utslitna sti-regage?

Anders P

Aktiv medlem
utslitna sti-regage?
När jag växlar från lilla till stora framklingan vill växeln inte stanna kvar. Den växlar fint men vill sen tillbaks till lilla klingan igen. Först efter ett par tryck till stannar den kvar. Ibland stannar så länge jag vill men ibland tar det någon minut så börjar den så smått vilja växla ner igen.
När jag vill växla ner greppar inte alltid växelreglaget och det går inte att växla ner. Sen rätt vad det är greppar den och växlar ner fint.
Frågan är: är reglaget utslitet eller kan det vara något annat fel? Det är ett rätt gammalt ultegra.

Bakväxeln fungerar hyggligt men är svår att ställa in permanent. Det är bra ett tag men sen känns det som den kommer ur fas och man får pilla igen. Samma fråga igen: är det slitet eller kan det vara något annat?

utslitna sti-regage?
Jag instämmer med tmalm.
Mekaniken i STi-reglage är liten och behöver rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop.
Spraja 5-56 eller annan tunn olja, gärna med teflon, där du trär in vajern.
stileverlube.jpg

Bild från: http://www.chainreactionbicycles.com/noisystilevers.htm

OBS
Gör det INTE inomhus, det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.

/Håkan

utslitna sti-regage?
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> plocka isär grejjerna och gör rent är ju
> aktuellt,

Inte STI-reglage, va...?

utslitna sti-regage?
Tog isär mitt och efter cirkus en hel dags svärande fick jag ihop skiten med ungefär lika kass funktion som när jag började. Det är ett myller av skumma fjädrar och brickor så räkna med att behöva små tänger och en medhjälpare.

utslitna sti-regage?
Känner också tveksamhet inför att plocka ner ett sti-reglage. Finmekanik är inte min grej, olja kedjan och byta bromsbelägg t.o.m på cantibromsar är OK, men helst inte mer.

utslitna sti-regage?
Om du inte är urmakare, så riv inte ned sti reglage. Det har jag gjort en gång - aldrig mer. 5-56 rätt in i mekanismen brukar funka bra.

utslitna sti-regage?
Även om man är urmakare förstår jag inte poängen med att riva sönder reglagen. Vad skulle bli bättre? Räcker det inte att det blir rent och uppsmörjt?

utslitna sti-regage?
Passa på och ge bakväxeln en dusch med. Samt byta vajer/höljen när du ändå ska trycka in något medel där vajernipplarn brukar sitta, sist men inte minst kolla om rulltrissorna är slitna och glappar i sidled.

Tillbaka
Topp