Utbytesbyglar till gamla SPD-pedaler - går de att hitta som reservdelar?

johfo

Aktiv medlem
Jag har kört ett par PD-A530 på pendlaren i drygt 10 år.
De har fått nytt fett i lagren en gång om året och överlevt bra i salt och slask och lagren är fortfareande mjuka, tighta och fina.
Men SPD-byglarna däremot börjar vara slut.
När det glappade för ca 2 på sedan slipade jag ur och jämnade till vid greppytorna (gröna "byglar" i bilden) och slipade av på klacken (grön pil) så att de gick ihop mer.
Nu glappar de igen. Kanske går att slipa nån gång till...men tänkte att de måste finnas som reservdel!? De sitter ju med skurvar och ser ut att vara utbytbara...
1682492852437.png

Har googlat efter delar och kanske heter den vänstra bygeln Y41S98060. Men i övrigt har jag gått bet.
Kanske går vänster att köpa på ebay eller aliexpess eller från USA, men att köpa vänster på ett håll och sen leta upp höger nån annan stans och så moms och postnord på det så blir det ändå billigare att byta hela pedalerna. Det är ju inga jättepengar men känns onödigt mot miljön när jag ändå underhållit så duktigt och med nya byglar går säkert resten minst 10 år till.
Men det verkar inte vara många som lagerför sånt om det ens finns att uppbringa från källan...
Hur många varianter finns det tro och är det nån som vet var man på enkelt sätt och till rimligt pris kan hitta såna delar?
Jag hittade inget alls hos de stora tyskarna som jag annars brukar ha det mesta...

Körde av en sådan bygel för ett par år sedan och lade ut en annons här på HR och fick napp.
Letade också på nätet, men en snäll människa på HR sålde en bättre begagnad bygel till mig.

Borde finnas nya att få tag på tycker jag, för kör man i skogen med alla stenar så får de en del smällar.

Körde av en sådan bygel för ett par år sedan och lade ut en annons här på HR och fick napp.
Letade också på nätet, men en snäll människa på HR sålde en bättre begagnad bygel till mig.

Borde finnas nya att få tag på tycker jag, för kör man i skogen med alla stenar så får de en del smällar.
I skogen mosar man sönder hela pedalen lite jämnare snarare än att bara slita ut bygeln dock. Lager mm tar ju också stryk av punktvis smällar så till slut glappar allt.

Går antagligen alldeles utmärkt att fråga i lokal butik efter artikelnummerna.

I skogen mosar man sönder hela pedalen lite jämnare snarare än att bara slita ut bygeln dock. Lager mm tar ju också stryk av punktvis smällar så till slut glappar allt.
Har kört mina PD-M8100 sen hösten 2018...kanske är för försiktig och cyklar för lite...men jag servade dem igår och lagren kändes perfekta....

Pendlarens byglar däremot har ett irriterande glapp. Jag har ett par m520 eller nåt sånt liggande. De byglarna är annorlunda och de är ju dubbelsidiga. Får väl sätta på dem sålänge tills jag beställer prylar nästa gång... eller slipa mer....
(Combi i alla ära, men på den tubga robusta city-hybriden jag pendlar 6km enkel väg på och även tar ner till mataffären eller jula då och då är det rätt praktiskt... )

Har kört mina PD-M8100 sen hösten 2018...kanske är för försiktig och cyklar för lite...men jag servade dem igår och lagren kändes perfekta....

Pendlarens byglar däremot har ett irriterande glapp. Jag har ett par m520 eller nåt sånt liggande. De byglarna är annorlunda och de är ju dubbelsidiga. Får väl sätta på dem sålänge tills jag beställer prylar nästa gång... eller slipa mer....
(Combi i alla ära, men på den tubga robusta city-hybriden jag pendlar 6km enkel väg på och även tar ner till mataffären eller jula då och då är det rätt praktiskt... )
Jo de håller länge. Mina är iofs från 2020 men det är en del liv kvar i dem även om de ser ut som skit. Jag menade mer att problemet med en enskild utsliten del inte är lika stort när man nöter pedalen på flera sätt.

Jo de håller länge. Mina är iofs från 2020 men det är en del liv kvar i dem även om de ser ut som skit. Jag menade mer att problemet med en enskild utsliten del inte är lika stort när man nöter pedalen på flera sätt.
näe, det är det ju inte. Är allt slut är det berättigat att byta.
Men när bara byglarna är slut och det verkar finnas artikelnummer på dem så känns det så fel att slänga det som borde vara lätt att laga. Men det verkar som släng-köp-nytt-cykla-vidare.

PD-EH500 verkar vara ersättaren och de har faktiskt stift oxå!
1682507020242.png

Då får man ju fast foppa-tofflorna bättre. Brukar kännas lite halkigt...

Jag har kört ett par PD-A530 på pendlaren i drygt 10 år.
De har fått nytt fett i lagren en gång om året och överlevt bra i salt och slask och lagren är fortfareande mjuka, tighta och fina.
Men SPD-byglarna däremot börjar vara slut.
Har googlat efter delar och kanske heter den vänstra bygeln Y41S98060. Men i övrigt har jag gått bet.

@johfo
Du har rean fått tips från @Spacekitty (fast de verkar vara för PD-M530 istf PD-A530)men här kommer även mitt

När man letar efter shimanodelar, inte endast reservdelar, tycker jag att det är bra att kolla i
Shimano Tech Docs och i det här fallet på sprängskissen (EV) för PD-A530
I den ser man de enskilda delarna med Shimanos reservdelsnr, "alla" shimanohandlare borde kunna beställa hem de delar man vill ha.
Åtminstone i teorin.

@johfo
Du har rean fått tips från @Spacekitty (fast de verkar vara för PD-M530 istf PD-A530)men här kommer även mitt

När man letar efter shimanodelar, inte endast reservdelar, tycker jag att det är bra att kolla i
I den ser man de enskilda delarna med Shimanos reservdelsnr, "alla" shimanohandlare borde kunna beställa hem de delar man vill ha.
Åtminstone i teorin.
aha - missade det!
Sen har jag faktiskt aldrig lyckats hitta till den samlingssidan för shimano-docs du länkade! Har bara googlat och hittat direktlänkar till vissa saker. Men ibland är det kanske för uppenbart och enkelt för att man ska hitta... Den länken bokmärkes-markerar jag nu! Tackar!!!

Men det verkar dessvärre som att främre bygeln med fjädern inte har något nummer och uppenbarligen inte finns:

1682584424926.png

och den ser ordentligt sliten ut...så då är de nog dessvärre rökta ändå.

Men jag slipade ner klacken lite till igår och imorse kändes de klart tightare, så jag kan nog hålla dem vid liv nån säsong till...

Sen har jag faktiskt aldrig lyckats hitta till den samlingssidan för shimano-docs du länkade! Har bara googlat och hittat direktlänkar till vissa saker. Men ibland är det kanske för uppenbart och enkelt för att man ska hitta... Den länken bokmärkes-markerar jag nu! Tackar!!!
Shimano Tech Docs är helt klart en användbar sida

@johfo

Åtminstone i teorin.
I praktiken har det varit skitdyrt o olidligt långsamt för mig att beställa genom en mindre lokal handlare.

Tillbaka
Topp