Utväxling och bakväxel

Peet

Medlem
Utväxling och bakväxel
Hej

Har gett mig in i ett bygge av en devinci dixon, och har lite "noob" frågor...

Har köpt ett tvådelat slx vevparti med 22&36 kuggar, tänkte köra ett tiodelat 11-32 till det. Om jag istället byter 22 till 24 på vevpartiet och kör 11-34 bak, blir det samma.
Jag har 24 som minsta drev fram på min andra cykel och tycker mig inte behöva mindre än så på den här.

Andra frågan är ska jag köra gs eller sgs bakväxel till ovan kombo ?

Slå mig inte gul o blå :)

Utväxling och bakväxel
Hej,

Fråga 1 är inte så svår att besvara, det är ren räkning.

Med kombinationen 22/36 och 11/32 blir lägsta utväxlingen på minsta klingan 22/32 = 0.6875. Högsta utväxlingen blir 22/11 = 2.0.
Lägsta utväxlingen på stora klingan blir 36/32 = 1.125. Högsta utväxlingen blir 36/11 = 3.27

Med kombinationen 24/36 och 11/34 blir lägsta utväxlingen på minsta klingan 24/34 = 0.705. Högsta utväxlingen blir 24/11 = 2.18
Lägsta utväxlingen på stora klingan blir 34/34 = 1.0. Högsta utväxlingen blir 34/11 = 3.09

Så det du uppnår är att du får högre utväxlingar på minsta klingan, men lägre på högsta, och "pressar" samman utväxlingsomfånget. Men jag vet inte det är vad du vill uppnå?

Om du ökar storlek på klingorna fram så ökar du utväxling, om du ökar storlek "dreven" bak, så får du lägre utväxling. Så dina "ändringar" motverkar delvis varandra, en ökar utväxlingen, och en minskar.

Andra frågan kan jag tyvärr inte besvara.

Utväxling och bakväxel
Tack för inputen o länk, ska kika vidare och räkna. Hade varit bra att veta var gränsen ligger för att kunna ha kortare bakväxel också.

Få se om någon flikar in så jag vet vilken längd på bakväxel jag behöver.

Utväxling och bakväxel
Man räknar ut hur många tänders skillnad man har, sen väljer man en bakväxel som passar.
(stora+stora) - (lilla +lilla)

Utväxling och bakväxel
Tur att det finns tankeläsare som vet att jag inte "orkar/ids". Har sökt men inte hittat/förstått. Länken hjälpte mig tyvärr inte då jag inte hittar svaret bland sprängskisserna om jag har 24/36 fram och 11-34 bak klarar mig på en gs istället för sgs :(....

Får leta vidare .....

Utväxling och bakväxel
Okej

Då bör jag klara mig med en GS eftersom den klarade 36T skillnad, om jag räknar så blir det 35 skillnad :)

36+34 resp 24+11

Tackar

Tillbaka
Topp