Utväxling racer II

Gullhoved

Ny medlem
Utväxling racer II
Läste en annan tråd om detta med stort intresse och lägger upp min fråga på samma tema här. Har samma problem som förra trådskaparen fast tvärtom: jag är nybörjare och har compact 50/34 med 12-25 kassett. Jag upplever precis som Supertramp påpekar att jag för det mesta kör lillklingan fram - har helt enkelt inte pulver för storen förutom då jag kör tempo/tröskelträning. Och då handlar det om de 3-4 största dreven på kassetten, inte mer. Distansfart för mig är i nuläget ca 23-25 Km/h och då är det lillen fram som gäller nästan hela tiden. Får de nämnda problem att jag alltid måste hoppa mkt mellan storen och lillen vid kuperad terräng om det ändå skulle vara så att jag kör storen nån gång. Plus att 34-25 ger mig mkt syra i vissa backar också, dvs blir det rejält brant så är även den lättaste växeln rejält jobbig. Kan jag åstadkomma nån vettigare kombination genom att byta kasset eller lillklinga fram och på så sätt få fler växlar i praktiken? Har tex funderat på 13-27 kassett, då borde nedre halva på storklingan bli mer användbar för mig + att lättaste växlarna på lillen blir ännu lättare? Finns annat alternativ bortsett från att träna upp sig eller byta till trippelvev fram? 13-kugg bak behöver behöver jag inte heller egentligen. Eller är jag helt ute och cyklar : = )

Mvh,

Thomas

Utväxling racer II
Men blir inte effekten då att alla växlarna på lillklingan blir tyngre? jag förstår resonemanget att man hamnar närmare storen, men samtidigt borde ju de lättaste växlarna bli tyngre? Och det vill jag inte, snarare tvärtom. Totalt sett skulle jag alltså vilja göra alla växlar på storen lättare snarare än alla växlar på lillen tyngre. Ursäkta eventuellt dumma frågor men jag får skylla på att jag är novis.

Mvh,

Thomas

Utväxling racer II
JT: Att byta till 36 eller 38 kommer ju inte göra det lättare i backarna direkt.

Mitt råd är att träna kontinuerligt i nån månad så ska du se att benen blir starkare och växlarna kommer passa dig bättre :)

Utväxling racer II
du kan sätta på en mindre storklinga. en 46:a borde gå lätt att hitta tex. det där med backarna löser nog sig själv när du blir starkare.

Utväxling racer II
Håller med Micke S.

Plus att träna mer. Tycker det inte borde krävas allt för mycket träning för att backarna ska gå att ta med 34/25 (åtminstone 99%) av de backar som du hittar i Sverige.

13-27 funkar också om du vill ha mera användbar utväxling. 11 och också 12 är faktiskt ganska onödigt för de flesta motionärer.

Utväxling racer II
Gör vad jag kan för att putta in pulver i spirorna, men med heltidsjobb och småbarn så går det inte riktigt i den takt jag skulle önska. Och då får man leta shortcuts : -)

En något mindre stor alltså, alternativt en kassett typ 13-27 skulle således kunna vara lösningar. Skall kika in närmare på detta. Tack för input!

mvh,

Thomas

Utväxling racer II
Ett kort intervallpass behöver inte vara längre än 40 minuter, det borde du väl kunna klämma in någon gång i veckan ? Man kan bli stark utan ätt träna jättelänge :-) T

Utväxling racer II
50/34 med 12-25 är rätt låg utväxling IMO. Börja inte försöka fixa till det hela genom att ändra i materialet, jag tror att du primärt behöver träna! Med småbarn hemma är det desto viktigare att få till egen kvalitetstid, dvs cykla. Du borde relativt snart hamna i en situation där din utväxling känns för låg och då skulle du ångra att du slängt på farmorsklingor, bautakassetter etc. Så tror jag iaf.

Utväxling racer II
Att köra SS deltid kan ge lite perspektiv.

Jag har aldrig varit särskilt stark uppför, men cyklade hela våren 2008 på en doublespeed CX med 32/16 som lägsta utväxling. Racern som var färdigtbyggd i slutet av maj hade 54/42 fram och 12-25 bak, men justeringen blev fel under loppet så det blev 42/23 som lättaste växeln runt Vättern. I och med att det var lättare än vad jag hade cyklat på hela våren upplevde jag det som ingen problem.

Håller med ändå att en 13-27 skulle passa dig bra.

Utväxling racer II
Som sagt, jag gör vad jag kan för att träna upp mig. Kanske skall köra några rundor på en och samma växel (SS-tänk), då borde jag få styrketräning när det går uppför och kadensträning när det är hyfsat pallt eller går nerför. Måste ändå säga att det är lockande med en låt säga 48-stor, då skulle jag få hela registret på storen något nedjusterat. Vi får se!

//T

Utväxling racer II
Gullhoved: Om du är nybörjare tycker jag du tänker rätt med lättare utväxling. Kasett och klingor är ju slitvaror dessutom. Så "råkar du köpa för mesiga" grejor, kommer du ju snart ändå behöva köpa nytt. Då kan du ju visa att du har hår på bröstet och knän av stål och slå till på 53/11, fixerat då... ;-)

För att skona knäna tycker jag du ska vara försiktig med ren styrketräning på cykeln första månaderna av din "cykelkarriär". Träna med högre kadens och försök få till rundtrampet istället. Men jag tror nog iofs att du snart kommer klara backarna på 34/25. Du märker snabbt hur du blir starkare i början!

/Fredrik

Tillbaka
Topp