Vad är Cykeln värd??
Jag fick 10 för min meta trail sx för 2år sen..med lite enklare deore växlar och bromsar , men med pike ultimate gaffel o fox dps elite dämpare. Det är ju en "gammal" modell dock så andrahands priset blir väl därefter.
Känns som att någon borde skriva och försöka pruta om det skulle vara felet. Ingen har ju hört av sig överhuvudtaget. Är vi så få ståtliga långa personer i Sverige?

Vad är Cykeln värd??
Trodde inte den låg så fel ute bara, jag själv köpte den för 22 för 1.5 år sedan. Blev väl blåst då... Känns bara som att cyklar blir sålda till överpriser hela tiden men när de värderas är det minsann bottenlågt. Får testa att sänka mer...

Vad är Cykeln värd??
Trodde inte den låg så fel ute bara, jag själv köpte den för 22 för 1.5 år sedan. Blev väl blåst då... Känns bara som att cyklar blir sålda till överpriser hela tiden men när de värderas är det minsann bottenlågt. Får testa att sänka mer...

22 för två år sedan låter inte orimligt. Men en MTB tappar mer än 10% i värde i 1,5 år. Dessutom har påpekats att det har kommits en moderna modell och att vara andra ägare hjälper också inte.

Vad är Cykeln värd??
Ja, det låter lite konstigt men blir den inte såld finns det inte så mycket val.

Det finns som sagt mycket nytt på rea. Ink ramar

Vad är Cykeln värd??
22 för två år sedan låter inte orimligt. Men en MTB tappar mer än 10% i värde i 1,5 år. Dessutom har påpekats att det har kommits en moderna modell och att vara andra ägare hjälper också inte.
Försökte dock sälja den för 20 bara ett par veckor efteråt då den inte passade mig alls men utan napp även då. Men som du skriver är det säkert många faktorer som spelar in, få som söker XL cykel dessutom...

Vad är Cykeln värd??
Försökte dock sälja den för 20 bara ett par veckor efteråt då den inte passade mig alls men utan napp även då. Men som du skriver är det säkert många faktorer som spelar in, få som söker XL cykel dessutom...
Testat blocket och Facebook? Tycker inte den är fullt så omodern som jag trodde från bilden.
Men så länge det finns reacyklar för 25000 med garanti och som inte behöver dämparservice för 4000....

Vad är Cykeln värd??
Som referens sålde jag en likadan cykel förra påsken, fast modellen under (Ride). Den var dock uppgraderad med andra bromsar, dropper och en del annat. Det var också en XL. Jag annonserade både här på forumet och på Blocket, lade ut den för 16k, fick 14k till slut från en köpare på Blocket.

Vad är Cykeln värd??
Dåså. Det är väl mycket som läggs ut högt och det ger oss en felaktig bild

För 14 000 eller under bör man kanske titta på om man splitta på grejorna eller kanske göra nåt med dem.

Vad är Cykeln värd??
Jag har lite samma erfarenhet, det skall vara så billigt med begagnat men letar man och räknar bort rimlig prutmån är det inte så billigt.
Samma gäller för övrigt bilar. Det sägs att det kostar en massa pengar att köra ut ut bilhallen med en ny bil. Men tittar man på annonser ligger de efter tusen mil ofta ute för mer än ett färdigprutat pris på motsvarande nya bil.
Antar att det är jag som är fel ute, som tänker att 10-15% är rimligt prutande. Orkar liksom inte ringa runt till alla som ligger helt galet högt. Slutar med att jag köper nytt...

