Utrusta cykeln för långfärd

En sak som också är svår med längre fisketurer till cykel är att om man trots allt skulle få fisk så kan den inte tas om hand, Saltströmmen i Norge hade varit kul att få fiska i efter allt jag läst om fisket där men när jag inte har någon nytta av fisken faller liksom poängen tycker jag.
Jag säger att det inte är nåt större problem att dra upp en firre (och äta den). Problemet med tex Saltströmmen är att du inte vill fiska med ett litet UL (som går att ta med). Dels för att du kan få på hyfsade firrar (inte sååå kul på UL) och, om du får på en hyfsad, och då står med 5 kilo filé som du inte äter upp till nudelpaketet. :)
Men, på campingen finns frysar (iaf senast jag var där) så tar du in där ett par dagar hinner du kanske få i dig hela fisken. :)

Jag säger att det inte är nåt större problem att dra upp en firre (och äta den). Problemet med tex Saltströmmen är att du inte vill fiska med ett litet UL (som går att ta med). Dels för att du kan få på hyfsade firrar (inte sååå kul på UL) och, om du får på en hyfsad, och då står med 5 kilo filé som du inte äter upp till nudelpaketet. :)
Men, på campingen finns frysar (iaf senast jag var där) så tar du in där ett par dagar hinner du kanske få i dig hela fisken. :)
Man får mula i sig😁 jag flugfiskar med 0.10 tafs och hullingslöst så det blir ofta nödproviant....

Haha ja det är mindre sjöar och vattendrag jag blöter linan i, kan ju meta med samma grejer vilket ofta ger ett bättre resultat ffa i sjöar utan "ädelfisk".
Det hade onekligen gett en extra dimension till cyklingen. Att meta/fiska upp ett par abborrar till kvällsmaten... Eller använda ett visst vattendrag som ursäkt/anledning att cykla dit. :)

tumblr_nte569eRav1rx2mm1o1_1280.jpg

Stålgaffel + Tubus Tara -> väskorna fram. Lägre tyngdpunkt, fördelad vikt.

Det hade onekligen gett en extra dimension till cyklingen. Att meta/fiska upp ett par abborrar till kvällsmaten... Eller använda ett visst vattendrag som ursäkt/anledning att cykla dit. :)

Glöm ej smör, citronpeppar, salt, svartpeppar, örtkryddor, citron, stor stekpanna, potatismospulver, någon smarrig pulversås !! Eller lingon.

Som sagt är det ju civiliserade trakter, ehuru Skåne. Det gör ju en väldig skillnad på packningen om man planerar övernatta och laga riktig mat själv flera gånger, jämfört med om man bara har snabbkäk med sig. Gör ett överslag på hela sträckans längd och dividera med 8 eller 10! En regnig och ledsam dag får man nöja sig med kortare, medan man efter en natt i riktig säng och med riktig frukost nog orkar mer än 10 mil.

Senast ändrad:
Tror att det är en Tubus Cargo, har föregångaren och det är en stadig och bra pakethållare i stålrör som lätt klarar 25 kg (ungefär det jag brukar ha som mest).

jag har kört sönder lite bakpakethållare, men inte min tubus vega. herre min je vad jag misshandlat och överlastat den. svårt att motivera en jättestor sadelväska på allt annat än heldämpat tycker jag, om en har pakethållarfästen. tubus och en packsäck, nästan vad som helst, och en spännrem blir stadigare och mer lättpackat än det mesta och knappt tyngre.

Ett av mina största bekymmer just nu med wild-camping är batterier. Den powerbank jag har med mig kan hålla telefon och cykeldator igång i nästan en vecka men sen är det slut. För några år sedan var McDonalds bra ställe att fylla på med elektroner och samtidigt ge kroppen kaffe och frukost, men nu har de, iallafall här, plockat bort alla uttag och bara kör wireless-charging vilket inte fungerar så bra med cykeldatorn. Hittar man någon restaurang i skogen där man frågar om man får koppla in laddaren så säger de att det går inte för de har bara ett uttag i hela huset. Så bygger jag nytt framhjul så kommer det få navdynamo.
Jag föredrar att ha tyngdpunkten långt bak för att jag har lättare att komma över hinder, tex frankrikes 15cm höga trotoarkanter, men det är inte bra för bakhjulet vid långa klättringar.

jag har kört sönder lite bakpakethållare, men inte min tubus vega. herre min je vad jag misshandlat och överlastat den. svårt att motivera en jättestor sadelväska på allt annat än heldämpat tycker jag, om en har pakethållarfästen. tubus och en packsäck, nästan vad som helst, och en spännrem blir stadigare och mer lättpackat än det mesta och knappt tyngre.
Tror även jag kör tubus vega. Ser ut som min när jag goglar och vet att det är tubus men länge sedan jag köpte den. Har aldrig funderat över maxvikt. Aldrig kört sönder någon pakethållare ännu. Men de slits under fästena till packväskorna så de håller inte för evigt.

