[Utmaning] Krossa Rudan 2014 "hm krossar allt"

ManceRyder

Ny medlem
Nu har utmaningen Krossa Rudan 2014 startat!

Leaderboard 2014 Krossa Rudan

Rudan all-in http://www.strava.com/segments/6393705
1. hm 1:17:52
2. Palle Kuling 1:21:47
3. Rickard B 1:40:48 Epic comp 26
4. JockeP 1:53:07 Cube Reaction Raceking
5. ManceRyder 2:25:31 Cykel: BeOne HT 26 2012 Däck: Maxxis Minion

Kort http://www.strava.com/segments/6803838
1. hm 00:13:05
2. Palle Kuling 00:13:53
3. Rompa 00:14:04 Cykel: S-Works Epic WC 2014 Däck: Schwalbe thunder burt snakeskin.
4. Lingon 00:14:31
5. Mats 00:14:53
6. Mance Ryder 00:15:02 Cykel: Montemagn gen 1 HT 29 2012 Däck: Fasttrack/Renegade
Renegade
7. Globalistic 00:16:44 Montemagni gen 2
8. Attila 00:17:14 Montemagni gen 3
9. Waterdragon 00:17:15
10. MtbTomas 00:17:31
11 Rickard B 00:17:42
11. Rollo 00:17:42 Radon Slide
12. JockeP 18:14
13. Prophet 00:18.54 Spec Camber
14.kaijan 00:20:53 Cykel:
15. torohl 00:22:52 Cykel:

Mellan http://www.strava.com/segments/6803869

1. MickeS 00:19:25
2. hm 21:53
3. Rikard O 00:22:17
4. Palle Kuling 00:22:55
5. Oliver 00:27:11
6. Rickard B 00:28:12
7. JockeP 00:32:18 Cube Reaction Raceking
8. kaijan 00:35:23
9. ManceRyder 00:42:43 Cykel: BeOne HT 26 2010 Däck: Maxxis Minion
10. Attila 00:44:58 Cykel: Canyon Nerve 2013 Däck:

Lång http://www.strava.com/segments/6803879

1. Palle Kuling 00:42:58
2. hm 00:48:32 merida bignine RR 2,35
3. Rickard B 00:52:55
4. ManceRyder 00:54:53
3. JockeP 00:58:54 Cube Reaction Raceking

(Längst ner i denna post hittar ni en summering av säsongen 2013)

Årets nyhet för utmaningen är något att bita i. Nu introduceras nämligen ytterligare en runda vid namnet "Rudan all-in". Kör alla tre: Lång, Mellan och Kort som en hel sträckning i denna ordning och du kommer upp på leaderboarden för Rudan all-in. På den här listan hamnar bara de "hårda" för detta är ingen lek. 580 höjdmeter på 27km stig är inget jag skulle rekommendera för en rookie. Så tag tillfället i akt och anta utmaningen Krossa Rudan 2014.

Fyra alternativ:
1. Kort
2. Mellan
3. Lång
4. Rudan all-in

Karta över alla tre slingorna i PDF-format:

http://www.haninge.se/upload/1447/Rudan 2008.pdf

Posta din tid och datum samt eventuell gpx-fil. Jag uppdaterar ditt bästa resultat regelbundet på leaderboarden här i den första posten.

Angående bansträckning så gäller kartorna ovan. Orangea markeringar gäller för alla tre slingorna. Slingan är hyfsat bra uppmärkt ute i skogen (orange) med undantaget på några få platser samt de sista 500m. Start och målplatsen är spårskylten vid den lilla nedre Rudansjön.

Kör hårt och lycka till!

................................................................................................

Då var "Krossa Rudan 2013" avslutad för säsongen!

En kort tillbakablick:

Mtb-stigarna i Rudanskogen låg långt fram inpå våren tryggt inbäddade under ett tjockt och plufsigt snötäcke. Sedan när snön väl smälte undan så låg det träd och grenar likt ett "plockepinnspel" utspridda över stigarna och blockerade effektivt framfarten.
Först sent i april började Rudan kännas välkommen och då startade också tiderna att trilla in på de olika slingorna.

