Utväxling racer II
Läste en annan tråd om detta med stort intresse och lägger upp min fråga på samma tema här. Har samma problem som förra trådskaparen fast tvärtom: jag är nybörjare och har compact 50/34 med 12-25 kassett. Jag upplever precis som Supertramp påpekar att jag för det mesta kör lillklingan fram - har helt enkelt inte pulver för storen förutom då jag kör tempo/tröskelträning. Och då handlar det om de 3-4 största dreven på kassetten, inte mer. Distansfart för mig är i nuläget ca 23-25 Km/h och då är det lillen fram som gäller nästan hela tiden. Får de nämnda problem att jag alltid måste hoppa mkt mellan storen och lillen vid kuperad terräng om det ändå skulle vara så att jag kör storen nån gång. Plus att 34-25 ger mig mkt syra i vissa backar också, dvs blir det rejält brant så är även den lättaste växeln rejält jobbig. Kan jag åstadkomma nån vettigare kombination genom att byta kasset eller lillklinga fram och på så sätt få fler växlar i praktiken? Har tex funderat på 13-27 kassett, då borde nedre halva på storklingan bli mer användbar för mig + att lättaste växlarna på lillen blir ännu lättare? Finns annat alternativ bortsett från att träna upp sig eller byta till trippelvev fram? 13-kugg bak behöver behöver jag inte heller egentligen. Eller är jag helt ute och cyklar : = )
Mvh,
Thomas
Mvh,
Thomas