En sådan här vattenbehållare (Cranktank) hade jag velat ha men den är inte billig så lurar på hur man skulle kunna få till något själv för att få med en fyra-fem liter vatten placerat nere vid vevhuset.

3Y0A1712-e1573106929700-1000x667.jpg

De håller på att flytta sin tillverkning från Australien till Usa mig veterligen, så det kanske blir någon krona billigare efter flytten? (Jag har funderat på en sådan också)

Vet ej om du syftar på mitt inlägg :)
Redan under turen som bilden kommer ifrån insåg jag att bakracket var helt överflödigt. Eftersom jag korsade en kontinent ville jag ha lite mån att kunna lasta extra om det skulle behövas. Men som vanligt hade jag snarare för mycket med mig redan från början.
Tyvärr gav den upp några år senare, men den sadelväskan (Minnehaha) var guld och perfekt att kunna flytta mellan olika cyklar. Har aldrig monterat ett bakrack sedan dess ;)

En tubus i titan låg länge på önskelistan, sen fick jag syn på Somas Champs Elysees.
1000008934.jpg

Vacker och minimal men väskorna hamnar högre än på vissa andra.

Ett av mina största bekymmer just nu med wild-camping är batterier. Den powerbank jag har med mig kan hålla telefon och cykeldator igång i nästan en vecka men sen är det slut. För några år sedan var McDonalds bra ställe att fylla på med elektroner och samtidigt ge kroppen kaffe och frukost, men nu har de, iallafall här, plockat bort alla uttag och bara kör wireless-charging vilket inte fungerar så bra med cykeldatorn. Hittar man någon restaurang i skogen där man frågar om man får koppla in laddaren så säger de att det går inte för de har bara ett uttag i hela huset. Så bygger jag nytt framhjul så kommer det få navdynamo.
Jag föredrar att ha tyngdpunkten långt bak för att jag har lättare att komma över hinder, tex frankrikes 15cm höga trotoarkanter, men det är inte bra för bakhjulet vid långa klättringar.
Finns det någon cykeldator där man kan peta in vanliga AA-batterier i nödfall?
På Garmins frilufts-gpser kunde man det i forntiden.

Tror även jag kör tubus vega. Ser ut som min när jag goglar och vet att det är tubus men länge sedan jag köpte den. Har aldrig funderat över maxvikt. Aldrig kört sönder någon pakethållare ännu. Men de slits under fästena till packväskorna så de håller inte för evigt.
jag har rostiga rör där väskorna sliter, men eftersom tubus påstår att de inte rostar igenom så har jag inte orkat bättra på färgen. från tubus faq: "None of our luggage carriers has ever been sent back to us rusted through. The steel alloy of the chrome molybdenum that we use can rust if there is no surface protection. If the plastic layer on your tubus luggage carrier is damaged down to the steel, however, the tube will not rust through as a result and large parts of the plastic will not flake off."

men visst, de håller säkert ändå inte för evigt ändå.

Vet ej om du syftar på mitt inlägg :)
Redan under turen som bilden kommer ifrån insåg jag att bakracket var helt överflödigt. Eftersom jag korsade en kontinent ville jag ha lite mån att kunna lasta extra om det skulle behövas. Men som vanligt hade jag snarare för mycket med mig redan från början.
Tyvärr gav den upp några år senare, men den sadelväskan (Minnehaha) var guld och perfekt att kunna flytta mellan olika cyklar. Har aldrig monterat ett bakrack sedan dess ;)
var och en salig på sin fason :) du har ju stora sidoväskor fram på bilden och då förstår jag att du inte behöver packa så mycket bak. själv upplever jag framsidoväskor som segt oaerodynamiska. om det är verkligen så trögt som jag inbillar mig vet jag dock inte. jag har slutat tro på det här med att "fördela vikten", ser inte riktigt poängen på plattare vägar. men ska det cyklas stig med fjädergaffel, då har jag gärna ganska mycket vikt på styret. och lätta saker i jättestora sadelväskan.

var och en salig på sin fason :) du har ju stora sidoväskor fram på bilden och då förstår jag att du inte behöver packa så mycket bak. själv upplever jag framsidoväskor som segt oaerodynamiska. om det är verkligen så trögt som jag inbillar mig vet jag dock inte. jag har slutat tro på det här med att "fördela vikten", ser inte riktigt poängen på plattare vägar. men ska det cyklas stig med fjädergaffel, då har jag gärna ganska mycket vikt på styret. och lätta saker i jättestora sadelväskan.
Så är det såklart. Man får göra precis som man behagar. Preferenserna är olika, likaså behoven och typen av tur man siktar på.