Lokalbon JockeP var tidigt ute med topptider på Kort och Mellan, likaså Hazzeman på Långa slingan samt jag själv på den Korta. Några till, bl.a. Attila och "44" blandade sig in i toppstriden under maj månad och sakta man säkert så värmdes stigarna upp. Plötsligt dök en viss "hm" upp i slutet av maj och frågade lite försiktigt omkring sträckningen på slingorna, men han fick under den här perioden inte till något helt Stravasegment. Dock så kunde vi alla ana att här kanske var någon som kunde cykla snabbt.....

Sedan anordnade Bang "Rudan nightmare" i börja på juni. Ett starkt startfält med toppåkare som Lingon, Oliver, Rikard, E, Bang och Ordens fanns bl.a. med i startlistan. Sedan så dök också "hm" upp och nu kanske det var dags att se vad den här killen kunde prestera? Han såg snabb ut i alla fall...
Den Korta slingan blev fullkomligt krossad och hm satte alla på plats och blev överlägsen segrare. Trots Lingons rivstart.

Under senvår och tidig sommar så förbättrades tiderna för alla som var där och utmanade på samtliga slingor, Kort, Mellan och Lång. hm och Lingon presterade särskilt starka tider. Likaså Oliver som provade både Mellan och Lång också.

Men under juni dök det upp en fråga omkring slingorna från en ny joker med namnet MickeS. Med tanke på svaren han fick från några här i tråden så verkade det här vara en vass kille. Skulle vi bli överraskade igen? Först hm och nu en MickeS?
Jo, visst hittade MickeS rätt tillslut och han fullkomligt massakrerade allt motstånd. Rudan blev verkligen krossad under sommaren och jag trodde aldrig att man kunde cykla så snabbt på slingorna som de här toppgrabbarna visade.
Nu i efterhand har jag förstått att både MickeS och hm är etablerade i sverige-eliten i sina åldersklasser och om jag hade haft koll på detta så kanske jag inte blivit så förvånad.

Men det var ju flera som förbättrade sig :-) Lingon utmanade hårt, ett nytt namn: "Kaka", cyklade riktigt snabbt. Prophet, Hazzeman, Attila, JockeP och Kaijan snurrade runt och blev snabbare. Jag tror aldrig Rudan haft så många mtb-cyklister sedan forna tiders Sömnlös i Rudan-dagar.

Nu nollställer vi listorna här i tråden och ser fram mot ett ännu bättre 2014. Förhoppningsvis kan vi alla putsa på våra PR:s och jag hoppas verkligen att MickeS och hm återigen hittar tillbaka till Rudanskogen :-)

Stort grattis MickeS och nu laddar vi säsongen 2014!

Slutställning 2013

Kort

1.MickeS 12:57
2.hm 13:59
3.OliverD 14:55
4.ManceRyder 15:13
5.Lingon 15:15
6.Kaka 15:22
7.Ordens 16:06
8.Bang 16:57
9.Attila 18:02
10.JockeP 18:14
11.Kaijan 18:42
12.Prophet 19:15
13.Waterdragon 19:27
14.Hazzeman 22:06
15.Goodstuff 22:11
16.fastforward 22:51
17.rooth 24:24
18.Knotan 26:02

Mellan

1.MickeS 20:33
3.hm 21:19
3.Kaka 22:15
4.Lingon 22:49
5.OliverD 23:53
6.ManceRyder 24:12
7.Attila 27:33
8.44 28:40
9.JockeP 29:12
10.Kaijan 29:23
11.Prophet 30:15
12.MTBTomas 31:03
13.Rollo 35:45

Lång

1.MickeS 39:14
2.hm 42:20
3.OliverD 48:08
4.ManceRyder 49:29
5.JockeP 57:56
6.JonnyP 58:38
7.HåkanO 58:38
8.Kaijan 1:05:31
9.Hazzeman 1:27:32
10.Gille 1:30:11

Mance Ryder

Senast ändrad:
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå, ska man bara köra den en gång?

Du får köra så många varv du vill ;)

oxr skrev:
> Jag vill ha tillbaka Sömnlös NU!

+1

Slänger upp mitt försök snabbt innan alla andra cyklar om.

