Utlandsbetalning - säkraste sättet?

ze93

Aktiv medlem
Som en kanske lite för överförsiktig person som jag är så gillar jag inte att lämna ut kontouppgifter på olika hemsidor när jag handlar online utan kör med postförskott och faktura så mycket som möjligt.

Det funkar ju bra tills man ska handla utomlands t.ex. CRC. Nu tror jag inte alls att det är nått problem med just crc men känns ändå olustigt att lämna ut konto/kort-uppgifter.

Har kollat lite på Paypal och vad jag har fattat så kan man sätta in pengar på ett konto hos dom och sedan använda det för att betala i olika onlinebutiker. Har jag fattat rätt? Är paypal smidigt och säkert eller finns det bättre alternativ?

Önskar man hade mer koll...

Det finns ju så mycket roliga prylar utrikes :)

Tack på förhand
/Johan

Nej att ge ut kort-uppgifter är inte säkrast.

Paypal ska vara grönt eftersom det är en s.k tredje parts "köpare/säljare"

jag har inte prövat det eftersom det är relativt omständigt men det skall vara ett av dem säkrare betalsätten idag eftersom dem tar garantin för att dina pengar skickas och kommer fram och att du samtidigt får varan.

Som en följd av mitt konsumtionsmissbruk har jag kontinuerligt onlineköpt prylar med kort från svenska och utländska websiter i flera år. Jag har aldrig råkat ut för ngt. Fast det kanske man inte skall säga högt. Det första som händer i morgon är väl att man blir web-blåst...

Sedan är ju Paypal väldigt smidigt. Fast det är väl främst jänkarna som kör med det.

Säkrast är väl att inte ha för mycket pengar på det betalande kontot. Förr var det prestige att gå runt med tjock plånbok och nu ska kortet va fyllt till bredden med pengar, när folk frågar om ditt och datt är säkert så har dom alltid för mycket pengar tillgängligt, har stött ett par skräckexempel där man över 100 tusen tillgängligt. Sprid risken som det heter på aktiespråk är mitt råd.

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Som en följd av mitt konsumtionsmissbruk har jag
> kontinuerligt onlineköpt prylar med kort från
> svenska och utländska websiter i flera år. Jag
> har aldrig råkat ut för ngt. Fast det kanske man
> inte skall säga högt. Det första som händer i
> morgon är väl att man blir web-blåst...
>
> Sedan är ju Paypal väldigt smidigt. Fast det är
> väl främst jänkarna som kör med det.

kan bara instämma. sen paypal, mycket bra tjänst, problemet är som JKolmo säger, mest jänkare som använder det o rätt få webb butiker i europa som kör med det.

de stora företaget som har webbaffärer, brukar sällan ställa till nå problem

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Jag kör med Paypal knutet till ett e-handelskort
> som jag bara har det belopp som behövs stående
> på kontot när jag handlar från en ny e-butik
> jag inte känner till sen förut :-) T

Ungefär så funkar ju Swedbanks e-kort med... Man ställer ju maximal summa för varje köp och försöker butiken ta ut mer än man godkänt så nekas uttag. Jag brukar ställa nån 150:- mer än vad köpet kommer att kosta inkl frakt osv för att klara ev ändringar i valutakurser osv.

Dessutom...E-kort slumpar ju fram ett nytt kortnummer för varje gång och så fort köpet är avklarat så kan man gå in och stänga kortnummret vilket borgar för att man slipper problem.

när man aktiverar kortet igen, har det samma kortnummer, eller får man ansöka om nytt E-kort? annars blire ju problem

Jag har använt paypal för att betala med många gånger. Det fungerar skitbra.
Har blivit lurad en gång på ebay av oseriös säljare en gång. Fick genom paypal tillbaka pengarna. Säkert och bra

Vilken tur att man började handla på nätet innan alla dessa speciallösningar uppfanns, man kan bli nervös för mindre... Jag handlar utan att fundera så mycket både med kort och PayPal, har på över 10 år fått mitt kort kapat 2 gånger, och samtliga gånger har banken ordnat det utan problem. Jag skulle gissa att sannolikheten att kortet skimmas på en restaurang eller i en butik är betydligt högre än när man utnyttjar krypterade och verfierade tjänster på nätet.

Jag håller inte med. Paypal är dyrt. De täcker inte alls vid förlust utan hittar ofta på ursäkter för att inte täcka. Med kortbetalning kan du alltid dra tillbaka din betalning. Det kan du inte med paypal.

Scott tokig skrev:
> Med kortbetalning kan du alltid dra tillbaka din betalning.

