Vad använder ni för våg...?

doubleH

Medlem
Grabben o jag skall byta lite komponenter på hans XC och är naturligtvis nyfikna på vikt innan respektive efter byte av gaffel, hjul, vevparti o lite annat.
Vad använder ni weight weenies för våg när det är en hel cykel som skall vägas?
Tror att två decimaler räcker för vårt ändamål - kanske en sån här funkar?
http://biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Digital-hangvag-26624/
Nån som har provat den?
Blir lite väl oexakt att ställa sig på den analoga badrumsvågen med cykeln... :)

Om du läser inlägget så ser du att de vill väga hela cykeln. Då funkar en hängvåg, bagagevåg, cykelvåg, kalla det vad du vill, jättebra.

haha.. jajävlar. :)

selektiv läsning 'väga', 'våg', 'weight weenie' = styckevägning. :D kör på den där vågen, det blir skitbra.

Ja, nu var du bra dum! Jag tänker självklart fortsätta låtsas att jag inte själv gjorde precis samma miss första gången jag läste.

Använder mig av en brevvåg med 0,1g intervall och för större delar som cyklar små barn och fiskar använder jag fox digital våg (fiskevåg) med 10g intervall upp till 30kg men ska det bara vägas cyklar räker det ju med en skala upp till 10-12 kg för men behöver ju bara vägen en cykel åt gången. :)

Jag rekommenderar en våg utan elektronik. Där en känd vikt används som motvikt. Typ Stathmos personvåg. Väg dig själv först. Jag vet, kusligt. Och väg sedan dig själv plus delen du vill väga (håll i den) och dra av din kroppsvikt. Klart.

//Lunkan

Jag har en digital noname hängvåg. Den är urkass och visar ca 10% fel. Dåligt alternativ för att väga fina saker som cyklar :-)

Som sagt badrumsvågen litar jag inte på. Den är alldeles för oexakt. Har iofs inga problem med att kliva upp på den - hör till dem som nästan kan äta vad som helst o ändå inte feta på mig.
Och posten (lokala COOP) har ingen våg som tar både mig + cykeln...
I förra jobbet hade jag tillgång till en riktig elektronisk "frakt-våg" på ett större företags "lastbrygga". Men nu sitter jag mitt i en "science park" där sånt inte finns :(
Nån som vet hur oexakt tex biltemas häng-våg är? Upp till 100g felvisning kan jag leva med.

Ni bör väga varje del, så att ni vet varför cykeln blev lättare. Skriv ner så att ni har koll på detta vid nästa inköp..
En vanlig köksvåg räcker rätt.

Kjell och company har en bagagevåg för 99 kr. Den är (förmodar jag) lättare att fästa i exv. taket eller något rör eftersom den inte likt Biltema-vågen har ett handtag.

Huruvida den är exakt kan jag inte avgöra men det skulle vara intressant om någon kan redogöra för det (jag vill nämligen att min cykel ska väga mindre än vad min våg visar :)

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/ovriga-vagar/bagagevag-p48613

doubleH: En badrumsvåg är inget bra alternativ, det vet jag. Om du inte har en sådan här badrumsvåg:

Bilagor

• 013057_bild.jpg
    013057_bild.jpg
    176.8 KB · Besök: 58
Kvutza skrev:
-------------------------------------------------------
> Var ställer man sig på den där vågen?

Det är ju en hängvåg. Föremålet på bilden är fyra meter högt. En snara om halsen och sparka omkull pallen så får du din vikt.

