Utrustning för långtur i sommar (ca 45 mil)

Nilsmag

Medlem
Skall ut på långtur med tjejen i sommar, tänkte cykla stockholm-hudiksvall ungefär. Kommer ha tält och sovsäckar med oss, kanske kör max 10 mil om dagen. Lite svårt att välja vilka cyklar vi skall köra på bara, följande finns tillgängligt:

Hennes:
-Tung tantcykel med rejäl pakerhållare
-Aluminiumracer med fästen för pakethållare

Mina:
-Nishikihybrid med pakethållare (ganska obekväm cykel)
-Aluminiumracer utan fästen för pakethållare
-Aluminium-mtb hardtail med fästen för pakethållare

Först var vi sugna på att köra strippad racer med någon slags cykelkärra bakom den ena men racern kanske inte passar så bra med kärra + att kärra är dyrt..

Har även funderat lite på att sätta slicks på mtb'n och hänga på var sin paketållare med cykelväskor på mtb'n och tjejens racer. Pakethållare kan vi flytta över från befintliga cyklar så det är bara väskor och slicks som behöver köpas då.

Vad skulle ni ha valt? Övriga tips för denna tur?

Ska man köra så långt vill jag själv sitta upprätt och kunna njuta och se mig omkring. Man kanske förlorar lite i fart pga högre luftmotstånd men det kan kvitta.

Själv är jag väldigt förtjust i mtb med slicks. Continental gör många bra slicks/touringdäck som passar på mtb.

Mitt eget val hade blivit mtb med slicks och kanske så upprätt körställning som möjligt.

Låter som en härlig resa! :)

Vem är bästa cyklisten?
Om det är du så borde slicks på mtbn funka, men om det är tjejen kommer du få sliiita!
Sätt på barends om du inte redan har det isåfall.
Ni kan ju även kitta rejsrarna med styr-väskor och sätta en sadelstolpe-väska på din rejser.

Stänkskärmar och pakethållare är det som behövs, gärna minst tre växlar. Ta den ni tycker är bekvämast om ni har flera som motsvarar de kraven. Nästa gång tar ni en annan om ni tror det funkar bättre av någon anledning.

Hon: Aluracer -gärna så breda däck som möjligt (vilket nog inte är så brett ändå)och lite mönster för eventuella grusvägar.
Du: MTB med svagt mönstrade däck. Håller med om att bar-ends är ett bra tips för långfärd.
Håll ner vikten på packningen.

Jag tycker mycket hänger på vad nihar för utrusning. Blir Blir snabbt fullpackade cyklar med tält, sovutrustning, kök, käk, extra kläder mm. Ska ni ha lättviktsutrustning och ett slimmat 2-mannatält kan det ju vara kul med varsin racer, men min känsla är att mtb känns trevligare fullpackad. Själv cyklade jag på en billig city-mtb förra sommaren när jag packade tält. I sommar är jag sugen på att rusta stålracern med pakethållare för sadelstolpen och sedan minimera packningen rejält = små marginaler vid väderomslag och liknande. Men det faller liksom hela tiden tillbaka på vad du har för saker att packa på cykeln (vad du äger och vad du känner att du "måste" ha med) och vilken erfarenhet du har av uteliv.

Tackar! Skärmar går att sätta på alla på ett eller annat sätt. Det lutar nog åt att att köpa barends, slicks, cykelväskor och stänkskärmar.

Blir det mkt tyngre att dra en vagn än att packa runt pakethållaren tror ni?

Behöver ni tälta även i Hudiksvall eller har ni "normalt" boende där?

Om ni har "normalt" boende i Hudiksvall, cykla delar av sträckan och
åk tåg delar av sträckan, då kan ni köra racer med bara lite kläder i
packningen och det är roligast.

/Fedde

Nilsmag skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar! Skärmar går att sätta på alla på ett
> eller annat sätt. Det lutar nog åt att att köpa
> barends, slicks, cykelväskor och stänkskärmar.
>
> Blir det mkt tyngre att dra en vagn än att packa
> runt pakethållaren tror ni?

Jag har bara erfarenhet av barntransportvagn (två hjul med fjäderkoppling i bakaxeln) och kan säga att de vagnar jag kört med (enklare modell) gör cyklingen ganska mycket tråkigare. Eller kanske skall jag säga att körkänslan förändras ganska mycket.

Men med finare (läs svindyr), lättare lastad och kanske enhjulig kärra, blir det kanske en helt annan femma? Tyvärr blir det nog också ett helt annat pris också om man inte har tur på begagnatmarknaden.

