Vad är Cykeln värd??
Har snubblat över några ramar, kan nästan ingenting om LVG, men har på senare tid känt att jag skulle vilja lägga till en i stallet och då inget modernt utan med fälgbromsar.

Kan någon av dessa vara vettiga objekt att bygga en 10 eller 11 delad lagom snabb hoj med 28mm däck?

Jag tror det är en sån här ram, hittade ingen vettig bild på nätet utöver en katalogsida, men de vita fälten på över och underrör är helvita utan text.
Visa bilaga 761962

Den andra, en Salsa:
Bilden lånad från nätet.
Visa bilaga 761963

Är det värt att bygga på någon av dem och vad ska man betala för att inte bli grundlurad.

Överste är en cyclocross. Nedre är en lvg-ram. Lvg-ram från den tiden tar ofta inte mer än 23 mm breda däck. Jag skulle tänka att de flesta in är värda mycket. Lvg-cyklar som äf flera år nyare säljs för mellan 4000 och 5000.

Vad är Cykeln värd??
Vitus Nucleus V (den med fälgbroms) 27,5"
Stl L
2018 tror jag
Slitet bakdäck, oservad (någonsin) gaffel

Hit me!

1000017306.webp

Vad är Cykeln värd??
Vad kan en grand canyon sl slx 9.9 från 2014 vara värd? Ny kasset och kedja. Utrustning är xt rakt igenom.
Kolla av begagnatmarknaden på likvärdiga cyklar och bestäm dig för vad som är ett rimligt riktpris.
Lägg dig över det om du inte har bråttom och kan tänka dig att folk prutar och har sig.
Lägg dig under det o du kanske blir av med dem kvickare o slipper de värsta prutnissarna.

Vad är Cykeln värd??
Har en annons på min Kona Process 134 AL 27.5" (Medium), men får nada respons. Kostade 26k när jag köpte den i Juni 2020, då den användes en del den sommaren (Inga krascher), sen har den hängt på väggen hela tiden bortsett från att jag cyklade hem den efter en liten service förra sommaren.

Vad är rimligt pris på den? Trodde jag satte ett bra pris :D

Vad är Cykeln värd??
Har en annons på min Kona Process 134 AL 27.5" (Medium), men får nada respons. Kostade 26k när jag köpte den i Juni 2020, då den användes en del den sommaren (Inga krascher), sen har den hängt på väggen hela tiden bortsett från att jag cyklade hem den efter en liten service förra sommaren.

Vad är rimligt pris på den? Trodde jag satte ett bra pris :D

Intressant, man får inte mycket annat för 12 000 och helt ok geo. Det som talar emot är att alla komponenter är VÄLDIGT basic.
Jag funderar på vad man får för resten om man säljer ramen för 6000. Det hade jag varit intresserad av om timing vore bättre

Vad är Cykeln värd??
Har en ram över, Canyon Spectral 125 i medium och färgen heter Flat Earth. I princip ny och har kosmetiska märken efter att ha stått i förrådet sen den köptes.
Följer med sadelklämma, styrlager och bakaxel men ingen dämpare. Kvitto på cykel finns.

Då till frågan, vad kan man begära för ramen?

Bilagor

• Screenshot_20250426-000956.webp
    Screenshot_20250426-000956.webp
    109.5 KB · Besök: 56
Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
Tjena allesammans!

Har en Scott Aspect 940 2020 jag funderar på att sälja.

Rätt ny kedja, kassett och nytt bakdäck.

Nån som har ett ungefärlig ide om vad man skulle få för den i dagsläget?

Vad är Cykeln värd??
Tjena allesammans!

Har en Scott Aspect 940 2020 jag funderar på att sälja.

Rätt ny kedja, kassett och nytt bakdäck.

Nån som har ett ungefärlig ide om vad man skulle få för den i dagsläget?
Hej!
Jag har inte så bra koll, men om den kostar 7.500 kr ny

så kanske ca 3.000 kr är realistiskt.