Vad är Cykeln värd??
Jag har lite samma erfarenhet, det skall vara så billigt med begagnat men letar man och räknar bort rimlig prutmån är det inte så billigt.
Samma gäller för övrigt bilar. Det sägs att det kostar en massa pengar att köra ut ut bilhallen med en ny bil. Men tittar man på annonser ligger de efter tusen mil ofta ute för mer än ett färdigprutat pris på motsvarande nya bil.
Antar att det är jag som är fel ute, som tänker att 10-15% är rimligt prutande. Orkar liksom inte ringa runt till alla som ligger helt galet högt. Slutar med att jag köper nytt...
På cykel ska du dessutom dra ifrån ramgaranti och 4000 i dämparservice när du jämför med ny cykel

Det blir som de gånger man kollat på hus och byggaren man har med är osäker på exakt vad som går att rädda men de du ska buda emot pratar om att måla om luckorna i köket

Vad är Cykeln värd??
På cykel ska du dessutom dra ifrån ramgaranti och 4000 i dämparservice när du jämför med ny cykel
Ja precis, det är så jag tänker. En cykel som gått en säsong får man ju räkna med en del service på även om den är i bra skick.
Det blir som de gånger man kollat på hus och byggaren man har med är osäker på exakt vad som går att rädda men de du ska buda emot pratar om att måla om luckorna i köket
Du behöver byta byggare :-)

Vad är Cykeln värd??
Tror det nåddes en ”Happy-konsensus” att det är dålig stil att pruta. Eller iaf gällde det när man hade säljarhatten på.

Jag har provat att kontakta säljare av helt tokigt prissatta varor med en ödmjuk och väl motiverad förfrågan om det går att diskutera pris, men det går aldrig tyvärr (mer än symboliskt). För mig är det en väldig tröskel att ens försöka, jag gör hellre affär med folk jag upplever har koll. Jag tror att det är bättre att lägga sig nära sin smärtgräns och inte acceptera vidare prutning (annat än en symbolisk femhundring eller så, kanske).

Vad är Cykeln värd??
Fem år gammal, flera ägare - då köper jag den inte annat än för en bra bit under halva det nypris jag utgår från att den hade. - risk vs reward. Tittar jag t.ex. här tänker jag att den borde ha kunnat hittas hos en handlare för i storleksordningen 2500-2800 €, pandemin skiter jag i. Euron låg högt men inte alls så högt som nu, kanske runt tio kronor. Jag skulle tänka att 10-12 tusen var rimligt. Mer än så, då behöver cykeln vara oerhört speciell.

Vad är Cykeln värd??
Fem år gammal, flera ägare - då köper jag den inte annat än för en bra bit under halva det nypris jag utgår från att den hade. - risk vs reward. Tittar jag t.ex. här tänker jag att den borde ha kunnat hittas hos en handlare för i storleksordningen 2500-2800 €, pandemin skiter jag i. Euron låg högt men inte alls så högt som nu, kanske runt tio kronor. Jag skulle tänka att 10-12 tusen var rimligt. Mer än så, då behöver cykeln vara oerhört speciell.
Inköpt för 39678 sek 2020 men ja, det går inte annat än ändra pris tills jag hittar en köpare... Hoppas det är snart bara men det är iallafall första och sista cykeln jag köper begagnat.

Vad är Cykeln värd??
4 år gammal med NX är väl inte direkt "köp mig!", sen storleken och priset... men om du själv säger att du försökte få 20 för den nästan direkt efter utan resultat så köpte du den för dyrt.
Annonsera på blocket och marketplace.

Vad är Cykeln värd??
Hej,
Kollar på att köpa en ht, kolfiber, SID gaffel, 12 delat slx. Årsmodell 2022 finns ny i affär för 18", hittat en likadan begagnat för 17" knappt använd och köpt för ett år sedan (men inte blivit såld på ett bra tag). Tänker att jag prutar på den begagnade men vad tycker ni är rimligt att betala? Jag tror jag har hyfsad koll men tänkte kolla med de som hållit på längre än mig.

Vad är Cykeln värd??
Det låter bättre att köpa en ny för 18 då?

Över 12 vore tokigt?
+1
Och prutningen inleds lämpligen med frågan om garantin följer med till nästa ägare, om svaret inte är "Ja, titta här på garanti pappren" så konstaterar du att då borde priset vara 10.000.
Sen frågar du direkt om gaffeln blivit servad.
Antingen är då cykeln nere i vettigt pris eller så har du inte slösat tid på ett pucko.

