[Utmaning] Torrekullaförintaren 2014!

Patrik Clifford

Aktiv medlem
JAG VILL HA DIG!
STÄLL UPP FÖR FOSTERLANDET - KÖR TORREKULLAFÖRINTAREN!
Untitled-1.png

Torrekullaförintaren är död IGEN!!
LÄNGE LEVE DEN HELT NYA TORREKULLAFÖRINTAREN!!

Då var det dags igen!!! Splitter nya Torrekullaförintaren anno 2014 drar igång...

Vi börjar väl med en bild på förra årets vinnare som mottager det hedersamma priset från en knäckt tidigare innehavare av denna OTROLIGT stiliga buckla!!!

kx_anders snor förstaplatsen från Jonander (till stort jubel!):
torrekulla2013.jpg

(kx_anders till höger)

Vi kör 2014 års utmaning på den "NYA" sträckningen så klart:
SÅ, en av transportsträckorna (grusvägen) i skogen ungefär halvvägs på leden (ca 4 km från start) samt asfaltsvägen ( ungefär vid 7 km på leden) på golfbanan är väck precis som tidigare!! Och ersatta av 2 mycket roligare slingor.

Utmaningen är nu 10200m lång och Jag har markerat tydligt med röd/vit markeringsfärg på första slingan samt likadant på andra slingan så man ser var man skall köra in och längs med hela de nya spåren, jag tror inte att det skall vara några problem att hitta den nya dragningen då jag verkligen gödslat med färg. Det första spåret startar ca 150m innan man kommer upp på grusvägen i skogen och det andra spåret startar ca 200m innan asfaltssträckan på golfklubben, där det sitter en informationsskylt om skjutfältsområde.

JAg har även Markerat med röd/vit färg från start till mål på de ställen där man möjligen skulle kunna vara tveksam längs hela Torrekullaförintaren :-)
Allt för att underlätta...

Så här ser ex. starten ut:
IMAG0997.jpg

Och så här ser det ut där den första nya slingan viker av åt höger, ordentligt markerat:
IMAG0998.jpg

SÅÅÅÅÅ, NU, kära gamla Torrekullavänner, NU GÄLLER DET!

Som vanligt loggar ni era totaltider (jag räknar ut snitthastigheten räknat på en konstant sträcka om precis 10200m) i denna tråd under hela säsongen och när allt är över till hösten 2014 (slutdatum för sista försök är den 31 december) har vi förmodligen återigen en vinnare av den åtråvärda Vandringspokalen "TORREKULLAFÖRINTAREN", En guldklimp som är ytterst FÅ förunnat att få gömma på hatthyllan eller i något gammalt skåp :-)

Endast 2 personer har alltså lyckats knipa denna svåråtkomliga raritet, värt ett försök va?

Logga er tid samt vilken cykel ni körde på så uppdaterar jag listan efterhand precis som vanligt.

Här har ni Torrekullaförintaren som GPX-fil (ladda ner och plocka sedan bort .jpg ur filnamnet): http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=237777/filename=Torrekullaforintaren.gpx.jpg

Ett mycket bra ställe att parkera sin bil på är vid Oxsjöns parkeringsplats här:http://kartor.eniro.se/m/9uowu

Sedan cyklar du bara upp till Oxsjön, följer spåret till höger på sjöns västra sida tills du kommer fram till Startplatsen vid sjöns södra ände, går ej att missa (se startbild ovan).

OBS! Angående "genvägarna":

PÅ några få ställen längs leden har det blivit så att det bildats alternativa spår jämte det egentliga original- huvudspåret (några meter vid sidan om), dessa är numera så frekvent använda att det kan vara svårt att veta vilket som gäller om man inte varit med från början :-)
Dessa spår är inte direkt kortare än "huvudspåret" men är oftast lite enklare och går att köra fortare igenom och man slipper oftast leda cykeln igenom gegga/krångel. Eftersom det är mer eller mindre omöjligt att kolla vem som kört var så är det OK att välja de spår man vill, denna utmaning skall inte bli en överdrivet regelstyrd låtsats-SM-tävling där det skall behövas funktionärer för att kontrollera förloppet. Så välj spår efter tycke gott folk, det är enkelt att se dessa sidospår då de flesta ändå verkar använda dem nuförtiden.. glöm inte att trampa hårt och fort bara!

