V-broms vs. skivbroms?

räser

Ny medlem
V-broms vs. skivbroms?
Varför är det egentligen som är så bra med skivbromsar? Jag menar man kan ju låsa hjulen helt med v-bromsar så kraften finns ju där. Är det bara slitage på fälgarna som är negativt med v-bromsar? upplys mig!

Jag har ytterst begränsad erfarenhet av skivbromsar, vilket säkert märks. :)

V-broms vs. skivbroms?
Med leriga fälgar så blir v-bromsar i princip värdelösa plus att de sliter oerhört mycket på fälgarna under sådana förhållanden. En annan fördel med skivbromsar är att fälgarna är aningens lättare. Totalvikten må vara högre, men en lättare fälg gör stor skillnad på trögheten i hjulen. Sist men inte minst så är skivbromsar mindre känsliga för överhettning. Istället för exploderande slangar så riskerar man "bara" att tappa bromskraft.

EDIT: Eller blev jag lurad av ett troll nu igen? Två inlägg av räser. Klart misstänkt. =D

Senast redigerad av en moderator:
V-broms vs. skivbroms?
Nejdå inget troll, läs gärna det andra (första) inlägget så klarnar det nog. ;)
Nu klarnade det iaf lite för mig, angående skivbromsarna :P
Men slangar som exploderar av överhettade fälgar, låter helt otroligt!

V-broms vs. skivbroms?
har det problemet på varje xc runda, kommer ner i backarna och *poff* imploderar däcken av värmeslag.

V-broms är lättmekat men man får meka oftare än med hydrauliska skivor samtidigt så kan jag inte påstå att jag kan hålla med om att V-broms hjul skulle vara mer segrullade, med tanke på att en Disc version av X717 väger 403gram en v-broms 429gram enligt weight weenies listings. Märker någon dom grammen på accelerationen på hjulen så är det nog bara o ge tummen upp för extrem finkänslighet.

Det som kan vara med skivor till xc är väll det att modulationen är lite lättare, speciellt när det är blött. Men ett par v-bromsar med bra vajrar och belägg är fullt tillräckliga. Hellre bra v-bromsar än dåliga skivbromsar som antingen bara nyper eller har dålig bromsverkan, har provat xtr bromsar som varit sämre än de billigaste avid v-bromsarna t ex.

Vill man smygprova så kör med en mekanisk skiva fram och en v-broms bak...

V-broms vs. skivbroms?
Sök och du ska finna. Finns många trådar i ämnet.

Att slangar smälter är inget konstigt. Fast på svenska XC-banor lär det inte hända. Alla svetton kör väll slanglöst idag i varje fall.

En sak man absolut ska tänka på när amn jämför bromsar är att nästan alla skivbromsar e hydraoliska och nästan alla V-bromsar är vajerbromsar. Så att man har koll på vilka fördelar som kommer från vad. Modulationen i en hydraulisk fälgbroms kan t.ex i många fall vara minst lika bra om inte bättre än en skivbroms.

V-broms vs. skivbroms?
Marknaden har röstat - till skivbromsens fördel, men frågan är om det inte mer rör sig om skicklig marknadsföring än objektiv utvärdering. Tills för ett par år sedan specades toppmodellerna för XC med V-broms (S-works Epic, Scale LTD, etc.) medan de enklare versionerna hade skivor. För egen del skulle jag inte lägga pengar på att byta från det ena till det andra på en XC-cykel. Köper du nytt blir det automatiskt skivor.

Att nyttan överväger för downhill och året runt-pendling instämmer jag i, men i XC skall man ju mest unvika att bromsa.

Calle

V-broms vs. skivbroms?
å varför finns det inte skiv-broms på räser-hojjar? jag kan komma på 3 anledningar iofs

1) det är inte respekt för sporten
2) det är inte estetiskt tilltalande
3) campa har inga skivbromsar

V-broms vs. skivbroms?
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> Bla bla

Du kanske skulle nämna att du bara cyklar på plana och raka grusvägar också? Då funkar V-broms ypperligt.

V-broms vs. skivbroms?
Daddy D.Lux skrev:

> men i XC skall man
> ju mest unvika att bromsa.
>

Och i DH gör man inte det då eller;-)

En anledning att skivbromsar komemr mer även på XC är kansek att alla XC-hojjar inte är gjorda för platta sverige?!

