utan kassettverktyg? omöjligt?

Visbybo

Ny medlem
Snabb fråga, är det helt omöjligt att få bort en shimano kassett 8 delad utan kassettverktyget?
Har mycket verktyg men inget sånt verktyg... kan inte få tag på idag heller..

Det sitter en mutter där, hjälper det att ta bort den? eller är det yttre ringen som är tandad på insidan som skall väck?

Alla fulmektips är välkomna, måste få bort kassetten...

Det är möjligt, men inget jag kan rekomendera att du försöker dig på utan en del specialverktyg.

Muttern har inte med saken att göra, det är ringen som skall dras loss.

Det är den yttre ringen som är tandad på insidan som håller fast kassetten.

Ibland sitter dom inte så hårt, prova att sätta en smal mejsel i ett av spåren och knacka försiktigt med en hammare så kanske du kan få loss den.

Är den korrekt åtdragen och av aluminium så förstör du den om du använder mejsel + hammare. Men du kan ju alltid testa lite försiktigt.

Ha... tack.. ett lite halvhårt knack med en mejsel och en hammare samtidigt som jag var hårding nog att hålla i drevet med handen.. utan handske =) så var den lös nog att skruva bort för hand.
Det blev knappt en synligt märke på drevet.

Jag ska ändå köpa ett kassettverktyg för jag tror inte jag kan knacka fast drevet på min andra fälg så det sitter ordentligt.

Tack igen för tipset.

Om du har nån typ rundstång i koppar el. mässing 8-10 mm diameter o slipa ner det som huggmejsel o dessa kan du slå hårt me som inte förstör lika mkt på ringen me stålmejsel om kasetten sitter hårt :)

Tillbaka
Topp