Vad är Cykeln värd??
Hej! Har inte blivit så mycket cyklat för mig och funderar nu på å sälja mtbn. Har dock inte nån koll på vad den kan va värd nu, så jag vore jättetacksam för lite hjälp! Allt är i bra skick och mycket är i vältdigt bra skick.

Ram: Scott Spark 40 (Aluminium)
Bakdämpare: DT 110mm fjädringsväg remote lockout
Framgaffel: RockShox Reba RL 120mm remote lockout
Styrstam: Race Face Revolution
Styre: Race Face Revolution riser
Handtag: PRO lock-on
Bromsar: Avid Juicy 3
Framväxel: Shimano SLX 9 delad
Bakväxel: Shimano SLX 9 speed medium cage
Växelreglage: Shimano SLX 9 speed
Kassett:  Shimano SLX 9 speed
Kedja: SRAM 970
Vevparti:  Shimano SLX 9 speed med 40T & 30T klingor (2 klingor).
Fälg: Mavic XM 317 Disc
Nav: Shimano Deore Disc 6 bolt
Ekrer: DT Swiss
Framdäck: Continental Mountain King ll Protection 2.4"
Sadel: Selle Italia SLR
Sadelstolpe: FSA Kolfiber

Vad är Cykeln värd??
Irons sa:
Undrar om det är för mycke att begära 5000 för min storlek 60cm Poison Opium disc cross.
Följer med skärmar och nästan nya conti däck (jätte dyrt, jag vet).

Grejen med den är att jag tror klingan/klingorna bak behöver bytas och sen ha en almänn service, eller är det bättre att jeg fixar upp innan man säljer och tar mer?

Fin hoj, jag har en själv :-)
Men svårsålt, varenda märke har minst en variant av pendelcross för 12-15 tusen, då är det svårt att få några vettiga pengar för en begagnad.
Om den står i vägen eller om du är i akut pengakris, så kanske du får 4-6 tusen? (sälj den som den står, lägg inga mera pengar på den)

men annars är mitt tips, behåll den, alltid bra att ha en extrahoj till vintern med dubbdäck på så kan man skifta hoj beroende på is eller barmark.

Vad är Cykeln värd??
räser sa:
Hej! Har inte blivit så mycket cyklat för mig och funderar nu på å sälja mtbn. Har dock inte nån koll på vad den kan va värd nu, så jag vore jättetacksam för lite hjälp! Allt är i bra skick och mycket är i vältdigt bra skick.

Ram: Scott Spark 40 (Aluminium)
Bakdämpare: DT 110mm fjädringsväg remote lockout
Framgaffel: RockShox Reba RL 120mm remote lockout
Styrstam: Race Face Revolution
Styre: Race Face Revolution riser
Handtag: PRO lock-on
Bromsar: Avid Juicy 3
Framväxel: Shimano SLX 9 delad
Bakväxel: Shimano SLX 9 speed medium cage
Växelreglage: Shimano SLX 9 speed
Kassett:  Shimano SLX 9 speed
Kedja: SRAM 970
Vevparti:  Shimano SLX 9 speed med 40T & 30T klingor (2 klingor).
Fälg: Mavic XM 317 Disc
Nav: Shimano Deore Disc 6 bolt
Ekrer: DT Swiss
Framdäck: Continental Mountain King ll Protection 2.4"
Sadel: Selle Italia SLR
Sadelstolpe: FSA Kolfiber
En bild skulle underlätta, men mer än 5 TSEK hade inte jag räknat med.

Vad är Cykeln värd??
Har blivit ägare till en nedgången cykel. Egentligen behöver jag inte veta vad den är värd (eftersom svaret är 0:- eller ganska nära), utan snarare vad den har varit värd. Är det någon som känner igen cykeln? Har det varit en fincykel eller fulcykel? Stöldskyddsmärkningen är från -99, så det borde kunna ge vägledning om årsmodellen. Glömde tyvärr fota växlarna :-( Kan göra det när jag fått hem den.
https://flic.kr/s/aHskyGwxTD

Jag ska undersöka den lite närmare för att se hur mycket arbete och pengar som krävs för att få fart på den igen. Mest för att lära mig meka lite mer, och eventuellt blir det också omlackning i en färg som barnen gillar. Kan bli en projekttråd :-)

Edit: Jag kollade upp komponenterna (STX RC) i den här tråden: http://www.bikeforums.net/mountain-biking/120132-shimano-stx-how-does-compare-xtr-xt-deore.html
Verkar ligga någonstans i mitten av dyrhetsskalan. Jag tolkar det som att jag har att göra med bland det billigaste som fanns bland "riktiga"cyklar. Men ett par snäpp över Biltema och Ellos.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Skulle vara jätte tacksam om någon skulle kunna peta mig i rätt riktning för vad denna kan tänkas vara värd.
Tror den är 2 år gammal, ganska sparsamt använd men helt klart spår av användning. Nya gp400/s däck finns omonterade om det spelar någon roll..