Peax 1:37:30 2012-04-26 (Spesh Stumpy HT 29 2012) http://connect.garmin.com/activity/171920271

Trillade bara en gång och körde fel två. Ovanligt bra markerat, bara några ställen där markeringarna satt lite för långt fram. Smart att göra riktningspilar av vissa av markeringarna.

Känns som en bra träningsbana för långlopp med ganska mycket skogsväg och inte så mycket stök.

NNNN

Bra kämpat Paxel!
Nu kommer det bara att gå snabbare och snabbare för dig :)
Jag såg på din kartlänk att du startade och stoppade vid stora spårskylten bredvid ladan. Den officiella starten och målet i den här tråden är vid skylten (Maxingeslingan)vid nedre Rudan. Då åker du banan som en "rundslinga".
På¨det igen!

Ikväll kör jag en utmaning mot min 1:05:54 tid.
Någon som vill haka på?
Jag startar vid kl. 20 vid skylten.

TomasGr skrev:
> Jag såg på din kartlänk att du startade och
> stoppade vid stora spårskylten bredvid ladan. Den
> officiella starten och målet i den här tråden
> är vid skylten (Maxingeslingan)vid nedre Rudan.

Aha! Det är ju bra, då borde jag kunna dra av en halvtimme eftersom jag körde längre;-)

NNNN

00:55:40 blev det. En putsning med ca 10 minuter.
Nu har det torkat upp rejält fast på några ställen är det fortfarande sumphål. Slingan börjar alltså bli rätt snabb :-) Så ska ni sätta PB så passa på!
Jag kan säga att cykeln får ta rätt mycket stryk nu när farten ökar. Skakigt och hoppigt på alla rötter och stenar. Och riktigt roligt!

http://www.endomondo.com/workouts/r69Un0cOly8

jimmypersson skrev:
> Jimmy & Mikael Persson, håll i er.. 2.07 men vi
> hade med en långsam jävel som förstörde för
> oss.

Bra där! Nu har ni ju lagt en ribba som ni med största sannolikhet klättrar över nästa gång :-) Taktikkörning?
Uppdatera gärna med era cyklar samt en eventuell gps-logg.

Hejsan

Jag fick till en runda på långa slingan idag. 1.14.00. Cyklade på min KHS Team 2006 Soft tail.
Jag loggade rundan med min GPS, men har inte lyckats få till nån länk ännu.

Jag kan nog putsa nån minut eller två om jag avstår att äta pizza och glass en timme innan start. Mot slutet började det smaka musslor och lakrits i munnen. :-)

/Jesper

Härligt Jesper!
Pizza och glass kanske inte är den bästa uppladdningen, men du tryckte till med en bra tid ändå ;) Du måste ha haft rätt bra rull hela slingan.
Hur var underlaget? Fortfarande blött på Kolarslingan (den långa förlängningen) eller har det torkat upp? Jag funderar på ett försök ikväll.....

Ja det rullade ovanligt lätt och många för mig svåra passager klarades utan strul. Dessutom var det ju väldigt torrt. På Kolarslingan var det några surhål som vanligt, men dom flesta kunde man ta sig runt istället för genom.
Lycka till ikväll!

Det blev en fin födelsedagspresent på långa slingan igår :-)
Lätta hjul och däck + lite torrare underlag gjorde cykeln lite kvickare.
Men nu känns det som om det börjar ta emot. Om jag ska kapa mer tid kommer det krävas "blod, svett och tårar".
Resultatet då?
53:01

Jag vet att ni andra också kan! Så ut och kör. Vi behöver ju lite tider på den korta slingan också....

Jo, igår blev jag ett år äldre.....

@bang
Det är bara att dunka på. Inte alltför tekniskt, men hjärtat får jobba desto mera. Slingan lär du dig fort. Och ta med the Bear också. Han har åkt riktigt snabbt i Rudan.
En snittpuls på ca 85% vittnar om att jag jobba igår.

Härlig tråd Tomas!
Precis så som jag tänkte att det skulle bli. Du är duktig du, både på att cykla och att skriva.

Jag kan tänka mig att göra en attack på korta slingan nu till helgen. Ett bra sätt att hamna högst upp = vara först att köra. :-)

Går lättare när man hittar;-)

Torrare är förra gången jag körde, inget rinnande vatten i backarna men fortfarande stående pölar i sänkorna.

