Utväxling XX-1: funkar på CykelVasan?

Daviper

Ny medlem
Funderar på att gå all-in på mitt Litespeed-bygge (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1997278) och utrusta den med SRAMs XX1 komponenter och därmed spara 200 gram om man jämför med XX-komponenterna.

Men eftersom cykeln bl a kommer användas på CykelVasan är frågan om en klinga kommer fungera till snabba asfaltssträckor OCH backarna mot slutet (Oxberg, Gopshus och Hökberg).

Har förstått att man kan skifta klingan fram precis som man gör på gokarten för att få olika utväxling beroende på banan men i det här fallet är det kanske så att 2 klingor fram vore att föredra.

What say thee?

För mig hade en XX1-kassett varit för brant för ett så snabbt lopp. I det läget vill jag ha tätare växlar.

Jag skulle valt xx1 och struntat i det lilla man kanske kan förlora på en enda tävling. Om du inte kör för att vinna förstås.

Minns du vad du låg på för kombination i uppförsbackarna på tidigare CV?

1:1 i utväxling borde inte vara något problem i de värsta backarna. Jag är också sugen på XX1 och med 42 fram och 10-42 kassett så borde det bli bra. Det finns säkert någon som vet vad 42-10 med typ kadens 100 blir på en 26er...

Med 38T som är den största XX1 klingan så blir det 47,2 km/h på 26" med 100 i kadens.

Om det hade funnits 42T till XX1 så kommer man uppi 52,7 km/h

CV är inte alls backig så att du behöver liten klinga. Det är bara långa sega backar ett par gånger, resten är väldigt platt. Normal utväxling duger gott och väl.

Om XX1 standard utväxling är inom "normalt" vet jag inte, men det borde det ju vara. Du har om inte annat god tid på dig innan CV för att kunna fatta om du behöver större klinga.

Jag körde 38-11 i år o var ju i alla fall 50 så nog funkar det.Enda gången som jag verkligen hade behövt nån fler växel var vid målgången i spurten. :)

Btw, jag kör gärna XX1 nästa år och kommer också köra bland annat CV. Att hitta rätt utväxling behöver man göra med två klingor också, det är egentligen samma situation då man behöver lära sig att förstå vad som passsr än själv genom erfarenhet.

Men om det är så platt och fint på CV som alla säger är det väl ganska jobbigt med fyra tänder mellan varje växel? Det blir ju som att köra fyrväxlat på räsern, liksom.

Givetvis så börjar jag 2 dagar innan tävlingen nojja över om 34/10 kommer fungera bra på CV. Har inte upplevt det som begränsande på andra långlopp i år, men CV är ju stundtals bra snabbt.

Enligt http://www.gear-calculator.com/

34/10 42 km/h
36/10 44,5 km/h
38/10 47 km/h

Allt vid kadens 90. Vet att jag flera gånger i år har legat uppåt 47km/h med 34 klingan och inte upplevt det som några problem. Tror även att 36t är det enda jag skulle kunna byta till då jag redan har så tight mot baksvingen att 38t inte får plats.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Planerar du att vinna?

Känns en bit bort ;) men bland de 100 första vore skoj.

Stuvstaix skrev:
> Körde XX1 38/10 förra året. Funkade klockrent.
> Kör det i år igen. Det är å andra sidan enda
> gången jag kör 38-klingan.

Kör inte du en FM036 kinaram med? Jag tycker det ser tight ut att få plats med så mycket större klinga.

Nästa fråga då, kan jag köra med samma kedja om jag går från 34 till 38. Jag har iofs en extra kedja liggades, men vore skönt att slippa byta ut.

Jag bytte till 36-klinga och det gick utmärkt. Kände aldrig att jag trampande ur, svårt att säga hur det hade gått med 34-klinga, men jag tror det hade fungerat bra med. Är egentligen bara på de korta asfaltspartierna som det går riktigt fort.

landen skrev:
> Givetvis så börjar jag 2 dagar innan tävlingen
> nojja över om 34/10 kommer fungera bra på CV.
> Har inte upplevt det som begränsande på andra
> långlopp i år, men CV är ju stundtals bra
> snabbt.
>
> Enligt http://www.gear-calculator.com/
>
> 34/10 42 km/h
> 36/10 44,5 km/h
> 38/10 47 km/h
>
> Allt vid kadens 90. Vet att jag flera gånger i
> år har legat uppåt 47km/h med 34 klingan och
> inte upplevt det som några problem. Tror även
> att 36t är det enda jag skulle kunna byta till
> då jag redan har så tight mot baksvingen att 38t
> inte får plats.

Jag har cyklat XX1 med 34-framklinga en säsong nu på tävlingar både i Danmark och Sverige... Och några träningsrundor i Alperna. Det fungerar finfint och jag har aldrig känt att jag behövt en högre (tyngre växel)... även lägsta växeln har funkat uppför i backarna. Jag har ett par gånger tittat på hastighetsmätaren då jag kännt att jag "varvat ur" och det har då gått i 48-49 km/h. Det är då, trots urvarvning, lätt att hänga på klungan genom att trampa snabbt i några sekunder, sedan rulla lite, sedan trampa snabbt. Den enda praktiska (teoretiska?) situationen jag kan tänka mig att jag velat har högre utväxling är om jag velat rycka från en motståndare i över 50km/h... det hade nog varit omöjligt med 34-klinga.

Tillbaka
Topp