Utrymme mellan sadelstag på Cyclocross?

anubah

Aktiv medlem
Hur brett är det mellan sadelstagen i höjd med hjulet på era cyclocross? Och hur stor marginal bör man ha mellan däck och stag för att inte behöva rikta om hjulen hela tiden?

Jag funderar på att skaffa grövre fälgar och däck till min racerhybrid och på så sätt snåla ihop till ett slags kompromiss. Är jag inne på helt fel spår?

mvh /Jesper

Ett par bra byggda hjul wobblar definitivt inte över 1 mm i sidled, snarare kan kanske däcket vara lite ojämnt. Bortsett lera så skulle jag kunna tänka mig att köra med 3mm marginal personligen, men det beror ju också på flex, vilket beror på alla delarna etc... med 5mm så borde du vara safe.

Praktiskt tips: Sätt på lite bundband på nuvarande grejer och se hur mycket marginal du skulle kunna komma undan med just nu...

Jag antog (felaktigt?) att cyclocross-däck kräver lite bredare fälgar. Om så inte är fallet blir ju frågan istället hur mycket stryk landsvägsfälgen tål.

Tackar för svaren, jag ska leta fram skjutmåttet efter jobbet och räkna lite.

/Jesper

Du har standard lvg-fälg till cykelcross. Reglementet tillåter 34mm däcksbredd så en "standard cykelcrossram" har väl det + lerutrymme som bredd mellan sadelstagen :-) T

Maxbredd på tävlingsgodkända däck för cykelcross = 34mm... Hur brett det är mellan sadelstagen kan du uppskatta till 45mm kanske ? :-/ t

Tillbaka
Topp