Jag hade undvikit kärra i ert läge men också varit noggrann med att undvika ryggsäck.

Lasta på Nishikin ordentligt med väskor både fram (styr- och gaffelväskor) och bak, och kör tjejens racer lite lättare med pakethållare och småväskor bak samt styrväska fram, helst skärmar också. Då slipper ni modda mtb:n och kan lägga krutet på bra väskor och prylar till hennes racer.

Detta bygger förstås på att ni helst kan byta cykel ibland för att fördela slit och körglädje rättvist. Jag och frun kan göra det då jag bara är ca 5 cm längre, men det är ju inte alla som har den möjligheten.

Biltemas vattentäta väskor är helt OK! + lite buntband för att laga ev trasiga fästen. Styrväska är praktiskt för plånbok, kamera, telefon, solglasögon, (regn)keps, karta, multiverktyg o godis.
Höj styrena så mycket det går. Eller byt styrstammar för ett par hundra spänn till nått skrot som går att vinkla.
/Krister

Jag och ett par polare har planer på att cykla Haparanda - Ystad till sommaren.
Tanken var att vi skulle använda våra befintliga cyklar (racers).
Vi har utvärderat vilka alternativ som finns när man inte har fästen för en vanlig pakethållare och har kommit fram till följande:

http://www.bike24.com/p298589.html
http://www.axiomgear.com/products/gear/racks/journey-unifit-series/

Kärra
+ 1 extra däck som tar upp lite av belastningen.
+ "Waterproof" bag på köpet.
+ Billigt i jämförelse med pakethållare + väskor.
- Extra vikt.

Pakethållare + panniers
+ Lite lättare
- Dyrare
- Mer belastning på bakhjul.

Jag har en sån där kärra, fast den såldes under annat namn då.
Kan inte uttala mig om kärra som touring-pryl då jag bara har den för lokaltransport, men många verkar ogilla det.
Men kärran som sådan är det inte mycket fel på.
Relativt lätt, så länge man sitter ner stör den inte upplevelsen skulle jag säga.
Fungerar även att stå och bryta men med en lätt räser hade jag varit lite försiktig. (min har hängt på alu respektive stål-CX)
Dämpning som YAK-arna har är förstås trevligt men för asfalt har jag svårt att se behovet.
Parkering är både lättare och svårare. Kräver mer plats. Men men kan ställa cykeln som ett v och få den att självstå.

Lastandet kräver nästan att man lutat den mot något. Men det är ju inte smärtfritt på en pannier-cykel heller. Misstänker att det största problemet är att man har en stor väska. Man kan inte ha en väska med lite värdefullare saker som man tar med sig medan man lämnar resten på cykeln. Eller det kan man förstås men det blir ju mindre smidigt än att bara hänga av höger framväska och vara nöjd så.

PS jag körde till skolan i 2 år med väska på pakethållaren. stod utomhus på chalmersområdet.
Den fick stå orörd varje dag. Ingen öppnade någonsin den på 2 hela år.
Slutade med att jag lämnade all möjlig skit däri för uppenbarligen låg ju saker säkert.

Ryggsäck med gympadojor, jeans och en t-shirt är det en dum ide om man ska cykla långt ca 70mil? Övriga småprylar i cykeltröjan.

Jag har också funderat på en cykelkärra, men är det värt att gå upp från den länkade (100€) till en BOB YAK för 350€?

Tänkte cykla en längre tur i sommar på ca 5 dagar.
Där har vi två cyklar, hade tänkt en med kärra för barnet och en med kärra för packning. Sen ska en av cyklarna har två pannier väskor. Borde räcka tycker jag.

Nilsmag skrev:
> Ovan länkade kärra verkar intressant, synd bara
> att den inte var ihopfällbar

Det ser väldigt mycket ut som samma som jag har och i så fall är den kolapsbar på höjden. mha de där snabbfästena du ser på toppen av "styr"-axeln

EDIT: dock har jag för mig att skärmen ställde till det lite, helt platt blir det inte.

Senast ändrad:
Packning för cykelsemester får plats i rejäla packväskor med toppväska. Stormkök och bo på B&B/vandrarhem. Funkade skitbra med minimal budget under sommarlov på gymnasiet i runt om i Storbritannien/Skottland så varför hålla på med vagnar och grejer, lär ju vara aptungt i backarna och förbanna att man tog med så mycket onödigt. Banta packningen ordentligt och packa istället med en liten påse med tvättmedel vid behov. Vad behöver man för upp till fyra dagar, dryga 10 mil om dan om ni vill uppleva lite och ta det lite piano resten av dagen/kvällen. Beroende på hur snabbt ni kör och hur få avstickare ni gör borde ni vara framme på högst 3 dagar ju.

