Va fan äre som knakar?

Björnsitsen

Aktiv medlem
Va fan äre som knakar?
Det knakar någonstans ifrån bakhjulet på min hojj. Har trott att det varit dålig ekerspänning men nu har jag provat med ett annat hjul och knakningarna kommer som ett brev på posten efter en stund i alla fall.

Knakar bara på dom 2-3 största dreven bak och vid klättringar eller större påfrestningar. Har spänt upp ekrarna, tagit bort kassette och smörjt bodyn, annan qr. När jag bytte hjul gick det bra men efter en stund kom knaket i alla fall. Båda hjulen har bara någon månad på nacken och det jag provade sist har bara körts nån gång. Kassetten glappar extremt lite om man bänder med fingrarna på största drevet bak. Det som är konstigt är att det blev tyst när jag lämnat in hjulet på uppspänning men kom tillbaks efter en stund. Lika med nya hjulet jag prova. Tyst till en början men börjar knaka efter en stund.

Vad kan det vara? Kör 1x10 med blackspire chainguide och nån länk kortare kedja.

Tacksam för hjälp blir tokig på det här!!

Va fan äre som knakar?
Det behöver inte alls komma från bakhjulet även om det låter så. Gå igenom alla komponenter och dra åt. Vanliga orsaker är klingbultar, sadelstolpe, vev- och styrlager.

Va fan äre som knakar?
Bara för att ge lite med tips, hade liknande symptom som jag bara inte blev av med. Visade sig vara en av vevarmarna som inte satt helt bra i sitt fäste, blev bra efter rengöring och åtskruvning.

Va fan äre som knakar?
Ett nytt udda tillägg till knak-facit: vissa dropouter kan flexa såpass mycket att en klen QR, inräknat insex-långsamkopplingar, inte orkar hålla allt på plats riktigt utan det flexar och knarrar. Byter man till riktigt bultat nav eller Hopes feta insexvariant så blir det tyst.

Va fan äre som knakar?
Jag har läst igenom ett antal "min cykel knakar/gnekar/knäpper" och så vidare. Min sadel gnekar det vet jag om. Min tanke är att det måste vara något som uppkommer vid ökat vridmoment när jag växlar ner och trampar riktigt hårt. Bra ide med Qr där. Jag har provat med olika qr och dragit åt j..vligt hårt. Kan man utesluta växelinställning och kedjelängden? Borde inte spela in tycker jag men vem vet?

Va fan äre som knakar?
Hej!

Skaffa en annan kedja och testa.. Hade ett fel som är likt ditt som jag höll på att bli tokig på. Jag bytte vevlager, köpte nytt komplett bakhjul för jag var helt säker på att det var fel felet, men icke. Jag fettade in allt jag kunde komma på. Hade inne den på 3 st olika LBS å ingen kunde få ordning på problemet.. Kedjan var problemet!!! Anledningen till att de olika LBS inte kunde finna felet var att mekanikerna var för lätta och inte kunde pressa på lika hårt som jag för att få fram det irriterande knaket.

Mvh Martin

Va fan äre som knakar?
I dag gick jag på cykeln igen. Skruva bort växelöra, smörjde och skruvade åt hårt. Smörjde dropouts och axlar, body, vevarmar, trampor, qr och allt annat möjligt och omöjligt.

Åkte ut och testa en sväng. Funkade hyffsat men det gnekande ljudet kom till och från men inte riktigt i samma volym som tidigare. Blev rejält lack och gillade läget en stund. I slutet på turen kom jag på att jag kanske skulle prova att lossa lite på Qr som geniet ovanför berättade om. Jag hade ju spänt åt den nåt så in i H vete för att det inte skulle flexa. Tro på fan att det blev tyst! Var i slutet på turen så jag vågar inte ropa hej än men det verkar som problem solved! Stort tack för tipset och nu hoppas jag cykeln förblir tyst!

Va fan äre som knakar?
Verkar som det enda du inte gjort ännu är vevlagret. Vilken typ av vevlager har du? Gissar att du har ett HT2(utanpåliggandes). Mitt tips är att plocka ur det ur ramen, brotcha vevhuset för att få det helt plant för att sedan montera in ett nytt, om det gamla är snedslitet.

Hade ett knak på min hojj som kom när man stog upp och tog i, lät som vevlagret/vevparti men som till slut visade sig vara styrlagret.

Tillbaka
Topp