V-broms vs. skivbroms?
Sjukt vilken tröttsam sak det är att övertala någon som aldrig kört skivbroms att det är bättre än v-broms. Kör vad ni vill. :P

Vad är bättre med en V-broms? Lättmekat? blerg...
Anledningen att de satt kvar på tävklings-XC-hojar länge är väl den lite lägre vikten?

V-broms vs. skivbroms?
orm skrev:
> å varför finns det inte skiv-broms på
> räser-hojjar? jag kan komma på 3 anledningar
> iofs
>
> 1) det är inte respekt för sporten
> 2) det är inte estetiskt tilltalande
> 3) campa har inga skivbromsar

4) Därför att racerfolk (synnerligen UCI och dylika organisationer) är cykelvärldens mest konservativa. Gäller även CX. För mycket traditioner och inristade uppfattningar om hur en cykel ska och inte ska vara. Bland annat därför det tog så lång tid att utveckla vettiga DH hojar.

"Any brake help you stop, great breakes help you fly!"

V-broms vs. skivbroms?
Transwave skrev:
> orm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > å varför finns det inte skiv-broms på
> > räser-hojjar? jag kan komma på 3 anledningar
> > iofs
> >
> > 1) det är inte respekt för sporten
> > 2) det är inte estetiskt tilltalande
> > 3) campa har inga skivbromsar
>
> 4) Därför att racerfolk (synnerligen UCI och
> dylika organisationer) är cykelvärldens mest
> konservativa. Gäller även CX. För mycket
> traditioner och inristade uppfattningar om hur en
> cykel ska och inte ska vara. Bland annat därför
> det tog så lång tid att utveckla vettiga DH
> hojar.
>
> "Any brake help you stop, great breakes help you
> fly!"

Haha, hade de svårt att svälja att inte nog med att den har en stötdämpare bak även skall ha ett länkage som gör det hela ännu bekvämare? ^^

Bra citat där, en riktigt bra broms som man litar på till 100% hjälper åtminstone _garanterat_ mig att köra lite snabbare med lite mer självförtroende samtidigt som dom ger mig lite mer kontroll när man hamnat lite fel. :)

V-broms vs. skivbroms?
Kom ni inte fram till att skivbromspaket är tyngre än cantileverbromsar?

Vi snackar om folk som byter lager i trissorna i växeln för att spara vikt här :)

V-broms vs. skivbroms?
Tack för alla svar!
Så sammanfattningsvis kan man säga att:
Hydrauliska skivbromsar (och v-bromsar) har bättre modulation än mekaniska.
V-bromsar sliter (mer) på fälgarna och blir mindre pålitliga/precisa när de är leriga, vilket skivbromsar inte alls gör/blir.
Mekaniska bromsar behöver justeras lite oftare än hydrauliska.
V-bromsar väger lite mindre än skivbromsar.

För min del innebär det att hydrauliska skivbromsar vore bäst, men mekaniska v-bromsar skulle duga
Mekaniska skivbromsar skulle väl vara ett mellanting/en kompromiss.
Hydrauliska v-bromsar är nog inte aktuellt.

V-broms vs. skivbroms?
Riktigt så svart på vitt är det väl ändå inte... en BRA mekanisk v-broms (som iofs kostar som en medelbra hydraulisk skivbroms) har i regel bättre modulation än en billig hydraulisk skivbroms... så att säga att hydrauliska skivbromsar alltid har bättre modulation än mekaniska v-bromsar är lite att dra alla över en kam...

Detsamma gäller mekandet, en BRA mekanisk v-broms behöver oerhört mycket mindre småjustering än en billig mekanisk v-broms - jag skulle faktiskt säga mindre mek än dem flesta skivbromsar, det är betydligt mer fit and forget och den håller sig centrerad trots väldigt tight justering mot fälgen... Räkna dock med att ett par bra v-bromsar börjar prismässigt omkring 1.500 kr (och slutar prismässigt omkring 5.000 kr) för ett helt komplett par inklusive handtag och bra vajerhölje och bra bromsbelägg.