Vad är Cykeln värd??
+1
Och prutningen inleds lämpligen med frågan om garantin följer med till nästa ägare, om svaret inte är "Ja, titta här på garanti pappren" så konstaterar du att då borde priset vara 10.000.
Sen frågar du direkt om gaffeln blivit servad.
Antingen är då cykeln nere i vettigt pris eller så har du inte slösat tid på ett pucko.
Han kommer inte få cykeln såld ? Jag tänkte 14 var bra och kunde sträcka mig till 15. Priset kunde knappt diskuteras. Jag letar vidare.

Vad är Cykeln värd??
Han kommer inte få cykeln såld ? Jag tänkte 14 var bra och kunde sträcka mig till 15. Priset kunde knappt diskuteras. Jag letar vidare.
Som har skrivits tidigare, det är inte lönt att lägga tid på sådana objekt, försöka pruta mm.
Hugg på cyklar du tycker är rätt prissatta istället.

Vad är Cykeln värd??
Hej! Jag ska hjälpa min pappa att sälja sin cykel då han gått över till landsvägsracer.
Cykeln i fråga är en NukeProof Scout 290 från 2017 med en eftermonterad Specialized dropper post. Cykeln behöver sig en service i mitt tycke. Vad skulle han kunna begära för pris tror ni?
Mvh

Bilagor

• IMG_5353.jpeg
    IMG_5353.jpeg
    1.1 MB · Besök: 100
Vad är Cykeln värd??
Hej! Jag ska hjälpa min pappa att sälja sin cykel då han gått över till landsvägsracer.
Cykeln i fråga är en NukeProof Scout 290 från 2017 med en eftermonterad Specialized dropper post. Cykeln behöver sig en service i mitt tycke. Vad skulle han kunna begära för pris tror ni?
Mvh
4-5000kr?

HT håller sitt värde ganska dåligt. Kanske lika bra att ha den kvar om han blir sugen på en runda.

Ny ekvivalent cykel börjar runt 10-12 sträcket idag. Exempelvis en Orbea Laufey H30 får man under 13k.

Vad är Cykeln värd??
Hmm okej, då väljer han nog att behålla den. Tack så mycket för svaret!
Testa att lägga ut den på Blocket. Där har jag många gånger sålt hojar som värderas som ovan på happy för mer pengar. Jag lägger inte ens upp de hojarna på happy då de som hänger här inte tycker cykeln är värd priset. Jag säger inte att du säkert får den såld, men du kan chansa på något du tycker är bra kanske 7-8000 sek? En annons på blocket kostar inget.

Vad är Cykeln värd??
Testa att lägga ut den på Blocket. Där har jag många gånger sålt hojar som värderas som ovan på happy för mer pengar. Jag lägger inte ens upp de hojarna på happy då de som hänger här inte tycker cykeln är värd priset. Jag säger inte att du säkert får den såld, men du kan chansa på något du tycker är bra kanske 7-8000 sek? En annons på blocket kostar inget.
Tack för din input, ska kolla med farsgubben vad han vill göra. Men som du säger så kanske man skulle prova blocket eller kanske marketplace.

Vad är Cykeln värd??
Vad är såna här gamla knarrar värda idag? Tänkte sälja den.

Är 1200-1500 kr ett för optimistisk försäljningspris i Storstad?

Crescent 28 tum. Originallack men en del ytrost. Har tappat en del krom på vevpartiet. Ok däck men av modernare snitt. Fina originaldekaler. Fungerar ok.

IMG_4584.jpeg
IMG_4585.jpeg
IMG_4586.jpeg

Vad är Cykeln värd??
Hej!
Då jag snart byter cykel skall jag sälja mina DT swiss arc 1400 med diskbroms. Köptes nya i somras nypris 23000!
Är ett rimligt pris 14000kr?

