läcker ingenting.
> Har inte pumpat på 4 veckor. Samma resultat fram
> Jimmy (sitter just nu fram, samma resultat när det
> satt bak) läcker 2 bar på 2 dagar
> Hutch Scorpion fram, läckte ca ½ bar per dag
> Samma däck bak läckte lika mycket
> Hutch Scorpion (kasserat däck) läckte 2 bar på 6
> timmar
> Hutch Python både fram och bak läckte ca ½ bar per
> dag
>
> Fast det kanske är jag som monterar fel?
> Arrojon är normal att få på fälgen, Jimmy är helt
> hopplös (blod svett och ofta ilsketårar innan den
> är på) Scorpion och Python är lättast att få på.
>
> I övrigt så har jag svårt att se någon praktisk
> styrkefördel med UST fälgar. Hur ofta skrotar man
> fälgar? Visst att dom kanske blir starkare utan
> genomgående hål, men är det ett problem
> egentligen? Känns som om det var ganska länge
> sedan man stog och önskade att man hade haft en
> starkare fälg?
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare
ja, kan hålla med om att vissa läcker mer än andra, men aldrig varit me om att de läkt så mycket under ett race att det märskts på tryckmätare.
angånde latexsörjan, tror du fått det om bakfoten rätt rejält. 99% av de som använder sådan sörja har det för att de kör med ICKE ust däck, fast utan slang. man skulle kunna säga att latexlösningen gör om däcket till UST. man står ju inte o häller i sörjan i ett däck som redan är ust. i alla fall så gör inte merparten detta.
o varför gör man då så?jo för att det blir lättare. ta t.ex. ett Python Airlight UST, väger väll 640 eller nått. ett Python Airlight med Stans sörja i väger runt 500-550 gram. skulle inte förvåna mig om sen den lösningen faktiskt blir starkare än UST versionen av Airlight eftersom den är så bantad.
mina däck läcker oxå lite, MEN har märkt att den största förlusten inte går genom däcken, utan att ventilen inte håller tätt. eller, ventilen tätar ju dels på insidan o dels på utsidan me liten o-ring. insidan läcker, för när ja tvättar bublar det runt ekernipplarna o det tolkar jag som att inersta tätningen släpper igenom men inte yttre. sen så hade ja problem fram frst, bytte så att ventilen satt bak o nu har ja problem där oxå. vill man ha det helt tätt kan man ju såklart ha i latexlösning, men då kan ja ju lika gärna kränga på icke ust däck o ha i det :D
angående styrka kan jag nog hålla med lite, vist blir fälgen starkare, men skulle hellre se att de skalade av vikt på fälgarna. så att de va ust fast nästan lika lätta som icke ust fälgarna, men då skulle man ju lätt kunna bygga hjul som var lättare än crossmax, vilket de nog inte vill :D
en fördel som ja märkt är att ja inte behövt rikta mina hjul något de senaste 2 åren.