Vad är Citrus Degreaser på Svenska?

covent

Ny medlem
Jag letar efter "Citrus Degreaser" kan tänkas vara på Svenska. Läser på en sida från USA, att istället för att köpa detta i cykelbutiker så kan man gå in i typ stormarknader och köpa just "Citrus Degreaser" i stora flaskor för att göra rent kedjan. Nu undrar jag om sådant kan tänkas finnas här i Sverige.

Biltemas grovtvål som säljs på ca 1lL burk är fantastiskt effektiv även att göra rent kedjor, kassetter och annat som blir grisigt.

Senast ändrad:
PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> ...det är ett lagstadgat regeringsdirektiv från miljödepartementet.

och Happyiter är kända för att alltid göra som de blir tillsagda.

dessa produkter var populära även i Sverige för 15-20 år sedan, men användningen minskade, sedan det visade sig att de är påtagligt allergiframkallande.

har en halv dunk kvar, använder den att göra ren duschen med, är förutom fettlösligheten rätt bra mot kalktvål.

men ingen höjdare.

jo syraeffekten är den jag använder mot kalktvålen. har även en dunk citronsyra hemma. blandat med lite stärkelse och vatten för att få en geggig sörja är det bra mot kalktvål på riktigt.

Det bästa som jag känner till när det gäller nergrisad interior och kläder är att lösa det I mängder av exakt samma kedjesmörj som man använder på kedjan och sedan gå over med något fettlösande, typ miljöavfettning.

På racerns kedja använder jag lättflytande teflonsprej I rikliga mängder som jag sedan torkar av med en trasa. Det håller sig hyffsat rent och behöver upprepas ganska så ofta. Aldrig något behov av avfettning där inte.

På MTB använder jag en mer trögflytande och mer vattenresistent olja. Om jag använder den på racern så blir det bara kladdigt. Men efter en normallerig mtb runda och en tvätt efteråt så är kedjan bade ren och torr. Inget behov av avfettning.

Så från mitt perspektiv så: Om du behöver kedjeavfettning så använder du fel smörja för ändamålet.

MVH
Magnus

Fast teflon är väl ett sånt där typiskt ämne som man helst inte vill sprida i naturen.

Jag har en liten burk motorolja på bänken i verkstaden. I med kassetter och annat som se ut att vara omöjligt att få rent så ramlar skiten snabbt av och samlas i botten. Lika löser lika plus de rengörande ämnena i oljan som är tänkta att lösa sot och annat hårt sittande. Sen lämnar jag in det med oljan från bilen bara.

Det låter jobbigt att få bort all motorolja från kedja och kassett efteråt. Jag vill att det skall vara i princip torrt efteråt för att inte samla smuts. Håller man kassett och kedja rena och torra, så räcker det med lite smörja på kedjan emellanåt. Rengöring vääääldigt sällan.

Den burken används till hopplösa fall. Normalt gör jag knappt rent något alls på cyklarna utom sådant som verkligen påverkar funktionen. Dit hör inte en drivlina med lite klet på. Jag smörjer lagom och del är grejerna slut och ska bytas.

Rattnalle skrev:
> Fast teflon är väl ett sånt där typiskt ämne
> som man helst inte vill sprida i naturen.
>
>
> Jag har en liten burk motorolja på bänken i
> verkstaden. I med kassetter och annat som se ut
> att vara omöjligt att få rent så ramlar skiten
> snabbt av och samlas i botten. Lika löser lika
> plus de rengörande ämnena i oljan som är
> tänkta att lösa sot och annat hårt sittande.
> Sen lämnar jag in det med oljan från bilen bara.

Det där med lika löser lika hör man ju överallt. Men om jag gör rent min kassett med olja för att få bort gammal olja. Vad använder jag för att få bort den olja jag använde för att få bort den gamla oljan med? Ny olja? Avfettning? Smutsiga underkläder?

Den flytande oljan droppar av så pass bra att det bara blir en tunn hinna kvar. Den löses lätt med små mängder avfettning eller typ diskmedel. Jämfört med gammal kletig kedjeolja är det lätthanterat. Eller eftersom grejerna ändå ska oljas så får den vara kvar.

marr skrev:
> Jag testade en xtr kedja i citronsyra. Legeringen
> misstyckte åh det grövsta :p

Hehe, det kan jag tänka mig! Citronbaserad avfettning aka citrusterpentin är gjort av oljan som finns i skalen och är inte surt.

Kung_Gustaf skrev:
> Diesel? Billigt och

...extremt hälsofarligt och skadligt för miljön.

Det handlar ju inte bara att få bort gammal olja när man rengör drivpaketet, även smutspartiklar och grus förväntas ju åka av.

Jag tycker därför det funkar med lysfotogen och pensel, och därefter sprut med vanlig vattenslang och kallt vatten på kort avstånd. Därefter får paketet självtorka + torkas med trasa.

