Vad är Cykeln värd??
IMG_2352.webp

Funderar på vad forumet tycker denna är värd. Jag köpte ramen här och har byggt från scratch, med blandat nytt och begagnat.

Inser att ”rätt pris är det någon är villig att betala”, men tänker att det inte skadar att ha ett hum. Min initiala tanke är runt 8kkr. Hojen gick komplett på 24kkr när det begav sig, så typ en tredjedel med i stora delar ny drivlina och ny gaffel känns väl inte helt off?

Ramen NS Bikes Eccentric Cromo - large
Gaffel är RockShox 35 Silver, Solo Air, ny
Växelgrupp + kassett är 11-delad Deore M5100, ny
Kedjan är 11-växlad SRAM, ny
Vevlager minns jag inte om det är BB-52 eller MT501
Vevpartiet är begagnat 175 mm M5100, 32T klinga
Pedaler Crankbrothers Stamp 1 - Small, nya
Bromsar budget-Tektro
Fälgarna är WTB i25 men jag minns inte naven
WTB Ranger 29x2.4, Light casing, Fast Rolling
Styrstam 50 mm Vitus
Styre Reverse Components - tror 790 mm
Styrlager Cane Creek
Handtagen är Vitus lock-on
Sadelstolpe Biltema, ny
Sadelklämma Rose
Sadeln är en Kona-sadel som satt på en annan beg hoj jag köpte

Vad är Cykeln värd??
Någon som vet årsmodell och pris?

Bilagor

• IMG_1730.webp
    IMG_1730.webp
    245.8 KB · Besök: 58
  • IMG_1732.webp
    IMG_1732.webp
    246.3 KB · Besök: 50
  • IMG_1731.webp
    IMG_1731.webp
    221.7 KB · Besök: 63
  • IMG_1708.webp
    IMG_1708.webp
    349.3 KB · Besök: 66
Vad är Cykeln värd??
Vad tror ni följande cykel är värd?
Känns ju som en cykel som behöver hitta "rätt köpare" så att säga.

IMG_20250702_112255750.webp

IMG_20250702_112356348.webp

IMG_20250702_112819563.webp

Cannondale R400 i fint skick, storlek 58.
Lätt uppdaterad med modernare Shimanohjul, Fabric Scoop-sadel, styre, styrstam och adapter till ahead. Även monterat 2*9 istället för 2*7 växelreglage och kasett.

Cykeln är servad, polerad och uppsmörjd. Växlar och bromsar som den skall. Nya vajrar till bromsar och växlar, nya bromsbelägg, ny kedja och ny kasett.

Alla originaldelar såsom Mavic-hjulen, original RSX-växelreglage, sadel, styre och styrstam finns kvar och kan ingå i ett köp.

Vad är Cykeln värd??
Din hoj, ser ren och snygg ut. Ramen verkar hel och oskadd, vilket är viktigt.
Äldre ALU hojar är ofta svåra att knyta till ett visst modellår. Men jag gissar på 1993-1994. Kan ha fel. Men olika uppgraderingar är nästan alltid i fokus på hojar inom detta segmentet om dom ff rullar.
Den vanligaste anledningen till att RSX reglagen byttes ut, var inte slitage, utan att smörjmedlet torkade ut och sedan låste hartset som blev kvar funktionerna. Är detta anledningen till att du graderat upp?!

Du bör kunna få ut ett pris, på runt 2000SEK. Givetvis mer till "Rätt" köpare. Men lägg ut hojen till högstbjudande, med minimipris och gör det gärna här på "Happys" köp&Sälj. Sveriges bästa!

Vad är Cykeln värd??
Din hoj, ser ren och snygg ut. Ramen verkar hel och oskadd, vilket är viktigt.
Äldre ALU hojar är ofta svåra att knyta till ett visst modellår. Men jag gissar på 1993-1994. Kan ha fel. Men olika uppgraderingar är nästan alltid i fokus på hojar inom detta segmentet om dom ff rullar.
Den vanligaste anledningen till att RSX reglagen byttes ut, var inte slitage, utan att smörjmedlet torkade ut och sedan låste hartset som blev kvar funktionerna. Är detta anledningen till att du graderat upp?!