Ang. GPS och STRAVA
Om ni som kör utmaningen vill lägga upp era GPX-filer antingen på Strava eller länka in dem här i tråden så vore det skitkul! Då kan ju alla vi andra statistiknördar sitta hemma på kammaren och analysera var ni körde fortare/saktare samt kanske även lägga in någon annans (som man vill slå) runda i sin egen GPS och tävla mot. Så, lägg JÄTTEGÄRNA upp era tider på STRAVA!

Här är Torrekullaförintaren på STRAVA: http://app.strava.com/segments/4752750

Min version av vad som är Torrekullaleden är fortfarande att man startar vid Oxsjöns södra ände och slutar vid Parkeringsplatsen (målet är suggorna) vid sisjöns badplats (se karta nedan). Det står numera t.o.m "TF MÅL" på suggorna vid parkeringen. Denna sträcka är enl. min GPS 10,24 km. Tävlingen körs som sagt MOTSOLS och resultaten räknas separat förstås...

FÖRRA ÅRETS TRÅD (med vinnare kx_anders på magiska 15,7 kmh/snitt): http://happymtb.org/forum/read.php/1/2043205/page=1

UT OCH CYKLA!!!

Lederboard 2014

1. kx_anders 00:41:48 = 14,8 Kmh [Scott Spark 930]
2. jonander 00:41:55 = 14,7 Kmh [Specialized Epic Carbon 29:er]
3. Lingon 00:43:57 = 14,0 Kmh [Intense Spider 29]
4. felt 00:51:19 = 12,0 Kmh [Rose Granite Chief 4]
5. Perra S 00:51:20 = 12,0 Kmh [Radon race 8,0]
6. xenomorf 00:51:58 = 11,9 Kmh (Niner Jet RDO 29:er]
7. PeterA 00:54:58 = 11,2 Kmh [White Fat PRO]
8. Mats_K 00:55:49 = 10,9 Kmh [Ghost HTX Lector]
9. Åkerström 00:57:29 = 10,6 Kmh [Radon ZR Team 6.0]
10. 110 00:58:17 = 10,6 Kmh [Specialized Epic Comp 29:er]
11. oggy_oggy 01:09:09 = 8,8 Kmh [specialized enduro comp 29]
12. BjörnY 01:14:51 = 8,2 Kmh [Canyon Nerve XC 6.0]
13. 110:s pöjk 01:48:57 = 5,7 Kmh [?]
14.
15.
16.
17.
18.

KARTA:

Senast ändrad:
Är hela sträckan rensad eller ligger det fortfarande en del träd kvar på sina ställen. (Om det ligger träd, markera gärna på karta och maila till Sandsjöbackastiftelsen så röjer dom bort dom)
/Peter

PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Är hela sträckan rensad eller ligger det
> fortfarande en del träd kvar på sina ställen.
> (Om det ligger träd, markera gärna på karta och
> maila till Sandsjöbackastiftelsen så röjer dom
> bort dom)
> /Peter

Oj, vet inte, har inte cyklat den i år men Jonas har ju, han kan säkert svara :-)

Det låg en hel del träd på slutet. Det är den enda sträckningen som jag kört sedan i höstas. Kanske tar ett varv bara för att se om det är upprensat eller inte till helgen. Någon annan som kört hela får gärna kommentera.
Edit: När körde Jonas sin runda?
/Peter

Senast ändrad:
PeterA skrev:
> Det låg en hel del träd på slutet. Det är den
> enda sträckningen som jag kört sedan i höstas.
> Kanske tar ett varv bara för att se om det är
> upprensat eller inte till helgen. Någon annan som
> kört hela får gärna kommentera.
> Edit: När körde Jonas sin runda?
> /Peter

26 januari körde jag.