Fast det gäller väl bara om du har ett kreditkort med fakturering (från kortföretaget) i efterhand. Med ett vanligt betalkort, utan kredit, dras ju pengarna på stört. Eller?

Lagen i EU säger att pengarna inte får dras förrän varan skickas men det är väl inte så många som följer den lagen? Men du kan alltid via din bank dra tillbaka köpet officielt inom 3 månader men i verkligheten utan tidsbegränsning.

Scott tokig skrev:
> Lagen i EU säger att pengarna inte får dras
> förrän varan skickas men det är väl inte så
> många som följer den lagen? Men du kan alltid
> via din bank dra tillbaka köpet officielt inom 3
> månader men i verkligheten utan tidsbegränsning.

men paypal drar ju pengarna från ditt kreditkort, precis som crc gör. vad är skillnaden? ända skillnaden är ju att du betalar paypal, som isig betalar säljaren.

har du egen erfarenhet av att inte fått tillbaka pengar när du blivit lurad via ebay, och betalt via ebay och paypal? ocg om så, var det en paypal försäkrad auktion, eller bara en där man betalar me paypal? för det finns ju både och.

har handlat me kort och paypal i en 7-8 år nu, blivit lurad en gång, o då använde jag inte ens mitt kort eller paypal. med sunt förnuft kommer man långt.

Jensen skrev:
> när man aktiverar kortet igen, har det samma
> kortnummer, eller får man ansöka om nytt E-kort?
> annars blire ju problem

Asså... E-kort är en tjänst som swedbank har... Gå in och läs på deras sida så förstår du.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135189,00.html

Citerat från deras sida..

Det här är e-kort
e-kort är ett säkert och enkelt sätt att betala med kort på internet. Du kopplar tjänsten till ditt vanliga bankkort. Fördelarna med e-kort är många:

Du får ett nytt kortnummer för varje köp
Varje gång du använder ditt e-kort skapas ett unikt kortnummer (e-nummer). Endast bankens säkerhetssystem kan koppla ihop ditt unika e-nummer med ditt ordinarie kort.

Ett e-nummer har kort livslängd
Det unika e-numret har vanligtvis en livslängd på en månad. Vill du skapa ett e-nummer för flergångsköp, tex. prenummeration, bestämmer du själv en giltighetstid på mellan en och max 24 månader. När giltighetstiden har gått ut, försvinner kopplingen till ditt ordinarie kort eller konto.

Ett unikt e-nummer för varje inköpsställe
Det unika e-nummer som skapas, fungerar endast hos ett inköpsställe. Det betyder att ditt e-nummer inte kan användas hos någon annan än den handlare du godkänt.

Krypterad kommunikation
När du använder ditt e-kort är kommunikationen till Swedbank SSL-krypterad av säkerhetsskäl.

som jag då förstår det, så får man nytt kortnummer varje gång, eller hur?

då får ju paypal svårt, då de kräver att man vertifierar kortet innan man kan göra lite större köp. o den kod man då ska knappa in, den kommer ju inte in på ens kontospecifikation förän efter några dagar. gäller att man är ute i tid med e-kortet då antar jag, eller håller sig till små köp.

Ja om du använder kort till att betala din paypal transaktion så är du skyddad via ditt kortbolag.
Men man kan ju också handla med paypal genom att ha pengar på sitt paypal konto efter att ha sålt saker på ebay. Paypals egna skydd är mediokert.
Paypal är några skurkar. Läs evt mer här www.paypalsucks.com

Kort är alltid säkrast eftersom säljaren i princip aldrig kan bevisa att kortinnehavaren godkänt transaktionen/ingått avtalet utan en underskrift eller där du använt din PIN-kod för att godkänna köpet. Kortföretagens avtal med säljare brukar dessutom i princip alltid vara utformade så att det är säljarens ansvar att verifiera köparen som innehavare av kortet. Därför går i princip alla kortköp tillbaka om köparen hävdar att ett köp inte godkänts eftersom det är säljarens avsar att bevisa det.

Det är alltså säkrare att handla på nätet och bara lämna ut kortnummer än att betala med kort i en affär där du skriver under kvittot.

Jag har handlat på nätet i över 10 år och har aldrig blivit lurad på pengar och jag gör kanske 5-10 internetköp i månaden. Jag känner inte heller någon som blivit lurad och inte kunnat backa en felaktigt kortköp.

Senast redigerad av en moderator:
shoppat tekinkprylar,cukeldelar textil mm ett 20tal ggr med paypal,visa och förskott från asien,europa,usa utan problem
Det viktiga är att kolla butik/annonsör innan köp

ostkaka skrev:
> Med ett vanligt betalkort, utan
> kredit, dras ju pengarna på stört. Eller?