Finns några från Norrland i tråden så passar på att fråga: Hur klarar ni er ifrån myggplågan? Cyklade Inlandsvägen i somras veckan efter midsommar och sov ute i skogen och det var helt extremt med mygg och knott, gick inte ens att rasta och det var så i princip överallt. Mötte renar som helt tappat det och sprang ute på vägen nästan i blindo, ruskande på huvudet och kliandes med benen, flera gånger var jag på väg att bli påsprungen.

Finns några från Norrland i tråden så passar på att fråga: Hur klarar ni er ifrån myggplågan? Cyklade Inlandsvägen i somras veckan efter midsommar och sov ute i skogen och det var helt extremt med mygg och knott, gick inte ens att rasta och det var så i princip överallt. Mötte renar som helt tappat det och sprang ute på vägen nästan i blindo, ruskande på huvudet och kliandes med benen, flera gånger var jag på väg att bli påsprungen.
Tält. Skulle aldrig tänka tanken att färdas utan tält. Jag har halvsprungit omkring och blandat pulvermos (för att kasta mig in i tältet och äta det, kryddat med knott). Nån sorts myggnät över huvudet kan skydda psyket en lite.
Finns såklart myggmedel också. Inte alltid det funkar bra när odjuren är på hugget.

Min cykel under 1 veckas tur runt Uppland, Gästrikland. Tält, Trangia kök med gasol, sov grejor, mm. Navdynamo, powerbank, inga cykelkläder. Jag har mesta vikten på framhjulet, då min kroppsvikt hamnar på bakhjulet, så man inte överbelastar bakhjulet. Om det går fort eller inte, bryr jag mig inte om, som snart 70 åring behöver man inte hetsa längre, som vissa andra gör.

Jag brukar räkna med 10 km/h, med att packa ner allting, packa upp, besöka
museum, kyrkor, mm. Nu gick min lowraider (Veloform) sönder så jag funderar på att byta Nittos Campee. Min bakre pakethållare är en US byggd VeloOrange Randonneur, när Chris drev VO.

IMG_4333.pngIMG_4392.png

Min cykel under 1 veckas tur runt Uppland, Gästrikland. Tält, Trangia kök med gasol, sov grejor, mm. Navdynamo, powerbank, inga cykelkläder. Jag har mesta vikten på framhjulet, då min kroppsvikt hamnar på bakhjulet, så man inte överbelastar bakhjulet. Om det går fort eller inte, bryr jag mig inte om, som snart 70 åring behöver man inte hetsa längre, som vissa andra gör.

Jag brukar räkna med 10 km/h, med att packa ner allting, packa upp, besöka
museum, kyrkor, mm. Nu gick min lowraider (Veloform) sönder så jag funderar på att byta Nittos Campee. Min bakre pakethållare är en US byggd VeloOrange Randonneur, när Chris drev VO.

Visa bilaga 743061Visa bilaga 743062
Snyggt!

En tailfin skulle man ju ha, det ligger högt upp på min villhöver. Annars är dynamonav med tillhörande svtzo belysning en fin uppgradering. en lampa med usbport eller någon form av e-werk så man kan ladda i farten fint. men med dagens premium powerbanks behövs det knappt längre, speciellt om man tar regelbundna längre stopp när ladduttag.
Hej
Har du kollat på denna?

Jag har någon ritning på att göra en egen kolfiber rack, från någon engelsman.

Hej
Har du kollat på denna?

jag var mer intresserad av aeromodellen än en pakethållare, nu kanske en aerotailfin är en glorifierad pakethållare, men ändå =)

Hej
Har du kollat på denna?

Smart grej, tänkte skaffa Ortlieb väskor så den lär ju funka fint!

Jag har kört med dynamo och någon typ av spänningsomvandlare till USB för att ladda saker och ting. Dessvärre så tenderar dessa att ge upp efter regn mm. Senaste turerna har jag haft med en enkel solpanel för att ladda powerbank vilket fungerat riktigt bra. Softar man mer än man cyklar så har solpanelen klar fördel jämte mot dynamoladdning.

Jag är skeptisk till den avtagbara Ortlieb-varianten av pakethållare, a och o tycker jag är att det inte blir svaj så ju stadigare infästning desto bättre och det finns väl ingen anledning att plocka av den, luftmotståndet och vikten från själva pakethållaren måste vara minimalt

Jag har kört med dynamo och någon typ av spänningsomvandlare till USB för att ladda saker och ting. Dessvärre så tenderar dessa att ge upp efter regn mm. Senaste turerna har jag haft med en enkel solpanel för att ladda powerbank vilket fungerat riktigt bra. Softar man mer än man cyklar så har solpanelen klar fördel jämte mot dynamoladdning.
Jag kör med son-nav och K-lite och cyklat i en massa tungt regn, den har fortfarande lyckats ladda utan problem. Kan vara ett tips.

Tillbaka
Topp