/Jonas

fredrick skrev:
> Xeno - hur går det för er nere i södra
> Göteborg?
> Hur ser leden ut?

Jättefin!!

Eller... njaee... ge den några veckor till.. lite blött är det kanske fortfarande ;-)

Leden börjar torka upp, men det finns betydligt torrare och finare stigar på andra ställen i GBG just nu. Som Patrik skrev så behöver Stigarna som utmaningen går på några veckor till för att bli riktigt fina.
/Peter

Gott att ni är alerta och svarar snabbt :).
Ni kommer väl på träningstävling - tävlingsträning i Änggården nästa helg med Jonas?

Nästa helg börjar antigen racersäsongen eller så blir det guidning på lite nya stigar jag rekat i Sisjöområdet. Vädret avgör
/Peter

Testade köra idag och det var något mer än 'normalblött'. En hel del vindfällor före och efter ravinen innebar en del extralyft, underkrypningar och runtkörningar. Inte mycket flow idag, finns roligare ställen att åka just nu. Ge leden någon vecka sol. Kom runt på 1:08:42.

/Mats

Körde ett test idag.

Nu börjar det faktiskt torka upp ganska bra. Det är några ställen som fortfarande har lite småpölar men det är inte alls bottenlöst som innan. Dock finns det fortfarande lite träd som man får skutta över till fots på några ställen. Och några man får ducka under om man itne är väldigt kort och cyklar på en bmx ;-).
Samt att någon rolig pensionär eller liknande roat sig med att plocka bort mina snitslar på första specialsträcken. Men jag kommer givetvis att hämnas genom att ge mig ut och spraymåla röd/vita markeringar på träden i stället (även på pensionären om jag ser honom). Så det löser sig...

Körde på allt jag hade idag och var fullständigt slut, men då min form tydligen är ganska långt ifrån optimal blev det en riktigt dålig tid på 59:41, hela 10 min efter mitt eget personbästa från förra året...

Men leden är som sagt absolut tillräckligt bra att börja ladda på nu igen, så ut och kör gott folk!

:-)

Senast ändrad:
Lyssnade på xenomorf uppmaning och körde idag, torrt och fint tycker jag. Missade högersvängen innan grusvägen, vände och hittade rätt.

Träden ligger kvar, bra ned röjning av träden, hoppas de kommer ut i veckan.
Detta var andra gången för mig på "Nya.." tog mig runt på nytt personbästa 1:03:26 (helt slut). Förresten ganska lätt att få nytt PB det gamla var över 1t 20m :-). Mötte en massa glada hundägare, cyklister, gående & joggare.

110 skrev:
> Lyssnade på xenomorf uppmaning och körde idag,
> torrt och fint tycker jag. Missade högersvängen
> innan grusvägen, vände och hittade rätt.

Bra jobbat!

Ja, eftersom någon "idot" plockat bort mina snitslar är det lätt att missa högersvängen nu... men detta skall jag åtgärda snarast :-) Blir som sagt målade träd i stället...

Körde lite på den idag igen och den börjare verkligen torka upp nu, snart går det att ladda rejält (om de kapar bort träden)..

Som sagt, bra kört, lite snabbare och du är förbi mig!

FAN!!!

Körde runt idag (med Tattaren) men vurpade som en jävla idiot redan efter 150m, som ett äkta mongo!! Så tiden blev 55:53, ynka 11s efter Jonas, röv!!! Hade jag bara inte vurpat....

Jaja, bara ut och gör om det snart igen :-)

Leden är faktiskt helt torr nu nästan och det börjar gå riktigt fort, det enda som drar ner hastigheten lite är de där träden som inte är bortsågade än, men det får man kanske leva med ett tag..

Körde rundan igår på 58:10 och var så nöjd med att tränga mig in före xenomorf men det sket sig tydligen. Vänligen regga tiden på mig, radon race 8,0.
Får ge mig ut i helgen på nytt ( nån som är sugen på en sväng med mål under 60 min??) nu när slingan börjar bli heltorr?

