Utrustning för Friluftsliv/Cykla med barn

johnboy

Aktiv medlem
För att inte förstöra tråden för Bikepacking startar jag denna med förhoppning och tips och trix på bra gear till friluftsliv och cykling med barn.
Siktar själv på nytt tält till tvåbarnsfamilj (2&6år). Sannolikt testar jag Aricxis tält på Aliexpress som förnämligt tipsades om i Bikepackingtråden.
Funderar på sovsäck, 3 säsong, kanske dun. Kom att tänka på att det vore förnämligt med sovsäckar som kan kopplas ihop så att man kan sova med barnen om det blir kallt. Ngn som köpt ngt liknande? Gärna Ebay eller kina.
Vad är bra kökslösning för familj? Har ett mulifuel som låter rätt mycket och vanliga trangian som ju funkar rätt bra.

Just dunsäckar har jag lite aber inför. Cumulus och Roberts från Polen använder bara dun som är slaktavfall, och det känns OK. Cumulus nya X-Line är jag väldigt sugen på. 200g 900 cuin dun, och en totalvikt på 350g. Komforttemperatur på 4 grader. Tyvärr för dig är de dragkedjorna enkelriktade, så de går inte att koppla. Jag har en Lite Line som är jag är mycket nöjd med för sommarbruk, och som liner på en annan säck när det blir kallt.

Matlagning handlar mycket om hur länge vi är ute och hur lätt det är att handla och vad ambitionsnivån är. Ofta räcker det ju att koka vatten och då kan du ha vilket kök som helst. Med familjen så har jag oftast ett gaskök, plus en pyttebrännare från Biltema de få gånger jag behöver ha mer än en låga.

Trangia med gas är perfekt när vikten inte är så kritisk tycker jag, vi har använt vårt massor. Vid fjällvandring har vi kört med Jetboil och enklare mat.

Bra tips om gas till trangia, har funderat över den tillsatsen!
Bra också om dunet, det är väl verkligen en tveksam vara i många fall. Kanske borde köra syntet. Kinasyntet?

En tarp är trevligt. Lätt att sätta upp som tak att sitta under. Torra barn är glada barn, och den kan skydda mot solen också.

Med ett pyramidtält så har man ju redan det taket. Men för de som hänger eller bor i tunnel- eller kupoltält är det extra utrymmet guld värt!

Jag gillar också vårt trangia med gas, perfekt för kajaktur osv när bulkig packning inte är ett problem. När det gäller sovsäck så klickade jag hem en Aegismax precis för bikepacking, ska bli spännande och se om den levererar. är ju dock en quilt och inte en mumiesäck (finns en länk längst bak i bikepackingtråden till ebay).

Jag gillar också vårt trangia med gas, perfekt för kajaktur osv när bulkig packning inte är ett problem. När det gäller sovsäck så klickade jag hem en Aegismax precis för bikepacking, ska bli spännande och se om den levererar. är ju dock en quilt och inte en mumiesäck (finns en länk längst bak i bikepackingtråden till ebay).
Minns att jag såg det. Bra tips. Vad var det som fick dig att välja quilt? Verkar ju vara standard i UL-svängar. Är det för viktbesparingen man kör det?
Skön kille, ”comes in black if thats more your style”
Tror den blir lite för kall för allt utom sommarnätter eller vad räknar du med att köra den inför temp?

Senast ändrad:
Aldrig riktigt känt behov av mumiesovsäck på vår, sommar och höst, finns ju buff och mössa i värsta fall. Blir intressant att testa hur kallt man klarar att sova i den, just nu är de ju inte sommartemperaturer ute precis :). Gick i det här fallet mest på vikt och storlek.

Tillbaka
Topp