Vad är Cykeln värd??
Hej!
Då jag snart byter cykel skall jag sälja mina DT swiss arc 1400 med diskbroms. Köptes nya i somras nypris 23000!
Vet inte om det är rimligt men om du lägger upp dom för 21k, skriver att dom är "i nyskick" så kommer den hamna i blockettråden och där får du reda på rätt pris inom 2-3 inlägg ?

Edit: rätt säker på att den här frågan låg i en egen tråd när jag skrev det här ?

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Hej!
Är det det här setet? https://www.bike-discount.de/en/dt-...eLiaE_dHtR2ECjd-6TLNCovSBW2go52hoC2A0QAvD_BwE

Problemet med att köpa märkeshjul till fullpris är att det alltid kommer en rea. Plus att trots rea-pris kommer många ”gör-det-självare”/snåljåpar tycka att det finns mer prisvärda alternativ. Så förvänta dig inte att bli överhopad av mail om du lägger ut för 14k. Å andra sidan förstår jag om det känns surt att lägga ut dem mycket billigare också. Det är nog ”förbannelsen” med märkeshjul inköpta till fullpris.

Vad är Cykeln värd??
IMG_2868.jpg

Hej! Vad tror ni att den här cykeln är värd. Helt oanvänd. Från 2016.

Scott Scale 710 (L) Karbon, XT

Scale HMF Carbon IMP Technology / Tapered Headtube / BB92 / IDS SL DM Dropouts 142x12mm / SDS Shock Damping System

Travel100mm

ForkFox 32 Float Performance Air / FIT4 3-Modes / 15mm QR Axle / Tapered Steerer / Lockout / Rebound Adjustment / 100mm Travel
Remote SystemRideLoc Remote Technology 3-modes

HeadsetSyncros Pro / 1.5" - 1-1/8" Tapered / Semi Integrated

Rear DerailleurShimano XT RD-M8000 DSGS Shadow Plus Type, 22 Speed

Front DerailleurShimano XT FD-M8025

ShiftersShimano XT SL-M8000 iSpec / Rapidfire Plus, 2-way Release

Brake LeversShimano XT BL-M8000 Hydraulic Disc

BrakesShimano XT BR-M8000 Hydraulic Disc / 180mmF/160mmR

CranksetShimano XT FC-M8000 HollowTech II / 36x26 T

BB-SetShimano SM-BB71

HandlebarSyncros FL1.5 T-Bar 7075 Alloy 720mm

Handlebar StemSyncros XR1.5 7075 Alloy

SeatpostSyncros FL1.5 Alloy, 31.6mm

SeatSyncros XR1.5 Titanium Rails

Hub (Front)Syncros XR2.0 CL 15mm

Hub (Rear)Syncros XR2.0 CL 142x12mm RWS

ChainShimano CN-HG700

CassetteShimano XT CS-M8000 11-40 T

SpokesDT Swiss Competition black

RimsSyncros XR2.0 / 28H / Tubeless Ready

TyresSchwalbe Rocket Ron EVO / PaceStar Compound / Kevlar Bead / 27.5 × 2.1

Vad är Cykeln värd??
Hepp, har en Trek fuel ex8 2018 som jag ev tänker avyttra inom kort, dämpare och gaffel kommer att vara nyservade, kasett ( xg 1275)och kedja xx1 har rullat ca 30 mil, dropper helt ny och fräscha däck, är fox fjädring ( modell billigare) å storlek m/l.Trodde att jag kunde begära 15-16 men efter en snabb koll på annat beggat så känns det inte så, vad kan man tänkas få ut prutat å klart? 10-12 eller ?‍♂️

Vad är Cykeln värd??
Visa bilaga 691703

Hej! Vad tror ni att den här cykeln är värd. Helt oanvänd. Från 2016.