Till sist läggs en tunn kedjespray på. Kedjesprayen får gärna sitta på så länge som möjligt innan överflödet torkas av.

Detta görs ju naturligtvis inte varje dag. Vardaglig kedjeservice består bara av sista steget.

Ett tips för rengöring av kedjor och kassetter är att använda lysolja/fotogen som man kan köpa på macken, samma sak som man eldar i oljelampor osv. En liten skvätt sånt på en trasa och sen ser kedjan ut som ny igen. Kassetten målar jag lite med en pensel med lysolja och torkar av med en trasa, blir också som ny.

Kung_Gustaf skrev:
> På vilket sätt är diesel en hälsorisk?

Typ alla tänkbara.

Disel är inte så nyttigt

Märkning i enlighet med förordning (EG) nr. 1272/2008

HÄLSORISKER:
H304: Kan vara dödligt vid förtäring om det kommer ner i luftvägarna.
H315: Irriterar huden.
H332: Skadligt vid inandning.
H350: Kan orsaka cancer.
H373: Kan orsaka organskador genom lång eller upprepad exponering.
MILJÖFAROR:
H400: Mycket giftigt för vattenlevande organismer. H410: Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.

http://s00.static-shell.com/content...-str/md-distillate-marine-fuel---str---sv.pdf

Selast skrev:
> Ett tips för rengöring av kedjor och kassetter
> är att använda lysolja/fotogen som man kan köpa
> på macken, samma sak som man eldar i oljelampor
> osv. En liten skvätt sånt på en trasa och sen
> ser kedjan ut som ny igen. Kassetten målar jag
> lite med en pensel med lysolja och torkar av med
> en trasa, blir också som ny.

Inspirerad gick jag ut i garaget och provade. Gick ganska bra, gnodde med trasor på kedja och kassett. Blev ganska rent.

Såg sedan min skitiga MTB också som fick en omgång men sedan kom jag på att den behövde tvättas - och kom ihåg att jag köpt ngn Turtle-Extreme-T-NanoTech-Prewash förra året. En gele-formad avfettare så den rinner och dunstar inte bort. Ut med cykeln, sprejade på nano-gucket och väntade några minuter. Spolade av med vattenslangen och det såg plåtrent ut istället. Nästa gång blir det Turtle direkt på kassetten men man undrar ju om man skall använda den nära lager? Mycket olja på kedjan kommer det att behövas i alla fall.

/Andreas

katten skrev:

> Såg sedan min skitiga MTB också som fick en
> omgång men sedan kom jag på att den behövde
> tvättas - och kom ihåg att jag köpt ngn
> Turtle-Extreme-T-NanoTech-Prewash förra året. En
> gele-formad avfettare så den rinner och dunstar
> inte bort. Ut med cykeln, sprejade på
> nano-gucket och väntade några minuter. Spolade
> av med vattenslangen och det såg plåtrent ut
> istället. Nästa gång blir det Turtle direkt på
> kassetten men man undrar ju om man skall använda
> den nära lager? Mycket olja på kedjan kommer det
> att behövas i alla fall.
>
> /Andreas

Jag hade inte använt den på sammansatt cykel. Avfettning är dåligt att få in på ställen där man vill att fettet ska ligga kvar, typ lager, som du är inne på.

katten skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett tips för rengöring av kedjor och
> kassetter
> > är att använda lysolja/fotogen som man kan
> köpa
> > på macken, samma sak som man eldar i
> oljelampor
> > osv. En liten skvätt sånt på en trasa och
> sen
> > ser kedjan ut som ny igen. Kassetten målar jag
> > lite med en pensel med lysolja och torkar av
> med
> > en trasa, blir också som ny.
>
>
> Inspirerad gick jag ut i garaget och provade. Gick
> ganska bra, gnodde med trasor på kedja och
> kassett. Blev ganska rent.

> /Andreas

Om du dessutom spolar av med vatten (utan att använda högtryck, varmvatten och sikta på lager förstås), kommer det att bli ännu renare.

Nano-smörja skulle jag hålla mig borta från tills vidare.

RideOn skrev:
> katten skrev:
>
> > Såg sedan min skitiga MTB också som fick en
> > omgång men sedan kom jag på att den behövde
> > tvättas - och kom ihåg att jag köpt ngn
> > Turtle-Extreme-T-NanoTech-Prewash förra året.

>
> Jag hade inte använt den på sammansatt cykel.
> Avfettning är dåligt att få in på ställen
> där man vill att fettet ska ligga kvar, typ
> lager, som du är inne på.

Jag vet, jag blev både rädd och glad :)! Men det var så effektivt att nästa gång läget kräver storstädning så tar jag av kedja och kassett och sprejar på.

/Andreas

Tillbaka
Topp