Eller så är det en klassisk våg där man fäller ned plattan och ställer sig på den :)

Hasse#7 skrev:
> Kvutza skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var ställer man sig på den där vågen?
>
>
> Det är ju en hängvåg. Föremålet på bilden
> är fyra meter högt. En snara om halsen och
> sparka omkull pallen så får du din vikt.
>
> Eller så är det en klassisk våg där man
> fäller ned plattan och ställer sig på den :)

Job Andersson (folklivsfanatiker): Förr i tiden var man dum i huve nå jävulst

Senast ändrad:
doubleH skrev:
> Grabben o jag skall byta lite komponenter på hans
> XC och är naturligtvis nyfikna på vikt innan
> respektive efter byte av gaffel, hjul, vevparti o
> lite annat.
> Vad använder ni weight weenies för våg när det
> är en hel cykel som skall vägas?
> Tror att två decimaler räcker för vårt
> ändamål - kanske en sån här funkar?
> http://biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Digita
> l-hangvag-26624/
> Nån som har provat den?
> Blir lite väl oexakt att ställa sig på den
> analoga badrumsvågen med cykeln... :)

Varför ska ni väga er?? Cykla istället!! Med dubbdäck ute i vinter, inte spinning inomhus...

:-)

doubleH skrev:

> Vad använder ni weight weenies för våg när det
> är en hel cykel som skall vägas?
> Tror att två decimaler räcker för vårt
> ändamål - kanske en sån här funkar?

Nej det räcker inte! Du måste ha en hund:

Weaner.jpg

Kristoffer skrev:
> Ni bör väga varje del, så att ni vet varför
> cykeln blev lättare. Skriv ner så att ni har
> koll på detta vid nästa inköp..
> En vanlig köksvåg räcker rätt.

Jag vet redan varför den blir lättare :)
Inga problem att väga de nya delarna - vet tex redan att med nya gaffeln sparar vi ett kilo.
Men vi vet inte vilken vikt vi utgår från. Det är en komplett cykel = svår att väga på köksvågen.

När man byter ut typ en gaffel, så börjar man oftast med att plocka bort den gamla som ska ersättas. När det är gjort skulle man rent hypotetiskt kunna väga den.. ;]
Sen är det ju vinter och om man ändå ska byta massa delar kan man ju riva hela cykeln för att rengöra och smörja upp byta ut fetter +ANNAT
Då väger man rubbet, del för del, allt var för sig. Det fungerar utmärkt på en köksvåg.

Har tyvärr inte tid att skruva isär rubbet - har ett liv utanför cykelmekandet som tar sin tribut.
Nöjer mig med att väga komplett cykel innan och efter uppgraderingen - det var liksom det frågan gällde. Inte så noga (för mig) vad varje enskild del väger i gram med tre decimaler :)
Jakten går vidare på en bra HÄNGVÅG, gärna billig men ändå hyfsat exakt...

Park Tool eller Feedback Sports, 2 bra vågar att hänga cykeln i. Fiskevåg från Clas Ohlson är riktigt dålig jämfört med Park Tool.

Fick min nya våg i fredags, ska ha en felmarginal på 2g/3000g
Verkar okej

Bilagor

• 1356295798459.jpg
    1356295798459.jpg
    108.7 KB · Besök: 56
Var inne på Kjell & Co men deras digitala bagage/hängvåg med en upplösning på 10g visade sig ha en felmarginal på 0,1kg...
Lite för mycket!

cerro skrev:
> Park Tool eller Feedback Sports, 2 bra vågar att
> hänga cykeln i. Fiskevåg från Clas Ohlson är
> riktigt dålig jämfört med Park Tool.

Park tools hängvåg kan vara lite lurig, iallafall den jag använder. Om vågen inte är helt lodrät kan den visa fel, med ganska mycket också. Så den är bäst att använda genom att hänga den i något, typ mekställ eller liknande

Hallå,

ruskar liv i en gammal tråd. Jag önskar tips gällande bra vågar, nu, 2022?

Ska köpa en badrumsvåg, främst p.g.a. att jag vill väga en cykel som ska säljas. Sen väga min nya slalomutrustning, vad alla mina cykelskydd väger osv.
Men det vore även kul att se hur många kg jag väger själv och vad resten av familje väger också. (De minsta medlemmarna är två marsvin.)

Tänker mig något jag handlar på typ IKEA, Elgiganten. Finns det med upplösning/noggrannhet på 10gram ?!?
Som gärna får ha ett designat uttryck.