Så sammanfattningsvis, du får mer prestanda för pengarna med skivbroms, men det finns v-bromsar som har betydligt bättre modulation (och kraft för den delen) än vissa billigare skivbromsar. Men i samma priskategori, prestanda-per-krona, så är nog skivor alltid bäst på samtliga punkter utom vikten.

V-broms vs. skivbroms?
räser skrev:
> Tack för alla svar!
> Så sammanfattningsvis kan man säga att:
> Hydrauliska skivbromsar (och v-bromsar) har
> bättre modulation än mekaniska.
> V-bromsar sliter (mer) på fälgarna och blir
> mindre pålitliga/precisa när de är leriga,
> vilket skivbromsar inte alls gör/blir.
> Mekaniska bromsar behöver justeras lite oftare
> än hydrauliska.
> V-bromsar väger lite mindre än skivbromsar.
>
> För min del innebär det att hydrauliska
> skivbromsar vore bäst, men mekaniska v-bromsar
> skulle duga
> Mekaniska skivbromsar skulle väl vara ett
> mellanting/en kompromiss.
> Hydrauliska v-bromsar är nog inte aktuellt.

Ähh, skit i vad niko/&frost skriver..Du har samanfattat det riktigt bra tycker jag. Det komemr alltid finnas undantag. Men dessa lrä man sig med erfarenhet.

fast du kan nog stryka mekanisk skivbroms. Det e faktistk inget vettigt alternativ. Det komemr nog vara en och annan som inte håller med mig här. Men välj bara att inte lyssna på dem, de HAR fel..=D

V-broms vs. skivbroms?
RN skrev:
> Kom ni inte fram till att skivbromspaket är
> tyngre än cantileverbromsar?
>
> Vi snackar om folk som byter lager i trissorna i
> växeln för att spara vikt här :)

Vilket borde göra att skivbromsar borde väljas bort automatiskt utan något explicit förbud. För om de inte har några fördelar, utan bara nackdelar skulle väl ingen välja dem? Och då skulle det inte finns något behov av att förbjuda dem.

V-broms vs. skivbroms?
Om man inte känner att v-bromsar är dåliga är det bara att köra vidare och vara glad. Det finns massor av saker som är roligare att köpa än cykelbromsar.

De flesta som för snart tio år sen bytte till skivor gjorde det nog inte på grund av marknadsföring, utan för att v-bromsarna och cantibromsarna sög. De var otjänliga som bromsar i de sammanhang vi använde dem; snö, vatten, lera, buckliga fälgar, 800 fallhöjdsmeter, värme, ständigt nerslitna belägg, urslitna fälgsidor, dåligt underhåll, med mera.

V-broms vs. skivbroms?
s skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > Bla bla
>
> Du kanske skulle nämna att du bara cyklar på
> plana och raka grusvägar också? Då funkar
> V-broms ypperligt.

jahaja? o det vet du minsann

men som nån sa, köper man en hoj med skivor orginal så finns det ingen idé att byta till v och vice versa. ska man tvunget köra skivor på en v-bromsad hoj så prova med t ex en mekanisk bb7a fram dom är bra.

V-broms vs. skivbroms?
Jag är löjligt nöjd med mina BB7:or (som inte kräver mek eller justeringar, är billiga, sköna och med bra bromskraft). Visst hatar jag ComHem av hela mitt hjärta, men jag tycker tvärt emot Ville att det finns mekaniska skivbromsar som är bra alternativ. :)

V-broms vs. skivbroms?
Ville skrev:
> Ähh, skit i vad niko/&frost skriver..Du har
> samanfattat det riktigt bra tycker jag. Det komemr
> alltid finnas undantag. Men dessa lrä man sig med
> erfarenhet.
>
>
> fast du kan nog stryka mekanisk skivbroms. Det e
> faktistk inget vettigt alternativ. Det komemr nog
> vara en och annan som inte håller med mig här.
> Men välj bara att inte lyssna på dem, de HAR
> fel..=D

Hehe, tack för den objektiva sanningen! ;)

V-broms vs. skivbroms?
De mekansiska skivbromsar som funkar bra kostar som hydrauliska som funkar minst lika bra. Dock finns det andra anledningar varför man skulle vilja ha mekskivor. Te.x. på en touringhoj där man lätt hamnar i länder utan tillgång till reservdelar för mer exostiska komponenter. Eller på lvg-reglage där man i princip är begränsad till mekbromsar.

