Utväxling på Mallorca

ala

Medlem
Utväxling på Mallorca
Funderar på att åka på en cykelresa till Mallorca och funderar lite över utväxling. På min racer har jag 53/39 fram och 25/12 bak. Jag tror inte jag kommer klara mig på dessa växlar på Mallis. Jag använder de lättaste ibland även här i småland. Frågan är vad jag kan göra för förändringar till rimlig kostnad. Kasseten kan ju såklart bytas men det gör väl ingen jätteskillnad? Byta vevparti känns rätt dyrt och krångligt men ett kompakt eller tredelat hade kanske varit bättre?

Växlarna är Campa Cenatur och vevpartiet ett FSA Gossamer.

Ett alternativ är såklart att hyra en racer där nere. Då slipper jag köpa transportväska också.

Hur tycker ni att jag ska göra?

Erfarenheter av lifestyle travels är också av intresse. Resan är inte bokad ännu.
http://www.lifestyletravel.se/

/Ala

Utväxling på Mallorca
Klarar jag mig på det?
39/29 ger 1,345
34/27 (som hyrcyklarna har) ger 1.259

Kan man räkna så? Är skillnaden försumbar i praktiken?

/Ala

Senast redigerad av en moderator:
Utväxling på Mallorca
???
53/12= 4.41666 när jag gick i skolan.

Du har 39/25= 1.56 idag och får 1.35 som du kan köra uppför Sa Calobra med utan vidare.

Du får byta kedja och inte köra på 39/13-14 eller 53/26-29 annars klarar normalt inte en vanlig bakväxel växelspannet.

Utväxling på Mallorca
Senast jag var där lyckades jag åka ner med 53-39/11-21 och det var lite i tyngsta laget även för mig... 13-26 bak funkar helt okej med lite mil i benen. :-)

Utväxling på Mallorca
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> ???
> 53/12= 4.41666 när jag gick i skolan.

34/27 skulle det stå! Sorry. Ändrade inlägget.

Utväxling på Mallorca
Miss Lycka skrev:
> Jag har kört på Mallis med 12-22 och överlevt.
> Tanken var att ala som kör på 12-25 i Småland
> kanske behöver marginal.

Precis! Jag lär behöva marginaler. Som det ser ut nu blir det 13/29, ny kedja och cykelkartong ner. Är lite skraj för cykelkartong men det kanske funkar. Hade tänkt mig en hårdskalsväska men de kostar ju nästan som halva resan så klarar det sig med kartong är det ju bra. Det har gått bra när jag flugit i Sverige i alla fall.

Tackar för alla tips!

Utväxling på Mallorca
Miss Lycka skrev:
> Du får byta kedja och inte köra på 39/13-14
> eller 53/26-29 annars klarar normalt inte en
> vanlig bakväxel växelspannet.

Pratade med Cykel City i Lund och enligt dem var det byte av bakväxel som gällde om jag skulle kunna köra 29 bak. En kostnad på knappa 600:- om jag köper en billig variant. Klart överkommligt trots allt....

/A

Utväxling på Mallorca
Jag har kört 50/34 med 13-29-kassett med kort bakväxel (Campa). Det funkar alldeles utmärkt sålänge antingen kedjan har rätt längd eller att man undviker ytterväxlarna (precis som Miss Lycka skriver).

Utväxling på Mallorca
Hur vet du att du inte klarar dig på 39-25 ?

Har man lättare utväxling behöver det inte gå lättare uppför backarna, bara långsammare.

Åk ner till Mallis med din standartutväxling. Skulle det inte funka så köp ny där nere. Det brukar vara humana priser.

Har man stora skillnader mellan växlarna så blir det inte harmoniskt att trampa ;-)

(Dessutom vill man ha snabba växlar, till lite crazy utförskörning )

Senast redigerad av en moderator:
Utväxling på Mallorca
Jag har gjort 76 km/h som bäst med 53/12 nerför en backe i Vemdalen, det fanns lite till att ge men jag vågade inte pga dålig asfalt. Vet inte om jag vill köra så mycket snabbare...

Att testa med nuvarande växling kan ju vara ett alternativ faktiskt. Så får man väl köpa grejer där nere och mecka ngn kväll eller så. Det kan väl inte vara några svårigheter att få tag på Campagrejer där nere väl? Cykling verkar ju vara typ största sporten där nere...

/Ala

Utväxling på Mallorca
Japp, i Binnisalem brukar det finnas en del Campa :-) Sen finns det 2 butiker i Palma och några till på norra sidan av ön... Men Campa är inte helt enkelt i Spanien, det har alltid varit enklare att få tag på Shitmanoprylar där... :-)

Utväxling på Mallorca
Det blir snigelspeed! Nu drar jag mot varmare breddgrader! :)

Misstänker man kommer bli cykelsugen när man ser miljön...

Tillbaka
Topp