Utslag av cykelkläder

Zlatko

Aktiv medlem
Utslag av cykelkläder
Nybörjare. Cyklar oftast 1-2 timmar. I måndags cyklade jag 3 timmar för första gången och nu ser jag ut så här (samma kläder som vid kortare turer).
20220908_124110.jpg

Detta är alltså ena sidan av överkroppen. Andra sidan, ljumskarna och en bit ner på låren ser ungefär likadant ut.

Efter att ha kontrollerat tvättlappar så är cykelbyxorna 80% nylon, 20% elastan.
Tröjan 100% polyester.

Skulle säga att 95% av utslagen befinner sig i ett område som bibsen täcker. Så kanske har jag problem med nylon/elastan? Googlar värmeutslag och ser inga utslag som ser ut så där.

Nåt som haft nåt liknande? Tips på material som det kan vara värt att prova? Nåt bra smörj? Bada i potatismjöl eller nåt annat suspekt husmorsknep?

Utslag av cykelkläder
första tanken är ju en reaktion på värme/svett. Men det kan ju vara materialet också. Jag råkade ut för det en gång med en vanlig tröja. Kliande utslag som flyttade sej över kroppen ( ingen höjdare när det nådde fotsulorna...). Kommer inte ihåg vad den vad tröjan var gjord av, men det var färgen som var orsaken till problemet

Utslag av cykelkläder
Jag får jobbiga nässelutslag jag också. Vet inte om det är cykelkläderna, värmeutslag eller stress. Eller alla saker.

Sjukt kliande igår kväll.

Utslag av cykelkläder
Många moderna tvättmaskiner är så snåla med vatten att de inte sköljer ur tvättmedlet. Jag får utslag om jag inte kör en extra sköljning. Jättefiffigt eftersom det garanterat förbrukar mer vatten än om maskinen inte varit idiotsnål.

Utslag av cykelkläder
Många moderna tvättmaskiner är så snåla med vatten att de inte sköljer ur tvättmedlet. Jag får utslag om jag inte kör en extra sköljning. Jättefiffigt eftersom det garanterat förbrukar mer vatten än om maskinen inte varit idiotsnål.
Min maskin är så smart att extra sköljning slås på tills man aktivt slår av det igen. Dvs den är alltid på.

Jag tror att det med extra sköljning motsvarar den maskin de kanske hade velat bygga egentligen, som faktiskt får ur tvättmedlet. Men att de för att klara energikrav osv behövt gå omvägen via att ha det som tillval. Så jag tror inte att det drar mer vatten än det hade gjort om de hade byggt maskinen ”rätt” från början utan typ samma. Vattenmängden i varje sköljning anpassas ju ändå efter tvättmängder och så.

Utslag av cykelkläder
Min högst personliga åsikt är att plastbaserade kläder är mest skräp. Även de riktigt dyra.

De luktar lätt illa, ofta märkta med max 30 grader vilket inte räcker för att döda bakterier eller svamp vilket skulle kunna börja växa i den typen av kläder.

Idag kör jag nästan bara med ull, märken som Devold, Icebreaker, Patagonia, Aclima, etc. Värmer även om blött, blir sällan för varma, och luktar inte alls på samma sätt, även fast de inte kan tvättas varmt. Lite dyrare, men brukar gå att göra klipp då och då. (Jag har fortfarande ytterskal som är plastbaserade när så behövs.)

Utslag av cykelkläder
Min högst personliga åsikt är att plastbaserade kläder är mest skräp. Även de riktigt dyra.

De luktar lätt illa, ofta märkta med max 30 grader vilket inte räcker för att döda bakterier eller svamp vilket skulle kunna börja växa i den typen av kläder.

Idag kör jag nästan bara med ull, märken som Devold, Icebreaker, Patagonia, Aclima, etc. Värmer även om blött, blir sällan för varma, och luktar inte alls på samma sätt, även fast de inte kan tvättas varmt. Lite dyrare, men brukar gå att göra klipp då och då. (Jag har fortfarande ytterskal som är plastbaserade när så behövs.)
Don’t go there. Snart kommer du att bli anklagad för elitism.

Jag föredrar också ull, inte minst närmast kroppen, för träning men utbudet är ganska dåligt och priserna höga.

I vardagen skulle jag aldrig använda klädesplagg som inte är i 100 procent naturmaterial, bortsett från kalsonger som är extremt svåra att hitta utan en viss inblandning elastan (el. dyl.).