Fördelar med skivbroms vs. V-broms:

+ Billigare att äga, man behöver inte byta belägg lika ofta och aldrig fälgar.

+ Tar nästan lika bra oavsett väder. Den som provat bromsa en cykel med is på fälgkanterna vet vad jag menar.

+ Renare. En V-broms skitar ned hjulen något fruktansvärt, gummi och aluminiumklet.

+ Mindre mekande. Någon omluftning ibland och injustering vid montering är allt. V-bromsar kräver minst justering vid varje klossbyte (om man inte har kassetter). Det kan upplevas som svårare att meka skivbromsar men det är bara annorlunda, jag tycker i vart fall det är lättare än att justera in ett par V-bromsbelägg.

Nackdelar:

- Ofta dyrare vid inköp.
- Tyngre totalvikt.
- Svårare hitta utbytesbelägg i alla butiker, kan vara ett problem på cykelsemestern.

V-broms vs. skivbroms?
Transwave skrev:
> orm skrev:

> Bland annat därför
> det tog så lång tid att utveckla vettiga DH
> hojar.
>

va? sen när var det uci's fel att dh hojarna tog lång tid att utveckla? det finns väll mig veterligen inga regler för hur en mtb ska se ut, många experimentera med 24" bakhjul o grejer förr i tiden. DH hojarna tog ju tid, eftersom när dom kom på en teknik som funka då höll dom inte och tvärtom. Jag kan inte med bästa vilja tycka att cirkus 10-13år för den "moderna" DH bågen från start till dagens produkter är lång tid. Banorna såg helt annorlunda ut i början av 90talet och behovet var ett annat...

En xc cykel däremot är ju i princip en cross med 26" hjul så jävla komplicerat är det inte.

v-broms eller skivbroms är en smaksak. Jag kör v-broms för att det är för mig mer lättmekat och pålitligt även när det regnar.

Julien Absalon körde t ex v-bromsar långt in på 00talet, vilket jag inte tror berodde på sponsorer utan eget smak o tycke...

V-broms vs. skivbroms?
kassett/cartridge-belägg är det väl på nästan alla moderna v-bromsar om vi inte talar rena budgetcyklar? ...och när dem väl är injusterade första gången så består väl i princip all justering av v-bromsar i att vrida en skruvmejsel eller liten insexnyckel ett kvarts varv åt endera håll... that's it...

jämfört med en omluftning av hydrauliska bromsar, det är ju inte precis som att pumpa ett par däck eller dra fast en sadelklämma, det är ju en rätt omfattande operation för dem flesta cykelägare... ja nu vet jag att många här tycker det är rena barnleken, men den delen som tycker det, motsvarar väl en eller två procent av alla skivbromsägare kan jag tänka mig... det är ett jobb dem allra flesta lämnar bort till en verkstad...

sen blir det ju betydligt mindre behov av den justeringen, desto dyrare v-bromsen är, mina avid ultimate petar jag på den skruven något kvarts varv en gång i månaden på sin höjd, men då är jag finkänslig...

men jag tror problemet är att när folk jämför prestanda och servicebehov så är det 1.500 kr skivbromsar som man jämför med 350 kr v-bromsar, givetvis haltar jämförelsen av justeringsbehov rejält... skulle man jämföra med dåliga skivbromsar, som t.ex mitt första par - Magura Clara, drog in luft som en sugpump, krävde justering av beläggen en gång i veckan men ibland flera gånger på samma cykeltur och skrek som besatta på vintern... då är vi väl ikapp med att jämföra med dem Shimano Deore-bromsar många har som referensram. Nu var det tack och lov snart 10 år sedan tiden med Magura Clara-bromsarna... poängen var bara den att det är inte av konstruktions/ingenjörsmässiga skäl som skivbromsar är bättre, det är som allt annat en fråga om att man får vad man betalar för, och det bevisade världens billigast konstruerade skitbromsar Magura Clara med enkolvsok och handtag i plast :-)

fast jag håller med dig i allt övrigt, v-bromsar är kostsamma i längden med belägg och fälgslitage och dem skitar ned ordentligt, speciellt bak där det gärnas blandas in lite kedjeolja i processen...

sen kanske en negativ aspekt på v-bromsen som inte tagits upp ännu, modulation och bromsverkan är ytterst beroende av hur rengjort skick fälgsidan är i, alltså mår bromsarna väldigt bra av en omgång med lite varmvatten och en tvättsvamp var och varannan vecka... är man inte typen som nitiskt gör rent sin cykel efter smutsig cykling, så vinner skivbromsar stort där.

