Alling
Medlem
Utmaning: Öland runt
Då blev det till slut dags att skapa ett konto här efter en lång tids lurkande, för att kunna dela, dokumentera och diskutera en utmaning:
(ej att förväxla med Ölandsleden eller Ölandsrundan)
Konceptet har sitt ursprung i att jag för fyra år sedan fick för mig att besöka båda fyrarna på en dag, vilket jag med stor möda lyckades ta mig igenom på 16,5 timmar.
Igår gjorde jag det igen, denna gång med justeringar för att göra det mer Öland runt; därav "2.0". Lyckades ta mig de 316 km som det blev på 13 timmar och 55 minuter inklusive matpaus. Nästa gång ska jag sikta på 12 timmar!
Regler
- Fyrtornen Långe Jan och Långe Erik måste vidröras (i valfri ordning).
- Start och mål ska vara samma plats, vilken får väljas fritt.
- Ingen plats får passeras mer än en gång, förutom vägarna ut till respektive fyr.
- Bonuspoäng för största möjliga area innesluten av rutten.
Tips & reflektioner
Det känns lite löjligt att jag ska komma in här som nyregistrerad medlem och berätta hur man cyklar, men jag tror att åtminstone någonting nedan kan hjälpa någon:
- Östra landsvägen mellan Föra och Ottenby rekommenderas, liksom västra landsvägen mellan Kastlösa och Glömminge. Väg 136 har otrevligt mycket trafik upp till Köpingsvik, men vad ska man göra?
- Blåsten är skoningslös, särskild på södra delen där landskapet är helt öppet. Kolla väderleksprognosen och försök tajma rutten för att undvika den värsta motvinden.
- Exakt den rutt jag cyklade gör man nog inte med en landsvägscykel; delar av rutten från Sandvik upp till Byxelkrok utgörs av tämligen skrovlig grusväg. Med min Trek Checkpoint ALR 4 Gen 3 gravelcykel gick det utmärkt.
- Matstopp är möjligt. Förra gången åt jag pizza i Färjestaden, denna gång i Degerhamn.
- Dricksvatten finns åtminstone på rastplats Glömminge, och hjälpsamma människor längs vägen råder det ingen brist på.
- Kolhydrater är A och O på en så lång tur; musklerna tvärdör när glykogenet tar slut. Jag kan egentligen inte tillräckligt för att ge tips, men det behövs åtminstone hundratals gram.
- Cykelbyxor eller motsvarande vaddering är ett måste på en så lång tur.
- Det går att ta Gamla Grankullavägen mellan Grankulla och Böda, men det valde jag att inte göra då jag upplevt den som väldigt stenig och skumpig.