UST eller inte

Spindelbenen

Aktiv medlem
UST eller inte
Om man ska skaffa nya fälgar, finns det någon anledning att inte köpa/bygga UST fälgar??
Förutom priset då....
Jag menar, man kan ju använda slang även i UST fälgar??
Eller är det helt onödigt med tanke på min kompetens inom MTB??? Den e ganska låg alltså...

Håller på och kollar upp saker nu när jag tänkte påbörja ett FS bygge. Verkar vara så mycket bekvämare
att cykla på, kan man använda Cinder Cone'n som s.k vintercykel/fulcykel.

Fridens liljor.
/Johan

UST eller inte
En nackdel är att fälgsidorna ofta är högre vilket gör att däcken blir betydligt svårare att kränga av/på. Det skiljer dock kraftigt mellan olika UST-fälgar och med rätt teknik och såpvatten brukar det gå fint att få/på av däcken ändå. Men det kan bli struligt ute "i fält" när man är stelfrusen och skall byta slang (fråga herrarna som var i hellas i veckan med lånade hjul och ust-fälg).

Jag bygger själv med UST-fälgar för att kunna köra UST-däck, men även för att få lite tåligare hjul. Huruvida de blir tåligare ej vet jag inte, men jag hoppas det. :)

UST eller inte
jag anser (har själv inte ust men ska handla det inom kort är det tänkt) att det inte finns någon anledning att inte köpa ust fälgar om man kan acceptera den något högre vikten och vet med sig att man kommer nyttja funktionen.

fälgarna borde rimligtvis bli styvare då de inte är genomborrade (annars skulle luften läcka rakt ut)

o svar på din fråga, ja du kan köra med vanliga däck och slang i en ust fälg, bara att skruva bort ventilen som man har när man använder ust däck o peta ner slangens ventil som vanligt.

UST eller inte
taskig kompetens är ingen anledning att inte köpa exklusiva saker till cykeln ;)

men ska du köra i skogen så visst. UST eller stans eller liknanade är att föredra.

UST eller inte
Kör med UST och upplevde att tekniken förbättrades i och med att man kunde köra med lägre tryck.
Men jag kan lova att jag var på god väg att kasta bakhjulet åt h*****e under MTB-vättern när jag fick punka och inte fick av däcket... Det krävs lite träning att få av och på, helt klart.
Tänk också på att däcken är betyligt dyrare.
Slutsats: UST är bra och kan varmt rekommenderas, men glöm inte extraslang ändå på långturer.

UST eller inte
Håller med de flesta.

UST är bra. Krävs mindre luft än vanliga däck. Det betyder bättre grep & komfort.

men

för samma vikt som ett vanligt hjul betalar man betydligt mer för ett UST hjul ... i alla fall när det gäller Crossmax.
ett par hjul blir tyngre : en vanlig lätt allround däck + lätt slang = 450 + 120 = 570gr. / en lätt UST däck 680-700gr.
Fast inte om man gör som Micke ska göra nästa år ... UST hjul + vanlig däck + Stan's.

Förresten: jag har ett par begagnad (och billiga!) UST hjul (Mavic Crossroc) och massa UST däck till salu ... ;-)

UST eller inte
Jag tänker få emot strömmen. Vad skall du med UST till? Det är tyngre, mindre däcksmodeller att välja på och dom läcker så du kommer (i princip) få kolla däckstrycket varenda gång innan du sticker ut.
Dessutom är det riktigt svårt att få på däcken på fälgen första gångerna.

Fördelen med UST är att man kan köra med lägre däckstryck. Tycker du dig behöva det, eller har du ofta problem med genomslagspunktering?

Varför skulle en UST fälg vara tåligare än en vanlig fälg?

Har UST nu, men bara för att det "följde med" cykeln och har kört med det i två år. Det funkar, men "vanlig" fälg funkade bra det med...

UST eller inte
UST är guld om man gillar att köra med lågt tryck, men det verkar inte som om alla märken har fått ordning på sina däck ännu (antar jag) för alla mina ex av hutchinson läcker. Detta gäller både lightversioner och vanliga.

Jag har gjort mitt bästa för att laga dem, men det verkar vara svårt att få tätt (nån som har tips?). De flesta läckagen som jag har bildas i skarven mellan dubb och plan yta på däcken, verkar som om däcket slits sönder när dubben böjs.