Vad har ni för bra tips på våg?
Någon som är nöjd med ett bra köp eller vill dela bra lärdomar?

Tack på förhand !

Hallå,

ruskar liv i en gammal tråd. Jag önskar tips gällande bra vågar, nu, 2022?

Ska köpa en badrumsvåg, främst p.g.a. att jag vill väga en cykel som ska säljas. Sen väga min nya slalomutrustning, vad alla mina cykelskydd väger osv.
Men det vore även kul att se hur många kg jag väger själv och vad resten av familje väger också. (De minsta medlemmarna är två marsvin.)

Tänker mig något jag handlar på typ IKEA, Elgiganten. Finns det med upplösning/noggrannhet på 10gram ?!?
Som gärna får ha ett designat uttryck.

Vad har ni för bra tips på våg?
Någon som är nöjd med ett bra köp eller vill dela bra lärdomar?

Tack på förhand !

Vi har ett tyskt undervärk från Wilfa som jag köpte för en del år sedan. Förutom kungalängden sedan Sten Sture d.ä, väderprognosen för Ouagadougou och stora och lilla tabellen kan den ange vikt, fettprocent på den vägde samt i smör, samtliga väglängder i Europa och en hel del annat.
Tror inte någon av oss nånsin har använt den till annat än att väga sig.
Men fancy är den.
Glasplatta med inlägg att stå på och nånting så sofistikerat som digital visning. Sköts med en smärre knappsats i ovankant.

Titta! Den finns fortfarande! https://www.wilfa.se/product/utgagna-produkter-sv/personlig-vard/kilo-helse/
Nähä, det gjorde den inte. Men du kan iaf beundra bilden.

Senast ändrad:
Vi har ett tyskt undervärk från Wilfa som jag köpte för en del år sedan. Förutom kungalängden sedan Sten Sture d.ä, väderprognosen för Ouagadougou och stora och lilla tabellen kan den ange vikt, fettprocent på den vägde samt i smör, samtliga väglängder i Europa och en hel del annat.
Tror inte någon av oss nånsin har använt den till annat än att väga sig.
Men fancy är den.
Glasplatta med inlägg att stå på och nånting så sofistikerat som digital visning. Sköts med en smärre knappsats i ovankant.

Titta! Den finns fortfarande! https://www.wilfa.se/product/utgagna-produkter-sv/personlig-vard/kilo-helse/
Nähä, det gjorde den inte. Men du kan iaf beundra bilden.
Det har hänt en del gällande badrumsvågar... Jädrar...

Wilfa tycker jag om mycket. Vi har deras våffeljärn. Det blir väldigt bra våfflor. Rekommenderas varmt!

Men hittade tillslut en enkel våg för 149kr på rea. Inga fancy appar med fetthalter eller pulsmätare. Men med Londonmotiv. ??
Den ska ha en upplösning på 100gram, som verkar vara standard i noggrannhet. Duger bra för att väga en cykel iaf.

Nu ska här vägas ?

Beror på om den ska vara krönt. Gissningsvis så väger Biltemavågen tillräckligt bra. Jagar du gramprecision?

Jag vägde på hushållsvåg. Efter vägen märker jag inte av det. 🤷🏻‍♂️

Det har hänt en del gällande badrumsvågar... Jädrar...

Wilfa tycker jag om mycket. Vi har deras våffeljärn. Det blir väldigt bra våfflor. Rekommenderas varmt!

Men hittade tillslut en enkel våg för 149kr på rea. Inga fancy appar med fetthalter eller pulsmätare. Men med Londonmotiv. ??
Den ska ha en upplösning på 100gram, som verkar vara standard i noggrannhet. Duger bra för att väga en cykel iaf.

Nu ska här vägas ?
Lät lite som ett våffeljärn med våg men jag ser att jag var fel ute... 😏 Fick det bra med invägningen?

Tillbaka
Topp