Jag är just nu inne på kolfiberracer för min semester. Sadelväska, styrväska och typ 4 kg ryggsäck... Räknar med att packningen ska landa runt 6 kg inkl tält och stormkök. Packar jag mat och vatten på cykeln blir det runt 3 kg på ryggen. Stora haken är tältet på drygt 2 kg. Men i det får funka detta år.

perzzon skrev:
> Är det inte goare med nån sån där
> jättesadelväska än ryggsäck?

Jo, mycket. Och mycket dyrare eftersom jag redan har ett flertal ryggsäckar att välja mellan... För tillfället hade jag hellre lagt en tusenlapp på ett mindre tält då det hade vart bra även vid andra tillfällen, men det får också vänta. Satsade på ny cykel i år, så inga fler kostnader denna säsong om det är möjligt att låta bli.

Edarion skrev:
> Jag är just nu inne på kolfiberracer för min
> semester. Sadelväska, styrväska och typ 4 kg
> ryggsäck... Räknar med att packningen ska landa
> runt 6 kg inkl tält och stormkök.

Låter mkt klokt, lättare - bättre. Jag skulle försöka klara mig utan stormkök, kanske 1-2 kg att tjäna där?finns resturanger överallt, varenda mack serverar mat, kaffe, mackor, korv, som funkar på kvällen, där kan man också köpa med sig kall frukost till nästa morgon att lägga i den nästan tomma ryggsäcken som hittills suttit fastspänd på sadelstolps pakethållaren tillsammans med tält mm. Behövs inget stormkök.

Lägg pengarna på boendet istället och skippa det mesta av packningen så blir det mycket roligare :-)

Har ett antal såna semesterveckor bakom mig, både på Sicilien, Sardinien och Gotland (!), 50-70 mil per vecka och bara sadelväska modell Carradice är supernajs.

Tält går dock före cykel för mig... Har tidigare vandrat mycket och först annat två åren börjat cykla med övernattning. Jag har därför mycket erfarenhet av ar packa lätt och att sova ute, men liten erfarenhet av cykling.

Kök för begränsad användning under ett till två dygn så fyller jag brännaren till max och äter ut grytan. Använder då trangia mini, typ 350 gram. Tar heller ingen plats och är billig i inköp... Kräver dock viss försiktighet då vindskyddet och balansen är halvbra. Skulle jag vilja går den nog ner i en ryggficka på cykeljackan.

Jodå, en kompis till mig prioriterade hel festklädsel när han skulle till fjällen. Han visste ju att efter en vecka där blev det en kväll med fest innan han skulle hem och då gäller det att ha kläder med sig :)

Själv tänkte jag närmast välja bort extra kläder på min tripp i sommar.Men tältet det lämnar jag inte!

Haha... Nej, just nu är jag inne på att köpa Jack Wolfskin "gossamer". Dock inte nytt i år, det får vänta. Kommer jag över ett begagnat får jag överväga det.

När jag har vandrat har jag prioriterat lyx-tält, men det går inte lika bra på racer utan packmöjligheter.

Vi har också massa lätta fjällvandringsprylar (fast ett tungt Hilleberg) och har touringcyklat med dem också, det funkar fint och har definitivt sin charm att kunna slå upp tältet där det känns rätt. Men det blir inte lika sprättig cykling :)

Måste förorda kärra framför packning på cykeln.
Med packningen på cykeln så blir den tung, med kärra så behåller man balansen i cykeln vilket gör det lättare att stå och trampa i uppförsbackarna.
Ytterligare en fördel är att man inte blir så bred, en nackdel är dock att ekipaget blir längre.

Vi körde en testhelg på Åland härom veckan.

Köpte en begagnad Burley-kärra på blocket och hängde bakom Nishiki-hybriden. Tomlastad känndes det knappt att man hade den bakom men med vår helgpackning höll jag på att inte komma upp för rampen till Viking Line :)

Väl på Åland rullade det dock väldigt bra så länge det inte var motlut. Uppför fick man verkligen kämpa men vi tog oss 8-9 mil på en dag i alla fall då vi turades om att dra lasset.

Nu inför turen till Hälsingland kommer jag sätta slicks och barends på MTB'n och försöka fixa ngt fäste till vagnen som passar med skivbromsar. Cykel nr 2 blir tjejens racer+mindre ryggsäck.

Tillbaka
Topp