Utrustning gruslopp

Lewinski

Medlem
Utrustning gruslopp
Hej!

I september kommer jag cykla Sia Grusäventyr (10 mil grusvägar runt Slöinge) och undrar lite vad ni hade prioriterat att ha med er under loppet? Det kommer finnas stationer att fylla på med både energi och vätska under loppet, så jag tänker att inga större mängder sådant lär behövas. Extra slang och lite verktyg för att kunna fixa en punktering, lättare sjukvårdskit för eventuella skrapsår och någon enerigbar är väl vad jag är inne på. Missar jag något essentiellt?

Jag är tämligen novis när det kommer till cykellopp eller turer av denna längd, så all input uppskattas.

Utrustning gruslopp
Extra slang och lite verktyg för att kunna fixa en punktering, lättare sjukvårdskit för eventuella skrapsår och någon enerigbar är väl vad jag är inne på.
Ta inte med ngt att äta och dricka som du inte har använt tidigare så att du vet att du får i dig det
Många tycker att det kan vara lättare att få ned en gel istf en energibar när man anstränger sig hårt. Men samma sak där: stoppa inte i dig ngt under loppet som du inte har använt tidigare.

Och förstås
Lycka till på loppet

Utrustning gruslopp
Armvärmare, vindväst, bra handskar, vettiga glasögon, ullbuff, två flaskor med dricka.

Jag brukar ha sadelväska med reservslang, litet billigt multiverktyg, lagningskit om flera punkteringar, däckavtagare, samt snabblås till kedja och en minikedjebrytare ifall kedjan skulle paja. Pump som sitter på ramen.

Det är ju en tid på året då det kan vara både magiskt fint och 20°C varmt eller 8°C regnigt och blåsigt, kanske även under samma tur.

När jag kollar filmen jag postade ovan så ser det ju otroligt fint ut!

Samtidigt eftersom banan inte är utmärkt utan det är GPX man ska följa så behöver man ha koll på den biten.

Bitvis grovt grus så rätt bra volym på däck är nog en fördel och lagom däcktryck, speciellt i fram.

När du skriver att du inte är van vid distansen så skulle jag försöka köra en gång ca 70 km åtminstone rätt snart om det inte är något du gjort. Då får du lite koll på vad som händer med kroppen vid längre utmaningar. En del kan ju få att magen pajar om man är ute sådär fem-sex timmar och gnetar på. Babywipes för röva isåfall.

Ta det lugnt i början, njut av gemenskapen och ha kul!

Utrustning gruslopp
Armvärmare, vindväst, bra handskar, vettiga glasögon, ullbuff, två flaskor med dricka.

Jag brukar ha sadelväska med reservslang, litet billigt multiverktyg, lagningskit om flera punkteringar, däckavtagare, samt snabblås till kedja och en minikedjebrytare ifall kedjan skulle paja. Pump som sitter på ramen.

Det är ju en tid på året då det kan vara både magiskt fint och 20°C varmt eller 8°C regnigt och blåsigt, kanske även under samma tur.

När jag kollar filmen jag postade ovan så ser det ju otroligt fint ut!

Samtidigt eftersom banan inte är utmärkt utan det är GPX man ska följa så behöver man ha koll på den biten.

Bitvis grovt grus så rätt bra volym på däck är nog en fördel och lagom däcktryck, speciellt i fram.

När du skriver att du inte är van vid distansen så skulle jag försöka köra en gång ca 70 km åtminstone rätt snart om det inte är något du gjort. Då får du lite koll på vad som händer med kroppen vid längre utmaningar. En del kan ju få att magen pajar om man är ute sådär fem-sex timmar och gnetar på. Babywipes för röva isåfall.

Ta det lugnt i början, njut av gemenskapen och ha kul!
Tack, utmärkta tips!

Vad skulle du säga är "lagom däcktryck" eller det går inte att generalisera? Jag har en Merida Silex 400 och har tänkt sätta på originaldäcken (Maxxis Rambler 45mm). Det hoppas jag kunna ta mig runt på.

Har fått in hyffsat med timmar på cykeln i år och får väl anse mig vara rätt vältränad, så tror inte fysiken kommer vara något problem. Men det är klart att 10 mil hyffsat tuff grusväg är helt annat än de skånska landsvägarna jag cyklar på i vanliga fall. Målet är dock bara att ta nig runt, inte prestera något mer än så.