Läckagen är dock aldrig större än att man klarar sig igenom 4 timmars tävlande, vilket är en förutsättning för mig. Dock faller ju trycket litegrann (mycket lite) under dessa timmar så att det blir mer trögrullat mot slutet, inte nån fördel precis.

Det behövs ingen krängning för att få på mina däck på Mavicfälg och avsaknaden av slang gör att det blir mycket enkelt att byta däck, bra tycker jag. När läckage ska spåras så sänker jag ner hela hjulet i handfatet, inte så lätt om man har litet handfat.

Trots uppräknande av flera komplikationer med konceptet, skulle jag aldrig vilja köra med slang igen i skogen. Fördelarna är väl färre om man inte kör med lågt tryck antar jag.

UST eller inte
En UST hjul är inte tåligare än en vanllig hjul men en UST däck är tåligare och därför tyngre än en vanlig däck.

En tips till Jojo: använd en latex-lösning typ Stan's eller Eclipse i dina UST däck.

UST eller inte
Mavic själv hävdar att deras UST-fälger är starkare gram för gram än deras vanliga fälger pga bl a avsaknaden av genomgående hål och nyare teknik än på de flesta av deras ick-UST modeller.

UST eller inte
precis som daner säger..

det är ganska givet att man har högre styrka i en fälg som inte har genomgående hål.

tnt:
jag hade det problemet också, trotts att jag inte är någon tung cyklist.. det visade sig att efter ett par veckor att fälgen var slut, den gick itu bokstavligentalat, så kolla att fälgen är schysst.

UST eller inte
Jag har nån gång lyckats komma så skevt på nån rot eller annan kant i skogen att däcket har pressats ur sin plats på fälgen. Luften försvinner snabbt då, tror en slang håller kvar luften bättre.

Det kan bero på att jag knappt har cyklat i skogen och därför inte har nån eller har dålig teknik, att jag hade för lågt/högt (troligtvis lågt) tryck eller att jag väger för mycket. Eller så är det något som händer med UST-fälgar.

Annars håller jag med om att brist på kompetens (eller i mitt fall ens brist på brinnande intresse) inte ska få så i vägen för prylbögeri. Den som har mest när han dör vinner.

UST eller inte
Tänk efter lite, hur ofta skrotar du fälgar och hur ofta får du genomslagspunkteringar? Jag har kört med vanliga fälgar sedan jag började med mtb och har inte haft anledning än att köpa UST.

Mitt nästa hjulpar som ska byggas ihop snart blir även det ett par vanliga icke-UST hjul. Det finns gott om starka icke-UST fälgar, t.ex. Mavic XM321Disc, EX721, EX325Disc, EX729Disc bara för att ta några av de starkaste exemplen. Ska prova ett par Sun Singletrack nu, som omväxling till Mavic.

Men smaken är som baken och man väljer det man tycker om, så som med allt annat. :-)

/Leo

UST eller inte
Mattias L Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker få emot strömmen. Vad skall du med UST
> till? Det är tyngre, mindre däcksmodeller att
> välja på och dom läcker så du kommer (i princip)
> få kolla däckstrycket varenda gång innan du
> sticker ut.
> Dessutom är det riktigt svårt att få på däcken på
> fälgen första gångerna.
>
> Fördelen med UST är att man kan köra med lägre
> däckstryck. Tycker du dig behöva det, eller har du
> ofta problem med genomslagspunktering?
>
> Varför skulle en UST fälg vara tåligare än en
> vanlig fälg?
>
> Har UST nu, men bara för att det "följde med"
> cykeln och har kört med det i två år. Det funkar,
> men "vanlig" fälg funkade bra det med...

det där med att man måste pumpa inför vare tillfälle är långt ifrån sant, handlar mer om man monterat rätt osv. har då ust däck, som jag högst måste pumpa varannan vecka. en latex slang läcker ju oxå lite.

de blir som sagt starkare eftersom det är mindre hål i fälgen. men visst, slang är inte dåligt det heller.
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare

UST eller inte
Balthazar skrev:
===================
det där med att man måste pumpa inför vare tillfälle är långt ifrån sant, handlar mer om man monterat rätt osv. har då ust däck, som jag högst måste pumpa varannan vecka. en latex slang läcker ju oxå lite.

de blir som sagt starkare eftersom det är mindre hål i fälgen. men visst, slang är inte dåligt det heller.
=====================

Hmm, om det var så så har jag monterat vissa däck fel och andra rätt :) Jag hävdar snarare att UST läcker, mer eller mindre. Vissa däck är som såll och andra håller bra. Varför tror du att UST folk ofta kladdar med olika latexlösningar i däcken?