Pengarna reserveras en viss tid, sen kommer själva köpet, men för köparen syns skillnaden normalt inte. I vissa fall kan reservationstiden gå ut innan de levererar, då syns pengarna på kontot igen, men dras vid leverans.

Ett kreditkort (där betalning sker i efterhand) ger mycket större trygghet för köparen om säljaren inte levererar det som beställts. Betalkort är inte lika bra, även om det står Visa/MasterCard på det.

Sprockets skrev:
> Ett kreditkort (där betalning sker i efterhand)
> ger mycket större trygghet för köparen om
> säljaren inte levererar det som beställts.
> Betalkort är inte lika bra, även om det står
> Visa/MasterCard på det.

Om du med "större trygghet" menar skydd mot av kortinnehavaren ej godkända transaktioner så är det ingen skillnad alls, det skyddet ligger hos kortföretaget, alltså Visa, MasterCard eller liknande.

Sen om man ska vara väldigt petig så finns det tre (principiella) sorters kort: betalkort, bankkort och kreditkort.
Bankkort är direkt kopplade till ett konto.
Betalkort betalas klumpvis med fasta intervaller.
Kreditkort betalas med ränta.

För att krångla till det så finns det kombinationer av alla varianter och hur avtalet för ett visst kort ser ut beror på din kortutfärdande bank, inte kortföretaget.

Men oavsett vilket så ligger skyddet hos kortföretaget och har inget med korttypen att göra.

Sprockets skrev:
> ostkaka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med ett vanligt betalkort, utan
> > kredit, dras ju pengarna på stört. Eller?
>
> Pengarna reserveras en viss tid, sen kommer
> själva köpet, men för köparen syns skillnaden
> normalt inte. I vissa fall kan reservationstiden
> gå ut innan de levererar, då syns pengarna på
> kontot igen, men dras vid leverans.
>
> Ett kreditkort (där betalning sker i efterhand)
> ger mycket större trygghet för köparen om
> säljaren inte levererar det som beställts.
> Betalkort är inte lika bra, även om det står
> Visa/MasterCard på det.

Pengarna dras när inköpsstället drar dem. Där är det ingen skillnad på olika korttyper.

Och för att reda ut begreppen: Ett betalkort och ett kreditkort är oftast samma sak. Grundläggande är att med ett betalkort får man en (oftast) månatlig faktura på det man har köpt med kortet. Om man har en kredit kopplad till sitt betalkort (typ man behöver inte betala hela fakturan utan kan välja att skjuta upp en del av betalningen) kan man prata om ett kreditkort. En annan typ av kort är kontokort, där kortet är direkt kopplat mot kortinnehavarens konto.

Sprockets skrev:
> Det finns definitvt en skillnad mellan kortyper,
> även om de getts ut av samma kortföretag (t.ex
> Visa).

Visa ger inte ut några kort alls.

JT skrev:
> >
> Om du med "större trygghet" menar skydd mot av
> kortinnehavaren ej godkända transaktioner så är
> det ingen skillnad alls, det skyddet ligger hos
> kortföretaget, alltså Visa, MasterCard eller
> liknande.
>
> Sen om man ska vara väldigt petig så finns det
> tre (principiella) sorters kort: betalkort,
> bankkort och kreditkort.
> Bankkort är direkt kopplade till ett konto.
> Betalkort betalas klumpvis med fasta intervaller.
> Kreditkort betalas med ränta.
>
> För att krångla till det så finns det
> kombinationer av alla varianter och hur avtalet
> för ett visst kort ser ut beror på din
> kortutfärdande bank, inte kortföretaget.
>
> Men oavsett vilket så ligger skyddet hos
> kortföretaget och har inget med korttypen att
> göra.

Ord och inga visor. Nätet är fullt av mer eller mindre välgrundat tyckande om saker och ting. I det här fallet får jag dock känslan av vi har någon som vet precis vad han pratar om. Är JT månne anställd hos någon kortutgivande bank el liknande?

Sprockets skrev:
> Det finns definitvt en skillnad mellan kortyper,
> även om de getts ut av samma kortföretag (t.ex
> Visa).

Det är klart att det finns en skillnad mellan olika korttyper, eftersom det är olika korttyper (...). Den skillnaden har ju både jag och JT beskrivit så fint. Men du menar alltså att korttypen påverkar den tidpunkt vid vilken inköpsstället drar pengarna?

Tillbaka
Topp