V-broms vs. skivbroms?
Jag kör V broms på min tävlingshoj för att jag tycker att det är för dyrt att uppgradera. När jag byter till ny hoj så blir det skivbroms.

V-broms vs. skivbroms?
the_TnT skrev:
> - Svårare hitta utbytesbelägg i alla butiker,
> kan vara ett problem på cykelsemestern.

Å andra sidan väger beläggen bara några tiotals gram, så man kan ju ha med sig en uppsättning.

V-broms vs. skivbroms?
Jag har tjatat om detta förr men är det ingen som tycker att skivbromsskivoer är ett aber att justera stup i kvarten? Fan om jag inte föredrar V-bromsar i skogen. Däremot på en pendlarhoj är det ju klockrent.

V-broms vs. skivbroms?
Vikt på cyklist spelar ju in en hel del för hur kraftiga bromsar man behöver.
För mig funkar det med V-broms, har kört året runt utan större problem. Lera försämrar inte så farligt tycker jag men däremot is kan göra det riktigt omöjligt att stanna (dom gångerna har det iofs inte funkat klockrent för dom med skiva heller)

Kan säga att fälgslitaget är ett problem och särskilt på mavics "maxtal"-fälgar om dom inte är keramikbelagda.

V-broms vs. skivbroms?
Vad är det för skräp ni använder?
Enda gången jag trimmat om ett skivbromsok var när en kolv
kärvade. Efter lite massage var det löst.

Min erfarenhet av många turer i snö och regn är att ingen form
av fäljbroms duger. Varvet bromsen torkar fälgen tar den väldigt
dåligt.

/Tobias

V-broms vs. skivbroms?
Tror även jag att vikten på cyklisten är rätt avgörande. Kör man inte nerför så tycker jag det hela är sak samma när man väger drygt 60. Det största felet med fälgbromsarna är att de slite på fälgen....
Sen skadar det ju inte med skivbromsar om de nu ändå råkar sitta på cykeln.

V-broms vs. skivbroms?
Skivbromsar kan slänga sig i väggen! Här har vi bromskraften!
237785155_EuMbL-O.jpg ht=725

V-broms vs. skivbroms?
V-broms vs. skivbroms?
Transwave skrev:
> Skivbromsar kan slänga sig i väggen! Här har vi
> bromskraften!
>

rått, dubbeldx och dubbelpace så hårt.

Jag skaffade ett gäng xtr v's till min båge nu, ska bli skönt o få på dom.

V-broms vs. skivbroms?
the_TnT skrev:
> + Billigare att äga, man behöver inte byta
> belägg lika ofta och aldrig fälgar.

Fälgar är förbrukningsvara av andra anledningar...

Robert skrev:
> Hur var det nu igen? Det är väl skivbromsar som
> är lättare än V-bromsar eller var det tvärt
> om?
>
> Magura SL Marta Magnesium: 315 gram
> http://www.magura.com/en/products/disc-brakes-2009
> /prod/marta-sl-magnesium-1.html
>
> Shimano XTR BR-970 + BL-970: 400 gram + 166 gram
> =566 gram
> http://bike.shimano.com/publish/content/global_cyc
> le/en/us/index/products/mountain/xtr/product.-code
> -BR-M970.-type-bl_mountain,br_mountain.html
>
> Fan vad jobbigt det är med fakta.
> Nu är dax för alla fälgbromsfanantiker komma in
> i 2000-talet och slänga era V-bromsar.

Dags att du räknar på skillanden i vikt på nav och fälgar också...
Och är vikten på Maguran med eller utan skiva?

V-broms vs. skivbroms?
OskarH skrev:

> Dags att du räknar på skillanden i vikt på nav
> och fälgar också...
> Och är vikten på Maguran med eller utan skiva?

