Vad är Cykeln värd??
Vad får man för en välservad/vårdad RC 900 M Premium 2015 idag. Runt 17-18?

Bilagor

• Skärmavbild 2018-08-25 kl. 22.20.15.png
    Skärmavbild 2018-08-25 kl. 22.20.15.png
    199.1 KB · Besök: 108
Vad är Cykeln värd??
Trek Top Fuel 9.8 SL Project One
Fox 32 SC Factory
Gx eagle
Pro koryak dropper
Bontrager xxx med mera
Dt swiss xmc 1200
Inköpt i september ifjol

Nypris 7200 euro

Nu?

Vad är Cykeln värd??
Canyon Nerve 9.9 SL 2015, oservade dämpare och gaffel, originalpris 28k, billigare men bredare fälgar än original. Vanliga slitaget men inget trasigt, 1*10 11-42. Bra specad med Fox factory kashima på både gaffel och dämpare, SRAM X0 osv.

Rimligt att tänka sig att lägga ut den för 10 lakan? 12 om jag servar gaffel och dämpare kanske?

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
JockeS sa:
Sixten Fors sa:
Sedan spelar det ingen som helst roll vad cykeln kostade ny år 2016, totalt ointressant faktiskt.
Affären görs upp NU och då är det alternativen NU som skall jämföras.
Snygga till bild och text, prova med 15 K, sälj cykeln.

check!

Hur har det gått? Priset verkar vara 19 än.
Går trögt..
Går i tankarna att sälja den för 16k iaf.. det tycker jag den är värd med dom grejerna jag satt på.
Har iofs kvar original styre och styrastam som jag nyss satt på.. skulle tänka mig att byta över till det och behålla dom grejerna för det är sånt jag vill sätta på den nya hojjen sen.

Vad är Cykeln värd??
Vad är en cykel värd som ny kostar runt 70k årets modell.
Den går att köpa för ett nätpris i England för 59k DVS ny ur kartong.

Cykeln har använts och fått repor på vevarmar samt bakväxel.
Säljaren är en butik och garantier följer med.
Vad är ett lämpligt pris tycker ni?

Vad är Cykeln värd??
Ebbelee sa:
Vad är en cykel värd som ny kostar runt 70k årets modell.
Den går att köpa för ett nätpris i England för 59k DVS ny ur kartong.

Cykeln har använts och fått repor på vevarmar samt bakväxel.
Säljaren är en butik och garantier följer med.
Vad är ett lämpligt pris tycker ni?

Vad är det för cykel? Kioskvältare eller hyllvärmare?
Personligen tycker jag beggat alltid är snordyrt kontra köpa en oanvänd ny cykel.
Men gissar att butiken vill ha nära dom 59 från England.
Jag hade nog inte gett mer än 38k för hojen :)

Vad är Cykeln värd??
Tack för ditt svar Robinator jag ska tala med butiken, ge ett bud i den prisklassen och höra vad de säger.
Tyvärr vill jag inte säga vad det är då jag inte vill tipsa andra om den.
Men jag skriver här om jag fick napp :-)

Vad är Cykeln värd??
NickPick sa:
Vad någon nätkuf på happy "kan tänka sig betala" och vad butiken kränger för är skiljda saker. Jag är också snål.

Jo men fakta kvarstår 59k ny samt att butiken har "använt cykeln i skarpt läge några ggr" som de själva uttrycker sig.

Om butiken har en firmacykel så får de vara beredda på att folk troligtvis prutar.

Vad är Cykeln värd??
Har ni något riktmärke på värde på en ny cykel som idag går att få för 20700SEK (Vitus Escarpe 29VR) ny med garanti. (Har man wiggle guld eller platinum går den att få ännu billigare).

Den ska vara köpt i somras och använd normalt ett par månader.
Tänker man i motsvarande biltermer tappar man rätt mycket värde bara man rullar utanför affären, så att säga.

Vad är rimligt att betala för denna? Inte jag som ska sälja utan står som ev. spekulant beroende på vad som anses vara ett vettigt pris.