Ultimata CF slx ultegra di2
Storlek 2XL.
nå, vad kan jag få för den?
image.jpeg

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
För sent för att redigera... men fullständiga modellen var Ultimate CF SLX 7.0 Di2 2013.
Ksyrium elite S fälgar.

Då gav jag 27.264,87 SE (köpte den på Outlet). Nypriset kan kanske legat någonstans kring 35(?).

Ser att det ligger ute en liknande på blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Canyon_Ultimate_CF_SLX_8_0_66158366.htm?ca=11&w=1&last=1

Den har dura ace istället för ultegra di2. Hamnar min cykel ovanför hans begärda 18k eller under?

Vad är Cykeln värd??
Kommer nog att sälja min Grand Canyon AL 9.9 2013 stl Large snart...

Har en idé om önskat pris men skulle gärna se vad ni säger.

Tysk spec bifogas (min är vit och svart dock...)

spec.png

Vad är Cykeln värd??
En liten koll. Sab skiros, reba rlt, miche 990 carbonhjul, x0 bakvxl och reglage, xtr 970 framvxl, specialized carbonstyre, deorebromsar, carbonstolpe och sadel. Syncros stem och xt vevar med saintlager, sram 990 kassett med kmc SL kedja. Allt knappt kört med och har varit mer ett "bygga min drömhoj" och inte ens körd i skogen eller på vått underlag. Nån riktvisning vad jag kan få? 9500 kr?

Bilagor

• 20160512_160448.jpg
    20160512_160448.jpg
    212.4 KB · Besök: 195
Vad är Cykeln värd??
AX3L sa:
jonsal sa:
Kommer nog att sälja min Grand Canyon AL 9.9 2013 stl Large snart...

Har en idé om önskat pris men skulle gärna se vad ni säger.

Tysk spec bifogas (min är vit och svart dock...)

Beroende på skick, men 6-7?

Gick för begärda 9000 på två dagar. Var stort intresse med folk på kö, första köparen tog den.

Tycker själv att priset är högst rimligt vilket också visade sig vara korrekt.

Vad är Cykeln värd??
image.jpeg
Går lite i cykelbytartankar och undrar vad jag kan tänkas få för min gamla racer och hur mycket jag behöver lägga för att få något markant bättre.
Crescent Exa2320 -02
105 10-delad reglage och bakväxel
Ultegra framväxel
Dura ace bromsar
Ultegra kassett och kedja
FSA SL-k light vevparti
Fulcrum racing 1 eller racing quattro hjul
Ritchey WCS logic2 styre och stam
Vajrar, kassett, kedja, bakväxel, reglage och hjul har alla under 50 mil.
Värt att byta eller behålla?

Vad är Cykeln värd??
Hjulen ensamma är väl långt värd mer än 3000kr Fulcrum Racing 1 borde väl vara värd runt en 4-5000kr Vevpartiet SL-K brukar väl säljas ensamma här på happy för en 1-1500kr så i mitt ödmjuka omdöme är väl att minst 5000kr med specen ovan vara mer rimlig.
Tips är väl annars att slakta den och sälja delarna var för sig. Tror du får ut mer för hojen då.

Mvh
CG

Vad är Cykeln värd??
Surly Straggler Mintgrön 60cm
Headset: Acros nånting 500kr~
Bromsar: Avid BB7
Drivlina; SRAM Apex 10 spd
Hjul: billiga fälgar på Novatech 4in1 disc nav
Kockpit: hopkok av billiga alu-grejer. Ingen lyx inte.

I övrigt är den väldigt fin, väldigt lite cyklad pga. Nära till jobb. Nu är det andra bullar dock men jag vill ha en bakre pakethållare.

Vad kan jag begära? Tänkte köpa en ny ram pga. Felplacerat bakbromsfäste på Surlyn men ramen jag ville ha verkade vara slut. Får jag tillräckligt med slantar så jag kan köpa en ny, komplett cykel så går ju det också!

Vad är Cykeln värd??
Vad kan detta hemmabygge vara värt?

White ultimate kolfiberram 29"
Rockshox SID gaffel
Xt drivlina rakt igenom
SLX bromsar
Shimano MT66 hjul
Styre fsa kolfiber
sadelstolpe Kinafiber

Någon som kan ha en idé om värdet
Cykeln har gått 2 varv runt fornstigen

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Funderar på att sälja ena racern till förmån för skivbromsat bygge till nästa år. Har väl ganska bra koll på vad jag anser borde vara rimligt, men en second opinion skadar ju inte… Förra generationens Canyon Ultimate CF SLX (ram från 2013), elväxlad grupp Dura-Ace Di2 9070, hjul Enve SES 4.5 med nav DT Swiss 240s, effektmätare Stages Power.

IMG_1349.jpg

Vad är Cykeln värd??
Jaha då var det dags att sälja min scott scale 910 2016 storlek L men jag har ingen aning om vad man ska begära för den. Den har rullat en del men mestadels med andra komponenter så bla drivlina, däck, handtag, vevparti och framväxel är helt oanvänt. Hjulen är bara använda några gånger. Nya swisstop bromsbelägg.
Enligt formeln i första inlägget skulle den vara värd exakt 20242kr. Verkar det vara ett rimligt slutpris? Måste jag lägga på prutmån för att få sålt den eller hur funkar det idag?

Vad är Cykeln värd??
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jaha då var det dags att sälja min scott scale 910 2016 storlek L men jag har ingen aning om vad man ska begära för den. Den har rullat en del men mestadels med andra komponenter så bla drivlina, däck, handtag, vevparti och framväxel är helt oanvänt. Hjulen är bara använda några gånger. Nya swisstop bromsbelägg.
Enligt formeln i första inlägget skulle den vara värd exakt 20242kr. Verkar det vara ett rimligt slutpris? Måste jag lägga på prutmån för att få sålt den eller hur funkar det idag?

Riktigt fina cyklar som nya släpps runt 28, skulle tro att någonstans mellan 15-20 får du för din.

Vad är Cykeln värd??
Vad kan denna vara värd?

Transition Bandit 29" Large -15.

-American Classic wide lightning
-slx vevparti
-absolut black 32t w/n drev oval
-xt kedja
-xt kassett med OneUp 40t drev
-nytt vevlager xt
-xt bromsar 180/160
-xtr bakväxel
-mrp Taco
-rock shox Pike 130mm rct3
-Fox ctd kashima 120mm
-syncros 740styre

Få mil.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    341.6 KB · Besök: 105
Vad är Cykeln värd??
Kommer antagligen sälja min trotjänare när nya cykeln dimper ner i brevlådan. Är det taktiskt att vänta till efter vintern?
Jag tänker att gemene man är mer cykelsugen på våren, och man slipper konkurrera med butikernas utförsäljningar.
Någon som märkt någon skillnad?

Vad är Cykeln värd??
Funder på sälja racern för testa något nytt inför nästa säsong men vad är den värd typ?
Det är en

Argon 18 gallium PRO 2014
Sitter FFWD full carbon hjul 60mm
Dura ace vevparti med q rings orginal finns
Dura ace regalage
Ultegra bromsar
Ultegra bakväxel
Ultegra framväxel
Enve styrstam med Garmin hållare
bontrager RXL styre
Stage gen 2 effektmätare
Allt är i väldigt väldigt bra skick rullat ca 200 mil hjulen ca 150mil

Bilagor

• IMG_7785.JPG
    IMG_7785.JPG
    288.6 KB · Besök: 132
Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Har en HT som överröret på ramen varit av, det är proffslagat och lackat och jag har kört med den så i 2 år utan problem efter det. Cykelmekaniker har varit imponerade av lagningen men jag inser därför att jag måste gå ner rejält i priset om den överhuvdtaget är säljbar, vad kan den vara värd? Har tyvärr ingen closeup på lagningen men det är knappt märkbart visuellt.

Merida Big Nine Team 2013
Sram X0-komponenter rakt igenom, växlar, reglage, vevparti, 2x10
Rosckshox SID XX-gaffel
Avid Elixir 9-bromsar
Självklart kontinuerligt servad och slitkomponenter bytta. Ny kedja, kassett sitter på.

Bilagor

• image1.JPG
    image1.JPG
    386 KB · Besök: 151
Vad är Cykeln värd??
martysod sa:
Har en HT som överröret på ramen varit av, det är proffslagat och lackat och jag har kört med den så i 2 år utan problem efter det. Cykelmekaniker har varit imponerade av lagningen men jag inser därför att jag måste gå ner rejält i priset om den överhuvdtaget är säljbar, vad kan den vara värd? Har tyvärr ingen closeup på lagningen men det är knappt märkbart visuellt.

Merida Big Nine Team 2013
Sram X0-komponenter rakt igenom, växlar, reglage, vevparti, 2x10
Rosckshox SID XX-gaffel
Avid Elixir 9-bromsar
Självklart kontinuerligt servad och slitkomponenter bytta. Ny kedja, kassett sitter på.

2-3000kr i bästa fall och om du väntar till våren.

Vad är Cykeln värd??
martysod sa:
2-3000kr i bästa fall och om du väntar till våren.

Ajdå, hoppades på långt mer. Då blir till att behålla, den gör trots allt bra ifrån sig fortfarande.

Jag skulle tippa att den inbringar lite mer.
SID XX gaffeln kan nog inbringa 2-3000 bara den beroende på skick.
Jag hade gett dig 3000kr idag (Förutsatt att det är en 29a) och då letar jag inte efter nån HT.

Vad är Cykeln värd??
Nu ska vi se om ni kan reda ut det här åt mig!

Jag köpte ett par nya hjul till min mtb i sommras för att innan dom ens fått smaka på skogen upptäcka en spricka i ramen. Det hela slutade i ett ramgarantiärende som blev klart för någon månad sen. Cykeln skickades ner till cube eller bikester i tyskland och byggdes om.

Nu står jag alltså med en fabriksny 2016 ram med "nya" hjul och komponenter från min gamla cykel.

Orginalcykel:
http://www.skinnergate.co.uk/bikes-c1/mountain-bikes-c4/cube-ltd-29-green-blue-2014-p88

Ny ram +sadelstolpe + styrstam
https://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-pro-2x-greennkiwi-2016/

Nya hjul:
https://shop.mavic.com/en-int/crossride-tubeless-quest-rv0803.html

Vid hjulbytet byttes kedja kasset (slx) och på hjulen sitter nya Xt skivor.

Vad skulle jag kunna begära vid eventuell försäljning?.

Vad är Cykeln värd??
Oj så svårt. Jag tror du kan få rätt bra betalt eftersom det är en cykel som många nybörjare letar efter: billigast möjliga 29" som ändå har ganska ok komponenter. Men nybörjare köper inte cykel i december. Sen är ju inte ram och hjul slitdelar.

Vad är Cykeln värd??
bjornmelin90 sa:
Nej fast samtidigt så är det väl en garanti för att ram och hjul inte är slitna kraschade.
Vågar man sätta ett pris runt 7 8000?

Du kan alltid prova, blir den inte såld så är den för dyr eller så är det mitt i vintern :D
Har du originalhjulen kvar så kasta på dom och sälj dina andra hjul för inte vet jag... 2 lax på sidan av.

Vad är Cykeln värd??
martysod: Ramen i sig är inte värd mycket, men någon är säkert villig att betala 200 kr för den. Sen tror jag att delarna som sitter på är värda mer än 2-3000. Som David_J sa så är gaffeln i sig nog värd minst ett par tusen. Växlar, kedja, kassett samt reglage minst 1000. Vevpartiet minst 500? Bromsarna 4-700? Pedaler 200? Styre, stam, sadel samt stolpe 2-500.
Jag får det till minst ca 4300kr om du säljer i delar. Säg då 4000 för att vara på den säkra sidan, eller varför inte 6000 för att vara optimistisk:) Är det en rimlig värdering, eller är jag helt ute och cyklar?

Vad är Cykeln värd??
bjornmelin90 sa:
Nej fast samtidigt så är det väl en garanti för att ram och hjul inte är slitna kraschade.

Ska du sälja den nu så får du vara glad om du får igen pengarna du lagt ut på hjulen. Väntar du till en fin dag i vår/tidig sommar så tror jag nog du kan få det du vill ha. En del köpare faller nog bort för att ramen är bytt.

Vad är Cykeln värd??
bjornmelin90 sa:

Ska du sälja den nu så får du vara glad om du får igen pengarna du lagt ut på hjulen. Väntar du till en fin dag i vår/tidig sommar så tror jag nog du kan få det du vill ha. En del köpare faller nog bort för att ramen är bytt.

Tror du verkligen inte att han får mer än ca 4000 för cykeln nu?

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
bjornmelin90 sa:

Tror du verkligen inte att han får mer än ca 4000 för cykeln nu?

Nej. Bara snåljävlar som köper cykel nu.

Vad är Cykeln värd??
Ska du sälja den nu så får du vara glad om du får igen pengarna du lagt ut på hjulen. Väntar du till en fin dag i vår/tidig sommar så tror jag nog du kan få det du vill ha. En del köpare faller nog bort för att ramen är bytt.[/quote]

Tack alla för input! Eftersom den inte är värd så mycket behåller jag den en säsong till, den leverar trots allt ganska bra än så länge. SEn skrotar jag ramen säljer delarna. Tänkte försöka behålla hjulen som alternativa hjul med annan däckuppsättning till en ny hoj. Om det passar med axelstandarder eller går att konvertera på nåt sätt.

Tillbaka
Topp