Utveckling av mtb komponenter, händer det nåt?

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Jag har gått och funderat på en sak.

De senaste typ fem åren har det som bekant hänt rätt mycket med mtb's. Framför allt geometri där alla pratar LLS typ:)

Även växlar har utvecklats en hel del med 1x, elektriska och trådlösa växlar tex. Men hur ser det ut andra komponenter. Dämpare, bromsar, vevlager etc, har det hänt nåt alls med de komponenterna. Märker man t.ex. nån skillnad på en nyproducerad gaffel från 2015 mot en av årets modell?

Vad tycker Happy?

Om man ser på utveckling överlag så är det väl på eMTB som det händer mest just nu tycker jag (om man får skriva ordet eMTB här på happy). Annars är det väl mest elektrifiering av olika komponenter som har kommit som tidigare nämnts.

Om man ser på utveckling överlag så är det väl på eMTB som det händer mest just nu tycker jag (om man får skriva ordet eMTB här på happy). Annars är det väl mest elektrifiering av olika komponenter som har kommit som tidigare nämnts.
Att mopeder har pedaler igen är väll ingen utveckling, det hade dom för 80 år sedan

Inte på bromsfronten kanske... Hur kan man göra shimano saints bättre liksom? Dock så ligger ju sram ett par ljusår bakom.
Men annars går utvecklingen rätt snabbt! Ens dämpning blir ju utdaterad och värdelös varje år! Och såg ni FSAs nya stam? Oilslick!

Hade hör mycket skit om SRAM, fick Code R på nya hojen, ställde mig ofrivilligt på framhjulet två gånger när jag testade dem. Bra skit.

Dålig modulering är bra skit? Ehhhhh.... tillräckligt kraftiga har bromsar varit hur länge som helst. Att finkänsligt, pålitligt och med bra känsla kunna styra bromskraften är ju det svåra problemet.
Pinne i framhjulet låser också hjulet...

Dålig modulering är bra skit? Ehhhhh.... tillräckligt kraftiga har bromsar varit hur länge som helst. Att finkänsligt, pålitligt och med bra känsla kunna styra bromskraften är ju det svåra problemet.
Modulering är väl en av punkterna som brukar lyftas fram som SRAMs starka sida med Shimano normalt lyfts fram som mer onoff

Vad händer på moppesidan som vi oassisterade går miste om?

/T
Jag tolkar ditt inlägg som allvarligt menat och utan ironi. Om vi pratar eMTB - Bara på de senaste 2 åren har motorstyrningen blivit bättre, högre vridmoment o längre räckvidd. Batteri integrerat i hojen, mindre men starkare motorer.

Mer integration med andra funktioner som t ex lampor som tar ström direkt från huvudbatteriet, appar att skräddarsy motorstyrningen med, broms som samtidigt klipper motorn. Finns t om ABS-bromsar numera.

Sammanfattningsvis tycker jag att upplevelsen numera är smidigare, snyggare o starkare än bara för ett par år sedan.

Sram har väl kommit en bra bit om man tänker tillbaka på Avid 5:orna t ex :)

Saint/Zee får förhoppningsvis de nya handtagen med snart.
Tillräckligt med kraft har funnits ett bra tag men Saint t ex är rejält tungt. De nya 4-kolvs har både kraft och ok vikt.

Tittar vi på gafflar har även XC spett 35mm ben utan någon straffvikt idag. Heldämpade cyklar som svarar som en HT.

Däck däremot tycker jag går långsamt. Här känns både bransch och community väldigt konservativt. Vad som händer i gummi och skuldror utan att det förmedlas ut är svårt att veta men vi åker många gamla mönster.

Jag tolkar ditt inlägg som allvarligt menat och utan ironi. Om vi pratar eMTB - Bara på de senaste 2 åren har motorstyrningen blivit bättre, högre vridmoment o längre räckvidd. Batteri integrerat i hojen, mindre men starkare motorer.

Mer integration med andra funktioner som t ex lampor som tar ström direkt från huvudbatteriet, appar att skräddarsy motorstyrningen med, broms som samtidigt klipper motorn. Finns t om ABS-bromsar numera.

Sammanfattningsvis tycker jag att upplevelsen numera är smidigare, snyggare o starkare än bara för ett par år sedan.

Tack!
Ja det var allvarligt menat men det verkar vara mer en mognadsfråga för e-fordon än cykelkompomponentsutveckling?

/T

Tack!
Ja det var allvarligt menat men det verkar vara mer en mognadsfråga för e-fordon än cykelkompomponentsutveckling?

/T
Ja, så kan man väl se det. ABS-bromsar o bromsar som klipper motorn är väl i o för sig lite utveckling. Men den riktiga revolutionen tror jag kommer om/när Shimano gör slag i saken o släpper sin förväntade motor med inbyggd växellåda.

PS. Det har ju kommit lite fler eMTB-specifika komponenter som gafflar o drivlina e t c som sägs kunna ta den extra vikten o vridmomentet lite bättre.

Senast ändrad:

Dvs fullt förväntat vandrar el-"cykel" utan att bry sig om reglerna om effektuttag allt närmre "vanliga" mopeder...

Dvs fullt förväntat vandrar el-"cykel" utan att bry sig om reglerna om effektuttag allt närmre "vanliga" mopeder...
Kontinuerlig märkeffekt är fortfarande 250W. Max hastighet är oxå fortfarande 25 km/h. Topp-effekten (som bara kan hållas en begränsad tid) samt vridmomentet verkar dock bli högre för varje år. Allt inom reglerna av vad jag tolkar det som.

God morgon!
Kommer från 1-bitars-världen Shimano. Så när jag var tvungen att panikbromsa för en bil och en fotgängare, så gjorde jag som man måste på mina Shimano, jag nöp till. Que endo.
Jag tror folk bara har testat Guide och de andra bromsarna från SRAM.

Som en fälgbroms från 1993 då. Gött bromsverkan är ikapp.?

Fast nu är jag ju varken landsvägscyklist eller finväderscyklist, det är gött att kunna bromsa när det är plaskblött. ?

Fast fälgbromsar funkar bra även i väta.
Lera är däremot värre så man får hålla det värsta borta genom lätt anlägg emellanåt och bromsa bort det. Vanesak och teknikgrej, ungefär som koppling och manuell växellåda.

Fast fälgbromsar funkar bra även i väta.
Lera är däremot värre så man får hålla det värsta borta genom lätt anlägg emellanåt och bromsa bort det. Vanesak och teknikgrej, ungefär som koppling och manuell växellåda.
Fast man måste bara vänta en stund på att de ska börja funka. Jättepraktiskt, liksom. Bara en vana, som med en bil med fördröjning på bromsverkan. Bara att börja bromsa tidigare, innan älgen/cyklisten dyker upp!

Fast man måste bara vänta en stund på att de ska börja funka. Jättepraktiskt, liksom. Bara en vana, som med en bil med fördröjning på bromsverkan. Bara att börja bromsa tidigare, innan älgen/cyklisten dyker upp!
Lätt anlägg de gånger du cyklar i täta klungor. Funkade till världsmästerskapstävlingar före 2005 och funkar säkerligen för motionscyklister 2020.
Det är inte så att bromsverkan är noll på lerig fälgbroms, däremot avsevärt lägre. Trycker man hårt på reglaget så bromsar det allt, jag cyklar varje vecka med både fälgbromsad 26” och skivbromsad 29” så jag har dagsfärska upplevelser.
Mvh

Tycker trumbromsar fortfarande borde ha sin plats. T ex hos "äventyrscyklar" där driftsäkerhet är prio, gärna tillsammans med Rohloff o remdrift.

Men upprepad hög relativ bromsverkan är. Mvh Alperna.
Vilket betyder att 99% av alla cyklar som säljs med skivbromsar likaväl hade kunnat ha fälgbroms då de ändå inte körs i lera och gyttja.
Väta är inget problem för fälgbroms, de nyper bättre än många skivbromsar även våta men döremot sämre när fälgbanan är belagd med lera/gyttja.
Mvh

Lätt anlägg de gånger du cyklar i täta klungor. Funkade till världsmästerskapstävlingar före 2005 och funkar säkerligen för motionscyklister 2020.
Det är inte så att bromsverkan är noll på lerig fälgbroms, däremot avsevärt lägre. Trycker man hårt på reglaget så bromsar det allt, jag cyklar varje vecka med både fälgbromsad 26” och skivbromsad 29” så jag har dagsfärska upplevelser.
Mvh
Cantibromsar funkade också. Sen bytte man (upp sig) till v-bromsar. De var bättre. Sen bytte man upp sig till skivbromsar. De är bättre än v-bromsar. Jag har också cyklar med fälgbromsar. Det förändrar inte det faktum att skivbromsar är bättre och att man slipper byta fälgar pga sitt bromsande.

Bra fredagsstart. En fråga om de senaste fem årens utveckling av MTB-komponenter hamnar i en diskussion om fälgbroms vs skivbroms :D För MTB är det väl inte ens en diskussion. Ja jag har cyklat med canti och v-broms. Ja jag har några cyklar med båda varianterna. Går det att få stopp på cykeln? Ja. Är det bättre än skivbroms? Nej inte på något sätt. Är det relevant i diskussionen om de fem senaste årens utveckling av MTB-komponenter? Inte ens på en fredag.... ;)

Ja, så kan man väl se det. ABS-bromsar o bromsar som klipper motorn är väl i o för sig lite utveckling.
Låsningsfritt har det ju experimenterats med sen hedenhös. Helt utan framgång. Men nu kanske det är elektroniskt som en bil?
Bromsar som bryter drivningen? Det har väl varit standard på elcyklar hur länge som helst. Tror min svärfars clasohlsson cykel har den närmar sig nog 8 år.
Antar att jag missförstått något i vad du menar...

Är sämre bromsverkan bättre?
Hur stor andel av cykelägare bromsade genom sina fälgar? Väldigt liten faktiskt.
Jo, man bromsar bara. Man behöver inte förbromsa för att skivbromsar ska funka. Pålitlig och jämn bromsverkan (tillräckligt för att man fara över styret när som helst) är bättre än opålitlig och ojämn bromsverkan. Man behöver inte ha bättre bromsverkan än att låsa hjulen. Jag har iaf bromsat ner fälgar. Det har nog alla gjort som cyklat med fälgbromsar på riktigt. Fälgbanan är nämligen bromsytan. Den och klossarna slits när man bromsar. Ingen fördel, direkt.

Jag har också nött genom fälgar. Majoriteten av cyklar som säljs idag har icke gjort det efter 10 år.
Skivbroms har sin plats, men montera det på allt är mer marknadsanpassning än ändamålsenlighet.
Mvh

När man åkte fälgbroms hade man 2" smala dåliga 26" däck, så ja visst gick det att låsa upp.
Ett 29" 2.5 DHRII är en annan sak.

Jag tävlar själv fortfarande på cantilever, tycker det är fördel att inte kunna låsa upp eller ta ner farten i onödan på de tävlingarna.

Tillbaka
Topp