Då den är begagnad går ju inte den 5-åriga garantin att föra över på nya ägaren, enl. Vitus garantivillkor. Begagnat är ju alltid begagnat. Vill inte ge ett skambud, vill heller ej betala nästan nypris då garantin ej skulle gälla för mig. Vad tycker happy vore ett vettigt pris?

Vad är Cykeln värd??
Pearl sa:
Har ni något riktmärke på värde på en ny cykel som idag går att få för 20700SEK (Vitus Escarpe 29VR) ny med garanti. (Har man wiggle guld eller platinum går den att få ännu billigare).

Tänker man i motsvarande biltermer tappar man rätt mycket värde bara man rullar utanför affären, så att säga.

Vad är rimligt att betala för denna? Inte jag som ska sälja utan står som ev. spekulant beroende på vad som anses vara ett vettigt pris.

Då den är begagnad går ju inte den 5-åriga garantin att föra över på nya ägaren, enl. Vitus garantivillkor. Begagnat är ju alltid begagnat. Vill inte ge ett skambud, vill heller ej betala nästan nypris då garantin ej skulle gälla för mig. Vad tycker happy vore ett vettigt pris?

13000 pok

Vad är Cykeln värd??
Pearl sa:
Har ni något riktmärke på värde på en 2018 Vitus Escarpe 29VR.
XL med 495 mm reach är dyrast beg, värde kanske 16-18 K. Kanske mer än så då XL inte går att köpa ny, kanske så mycket som 19 K? Finns få 29" FS cyklar med reach runt 500 mm som passar långa cyklister, som går att köpa under 30 K. Få alternativ håller uppe priset.

Large 15-17 K, finns inte heller att köpa ny men det finns fler cykelmodeller att välja mellan i segmentet.

Medium 14-16 K, finns att köpa ny och många 170-180 cm cyklister kan även tänka sig 27,5" hjul så det finns gott om alternativ, vilket håller nere priset.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Tack för svar. Ligger någorlunda rätt i mina tankar då.

Håller kanske inte helt med om prissättningen dock. Vill minnas att jag såg att den gick att köpa för ca 18,3tkr med guld/platinumrabatt på wiggle. Och även om man utgår ifrån dagens nypris ser jag det som väl optimistiskt att priset endast ska ha gått ned 18% från nypriset idag. Framförallt då med tanke på att 5-årig ramgaranti faller bort, samt att det är så sent på säsongen, hade garanti varit kvar/överförbar och att det var tidigare på säsongen hade jag varit av en annan åsikt såklart, men nu rör det sig om en kostnad på ca 62kr/mån för att köpa nytt och få femårig garanti, jämfört med prisförslag här (om man räknar på vilken mellanskillnad det skulle bli över garantiperioden, att köpa beg mot nytt).

Mellan 10-20% rabatt kan det ju vara titt som tätt på nya cyklar från olika återförsäljare tänker jag.

Även intressant att det skulle vara en differentiering baserat på storlek. Nåväl, i slutändan är den nog inte mer värd än vad någon vill betala.

Vad är Cykeln värd??
Pearl sa:
Tack för svar. Ligger någorlunda rätt i mina tankar då.

Håller kanske inte helt med om prissättningen dock. Vill minnas att jag såg att den gick att köpa för ca 18,3tkr med guld/platinumrabatt på wiggle. Och även om man utgår ifrån dagens nypris ser jag det som väl optimistiskt att priset endast ska ha gått ned 18% från nypriset idag. Framförallt då med tanke på att 5-årig ramgaranti faller bort, samt att det är så sent på säsongen, hade garanti varit kvar/överförbar och att det var tidigare på säsongen hade jag varit av en annan åsikt såklart, men nu rör det sig om en kostnad på ca 62kr/mån för att köpa nytt och få femårig garanti, jämfört med prisförslag här (om man räknar på vilken mellanskillnad det skulle bli över garantiperioden, att köpa beg mot nytt).

Mellan 10-20% rabatt kan det ju vara titt som tätt på nya cyklar från olika återförsäljare tänker jag.

