UST vs Kanttråd?

Sernevi

Aktiv medlem
UST vs Kanttråd?
Är det någon skillnad mellan innerdiametern hos ett UST-däck och ett kanttrådsdäck? För jag har ett hjulpar som är både för tubeless och slangar (Mavic Deemax 2007) och det är verkligen fullständigt omöjligt att få på däck. Har knäckt 5 eller 6 däcksverktyg denna säsongen, varav ett med stålkärna. Testat både High Roller, Big Betty, Swamp Thing och Minion, alla med samma resultat, minst på och av med däcket 3 gånger för att man punkterar slangarna. Ett par feta repor efter däcksverktyg i stål, och vad hjälper det när det ändå bara går hål på slangen av det..

Kan det vara så att kattrådsdäck sitter tightare på fälgen? Jag tycker det känns som att det borde vara tvärt om..

Och vad finns det för för- och nackdelar att byta till slanglöst (I downhill FFA, men rent allmänt)? För jag är jävligt sugen på att slippa dessa dumheter varje gång man vill byta däck.. Annars blir det nya hjul, men med begränsad ekonomi och dessutom 150x12mm axel bak blir utbudet minimalt, både vad gäller nav och vad gäller fabriksbyggda..

UST vs Kanttråd?
hmm. är inte så insatt i UST när det gäller DH men jag vet detta om UST som har gjort att jag vägrar köra på det igen:

-släpper sjukt mycket luft, ingen överdrift. sjuuukt mycket.
-är helt otroligt svårt att få av, precis som du säger.
-tungt

jag vet inte om det är mindre diameter( även om det känns som det ) utan jag tror snarare att det är själva kanten på däcket som ser annorlunda ut.
ett UST brukar man ju som regel pumpa så hårt att det smäller till och sätter sig i fälgen.
sen släpper man ut lite luft.
så gör man ju inte med ett kanttråd, om man inte har skitdåliga däck som är svåra att massera i position..

ah, jag har ju inte hjälpt dig ett skit ser jag nu när jag läste igenom..
jag har i alla fall gjort ett entusiastiskt försök:)

UST vs Kanttråd?
Det var ju en tråd för någon dag sen om det här. Jag orkar inte söka rätt på den, men lösningen är att se till att däcket är mitt på fälgen när du ska kränga på den sista biten. Efter att ha fått det rådet byter NN, BB, FA och Timberwolf DH (alla med slang) helt utan däckverktyg på mina Mavic UST-hjul.

Edit: Nu läste jag hela ovanstående inlägg; jo, med UST-hjul måste man pumpa även slang stenhårt tills däcket sätter sig. Det lärde jag mig den hårda vägen...

Senast redigerad av en moderator:
UST vs Kanttråd?
Freeskier skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var ju en tråd för någon dag sen om det
> här. Jag orkar inte söka rätt på den, men
> lösningen är att se till att däcket är mitt
> på fälgen när du ska kränga på den sista
> biten. Efter att ha fått det rådet byter NN, BB,
> FA och Timberwolf DH (alla med slang) helt utan
> däckverktyg på mina Mavic UST-hjul.
>
> Edit: Nu läste jag hela ovanstående inlägg; jo,
> med UST-hjul måste man pumpa även slang
> stenhårt tills däcket sätter sig. Det lärde
> jag mig den hårda vägen...

hmm, det får jag testa.... Nästa gång. =P Blir fan att lämna in skiten denna gången dock. Jag kan potentiellt vara den första personen någonsin som lämnar in en stor DH-rigg på verkstad för en punkalagning.....

Och visst måste man pumpa! Vid 4 bar brukar det tjonga till. Fast jag tycker samma sak gäller mina singletrack-fälgar tillsammas med big betty?

Tillbaka
Topp