Vad är Cykeln värd??
Hej!
Har ärvt en Cannondale Trail Neo 1 2018/ 2019 elcykel med två år gammalt Borsch batteri. Någon som har ett hum om vad man skulle kunna lägga ut den för?? Ny pris 36 000,- tror jag…

Vad är Cykeln värd??
Hallå! Har en Allebike Discovery som ska bort, slx på allt, normalt använd, normalt slitage. Stora frågan vad tycker ni den är värd? Försökt få 14 för den men det kanske är ett för högt pris? Vad tror ni?

Vad är Cykeln värd??
Hallå! Har en Allebike Discovery som ska bort, slx på allt, normalt använd, normalt slitage. Stora frågan vad tycker ni den är värd? Försökt få 14 för den men det kanske är ett för högt pris? Vad tror ni?
Svårt det där. Vad den är värd är det någon är villig att betala. Marknadsekonomi. Jag har tyckt mig se på de cyklar jag sålt att de tappar 40% första året, 10% per år i ytterligare några år för att sedan plana ut. Högst ovetenskaplig betraktelse dock.

Vad är Cykeln värd??
Är den inte såld var det för dyrt. ”Normalt slitage” brukar folk använda när det är sletna och oservade grejer som säljs. Snygga till den, ta ny bilder och yppa annonsen

Vad är Cykeln värd??
En god vän och hans bror köpte ca 1982 varsin Meral landsvägscykel. Sen ca 1985 har cyklarna stått i förråd. Nu är tanken att de ska säljas. Vad säger panelen i fråga om värde?

Meral_1.webp
Meral_2.webp
Meral_3.webp
Meral_4.webp
Meral_5.webp
Meral_6.webp

Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
Vad är Cykeln värd??
En god vän och hans bror köpte ca 1982 varsin Meral landsvägscykel. Sen ca 1985 har cyklarna stått i förråd. Nu är tanken att de ska säljas. Vad säger panelen i fråga om värde?

Visa bilaga 773756Visa bilaga 773757Visa bilaga 773758Visa bilaga 773759Visa bilaga 773760Visa bilaga 773761
Tyvärr inte några 2500SEK. När hojen har tubfälgar, varav åtminstone en fälg (enligt bild), är sprucken, drar detta ner priset rejält. Fördelen av vad jag kan se på dessa bilder är robusta Shimano 600.

Tips: Skrota cyklarna och sälj delarna separat!

Vad är Cykeln värd??
Sen ca 1985 har cyklarna stått i förråd.
Man frågar sig osökt varför de har legat i malpåse sen 1985. Inte alls tokigt märke från början om ock okänt för svensk publik, tex snygga muffar. Men idag 40 senare lämpar de sig bättre för nåt tekniskt museum än för svensk landsväg. Det har skett en viss utveckling under dessa år som gått. Värde svårbedömt och inte många är intresserade av den här typen av anonyma museala artefakter.

Vad är Cykeln värd??
Man frågar sig osökt varför de har legat i malpåse sen 1985. Inte alls tokigt märke från början om ock okänt för svensk publik, tex snygga muffar. Men idag 40 senare lämpar de sig bättre för nåt tekniskt museum än för svensk landsväg. Det har skett en viss utveckling under dessa år som gått. Värde svårbedömt och inte många är intresserade av den här typen av anonyma museala artefakter.
Att de stått oanvända tror jag beror på att killarna tappade intresset helt enkelt. Min kompis har inte cyklat alls tyvärr efter att han ställde undan den här.

Vad är Cykeln värd??
Meral verkar ha varit ett ganska högkvalitativt franskt cykelmärke. Cyklarna du visar har Reynolds-rör och komplett Shimano 600. Verkar dumt att skrota fina cykelramar bara för att märket är okänt.

Angående fälgen, dessa fälgar kan ha en lite glipa vid skarven, så de är inte spruckna. Googla Mavic Module E. Skarven är en "Sleeve joint".

Priset är svårt, men 1500-2500 vardera borde inte vara helt orimligt.

Vad är Cykeln värd??
Fråga: Hur många har lagat en punka på ett tubhjul? Jag har gjort detta och det är garanterat inte enkelt. Det kräver bla att man måste kunna sy! Här är den enda rationella lösningen "PUNKASPEJ". Iofs, en vettig lösning. Men ändå inget att rekommendera!