Även intressant att det skulle vara en differentiering baserat på storlek. Nåväl, i slutändan är den nog inte mer värd än vad någon vill betala.

Cykeln går INTE att köpa ny i L eller XL. Så det är inte ett alternativ. Det har aldrig varit rea på XL. Vad medium kostar idag är ointressant om köparen behöver XL. Vad den kostade ny är ointressant i de flesta fall då det är alternativen IDAG som köparen har att ta ställning till. Ramstorleken påverkar priset i mycket hög grad.

Kan du vänta 4 månader och köpa en 2019 Escarpe 29VR är det förstås ett alternativ, men till vilket pris och med vilken utrustning är ännu okänt (?).

Vad är Cykeln värd??
Sixten Fors sa:
Pearl sa:
XL med 495 mm reach är dyrast beg, värde kanske 16-18 K. Kanske mer än så då XL inte går att köpa ny, kanske så mycket som 19 K? Finns få 29" FS cyklar med reach runt 500 mm som passar långa cyklister, som går att köpa under 30 K. Få alternativ håller uppe priset.

Large 15-17 K, finns inte heller att köpa ny men det finns fler cykelmodeller att välja mellan i segmentet.

Medium 14-16 K, finns att köpa ny och många 170-180 cm cyklister kan även tänka sig 27,5" hjul så det finns gott om alternativ, vilket håller nere priset.

Du skrev först upp till 17tkr för XL, men har nu redigerat och ändrat till 19tkr?

Har kontaktat wiggle som varken kan bekräfta eller förneka att de kommer få in fler i storlek xl.

Vad är Cykeln värd??
Bengt-re sa:
Pearl sa:

13000 pok

Rimligt.

Vad är Cykeln värd??
Jag brukar dra av 30% från nypriset per påbörjat år jag använt grejerna när jag ska sälja, att byta slitdelar under användningsåren förändrar inget i beräkningen. Det fungerar alltid.

Cykel inköpt jan 2015 för 25000 såldes för 6000 häromdagen, den var hämtad och betald efter en timme eller var det kanske två, utan prut.

Vad är Cykeln värd??
Spacekitty sa:
Jag brukar dra av 30% från nypriset per påbörjat år jag använt grejerna när jag ska sälja, att byta slitdelar under användningsåren förändrar inget i beräkningen. Det fungerar alltid.

Cykel inköpt jan 2015 för 25000 såldes för 6000 häromdagen, den var hämtad och betald efter en timme eller var det kanske två, utan prut.
Du låter som en bra person att köpa av! Hade gärna köpt den nästa år för drygt 4000kr

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Ebbelee sa:
NickPick sa:
Vad någon nätkuf på happy "kan tänka sig betala" och vad butiken kränger för är skiljda saker. Jag är också snål.

Jo men fakta kvarstår 59k ny samt att butiken har "använt cykeln i skarpt läge några ggr" som de själva uttrycker sig.

Om butiken har en firmacykel så får de vara beredda på att folk troligtvis prutar.

Hur gick det??

Vad är Cykeln värd??
Spacekitty sa:

Går det så fort att sälja den så är varan antingen väldigt eftertraktad, eller priset lågt.
Skulle gärna göra affärer med dig också :D

Men slitdelar ändrar inte värdet. Däremot så blir det lättare att sälja något fräscht.

Vad är Cykeln värd??
Funderar på att byta cykel inför nästa säsong men skulle gärna vilja få ett hum av vad min Cube Stereo 160 C:68 Actionteam kan vara värd. 160mm slagig kolfiberenduro (170mm fram) med XTR rakt igenom, Kashima-bling, syntace-grejer etc. 11,9kg utan pedaler. Detta var Cubes värsting när jag köpte den men dom har uppdaterat sin line en gång sen dess så vad tror ni?

IMG_20180317_145547_585.jpg

Vad är Cykeln värd??
Pearl sa:
Sixten Fors sa:
Pearl sa:

Du skrev först upp till 17tkr för XL, men har nu redigerat och ändrat till 19tkr?

Har kontaktat wiggle som varken kan bekräfta eller förneka att de kommer få in fler i storlek xl.

Jag tror att jag har en hyfsad insikt i vad folk är beredda ett betala för en modern 29" FS med ~ 500 mm reach. Sedan om det dyker upp en/flera personer som är beredda att betala 17, 18 eller 19 är omöjligt att säga. Det beror också på hur duktig säljaren är.

Till skillnad från en del okunniga personer i tråden som tror att 13 K är rätt pris för alla cyklar som kostade 21-23 K nya, oavsett modell och ramstorlek.

Hade det t.ex. varit en Crescent i XL med 410 mm reach och (vilket är långt för att vara en Crescent i XL) QR-axlar (vilket är standard feature på all Crescent) som kostade 21-23 K ny hade begpriset snarare varit 5-6 K.

Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
Sixten Fors sa:
Pearl sa:
Sixten Fors sa:
Pearl sa:

Jag tror att jag har en hyfsad insikt i vad folk är beredda ett betala för en modern 29" FS med ~ 500 mm reach. Sedan om det dyker upp en/flera personer som är beredda att betala 17, 18 eller 19 är omöjligt att säga. Det beror också på hur duktig säljaren är.

Till skillnad från en del okunniga personer i tråden som tror att 13 K är rätt pris för alla cyklar som kostade 21-23 K nya, oavsett modell och ramstorlek.

Hade det t.ex. varit en Crescent i XL med 410 mm reach och (vilket är långt för att vara en Crescent i XL) QR-axlar (vilket är standard feature på all Crescent) som kostade 21-23 K ny hade begpriset snarare varit 5-6 K.

Det är tyvärr bara du och 16 andra i landet som köper enbart efter reach.

Vad är Cykeln värd??
Sixten Fors sa:
bergwerk80 sa:
Ingen som har nåt förslag? Annars lägger jag ut den för 1 mille och håller tummarna :P
Gissar friskt. Ca 15-17 K. Nackdelen är ramgeometrin som är 5 cm för kort (reach, hjulbas) och 3 cm för hög (sadelrör).
Ingen enduro-åkare skulle ens komma på tanken att välja den ramen inför 2019, och betala premium-pris.
https://www.cube.eu/uk/products/ful...reo-160-c68-action-team-275-action-team-2016/

Fair enough, men ang måtten så kan jag inte hålla med om att det gör det till en sämre cykel. Har inte provat så många men ett par Remedys och Trance har jag provat och tycker Cuben varit goare. Också race vinnare i EWS med Nico Lau så dålig kan den ju inte vara. Men visst, alla hojar verkar bli längre och lägre så jämfört med det så är den ju lite omodern. Men då har jag ett riktpris iaf :)

Vad är Cykeln värd??
Sixten Fors sa:
Pearl sa:
Sixten Fors sa:
Pearl sa:

.

Mycket möjligt, tror dock inte att det kan finnas någon nykter person som kan tänka sig att betala 19tkr (dvs. T.o.m. Mer än nypris, (hänsyn tagen till guld/platinumrabatt) UTAN garanti så pass sent på säsongen. Inte säkert men heller inte omöjligt att det kommer in fler hos wiggle enl. Uppgift).

Vi får skilja lite på värde och pris här :) säkert en kanonhoj, men att förvänta sig att någon betalar 92% av nypris sent på säsongen utan garanti, nja.

Men det där med reach. Bör inte det vara lite individuellt också vad som passar bäst (vissa har ju längre överkropp t.ex.) eller vad avgör vilken reach man ska ha?

Vad är Cykeln värd??
TTR sa:
Tycker att värdet på min racer är svårbedömt, och satte därför inget pris utan "bud". Dock får jag bara svar som fiskar efter vad priset är.

Canyon Ultimate CF SLX
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=64680

Är 20kkr för mycket?

Ja det är för mycket. Sälj effektmätaren löst så blir cykeln billigare och mer intressant för stora massan. 8000 kr är lagom.

Tillbaka
Topp