Va har jag för ram storlek på min MTB?

GORM

Ny medlem
Hej alla happysar!
Ni som kan så mycket mer än mig.
Har i dag en gammal Scott Comp Racing från 2001 men hittar inget skrivet på den vilken strl det e.
Letar ny mtb nu men vill ha samma strl.
Har gjort en liten "ritning" på den med alla mått i mm.
Så e det någon som kan räkna ut vilken strl det e med hjälp av min bild som antagligen min dotter på 3 år hade ritat bättre med munnen i ett mörkt rum så e jag tacksam.

Mvh Gorm

Ramstorlek.jpg ht=450

Skit i vad storleken kallas och leta efter en lika stor med hjälp av ramtillverkarens geometritabell, L-storlek tex kan skilja flera centimeter mellan olika tillverkare... :-) T

Tack för svaret Little Stereo.
Så om jag tar mina mått å för över de på en ny ram så de stämmer på ett ungefär så blir det bra på ett ungäfär. Skit samma vad det e för gaffel, hjul mmm.

Fan kan inget tekniskt om mtb alls.....
Kan fixa en punktering men där går gränsen.

Gaffeln spelar ju roll, olika slaglängd ger annorlunda geometri. Hjulen är ju alla 26" (om vi nu inte snackar 29", men det är ju ganska ovandligt) så det spelar ingen roll.

Lite kortfattat kan man väl säga så här:

Tre punkter avgör din sittställning (vevlager, sadel och styre), två cyklar som har samma inbördes avstånd mellan dessa sitter du likadant på.

Längden på kedjestagen avgör till viss del hur en cykel uppför sig. Korta kedjestag ger en smidigare cykel, medan längre ger lite mer stabilitet (som jag har fattat det).

Vevlagrets höjd över marken inverkar på tyngdpunkten. Ett högt vevlager underlättar markfrigången så att du slipper drämma i pedaler och klinga, men den högra tyngdpunkten gör cykeln mer svårmanövrerad.

Gaffelvinkeln spelar också roll. Ju flackare gaffel, desto stabilare men trögare styrning. En brant gaffelvinkel är mer snabbstyrd.

Även längden på styrstammen spelar roll. En kort styrstam ger snabbare men nervösare styrning.

Finns mycket att tänka på helt enkelt =)

Om jag inte är helt felunderrättad så är det sadelstolpsrörets längd som anger ramstorleken, alltså 510/25,4 = 20 tum
Men även om du hittar en annan ram med samma mått på stolpen som kommer alla andra mått avgöra hur cykeln känns (samt, som redan nämnts: dämparens slaglängd, styrstam m.m.)

Tillbaka
Topp