Utväxling problem SRAM!

Tottis

Ny medlem
Utväxling problem SRAM!
Hejsan!

Jag har ett stort bekymmer och happyfolket brukar ha koll på det mesta, min lilla syster - Sveriges bästa damjunior 2009 har fått hem sin nya cyklar inför årets säsong ( merida ) !

Men nu till bekymmret, på hennes landsväg sitter det Sram RED men då hon behöver junior utväxling som är 52-14! 52 klingor går att få tag på men kassetten är största bak 12 och jag behöver 14.

Någon som har en ide? Mvh / Christoffer Grimbeck

Utväxling problem SRAM!
jag har kört med en shimano kassett på trainern i vinter och det har funkat bra. och jag körde shimano dura ace kedja till redvevparti och kassett hela förra året och det funkade hur fint som helst, bättre än srams egna kedjor faktiskt. jag kan också tänka mig att få din kassett!

Utväxling problem SRAM!
Svårt att hitta kassetter med 13 eller 14 som första.
Mavic har säkert kvar deras varianter med lösa kakor.

Senast redigerad av en moderator:
Utväxling problem SRAM!
1/2 OT: Varför kör juniorer med bergänsad utväxling?
Jag tog för givet att det var en säkerhets-grej för att få ned topphastigheterna.
Men sen träffade jag någon som sa att det var för att minska risken för skador pga att man kör på för tunga växlar. Det sistmämnda låter ologiskt för mig dock, det är väl främst i nedfösbackar och kanske spurten som 52-14 inte räcker till så det borde inte vara någon avgörande skillnad.

Utväxling problem SRAM!
Jag tackar för alla tips, dock visste jag om att shimano funkade på sram! Men hade hoppats på att det fanns nåt "roligare" alternativ ! :)

Jag tror junis utväxlingen är begränsad för att dels motverka att man kör på för tunga växlar och dels för att få kunna träna upp att kunna hålla en högre kadens!

Tillbaka
Topp