Utslag av cykelkläder
Får också sådana utslag (eller liknande), har kommit efter coronaepedimin. Vet inte om det beror på själva sjukdomen eller vaccinet. Har både haft corona och är trippelvaccinerad. Kommer vid fysisk ansträngning och försvinner sedan efter någon timme. Material spelar ingen roll får det av ull, bomull och syntet. Värme och ansträngning är det som triggar det hos mig.

Utslag av cykelkläder

Instämmer. Fast själv kör jag merinoull. Bara tröjorna - brallor, strumpor och handskar vore inte så bra då det är lite skörare än plast och bomull. Tvättar nästan aldrig tröjorna, kanske en gång varannan månad, de självsaneras på något vis och efter att ha hängt och luftats en dag luktar det friskt och nästan lite ozon-aktigt om dem.
Nackdelarna är som sagt att det är skörare, men också att det håller kvar mer fukt medan man tränar.

Utslag av cykelkläder
Jag har alltid en kortärmad lager 1 under shorts/bibs och cykeltröja. En tunn variant från Craft, minimalt med sömmar och mjuk väv.
Många fördelar; Bättre fukttransport, bekvämare, känner aldrig av sömmar, cykeltröjan kan användas ett par gånger innan tvätt och för mig som ibland cyklar med en ryggskyddsväst så håller den sig fräschare.

Utslag av cykelkläder
Tvättmedel och vatten blir frätande. Skulle tro att om 95 % är under bibsen så skulle jag se det som en indikaton på tvättmedel. Har själv haft problem med tvättmedel. I mitt fall berodde det på att tvättmedelsfacket inte sköljdes rent utan drällde efteråt gick därefter över till tabletter.

Utslag av cykelkläder
@Zlatko
Som flera andra redan har skrivit misstänker även jag en kombination av tvättmedel och/eller bristfällig tvätt o sköljning
  • Vad använder du för tvättmedel?
    Flytande tvättmedel kan vara lättare att skölja ur för många maskiner.
    Astma & Allergiförbundet rekommenderar bra produkter på sin hemsida, bland dem flytande tvättmedel
    https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/rekommenderade-produkter/
    Ett av de rekommenderade jag själv har använt med bra resultat för sportkläder är
    ICAs flytande Sporttvätt

• Hur tvättar du?
    Många moderna maskiner har väldigt effektiva vatten och energisnåla tvättprogram, men de tar ofta väldigt lång tid. Det gör att många även har riktigt korta och snabba program, en del så korta som 20minuter! Använder du ett sådant kan kan det tyvärr leda till att det du tvättar vare sig blir riktigt rent eller tvättmedelsresterna riktigt ursköljda.
    Detta oavsett tvättmedel!
    Min gissning är att det behövs en min tvättid på 45-60 min + gärna en xtra sköljning för att få både ren och tvättmedelsrestfri tvätt
Utöver det har Råd & Rön några bra tips om just tvätt

Utslag av cykelkläder
@Zlatko
Som flera andra redan har skrivit misstänker även jag en kombination av tvättmedel och/eller bristfällig tvätt o sköljning
  • Vad använder du för tvättmedel?
    Flytande tvättmedel kan vara lättare att skölja ur för många maskiner.
    Astma & Allergiförbundet rekommenderar bra produkter på sin hemsida, bland dem flytande tvättmedel
    https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/rekommenderade-produkter/
    Ett av de rekommenderade jag själv har använt med bra resultat för sportkläder är
    ICAs flytande Sporttvätt

• Hur tvättar du?
    Många moderna maskiner har väldigt effektiva vatten och energisnåla tvättprogram, men de tar ofta väldigt lång tid. Det gör att många även har riktigt korta och snabba program, en del så korta som 20minuter! Använder du ett sådant kan kan det tyvärr leda till att det du tvättar vare sig blir riktigt rent eller tvättmedelsresterna riktigt ursköljda.
    Detta oavsett tvättmedel!
    Min gissning är att det behövs en min tvättid på 45-60 min + gärna en xtra sköljning för att få både ren och tvättmedelsrestfri tvätt
Utöver det har Råd & Rön några bra tips om just tvätt
Tack för uttömmande svar och länkar. Jag får se över tvättrutinerna, definitivt skölja en gång extra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp