V-broms, nya belägg, adapter?

johsa

Medlem
Till min pendlare har jag tröttnat på dåliga v-brake belägg och letar efter nytt. Kollar man runt verkar det finnas lite alternativ, t.ex. Kool Stop laxfärgade. Dock verkar det vara en djungel där det finns en hel del lösa belägg men i olika standarder.

Känns som ett alternativ är att köpa hållare som tar belägg i Shimano 105 -> Dura Ace standard och sedan köpa Kool Stop eller liknande belägg. Dock så hittar jag gått om belägg på Wiggle etc men lite mer osäker på var jag hittar hållare/konverter.

Är det rätt väg att gå att satsa på vanliga lvg belägg, annars får ni gärna tipsa. Även tips på var jag hittar en sådan hållare/adapter mottages gärna då jag inte har hittar rätt i djungeln än så länge.

Jag tycker det är rätt väg att gå och jag har gjort så på två av mina cyklar. Här får du en hållare och helt ok belägg http://www.rosebikes.se/artikel/kool-stop-cross-pad-for-v-brake-brake-blocks/aid:378743

Sedan tycker jag SwissStop-beläggen är ännu bättre, men dom kostar lite mer också. Det verkar som man får vad man betalar för. Dyra belägg håller länge, billiga belägg äts upp direkt. LVG-modellen av hållare tycker jag är mycket bättre. Bättre känsla när man bromsar och beläggen håller mycket längre.

Senast ändrad:
Till V-broms tyckte jag att Koolstos röda var bra. Bet bra och funkade i alla väder.
De Laxfärgade brukade förr anses slita slita onödigt mycket på fälgen.

Tillbaka
Topp