Geax Arrojo (sitter just nu bak) läcker ingenting. Har inte pumpat på 4 veckor. Samma resultat fram
Jimmy (sitter just nu fram, samma resultat när det satt bak) läcker 2 bar på 2 dagar
Hutch Scorpion fram, läckte ca ½ bar per dag
Samma däck bak läckte lika mycket
Hutch Scorpion (kasserat däck) läckte 2 bar på 6 timmar
Hutch Python både fram och bak läckte ca ½ bar per dag

Fast det kanske är jag som monterar fel?
Arrojon är normal att få på fälgen, Jimmy är helt hopplös (blod svett och ofta ilsketårar innan den är på) Scorpion och Python är lättast att få på.

I övrigt så har jag svårt att se någon praktisk styrkefördel med UST fälgar. Hur ofta skrotar man fälgar? Visst att dom kanske blir starkare utan genomgående hål, men är det ett problem egentligen? Känns som om det var ganska länge sedan man stog och önskade att man hade haft en starkare fälg?

UST eller inte
Mattias L Skrev:
> Balthazar skrev:
> ===================
> det där med att man måste pumpa inför vare
> tillfälle är långt ifrån sant, handlar mer om man
> monterat rätt osv. har då ust däck, som jag högst
> måste pumpa varannan vecka. en latex slang läcker
> ju oxå lite.
>
> de blir som sagt starkare eftersom det är mindre
> hål i fälgen. men visst, slang är inte dåligt det
> heller.
> =====================
>
> Hmm, om det var så så har jag monterat vissa däck
> fel och andra rätt :) Jag hävdar snarare att UST
> läcker, mer eller mindre. Vissa däck är som såll
> och andra håller bra. Varför tror du att UST folk
> ofta kladdar med olika latexlösningar i däcken?
>
> Geax Arrojo (sitter just nu bak) läcker ingenting.
> Har inte pumpat på 4 veckor. Samma resultat fram
> Jimmy (sitter just nu fram, samma resultat när det
> satt bak) läcker 2 bar på 2 dagar
> Hutch Scorpion fram, läckte ca ½ bar per dag
> Samma däck bak läckte lika mycket
> Hutch Scorpion (kasserat däck) läckte 2 bar på 6
> timmar
> Hutch Python både fram och bak läckte ca ½ bar per
> dag
>
> Fast det kanske är jag som monterar fel?
> Arrojon är normal att få på fälgen, Jimmy är helt
> hopplös (blod svett och ofta ilsketårar innan den
> är på) Scorpion och Python är lättast att få på.
>
> I övrigt så har jag svårt att se någon praktisk
> styrkefördel med UST fälgar. Hur ofta skrotar man
> fälgar? Visst att dom kanske blir starkare utan
> genomgående hål, men är det ett problem
> egentligen? Känns som om det var ganska länge
> sedan man stog och önskade att man hade haft en
> starkare fälg?
>
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare

ja, kan hålla med om att vissa läcker mer än andra, men aldrig varit me om att de läkt så mycket under ett race att det märskts på tryckmätare.

angånde latexsörjan, tror du fått det om bakfoten rätt rejält. 99% av de som använder sådan sörja har det för att de kör med ICKE ust däck, fast utan slang. man skulle kunna säga att latexlösningen gör om däcket till UST. man står ju inte o häller i sörjan i ett däck som redan är ust. i alla fall så gör inte merparten detta.

o varför gör man då så?jo för att det blir lättare. ta t.ex. ett Python Airlight UST, väger väll 640 eller nått. ett Python Airlight med Stans sörja i väger runt 500-550 gram. skulle inte förvåna mig om sen den lösningen faktiskt blir starkare än UST versionen av Airlight eftersom den är så bantad.

mina däck läcker oxå lite, MEN har märkt att den största förlusten inte går genom däcken, utan att ventilen inte håller tätt. eller, ventilen tätar ju dels på insidan o dels på utsidan me liten o-ring. insidan läcker, för när ja tvättar bublar det runt ekernipplarna o det tolkar jag som att inersta tätningen släpper igenom men inte yttre. sen så hade ja problem fram frst, bytte så att ventilen satt bak o nu har ja problem där oxå. vill man ha det helt tätt kan man ju såklart ha i latexlösning, men då kan ja ju lika gärna kränga på icke ust däck o ha i det :D

angående styrka kan jag nog hålla med lite, vist blir fälgen starkare, men skulle hellre se att de skalade av vikt på fälgarna. så att de va ust fast nästan lika lätta som icke ust fälgarna, men då skulle man ju lätt kunna bygga hjul som var lättare än crossmax, vilket de nog inte vill :D

en fördel som ja märkt är att ja inte behövt rikta mina hjul något de senaste 2 åren.

Senast redigerad av en moderator:
UST eller inte
hmmmm, intressant att se hur många olika synpunkter och åsikter/erfarenheter det finns, och jag antar att alla är rätt, det är upp till en själv hur man upplever UST.

Men det verkar i alla fall finnas några gemensamma åsikter/fakta.

UST fälgar och däck är tyngre, det är ju ett minus (tufft att ha lätta saker ;) ), men då man inte behöver slang så kanske vikten inte blir så mycket tyngre? Så det kanske inte är ett minus iaf....

Dom klarar genomslagspunka bra, och är bra i skogen när det är blött och man bör ha mindre däcktryck, ett plus..

Sen så är dom svårare att få av/på, men det kan man ju kanske fixa med sådana där däckspadar (ni vet vad jag menar hoppas jag). Eventuellt minus, men kanske inte med spadar.

Om man måste hålla på med en massa latexklägg så känns det ju sådär, men även där verkar alla ha olika erfarenheter. Men om det stämmer så är det ett minus för UST.

En del tycker att däcken är dyrare, en del inte, så där blir det nog oavgjort.

Ett plus kan ju vara prylbögeriet, tufft att köra utan slang, kanske iaf.

Faan va svårt det blev.... Det verkar som om man ska kolla lite mer och bilda sig en egen uppfattning, för jag vill verkligen köpa rätt saker, speciellt när kvalitets saker till cyklar faktiskt kostar pengar.

Jag tackar iaf för alla bra synpunkter.

Ska man ha många ekrar eller sådana där balla fälgar med bara ca 15 - 16 ekrar?? Dom ser ju balla ut men kan kanske vara svåra att meka med själv... Kanske en annan tråd i framtiden???

Så många frågor och funderingar, och det är bara på fälgarna, fälgarna för tusan.... Tänk då när jag ska komma på vilken FS ram det ska bli, puuuh. Men det e ju det som e lite charmen med antar jag. Min Maguragaffel och Magurabromsar ska jag iaf behålla, för dom e mycket trevligare än MZ Race/mekaniska bromsar som satt på original. Nu orkar jag inte skriva längre, dags för den grillade kycklingen.....

UST eller inte
Välj hjul med 32 eller möjligen 36 ekrar. Handbyggda. Då slipper du strul den dagen du har sönder en fälg eller har sönder ekrar. Du kan låta bygga med en UST-fälg men ändå använda vanliga däck och slang, det är ingen återvändsgränd att bygga på UST-fälg.

UST eller inte
Spindelbenen: Latexklägget är ju inget som igentligen har med själva ust att göra, utan bara till för att göra om ICKE-ust till ust. så köper du ust däck o fälg ska du inte behöva röra det.

ett ust däck väger oftast så mycket mer att det är tyngre än motsvarande icke ust däck + slang. därför många kör just me icke ust däck o latexklägg för att få ett däck som som däck+slang men samtidigt få fördelarna med ust (lägre tryck osv.)

UST eller inte
Baltazar Skrev:
> Spindelbenen: Latexklägget är ju inget som
> igentligen har med själva ust att göra, utan bara
> till för att göra om ICKE-ust till ust. så köper
> du ust däck o fälg ska du inte behöva röra det.

Jodå, för de stackare som tröttnat på läckande UST däck så är det en del av vardagen. Det är därför man får höra om latexklägg i UST däck, det är inget folk bara hittar på.

> ett ust däck väger oftast så mycket mer att det är
> tyngre än motsvarande icke ust däck + slang.
> därför många kör just me icke ust däck o
> latexklägg för att få ett däck som som däck+slang
> men samtidigt få fördelarna med ust (lägre tryck
> osv.)

