UST vs Kanttråd?
Är det någon skillnad mellan innerdiametern hos ett UST-däck och ett kanttrådsdäck? För jag har ett hjulpar som är både för tubeless och slangar (Mavic Deemax 2007) och det är verkligen fullständigt omöjligt att få på däck. Har knäckt 5 eller 6 däcksverktyg denna säsongen, varav ett med stålkärna. Testat både High Roller, Big Betty, Swamp Thing och Minion, alla med samma resultat, minst på och av med däcket 3 gånger för att man punkterar slangarna. Ett par feta repor efter däcksverktyg i stål, och vad hjälper det när det ändå bara går hål på slangen av det..
Kan det vara så att kattrådsdäck sitter tightare på fälgen? Jag tycker det känns som att det borde vara tvärt om..
Och vad finns det för för- och nackdelar att byta till slanglöst (I downhill FFA, men rent allmänt)? För jag är jävligt sugen på att slippa dessa dumheter varje gång man vill byta däck.. Annars blir det nya hjul, men med begränsad ekonomi och dessutom 150x12mm axel bak blir utbudet minimalt, både vad gäller nav och vad gäller fabriksbyggda..
Kan det vara så att kattrådsdäck sitter tightare på fälgen? Jag tycker det känns som att det borde vara tvärt om..
Och vad finns det för för- och nackdelar att byta till slanglöst (I downhill FFA, men rent allmänt)? För jag är jävligt sugen på att slippa dessa dumheter varje gång man vill byta däck.. Annars blir det nya hjul, men med begränsad ekonomi och dessutom 150x12mm axel bak blir utbudet minimalt, både vad gäller nav och vad gäller fabriksbyggda..