/Per

xenomorf skrev:
> FAN!!!
>
> Körde runt idag (med Tattaren) men vurpade som en
> jävla idiot redan efter 150m, som ett äkta
> mongo!! Så tiden blev 55:53, ynka 11s efter
> Jonas, röv!!! Hade jag bara inte vurpat....
>
> Jaja, bara ut och gör om det snart igen :-)
>
> Leden är faktiskt helt torr nu nästan och det
> börjar gå riktigt fort, det enda som drar ner
> hastigheten lite är de där träden som inte är
> bortsågade än, men det får man kanske leva med
> ett tag..

Heheheh
Hur gick det för Tattaren då?

Perra S skrev:
> Körde rundan igår på 58:10 och var så nöjd
> med att tränga mig in före xenomorf men det sket
> sig tydligen. Vänligen regga tiden på mig, radon
> race 8,0.
> Får ge mig ut i helgen på nytt ( nån som är
> sugen på en sväng med mål under 60 min??) nu
> när slingan börjar bli heltorr?
>
> /Per

Ok, sorry ;-)

Nästa gång lovar jag att köra saktare :-)

Bra kört, jag uppgraderar dig på listan!

Jenny W skrev:
> Heheheh
> Hur gick det för Tattaren då?

Nja, vet inte riktigt, han har inte lagt in sin tid på strava än, men det kommer :-)

Han tog det ganska lugnt och kände på sin sprillans nya fina hoj idag och testade lite inställningar.. :-)

Finns det en pannlampskategori?
I så fall kanske jag gör ett försök i natt. Om inte så tänkte jag ge mig ut i mörkret och stigfinna den försvunna stigen öster om Fisjön. Det blir ju så mycket mer spännande på det viset...
/Peter

He he, nä du, pannlampa kör på dagtidspremisser :-)

Men det brukar ju inte skilja många sek när du kör med pannlampa ändå, så UT OCH PRESSA MED DIG!

;-)

Verkar skilja upp till 5 minuter med pannlampa när jag cyklar.
Jag ringer om du behöver dra igång en räddningsaktion. Du vet ju ungefär var jag kommer att vara;-)

Jag har ett tvåtimmars tidsfönster för att cykla, så jag kommer vara vid starten om 15-20 min, ring om ni vill och kan göra sällskap. Tele i profilen.

Kristoffer R skrev:
> Jag har ett tvåtimmars tidsfönster för att
> cykla, så jag kommer vara vid starten om 15-20
> min, ring om ni vill och kan göra sällskap. Tele
> i profilen.

Kul, hur gick det då?

Blev en ny runda idag och tid 53:50. Som sagt - torrt och fint. Lite bättre disponerat än i förrgår dvs inte fullt ös från början.

Vänligen lägg in i listan Parrik

/Per

Perra S skrev:
> Blev en ny runda idag och tid 53:50. Som sagt -
> torrt och fint. Lite bättre disponerat än i
> förrgår dvs inte fullt ös från början.
>
> Vänligen lägg in i listan Parrik
>
> /Per

Bra kört!

Ser att Jonas redan tog rekordet ifrån dig det kräket ;-)

Men du ligger tvåa i alla fall...

jonander skrev:
> Torrekullaförintaren som upprull inför Gbg-girot
> i morgon. Nytt SB utan attack på 44.26min.
>
> /Jonas

"Upprull utan attack" - Gris!

Fan vad snabb du är :-)
Skall du månne ge Anders en match i år?

Senast ändrad:
Själv drog jag ut och körde på 53:06... så lyckade snabbt knipa tillbaka andraplatsen i alla fall... men det är ju fan inte klokt vad långt det är till att köra på 44 min :-)

xenomorf skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ett tvåtimmars tidsfönster för att
> > cykla, så jag kommer vara vid starten om 15-20
> > min, ring om ni vill och kan göra sällskap.
> Tele
> > i profilen.
>
> Kul, hur gick det då?
>
> :-)

Jag hann inte runt hela; men tre eller fyra PR på Strava var en bra tröst trots stopp för hundrastare och terränglöpare. :) Klarade även din sadistbacke utan stopp. ;)

Blev f.ö. omkörd efter Årekärr; cyklist jag inte kände igen som hade betydligt bättre flyt och fart....

