Utslitet styrrör? Bilder, upptäckte detta vid service.

daninorb

Aktiv medlem
Hur oroad bör man vara över detta? Tror det är gammalt för jag bytte lager för länge sen när det knakade och hade sig. Har fungerat fin fint men ser inte så kul ut.

Gjorde precis stor service på allt på gaffeln så har ingen lust att skrota den. Rockshox Revelation RC3

IMG_5338.jpeg
IMG_5341.jpeg
IMG_5339.jpeg

Så på nåt vis aggressiv rost eller reaktion m lager? Tänkte först att det såg ut som fel från gjutning...Men de är kanske inte ens gjutna

jag är inte speciellt kinkig haft ett antal cyklar med div risky defekter men den där gaffeln hade inte ens jag vågat riskera o köra med groparna är rejält djupa på sina ställen dvs de är troligen extremt tunt gods kvar i dessa vilket är en hög risk för sprickbildning o börjar ett styrrör spricka där så går de fort av o kommer göra hellv*tes ont när de händer...

Fast det är väl stål? När styrrör väl går av så är det väl vid nedre lagret?

Det skulle kunna vara "frätskador" som ett resultat av galvanisk korrosion.
Det kan gå att byta enbart röret, men fanken vet var du hittar ett nytt.
Det kan också gå att svetsa igen och svarva av, men det kräver utrustning och kunnande.
Som andra skriver så bör du inte cykla med den, i alla fall inte i hård terräng.
Personligen hade jag absolut kunnat pendla till jobbet med den där.
En ful-lösning är att knacka ned din starnut väl förbi skadan (men inte ner i delen där röret vidgar sig).
Använd sedan en extra lång skruv, så har du ett andra förband mellan skadans två sidor.

Total suspension solutions @Preacher lär kunna fixa biffen. Det där styrröret går att byta.

Det måste bytas om den där gaffeln ska vara säker att köra på.

Av nyfikenhet, vad för material är det i övre konan? Hur ser den ut, dvs motsvarande kontaktyta.
Har styrlagret varit bra spänt eller har det glappat?

Det skulle kunna vara "frätskador" som ett resultat av galvanisk korrosion.
Det kan gå att byta enbart röret, men fanken vet var du hittar ett nytt.
Det kan också gå att svetsa igen och svarva av, men det kräver utrustning och kunnande.
Som andra skriver så bör du inte cykla med den, i alla fall inte i hård terräng.
Personligen hade jag absolut kunnat pendla till jobbet med den där.
En ful-lösning är att knacka ned din starnut väl förbi skadan (men inte ner i delen där röret vidgar sig).
Använd sedan en extra lång skruv, så har du ett andra förband mellan skadans två sidor.
Att du bara hittar på lite grejer hjälper ingen. Du är inte så unik att dina gissningar är av värde.

Att du bara hittar på lite grejer hjälper ingen. Du är inte så unik att dina gissningar är av värde.
Skön attityd (y)
Att spåna på möjliga lösningsförslag är väl syftet med tråden?
Sluta nu kapa tråden och kom med något fantastiskt konstruktivt istället, för att visa var skåpet skall stå.
Tönt.

Jag har ju föreslagit styrrörsbyte.

Allt du skriver är j
Skön attityd (y)
Att spåna på möjliga lösningsförslag är väl syftet med tråden?
Sluta nu kapa tråden och kom med något fantastiskt konstruktivt istället, för att visa var skåpet skall stå.
Tönt.
Jag har ju föreslagit styrrörsbyte. Det du skriver är helt tokigt. Att svetsa skadan är ju extremt komplext och långt över gaffelns värde. Att starnuten skulle sitta under skadan gör ju ingen skillnad alls. Den används ju bara för att lägga spänning på lagret innan man skruvar åt stammen.

Idén med att flytta ner starnut kommer tyvärr inte att hjälpa. Den sitter inte mycket hårdare än att den klarar av att hålla emot när styrlagret skall justeras. Därefter är det styrstammen som tar all kraft. Är inte den åtdragen så kommer starnut glida under den last som uppstår när man cyklar. Går styrröret av så blir effekten den motsvarande, d.v.s. den nedflyttade starnuten kommer inte kunna hålla emot.

Bilderna får mig att tycka ytan på röret är väldigt grov, och det är svårt att tro det är redit stål. Någon usel legering? Eftersom skadorna är symmetriska där styrröret - är det väl? - suttit tänker jag att någon syra fått jobba i lugn och ro just där. Kan också vara värt att kolla hur styrröret ser ut.

-----
För dumma mig sitter styrröret på ramen. 'Skulle kalla det här framgaffelrör eller så. Men det kanske redan nämnts ovan.

Senast ändrad:
Jag tycker det var en bra idé att flytta ner star nuten om man nu tänkt cykla vidare på gaffeln . Lär ju hålla kvar styret utan att lossna helt, efter man vridit av styrröret i ett monsterhuck i hellas . Går kanske tillomed att cykla hem försiktigt på efteråt .

Gissar att övre lagret har skurit och sedan har lagerskålen börjat glida mot gaffelröret istället, och då har gaffelröret börjat ätits upp. Tror det kallas fretting.

Hur som helst ser gaffelröret, som troligen är i aluminium, ut att vara dött. Men det går att byta, som rekommenderats här i tråden.

Ja, gaffelröret är i, tjock, aluminium. Går att byta men undrar om det är värt pengarna.

Bäst skulle vara om man kan hitta begagnade ovanben eller en defekt gaffel som passar. Jag tror dock att ovanben är modellspecifik och det är Revelation av en gammal generation och antar att nyare ovanben inte är kompatibla

Jag tycker det var en bra idé att flytta ner star nuten om man nu tänkt cykla vidare på gaffeln . Lär ju hålla kvar styret utan att lossna helt, efter man vridit av styrröret i ett monsterhuck i hellas . Går kanske tillomed att cykla hem försiktigt på efteråt .
IMG_0934.jpeg

Använd en sån här istället ?(obs obs ironi)

Gissar att övre lagret har skurit och sedan har lagerskålen börjat glida mot gaffelröret istället, och då har gaffelröret börjat ätits upp. Tror det kallas fretting.

Hur som helst ser gaffelröret, som troligen är i aluminium, ut att vara dött. Men det går att byta, som rekommenderats här i tråden.
Instämmer, gissar att groparna kommer av adhesiv nötning.
Dock är jag ringrostig på tribologi ?

Förr, på den gamla onda tiden, slog cyklister en plugg av hårt träslag upp i styrröret underifrån, för att hindra ett obehagligt fall när kronan bröts av över pavén.
Testa, vetja.

`Lär ju hålla kvar styret utan att lossna helt`, Vad baserar du det på, har du testat?

Dels kan starnuts glida men även om den lyckas bita sig fast tillräckligt hårt så är det bara en M5 (eller är det M6?) här som skall ta hela lasten. Det är inte mycket till gods med tanke på den brytkraft som blir resultatet när röret brister vid övre lagret. Om starnuten, mot förmodan, sitter kvar så kommer skruven med stor säkerhet att gå av.

Dessutom hindrar ju inte skruven gaffeln från av vrida sig oberoende av styret. 99,9% sannolikhet för en OTB. Om man har tur

Om ni nu fortsätter på temat ”laga” inte byta
så måste det här vara ”säkrare” och återigen obs obs inget jag rekommenderar men iallafall bättre än styrlagerstjärna….
Håller ihop och hindrar vridning lite….
IMG_0938.jpeg

Eller svarva en alu-stång så att den precis passar i röret - och når några cm ovanför skadan. Gängas för skruv i lagom läng. Med en konisk del i botten som stoppar vid åtdragning. Motsvarar Pfaffs förslag med en träplugg
Utgår man från 30-stång så kostar 250mm 125:- + ca 100:- i frakt från Metallbiten.
Om lösningen verkar smaklig o TS bor i Göteborgstrakten skulle jag evt. kunna bistå

EDIT: Om jag missat något väsentligt så är jag tacksam för produktkritik

Förr, på den gamla onda tiden, slog cyklister en plugg av hårt träslag upp i styrröret underifrån, för att hindra ett obehagligt fall när kronan bröts av över pavén.
Testa, vetja.
jag hade nog gjort en variant på det, anpassat ett rör på insidan hela vägen. det kan finnas olika varianter på hur man får det att sitta fast med lagom spänning båda sidor om anvisningen.

starnut fick anpassas till mindre innerdiameter eller ersättas av annat arrangemang.

Gafflar böjer sig som bananer när man cyklar och en starnut kommer garanterat inte hålla ihop gaffeln om styrröret går av. Det räcker med att skruva på skruven med ett multiverktyg så strippas den ur gaffeln. Med tanke på hur dåligt det blir om styrröret går av så hade jag helt klart valt 1) byta styrrör 2) ny csu 3) ny gaffel. Det känns väldigt tvekmacka att försöka fixa ett styrrör som är tydligt skadat. Det är tunnt aluminium som ska fixas, och det är mycket mer avancerat och dyrare jämfört med att byta ut.

Byt styrrör eller upper crown.
Laga med olika metoder med olika utfall lämnar jag därhän.
Men som det ser ut, cykla inte mer.

Materialet på styrröret är alu, tål ett visst antal cykler innan det spricket och då går det fort därefter.

Det blir nog extremt svårt att få till en bra yta för ett nytt lager att ligga mot. Du kan ju fylla i med svets, rundslipa eller svarva och så vidare, men det kommer bara bli dyrt och dåligt. Det positiva är att du nu får chans att köpa ny gaffel.

Tillbaka
Topp