Exakt, Stans no tubes system fungerar bra om man nu nödvändigtvis vill köra slanglöst. Funkar på helt vanliga icke-UST fälgar och är antagligen tätare än riktig UST. Se mer på <http://www.notubes.com/>

/Leo

UST eller inte
Leo Skrev:
> Baltazar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spindelbenen: Latexklägget är ju inget som
> > igentligen har med själva ust att göra, utan
> bara
> > till för att göra om ICKE-ust till ust. så
> köper
> > du ust däck o fälg ska du inte behöva röra
> det.
>
> Jodå, för de stackare som tröttnat på läckande UST
> däck så är det en del av vardagen. Det är därför
> man får höra om latexklägg i UST däck, det är
> inget folk bara hittar på.
>
> > ett ust däck väger oftast så mycket mer att
> det är
> > tyngre än motsvarande icke ust däck + slang.
> > därför många kör just me icke ust däck o
> > latexklägg för att få ett däck som som
> däck+slang
> > men samtidigt få fördelarna med ust (lägre
> tryck
> > osv.)
>
> Exakt, Stans no tubes system fungerar bra om man
> nu nödvändigtvis vill köra slanglöst. Funkar på
> helt vanliga icke-UST fälgar och är antagligen
> tätare än riktig UST. Se mer på
>
> /Leo
>
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

nej, klart folk inte hittarpå det, men äre så vanligt. har bara hört om nån som gjort det en gång. är lixom inte grundtanken med sörjan :D

o att det funkar vet ja, har klubb kompisar som kört med det hela sesongen (python airlight, på crossmax sl + notubes) o vet att en del i världseliten även kör de det.

UST eller inte
UST känns mer som en XC-grej än något för dem som inte bryr sig om vikten extremt mycket. Huruvida det håller tätt eller ej beror nog snarast på hur väl man lyckas montera däcken samt hur bra konstruerade däcken är. Jag har kompisar som har haft stora problem med att få det tätt men det har berott på felaktiga UST-däck, inte systemet som sådant.

Det är svårt att påstå att man gjort fel vid monteringen. Men det finns däck som det är svårare att "snäppa på" fälgen än andra. Sitter inte däcket 100% hela vägen runt så tappar det tryck på några dygn. Mavic tycker att man skall montera däcket enligt konstens alla regler, pumpa upp ordentligt ryck (mer än man vill åka med) så att det snäpper på ordentligt. Sedan skall man kunna tömma däcket på luft utan att det hoppar av fälgkanten. Däcksidorna skall altså fortfarande sitta fast i kanterna trots att man tömt det helt.

Jag har själv valt UST-fälgar till de hjul jag ska bygga den närmsta tiden, men inte för att spara vikt eller köra med UST-däck utan för att få lite bredare och starkare fälgar utan att behöva köpa rena DH-fälgar. Vikten blir inte mycket högre än för lite klenare fälgar, men styrkan blir förhoppningsvis bättre. Och så finns ju även möjligheten att köra UST, antingen med UST-däck eller med "kladd å klet" och vanliga däck utan fälgband.

UST eller inte
Aha, då klarnade det faktiskt mer.

Ska nog ta och lyssna på Jompers råd, det lät enkelt, låta någon, typ Phil bygga med 36 ekrar UST, så kan man välja själv om man vill ha slang eller inte, klägget får andra hålla på med.

Kan ju också meddela att XC är det som jag vill hålla på med.

/Johan

UST eller inte
spindelben.

många halvsanningar blir det och många åsikter finns det. ett råd bara. ska du köra xc med hjulen så fråga en xc-cyklist vad du ska ha. och vise versa. butiken du köper i kan även biså med goda råd.

ett 32-ekrat hjul håller för bra mycket mer än vad som behövs vid normal xc-körning.

klägget har folk i UST-däck framför allt för att det är ett medel mot punkteringar. även ust får punkteringar och då tätar vätskan hålen. det är inget måste utan en försäkring.

UST eller inte
Kapar/Bumpar upp en gammal tråd.

Jag har läst hur Leo bygger hjul i läsvärt. Någon gång skall jag också bygga hjul, men inte än.
Jag skall bli lite äldre och klokare innan jag vågar mig på det.

Däremot har jag surfat på www.chainreactioncycles.com och byggt hjul på låtsas. Vad jag skulle vilja bygga är framhjul (CL disc, 32 ekrar, UST) och bakhjul (CL disc, 36 ekrar, UST). Har inte lyckats surfbygga kombinationen än. Men jag söker fortfarande ;)

Finns det hopp?

Tillbaka
Topp