Torrekullaleden i kväll, leden i fiiiint skick!
Gjorde hela denna körning som ett vetenskapligt test med plattisar i stället för SPD, är det så stor skillnad egentligen och tar inte bristerna ut varandra i det långa loppet? Jag behövde verligen få veta? och svaret? NEJ, NEIN, NICHT!!
Det är verkligen inget snack oavsett vad en viss pseudokänd "topptränare i USofA" påstår. SPD är så JÄVLA mycket effektivare! Körde mer än 5 min långsammare med plattisarna och tog i minst lika mycket... tappade fotfästet konstant och både igångdrag och uppför går otroligt mycket bättre med SPD då kraften är ojämförbar. Även över rotstök är skillnaden väldigt uppenbar då man kan trampa på hela tiden iklickad... med plattisarna får man ofta rulla över med riktigt låg fart som följd, t.o.m i branterna (vilket jag trodde definitivt skulle vara fördel plattisar) kändes det märkbart oroligare att inte få sitta fast i hojen. Det Fanns egentligen inget jag tyckte kändes bättre... ok, visst, så länge man står upp och trampar kan plattisar fungera nästan lika bra då din egentyngd håller fötterna på plats hyfsat, men så fort du sätter dig ner så är fötterna som 2 förvirrade ekorrar som inte vet var de vill vara... ett jävla fladdrande mellan 75 olika positioner bara...sunkigt... och vem fanken orkar köra konstant stående i denna typ av terräng?
De mjuka sulorna på plattskorna (Five-ten) gör även att man tappar kraft och känns sumpiga...
Och, ju tröttare man blev dest fler misstag gjorde jag på pedalerna, kyckades t.o.m attackera min egen vad ganska förfärligt vid ett ofrivilligt avtramp :-(
Näe... the undiputed winner and remaining champion is.... S...P....D!!!
Tack du allsmäktige cykelgudom för dessa!
PS. för DH, Dirt, BMX etc... är plattisar såklart fortfarande nice, men för XC och AM - nej tack så mycket...
tid: 51.30