Tubdäck var högsta mode på 1980talet. Detta pga av fälgarnas låga vikt och att stallen i dom 4:a stora tourerna körde på tubhjul, vilka tillät ett lufttryck på 8 Bar+.
Nu är detta historia och ett minne från tidigare dagar...

Har sparat en hoj ifrån 1990talet med Aerofälgar. Dessa försedda med just Tubhjul. Skall leta upp bild och återkommer om en stund!

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Tog en god stund. Hittade bilderna på en gammal, (5 år), HP. Tyvärr var denna urladdad. Men gick att starta med adapter.

Hsh har jag låtit hojen stå kvar av nostalgiska själ.

Cykeln är en Bianchi Reparte Corse. Utrustn Campa Record 10sp. Mavic Tubhjul.

Tyvärr hamnade jag här på tråden lite ute i perferin. Ber om ursäkt för detta!

Bilagor

• DSCF0134 - kopia.webp
    DSCF0134 - kopia.webp
    614.4 KB · Besök: 113
  • DSCF0749 - kopia.webp
    DSCF0749 - kopia.webp
    1.3 MB · Besök: 116
Vad är Cykeln värd??
Tog en god stund. Hittade bilderna på en gammal, (5 år), HP. Tyvärr var denna urladdad. Men gick att starta med adapter.

Hsh har jag låtit hojen stå kvar av nostalgiska själ.

Cykeln är en Bianchi Reparte Corse. Utrustn Campa Record 10sp. Mavic Tubhjul.

Tyvärr hamnade jag här på tråden lite ute i perferin. Ber om ursäkt för detta!
2500 gissar jag att den kan vara värd

Vad är Cykeln värd??
Tja... Har inte haft ute den till försäljning. Men om så vore, skulle jag sälja den till högstbjudande. Vilket jag rekommenderar alla att göra om det gäller äldre kvaliktetshojar. Man vet ju aldrig. Det insmög sig dock ett fel i min beskrivning. Den är inte utrustad med Campa record 10sp, utan med Campa Record 9sp.

Spelar kanske ingen roll. Men rätt skall vara rätt! Hsh. Det är lätt att slänga på kanttrådsdäcksfälgar och däck om man så vill. Har dock inte gjort detta pga nostalgiska skäl.

Men jag anser ändå att tubhjulens era, bör läggas till historien!

Vad är Cykeln värd??
Hej på er,

Har en "väns vän" som är intresserad av att köpa min Bird, jag har dock stora problem med att sätta ett pris...Vill ge ett rimligt förslag till att börja med iaf.

Cylkeln i fråga:
Bird Aether 9A (utplockad 2021 men årsmodell 2022)
Sram GX drivlina, i princip ny X01 kedja.
Öhlins RXF 36M2 140 mm (är nog dags för service?
Rockshox super deluxe ultimate 210*55
Hope tech3/e4 bromsar
Burgtec styre+stam
Roval Traverse Carbon hjul,
Bird 170mm dropper

Vad tror ni kan vara skäligt begära?

Vad är Cykeln värd??
Hej på er,

Har en "väns vän" som är intresserad av att köpa min Bird, jag har dock stora problem med att sätta ett pris...Vill ge ett rimligt förslag till att börja med iaf.

Cylkeln i fråga:
Bird Aether 9A (utplockad 2021 men årsmodell 2022)
Sram GX drivlina, i princip ny X01 kedja.
Öhlins RXF 36M2 140 mm (är nog dags för service?
Rockshox super deluxe ultimate 210*55
Hope tech3/e4 bromsar
Burgtec styre+stam
Roval Traverse Carbon hjul,
Bird 170mm dropper

Vad tror ni kan vara skäligt begära?
Denna har ju lite enklare spec men har inte blivit såld på några månader så det kan väl ge en fingervisning. Byggde en Aether 9 i fjol så försöker hålla lite koll på marknaden i alla fall.
Edit: https://happyride.se/annonser/bird-aether-9-trail-enduro.290152/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp