Utväxling berg (Mallorca)

Grytet

Medlem
Hejsan.

Här googlat runt lite och blir inte riktigt klok vad det gäller utväxling. Hursom så ska jag ner till Mallorca till våren och vill ju inte hamna i sitsen att jag inte orkar upp för backarna ;)
På cykeln idag sitter ett comp. 50-34, kassetter som finns att tillgå är 12-25, 11-25 & 11-28. Vilken tror ni skulle passa bäst, eller behöver jag uppgradera? Är en lättviktsåkare på 60kg och brukar normalt hålla en hastighet på 8-10km/h i tuffa backar och 70 i kadens.

50/34 fram och en 11-28-kassett kommer med största sannolikhet duga fint. Mallorca har inte så värst branta backar (undantag finns om man letar efter dem), om än långa med svenska mått mätt.

Bättre en farmorsväxel än att det tar slut halvvägs upp...

Jag som är 20 kilo tyngre och sannolikt en hel del äldre klarade mig fint med kompakt och 12-29 (Campa) i höstas.

Nu är förvisso innehållet i begreppet tuff backe något som kan variera rätt ordentligt beroende på vem man pratar med, men jag har väldigt svårt att tro att kompakt och 11-28 inte skulle räcka på Mallis. Med tanke på att du är såpass lätt skulle 12-25 kunna vara ett alternativ, lite beroende på vilka backar och hur långa dagsturer du tänkt dig och vad du menar med tuffa backar i ditt inlägg. Avsaknaden av en 11:a är i mitt tycke oviktigt i förhållande till fördelen att få ett drev till i det mer användbara området.

Har åkt 52-39 och 12-25 massvis med gånger utan att ha känt att jag saknar en lättare växel när jag var "ung och stark", nu klarar jag mig på 50-34 och 12-25 utan problem. Är väl bara i Sa Calobra jag behöver lättaste växeln bitvis, cyklar med 85-95 i kadens.

Det är ju en sak att ta sig uppför en back och en annan att göra det på ett sätt som är någorlunda effektivt. Har själv slitit mig uppför denna https://www.strava.com/segments/1687012 på 50/17 och då är det först från rondellen är slut som det blir brant så snittlutningen de sista 400 är nog snarare >12%. Dock är 50/17 ingen växel jag är effektiv på i den lutningen och kadensen var bisarrt låg.

Om du ändå ska köpa en ny kassett så är det lika bra att välja en 11-28.

Jag hade 50-34 och 11-28 på min hyrcykel på Mallorca förra hösten och det funkade utmärkt. Att man sen KAN klara sig med tyngre växlar är inte samma sak som att man SKA. Mot slutet av en heldag i sadeln är det fint om man har lite i reserv mot vad man tror sig behöva.

Sist hade jag 34/32 (istället för 28) för jag hade en sån kassett liggande och tänkte ja vafan. Men tyckte inte det var nåt behov av 32:an, det var inte direkt lättare det gick mest bara lite långsammare, de flesta backar ligger runt 8%.

Min upplevelse av Mallis är nog att 5-6% är en betydligt vanligare snittlutning på backarna än 8%, i synnerhet om man snackar om backar som åtminstone är några kilometer långa.

GoranS sa:
Min upplevelse av Mallis är nog att 5-6% är en betydligt vanligare snittlutning på backarna än 8%, i synnerhet om man snackar om backar som åtminstone är några kilometer långa.

Ja men då behöver man ju inte växla till 34!!!!! Så 50/23 räcker i 5% lutning.

Nej, det är ju självklart att om en person yttrar "Compact och 11-28 är toppen" så är ämnet per automatik slutdiskuterat. En stilla undring är vad som gällt om någon annan skrivit "Standard och 11-21 är toppen" först?

GoranS sa:
Nej, det är ju självklart att om en person yttrar "Compact och 11-28 är toppen" så är ämnet per automatik slutdiskuterat. En stilla undring är vad som gällt om någon annan skrivit "Standard och 11-21 är toppen" först?

Nu utgår jag från att du med "standard" menar klassiska 53-42 och inte någon nymodig 39:a ;)

Då börjar vi om från början.

1. Stigningarna på Mallis är inte så himla branta. (Jämfört med annat.)

2. Kompakt och 11-28 räcker för de flesta och är toppen.

janolle sa:
GoranS sa:

Ja men då behöver man ju inte växla till 34!!!!! Så 50/23 räcker i 5% lutning.
Varför köra med sned kedjelinje i onödan? Och ja, det går absolut att köra en del backar på Mallis på stora klingan. Körde på kul Coll de Sóller från norr på stora och det gick. Kan minnas fel, men jag har för mig att det var trippel-parti på den hyrcykeln så det kan ha varit 53/21-utväxling (undviker generellt två största dreven då jag har storklingan i) men jag ska inte svära på det. Hur som helst, klart obra växel att använda generellt uppför på ön om man är såpass medioker som jag är.

fyrbåk sa:
Då börjar vi om från början.

1. Stigningarna på Mallis är inte så himla branta. (Jämfört med annat.)

2. Kompakt och 11-28 räcker för de flesta och är toppen.
Fast om det inte är så brant kanske det talar för att TS kan klara sig bra med något av de två lite tyngre alternativen han redan nu har tillgång till och inte behöver gå på det lättaste alternativet?

Sen är utväxling lite tycke och smak. Var ett år jag körde nere i Dolomiterna och en kille som absolut inte var någon flugviktare tyckte att den där 27:an bak var helt onödig då han aldrig använde den. Och där är en del backar klart tuffare än de på Mallis.

Min erfarenhet är dock att personer oftare tycker att lättaste växeln är för tung än att den är onödigt lätt när det kommer till rejäla backar.

thats-a-goddamn-lie.jpg

Tillbaka
Topp