Vad använder man på oxiderat alu?

Har en gammal åttiotals Crescent Action6 på uppfräschning, med enormt ofrächa fälgbanor. De är konkava, så jag har det jäkligt motigt att polera runt nipplarna.
Satte en trasa på dremmeln, men det var omöjligt.

Provat wd-40, avfettning, t-röd, thinner men det är oxid.

Som det är nu körde jag autosol på tandborste och gav det ca 2 minuter runt varje nippel... Det orkar jag inte. Får tuppjuck!

Har någon ett tips som jag kan använda på denna konkava fälgbana ska jag hjula! ;)

Senast ändrad:
Aluminiumoxid är jättehårt så du har inte så mycket alternativ annat än att gnussa och gno med lämplig slip-mojäng tills du är igenom (det är tunt i alla fall). Polertrissa med Autosol på Dremeln är nog vettigt.

Sen gäller det att låta ett nytt, fräscht oxidlager byggas upp som skyddar fälgen innan den ser ut som skit. Om du inte vill klarlacka förstås.
Har för mig att rå aluminum oxiderar fortare i vatten, så det kanske kan vara ett bra sätt att få ett kontrollerat, snyggt resultat utan tumavtryck och annat som sen är omöjligt att få bort. Alltså, lägg den färdigpolerade fälgen/hjulet i vatten nån dag:-) Fast det ska ju då vara rent vatten förstås.

Lazy_eye sa:
Kanske finns någon syra som löser det?

Förmodligen, men denna syra lär lösa aluminium lättare än oxiden. Så om den "löser hål" på ytlagret så blir de säkert inte ett dugg fint när det börjar fräta fortare där, medan resten går långsammare:-/

Kaustiksoda brukar funka fint att lösa sånt med. Men även det äter upp själva metallen.

Fälgrengöring från biltema funkar bra för att få bort ful oxid. Spruta på och gnugga med typ grön kökssvamp så blir det oftast hyggligt bra. Inte perfekt, då får du slipa ner ytan, men "tillräckligt" bra brukar det bli.

Makten sa:
Aluminiumoxid är jättehårt så du har inte så mycket alternativ annat än att gnussa och gno med lämplig slip-mojäng tills du är igenom (det är tunt i alla fall). Polertrissa med Autosol på Dremeln är nog vettigt.

Sen gäller det att låta ett nytt, fräscht oxidlager byggas upp som skyddar fälgen innan den ser ut som skit. Om du inte vill klarlacka förstås.
Har för mig att rå aluminum oxiderar fortare i vatten, så det kanske kan vara ett bra sätt att få ett kontrollerat, snyggt resultat utan tumavtryck och annat som sen är omöjligt att få bort. Alltså, lägg den färdigpolerade fälgen/hjulet i vatten nån dag:-) Fast det ska ju då vara rent vatten förstås.

+1
Autosol

När man vill få bort en Alu sadelstolpe från en stålram brukar dom rekommendera ammoniak för att få det att lossna. Ammoniak man kan få tag på som vanlig person är inte så stark så skulle testa att börja putsa lite med det för att sen gå över på autosol.

Eftersom problemet inte tycks vara vilket medel som funkar för att polera utan snarare hur man kommer åt och polerar så är väl det enkla svaret att du plockar bort ekrarna från fälgen?!
Sen är det ju bara att ställa de två mot varandra "polera runt varje nippel", "plocka isär hjulet". Vilket är jobbigast och/eller tar mest tid?Välj det andra.

Hej allihopa, och oxr!

Tackar för intresset och alla hjälpsamma tips. Jag ska ge mig på den igen, jag gör det här jobbet av nostalgi mest. Vill återställa skicket efter femton år i cykelförråd. Dremel och autosol, ska leta fram en konisk poler "bit" snarast.

Ja, min fråga är ju som ni ser av lathet ställd. I dag är fälgen så gott som felfritt balanserad med ögonmått i både höjd och sidled. Bra centrerad och allt, så att ta av ekrarna och sen få till det lika bra igen är överkurs för mig just nu utan ett bra riktställ. Det gäller bakhjulet med alla frikransar. Framhjulet är ju lättare att fixa till, jag tror banne mig att jag tar loss allt där och kör det löst. Det behöver ju ingen särskild centrering osv.

Stort tack! Om jag blir klar i år, ska jag posta en bild på resultatet.

Jag kom precos på att jag använt remsor av våtslippapper vikta över en topz för liknande jobb. Det blir repigt men det försvinner om man följer upp med autosol. Kör en vända halvnoga så det blir lika överallt. Därefter kan man bedöma sitt tålamod.

För att det ska bli enklare att få tillbaka ekrarna på rätt ställe: sätt "tejpflaggor" på ekrarna och numrera med början vid ventilhålet, låt ekrarna sitta kvar i navet.

Testar villigt allt. 2 minuter var nog i underkant men ville inte överdriva heller, och visst ska det bli puts på grejerna. Spegelblankt helst.

Det är metoden att få bort oxid runt ekrarna som jag är fundersam på, inte hur man polerar alu och behåller det blankt för det har jag med mig från bilfälgar.

Kedjan ultraljudstvättas i diesel, det får duga. Kan med att köpa ny om det skulle vara så.

Det kanske framgår av åbergs inlägg men tar du tex påsförslutare av modellen ståltråd med lite plast på kan du vira ekerkryssen innan fälgdemont och med lite försiktighet är de kvar tills fälgen är på igen. Det går att justera hjul i ramen med klädnypor eller buntband som mått om man saknar riktställ.

Tillbaka
Topp