NNNN

Då har jag också värmt upp "mellankorta" slingan. Helt underbart underlag där den lilla blötan som fanns var klart forcerbar undan några farttapp.
Tiden blev 00:27:05 och sträckan mättes till 8,26km.
http://www.endomondo.com/workouts/iPirJyiuRuY
Trevligt att möta Attila med polare på toppen av galgbacken :)
Sedan bar det iväg till Paradiset med Håkan och Per som stod så snällt och väntade på mig vid målet.

Hej Tomas! Tuff bana!! Men, jag var ändå nyfiken vad som kan hända om man ger sig ut…

Var ute idag! och rundade slingan på 61 min. ( Nöjd ändå då jag siktade på 1,15). Min cykel hmm en instegs MTB billig (om man jämför vad cyklar skall kosta…enlig Ghetto Profetias ) Cube LTD Pro Hard Tail
Torrt var det, tack och lov, men jag har fortfarande två partier att kämpa emot!

Har tyvärr ingen GPSlogg då jag äger ingen sådant än….

Bra Attila! Jag tycker att du ska vara grymt nöjd med tiden. Jag behövde rätt många rundor på slingan innan jag kom ner så lågt.
Det som är så roligt med Rudan är att det händer saker hela tiden. Om det inte är en mördaruppförsbacke så är det något annat. Typ nerförssluttning, spång, stenblockspassage, rotmatta, snabb grusväg etc.
Kroppen och huvudet får aldrig vila. Fullt fokus hela tiden :-)
På det ingen så går du sub timmen!

Vafan... jag hittar inga resultatfiler från Sömnlös i Rudan 24h (som oxr fiskat hintat om).
¨
Men jag kräver att för att få vara med så måste man cykla slingan efter 01.00, inte ha ätit annat än pannkakor och det skall ha regnat minst 80mm de senaste 10 timmarna.

Tung banan hursomhelst.

Eh... är det samma sträckning som i sömnlös förresten? Den har jag cyklat under 30 min, så mycket vet jag... men Mattias Lundqvist kom väl under 25?

//Erik

@ stef
Jo, slingan är rätt bra markerad. Med undantaget på slutet (ca sista 500m) samt några sträckor där det är lite glesare mellan markeringarna. Men då följer slingan stigen utan avstickare.
Däremot om du ska korta av slingan till den "mellankorta" eller "korta" så kör du en kortare bit utan markering. Men de partierna är enkla och med den bifogade pdf-kartan (1:a posten) så är det no problemo.

@ erol
Nä, jag hittar inte heller resultat från SiR trots en stunds googlande :(
Jag tror att Sömnlös-slingan är den jag kallar för "mellankorta" slingan. De tiderna du angett låter rätt så rimliga för den. Kanske att tävlingsslingan var några hundra meter längre iofs....

Ha det bra!

Tomas!
Vi måste åka den korta och den mellan långa slingan så jag vet.
Har lite svårt att tyda kartan på vissa ställen.

A

Mitt i all Vätternrundahets så är det dags att få igång den här tråden igen. Och det med besked. SUB 50 avklarat den 16 juni 2012 :-) Äntligen! Så skönt! Känslan direkt efteråt är svår att beskriva. Liggandes på rygg i gräset bredvid spårskylten, totalt utpumpad och med ett härligt svalkande regn droppande i ansiktet.
Den officiella tiden blev 49:34, men det är inklusive lite fibblande med att sätta på och stänga av träningsappen. Jag har en "backuptid" på mitt timex-ur, men vi kör på "endomondotid" ;-)
http://www.endomondo.com/workouts/g7ZHGyKe0Mw

Kör på ni andra nu!

Jo...grabbar. Jag har både gnetat och kämpat för att komma ner under 50. Ett tag trodde jag att jag inte var riktigt redo ännu, men det var jag tydligen ;-)

Mellankorta slingan.

Jimmy & Micke Persson (Scott spark 40 & Radon någonting)
0.32.12 tiden inkluderar ett snabbt stopp för att montera tillbaka vevarm.

Tillbaka
Topp