Utrustning gruslopp
Hej!

I september kommer jag cykla Sia Grusäventyr (10 mil grusvägar runt Slöinge) och undrar lite vad ni hade prioriterat att ha med er under loppet? Det kommer finnas stationer att fylla på med både energi och vätska under loppet, så jag tänker att inga större mängder sådant lär behövas. Extra slang och lite verktyg för att kunna fixa en punktering, lättare sjukvårdskit för eventuella skrapsår och någon enerigbar är väl vad jag är inne på. Missar jag något essentiellt?

Jag är tämligen novis när det kommer till cykellopp eller turer av denna längd, så all input uppskattas.

Fan vad kul, synd att jag missade att detta är nu, hade fått för mig att det var på våren, och nu är det fullt.

Jag brukar ha med mig en extra slang och däckkrängarverktyg samt ett multitool i sadelväskan, men i ett sådant här tillfälle hade jag nog tagit med åtminstone dubbel slang. Man kan ge sig fan på att om man bara har en slang så går det 2.

Sen en viktig del som många glömmer är att ha roligt och att njuta under tiden. Vissa är så fokuserade på prestation och tid att de missar att kolla omgivningarna och att njuta av nuet.

Som någon annan skrev armvärmare/benvärmare och vindväst kan vara behagligt. Det är ju inte blodigt tidig start, så förhoppningsvis så är det lite "värme" i luften.

Utrustning gruslopp
Tack, utmärkta tips!

Vad skulle du säga är "lagom däcktryck" eller det går inte att generalisera? Jag har en Merida Silex 400 och har tänkt sätta på originaldäcken (Maxxis Rambler 45mm). Det hoppas jag kunna ta mig runt på.

Har fått in hyffsat med timmar på cykeln i år och får väl anse mig vara rätt vältränad, så tror inte fysiken kommer vara något problem. Men det är klart att 10 mil hyffsat tuff grusväg är helt annat än de skånska landsvägarna jag cyklar på i vanliga fall. Målet är dock bara att ta nig runt, inte prestera något mer än så.
Det är breda däck. Kör du med slang i kan du börja testa med 1,5 bar fram och 2 bak. Bra om du hinner testa lite.

Utrustning gruslopp
För breda? Landsvägsdäck känns lite väl tunnt att köra på och jag lägger som sagt helst inte allt för stora summor på utrustning inför detta lopp.
Inte alls, de är utmärkta däck i fin bredd. Hos Silca kan du räkna fram optimalt däcktryck.

Utrustning gruslopp
Varför så stor skillnad mellan fram och bak ? Givet att de mäter ungefär samma bredd skulle jag inte köra med mycket mer än 0.1 bar lägre (fram)
Jag kör nog ungefär 0.3 bar skillnad mellan fram och bak på mina hardtail mountainbikes, och 1.5 bar skillnad på min gamla landsvägshoj med däckbredder på 28 mm fram (4.5 bar), och 25 mm bak (6 bar).

Åtminstone för mig hjälper det att orka köra längre då det sparar händer, axlar och nacke när framdäcket deformeras mer och tar upp småvibrationer bättre. I bak har jag inte samma behov av det samt att jag har mer av min vikt, därav högra tryck där för lite bättre rull.

I vissa fall kanske 0.5 bar skillnad är för mycket men jag rekommenderar ändå trådstartaren att experimentera med både lite högre och lite längre tryck än vad Silcas eller SRAMs tjänster ger för förslag. Det ger förståelse för vad som händer med cykeln och jag rekommenderar också att mäta tid. Det kan kännas långsamt med lägre däcktryck för man känner mindre vibrationer men enligt klockan kanske man blir snabbare eller kanske mindre trött i händer, axlar, och nacke vilket gör stor skillnad ett par timmar in i en tur. Förslagsvis ändrar man bara en variabel i taget, t.ex. däcktryck fram.

Utrustning gruslopp
Varför så stor skillnad mellan fram och bak ? Givet att de mäter ungefär samma bredd skulle jag inte köra med mycket mer än 0.1 bar lägre (fram)
Det är väl jag som gillar aningen mer stuns bak. Väger en del och ogillar när bakdäcket flexar till om jag ska trycka mig genom hårda kurvor. Brukar kännas bra i mina tunnväggiga Gravelking 43or.

Tillbaka
Topp