Scott Scale 710 (L) Karbon, XT

Scale HMF Carbon IMP Technology / Tapered Headtube / BB92 / IDS SL DM Dropouts 142x12mm / SDS Shock Damping System

Travel100mm

ForkFox 32 Float Performance Air / FIT4 3-Modes / 15mm QR Axle / Tapered Steerer / Lockout / Rebound Adjustment / 100mm Travel
Remote SystemRideLoc Remote Technology 3-modes

HeadsetSyncros Pro / 1.5" - 1-1/8" Tapered / Semi Integrated

Rear DerailleurShimano XT RD-M8000 DSGS Shadow Plus Type, 22 Speed

Front DerailleurShimano XT FD-M8025

ShiftersShimano XT SL-M8000 iSpec / Rapidfire Plus, 2-way Release

Brake LeversShimano XT BL-M8000 Hydraulic Disc

BrakesShimano XT BR-M8000 Hydraulic Disc / 180mmF/160mmR

CranksetShimano XT FC-M8000 HollowTech II / 36x26 T

BB-SetShimano SM-BB71

HandlebarSyncros FL1.5 T-Bar 7075 Alloy 720mm

Handlebar StemSyncros XR1.5 7075 Alloy

SeatpostSyncros FL1.5 Alloy, 31.6mm

SeatSyncros XR1.5 Titanium Rails

Hub (Front)Syncros XR2.0 CL 15mm

Hub (Rear)Syncros XR2.0 CL 142x12mm RWS

ChainShimano CN-HG700

CassetteShimano XT CS-M8000 11-40 T

SpokesDT Swiss Competition black

RimsSyncros XR2.0 / 28H / Tubeless Ready

TyresSchwalbe Rocket Ron EVO / PaceStar Compound / Kevlar Bead / 27.5 × 2.1
Jag gissar att det är rätt ovanligt med en så pass gammal cykel som är oanvänd. Vad är anledningen?

Vad är Cykeln värd??
Görfrän! Tar frambromsen direkt på däcket? Tycker det ser ut så på bilderna. Isf har du provat och hur känns det.

Däcken är så torra att de lät som papper som knölades, så provcykling var inte aktuellt. Jag har faktiskt testat den typen av broms tidigare och min minnesbild är att jag inte gillade den alls.

Vad är Cykeln värd??
Är detta ett rimligt pris?

Orbea Occam TR H10 från 2019 för 16000kr.
Spec är ungefär som en Jeffsy 2018 jag sålde för 13k för lite mer än två år sedan. Jeffsyn bar mycket spår av användning med lacken bortnött på delar av kedjestag mm, men var i övrigt i mkt bra skick. Väl använd men också väl servad. Med Orbean är första frågan jag ställer mig - Uppger man 70 mils användning som en ursäkt för att cykeln inkl dämpare och gaffel aldrig servats?
Den är överprissatt i mina ögon men det kanske finns prutmån.

Vad är Cykeln värd??
Allebike Alpha (medium). Shimano XTR (1x12) växel, kassett, kedja. XTR bromsar. SRAM XX1 DUB vev med Power2max effektmätare med Wolftooth 32t klinga.Trådlös AXS dropper. Rockshox SID select 120mm gaffel. Kört kanske max 5 timmar sedan senaste dämparservice. Får jag något för en sådan tro?

IMG_0813.jpeg

Vad är Cykeln värd??
Allebike Alpha (medium). Shimano XTR (1x12) växel, kassett, kedja. XTR bromsar. SRAM XX1 DUB vev med Power2max effektmätare med Wolftooth 32t klinga.Trådlös AXS dropper. Rockshox SID select 120mm gaffel. Kört kanske max 5 timmar sedan senaste dämparservice. Får jag något för en sådan tro?
Förutom att lacken ryktas vara lite känslig så är det ju enbart mycket positiva omdömen. Den är väl dessutom fortfarande rätt up to date med geometri o.s.v.
Jag har för mig att Allebike har kört sänkta priser på olika Alpha-modeller senaste tiden så det kankse inte går att gå ut för högt i pris ändå. 17-20K kanske?

Tillbaka
Topp