Jag försökte kolla det men det verkar som skivan ingår. Det fanns t o m en siffra på 295 g inkl skiva, men det var nästan för bra.
Skillnaden XTR hjulen är 11 gram till fälgbromsens fördel. Alltså försumbart.

Tyvärr har skivbroms varit lättare än V-broms i rätt många år. Min egna Magura Marta med SL skiva är också lättare än V-bromsar sedan 2004.

V-broms vs. skivbroms?
Robert skrev:
> OskarH skrev:
>
> > Dags att du räknar på skillanden i vikt på
> nav
> > och fälgar också...
> > Och är vikten på Maguran med eller utan
> skiva?
>
> Jag försökte kolla det men det verkar som skivan
> ingår. Det fanns t o m en siffra på 295 g inkl
> skiva, men det var nästan för bra.
> Skillnaden XTR hjulen är 11 gram till
> fälgbromsens fördel. Alltså försumbart.
>
> Tyvärr har skivbroms varit lättare än V-broms i
> rätt många år. Min egna Magura Marta med SL
> skiva är också lättare än V-bromsar sedan
> 2004.

11gram är 11gram, man kan inte säga att skivbromsar är lättare om dom är 11 gram tyngre för att det är försumbart, näh nära skjuter ingen hare!

V-broms vs. skivbroms?
captain8track skrev:

>
> 11gram är 11gram, man kan inte säga att
> skivbromsar är lättare om dom är 11 gram tyngre
> för att det är försumbart, näh nära skjuter
> ingen hare!

Antingen är du ironisk eller så har du inte lagt ihop alla siffrorna.

För ett hjul med handtag och skiva (i förekommande fall):

Skivbroms:
315 gram + 11 gram = 325 gram

V-broms:
566 gram

Skillnad: 241 gram per hjul, inte försumbart.

Jag kan ha fel men siffrorna men de kommer från Shimanos hemsida. Jag kan möjligtvis ha räknat handtaget två gånger. I så fall kan man ta bort 166 gram, med skivbromsen är fortfarande lättare.

V-broms vs. skivbroms?
Robert skrev:
> captain8track skrev:
>
> >
> > 11gram är 11gram, man kan inte säga att
> > skivbromsar är lättare om dom är 11 gram
> tyngre
> > för att det är försumbart, näh nära
> skjuter
> > ingen hare!
>
> Antingen är du ironisk eller så har du inte lagt
> ihop alla siffrorna.
>
> För ett hjul med handtag och skiva (i
> förekommande fall):
>
> Skivbroms:
> 315 gram + 11 gram = 325 gram
>
> V-broms:
> 566 gram
>
> Skillnad: 241 gram per hjul, inte försumbart.
>
> Jag kan ha fel men siffrorna men de kommer från
> Shimanos hemsida. Jag kan möjligtvis ha räknat
> handtaget två gånger. I så fall kan man ta bort
> 166 gram, med skivbromsen är fortfarande
> lättare.

jasså men du får ju kolla weightweenies listningar. jag trodde det var 11gram lättare, läste inte allt. Men sen får ju kolla på vad marta kostar med, många lättviktsskivbromsar har absolut inte mer nyp än v-bromsar

V-broms vs. skivbroms?
Med de pengarna som marta-bromsen kostar kan du ju hitta något mycket lättare än en xtr-v-broms. Shimano har aldrig varit speciellt extrema när det gäller att viktbanta sådant där....
Det är ju v-bromsens motsvarighet till volvokombi.
Kör du kcnc kan du väll få ner vikten till runt 100 gram för reglage+broms exempelvis.
Extralites ska väll väga runt 160 gram för samma uppsättning inte lika extremt men de ska ha bra funktion av vad jag hört.
KCNC%20V-brakes%201.jpg

påstås väga 58 gram

V-broms vs. skivbroms?
Skillnaden i vikt är försumbar.
Man behöver inte mer bromskraft än vad en bra skivbroms ger.
Skillnaden i pris för samma kvalitet är inte horribel.
Skivbromsar bromsar inte på fälgen vilket är bra både slitagemässigt och funktionsmässigt vid bucklor på fälgen.

Tillbaka
Topp