Utrustning på cykelturen

berkyboy

Ny medlem
Utrustning på cykelturen
Hej!

Jag anser mig vara en nybörjare inom lvg-cykling. Jag har cyklat ett par år och kommit upp i ca femhundra mil. Varenda tur har jag släpat med mig: däckavtagare, minipump, extra slang, punkteringslagningskit, multiverktyg (med säkert 18-20 olika funktioner inkl kedjebrytare).

Till min fråga, är det verkligen nödvändigt att ha med detta multiverktyg? Och om det är nödvändigt så kan det väl knappast vara nödvändigt att ha 32 olika funktioner på verktyget?!

Om man nu behöver nycklar (insex, mejslar m.m.) under turen, vad är det man kan tänkas behöva fixa/justera/reparera under en tur på landsvägen?

Jag kan tillägga att jag aldrig har använt multiverktyget under någon tur, däremot har jag lagat punka 2ggr. Därav min fråga :-)

För övrigt ett mycket trevligt forum med otroligt stor samlad kunskap. Det är ett nöje att läsa allt som skrivs här!

Mvh Gerry

Utrustning på cykelturen
Multiverktyget har inte jag heller haft någon användning av. Det är ju klart att en kedja kan gå av men det har aldrig hänt mig än så länge så jag skippar det nu för tiden.

Utrustning på cykelturen
Jag kör med samma utrustningförutom lagningskitet, punktering lagar jag hemma,men jag e ju lite skrockfull så om jag lämnar något hemma så behöver jag väl det under turen...

Utrustning på cykelturen
Du kan ju alltid skaffa ett mindre multiverktyg om du vill, med färre delar... annars vet jag inte vad som stör dig med att ha det med, du kommer knappast märka av viktskillnaden. Den gången du faktiskt behöver multiverktyget kommer du annars förbanna dig att du lämnat det hemma... eller så fungerar jag iaf, därför har jag med mig några extragrejer. Iofs pendlar jag med samma cykel också och då känns det lite viktigare att kunna fixa en del...

Jag tycker det låter som att du har med dig ganska lagom med grejer. Är det något allvarligare så behöver man ju troligtvis avbryta ändå men multiverktyget kan vara bra för att fixa smågrejer; en lös insex-skruv eller annat roligt som man inte räknat med skulle skallra loss efter många mil.

Utrustning på cykelturen
Man tar med sig grejor lika mycket för att kunna hjälpa andra nödställda på vägarna så klart. Har hjälpt till att rikta hjul, byta slang, laga punka etc många gånger.

Utrustning på cykelturen
Det är ju inte bara det att man ska ha en massa grejer med sig, man ska ha passande grejer också...
Hela förra sommaren släpade jag med mig reservslang o pump. När jag tillslut fick en rejäl punka mitt uti storskogen då plockade jag stolt fram reservslangen med bilventil och en minut senare konstaterade jag att fälgen hade hål för racerventil... :(

Efter en stunds promenerade fick jag låna en 29" slang med rätt ventil. passade mycket bättre än min 26" slang.

Bytte cykel i våras till en 29'er och upptäckte igår att jag åker omkring med en 26" slang i sadelväskan...

Nu tror jag att jag ska köra naturellt ett tag, dvs utan extraprylar som iaf inte passar ;)

Utrustning på cykelturen
slang/tubdäck och kolsyrepump är det som åker med på turerna.

Om större haveri råder får man ta en taxi hem i värsta fall.

Utrustning på cykelturen
Jag har börjat vara otrogen mot regelverket igen.

carbon_pressure_drive.jpg

Sitter vid flaskhållaren.

TulioAdhalfA4_101411.png

Håller fast bakhjulet.

Slangen sitter under sadeln.

Allt som behövs är med.

;-)

Utrustning på cykelturen
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har endast med slang, patron och en avtagere.
> Tar med mig mindre och mindre saker.

Samma här, jag har dessutom satsat på att ta med mig färre saker.

Utrustning på cykelturen
Under mina MTB-turer har jag med mig:

Lite suggodis
Litet tryck-/täckförband
2st savett
50cm skithuspapper
Liten reflex

Skall kompletteras med:

Däckavkrängare
Slanglagningskit (två lappar och lim)
Kolsyrepatron med litet munstycke
Kedjebrytare samt extralänk

Allt får med lätthet plats i min lilla sadelväska utan att det blir tungt eller trångt. Eftersom jag ofta cyklar själv så känns det bra att inte behöva bli stående.

/Christian

Utrustning på cykelturen
Vet inte riktigt vad jag ska med verktygen till faktiskt.

Går nått sönder så är det viktigaste för mig att bag tar mig hem. Dvs att jag kan laga kedjan och laga en punka. Resten kan jag lägga krut på i garaget.

Så tänker jag.

Senast ändrad:
Utrustning på cykelturen
Jag har inte fått punktering på över ett år (och då var det genomslagspunka som orsakades av att jag glömt pumpa däcken tillräckligt), men har likväl med mig två slangar, däckavtagare och en pump. Dessutom kedjebrytare, en SRAM snabblänk och fyra sexkantsnycklar (4, 5 och 6 mm, plus den som det är för att dra åt räserklossarna med).
Och alltid lägenhetsnyckel, plånbok och mobil.

Utrustning på cykelturen
Ett (borde kanske vara två) paket druvsocker o en hundralapp åker alltid m i min väska. Samt slang, pump, två däckavkrängare o lagningslappar.

Utrustning på cykelturen
Jag antar att Pedro's Tülio är döpt efter Tullio Campagnolo som upfann QR:n. Men den är inte så jävla metal bara för att den har umlauts. :-)

Utrustning på cykelturen
Multiverktyg med 32 funktioner kanske är overkill vid LVG-cykling. Men att åka utan verktyg är bara dumt. Köp ett lite mindre som har det nödvändigaste om du inte är för snål.

Utrustning på cykelturen
Vad är det nödvändigaste på en lvg-tur? Vad är det stor sannolikhet att råka ut för som kan tänkas behöva åtgärdas? Det svåra tycker jag är att veta vilka funktioner att bortprioritera när man minskar ned på multiverktygets funktioner.

Utrustning på cykelturen
Mitt lilla multiverktyg har också ekernyckel. Det tillsammans med ett par insexar, kedjebrytare och kedjelås gör att jag borde kunna vingla hem efter en krasch.

Utrustning på cykelturen
(Multiverktyg med) Kedjebrytare + sram kedje lås.
Jag har under april opererat ihop min (slarvmonterade) kedja samt en okänd dams dito under loppet av några veckor.

Det är bra om du har testat kedjebrytaren och vet att den fungerar, även till att fulreparera kedjor genom att trycka ut en nit delvis för att sedan tryckaihop kedkjan igen.
Värdelösa verktyg finns ingen anledning att släpa på.

Med kedjebrytare kan man även singulera en cykel vars bakväxel har havererat.

Sa jag att man bör ha med en bra kedjebrytar?

Tillbaka
Topp