På hemvägen blev det mer lek. Jag älskar min Giant FS!

image.jpg

Kristoffer R skrev:
>
> Blev f.ö. omkörd efter Årekärr; cyklist jag
> inte kände igen som hade betydligt bättre flyt
> och fart....
>
> På hemvägen blev det mer lek. Jag älskar min
> Giant FS!

Det kanske var Jonas då?

Kul att du klippte några Pb! :-)

Var ute och cyklade Torrekullaförintaren idag förutsatt att jag lyckades hitta rätt(bifogar gpx), annars var jag bara ute och cyklade...

Tiden blev 57:29 och med mig hade jag min Radon ZR Team 6.0 av 2012 års modell

Bilagor

Åkerström skrev:
> Var ute och cyklade Torrekullaförintaren idag
> förutsatt att jag lyckades hitta rätt(bifogar
> gpx), annars var jag bara ute och cyklade...
>
> Tiden blev 57:29 och med mig hade jag min Radon ZR
> Team 6.0 av 2012 års modell

Förutsätter att du körde rätt ;-)

Grattis till en bra tid och placering!

Nu har Patrik gjort ett jättejobb med att markera upp leden. Är det någon som kör fel så måste man vara riktigt ouppmärksam.
Jag körde på bra halva leden sedan tapade jag suget efter att ha passerat alla liggande träd. Körde vidare i happy tempo andra halvan. Det visade sig att att även första halvan gick riktigt långsamt. Hela 10 minuter långsammare än Anders. Låg snittpuls både ut och hem skvallrar om att jag nog var lite sliten från gårdagens lvg tur trots allt.
Cykeln var min White FAT.
/Peter

PeterA skrev:
> Jag körde på bra halva leden sedan tapade jag
> suget efter att ha passerat alla liggande träd.
> Körde vidare i happy tempo andra halvan.
> /Peter

Med tanke på att du tog det så lugnt och körde på en svintung Fatbike är verkligen din tid imponerande!

54:58 är sannerligen inte dåligt och renderar dig en fjärdeplats för tillfället, bra kört Peter!

Här kommer en oinspirerande tech-fråga: När jag klickar på GPX filen öppnas bara en sida där det står log in på. Hur får jag fram filen för att ladda in i min Garmin?

Tack//Björn

b-magnusson skrev:
> Här kommer en oinspirerande tech-fråga: När jag
> klickar på GPX filen öppnas bara en sida där
> det står log in på. Hur får jag fram filen för
> att ladda in i min Garmin?
>
> Tack//Björn

Oj? Konstigt.. är du inte inloggad på Happy? (fast det måste du ju vara för att kunna skriva i forumet..)

Hmm... det skall funka, du borde få en ruta som frågar om du vill öppna eller spara "torrekullaforintaren.gpx"

Prova att högerklicka och "spara mål som" i stället, se om det funkar?

Med vänlig hälsning, P

Tyvärr. Det blir bara en 1 kb fil, som inte Garmin tycker om. Trots att jag sparat den som .gpx (html föreslogs). Och visst är jag inloggad...

b-magnusson skrev:
> Tyvärr. Det blir bara en 1 kb fil, som inte
> Garmin tycker om. Trots att jag sparat den som
> .gpx (html föreslogs). Och visst är jag
> inloggad...

Jäkligt märkligt, nu fick jag helt plötsligt samma fel som dig (funkade för 1 timme sedan)??

Jag provar att göra om länken, testa nu...

Samma länk: http://happymtb.org/turtips/download.php?id=270&format=gpx

Senast ändrad:
b-magnusson skrev:
> "JPG-filen" fungerade utmärkt. Tack. Blir en
> skön vårutmaning...

Kanon, ut och sätt de andra på plats nu!

Tillbaka
Topp