Du bör kunna få ut ett pris, på runt 2000SEK. Givetvis mer till "Rätt" köpare. Men lägg ut hojen till högstbjudande, med minimipris och gör det gärna här på "Happys" köp&Sälj. Sveriges bästa!
Detta bör vara årsmodell 1995 om jag inte missminner mig när jag efter forskade lite.

RSX-reglage var mycket riktigt uttorkade men de har jag fixat så även dem funkar som de ska. Bytet var snarare för att jag ändå hade de andra reglagen hemma och det är lite exaktare växlingar med dem plus att det är trevligt med fler växlar och lite större omfång.

Vad är Cykeln värd??
Kul att du kunde lösa problemet med dina RSX. Detta pga att dessa är mycket svåra att demontera och få att fungera igen. Varför? Jo när man tar loss växelhuvudets kåpa, flyger fjädrarna åt alla håll. Knepet bruka vara att montera av handtagens gummi och sedan lägga reglagen i starkt lösningsmedel, ca 1 vecka. Därefter massage med spakarna och oljebad och rengöring.

Men eftersom du frågar på den här tråden, undrar jag om du tänkt sälja hojen. Den är ju trots allt unik och med fungerande originaldelar förhöjer detta så klart värdet!

Vad är Cykeln värd??
Den ska säljas ja, har lagt ut den på annons och fått ett antal intresserade köpare redan. Så vi får hoppas den får en ny ägare som kan uppskatta den och lägga lite fler mil på den än vad jag har gjort. Har för många cyklar, hinner inte med alla :)

Vad är Cykeln värd??
Vad tror ni följande cykel är värd?
Känns ju som en cykel som behöver hitta "rätt köpare" så att säga.

Visa bilaga 777672
Visa bilaga 777673
Visa bilaga 777674

Cannondale R400 i fint skick, storlek 58.
Lätt uppdaterad med modernare Shimanohjul, Fabric Scoop-sadel, styre, styrstam och adapter till ahead. Även monterat 2*9 istället för 2*7 växelreglage och kasett.

Cykeln är servad, polerad och uppsmörjd. Växlar och bromsar som den skall. Nya vajrar till bromsar och växlar, nya bromsbelägg, ny kedja och ny kasett.

Alla originaldelar såsom Mavic-hjulen, original RSX-växelreglage, sadel, styre och styrstam finns kvar och kan ingå i ett köp.
Hade den varit mindre i strl så hade jag kunnat ge ca 4000 utan tjålande ...
Fin hoj !!

Vad är Cykeln värd??
Visa bilaga 775739
Funderar på vad forumet tycker denna är värd. Jag köpte ramen här och har byggt från scratch, med blandat nytt och begagnat.

Inser att ”rätt pris är det någon är villig att betala”, men tänker att det inte skadar att ha ett hum. Min initiala tanke är runt 8kkr. Hojen gick komplett på 24kkr när det begav sig, så typ en tredjedel med i stora delar ny drivlina och ny gaffel känns väl inte helt off?

Ramen NS Bikes Eccentric Cromo - large
Gaffel är RockShox 35 Silver, Solo Air, ny
Växelgrupp + kassett är 11-delad Deore M5100, ny
Kedjan är 11-växlad SRAM, ny
Vevlager minns jag inte om det är BB-52 eller MT501
Vevpartiet är begagnat 175 mm M5100, 32T klinga
Pedaler Crankbrothers Stamp 1 - Small, nya
Bromsar budget-Tektro
Fälgarna är WTB i25 men jag minns inte naven
WTB Ranger 29x2.4, Light casing, Fast Rolling
Styrstam 50 mm Vitus
Styre Reverse Components - tror 790 mm
Styrlager Cane Creek
Handtagen är Vitus lock-on
Sadelstolpe Biltema, ny
Sadelklämma Rose
Sadeln är en Kona-sadel som satt på en annan beg hoj jag köpte
Fin hoj, hoppas den får ett bra hem! 8000:- eller mer hoppas jag verkligen att du får loss.

Vad är Cykeln värd??
Sprickan i fälgen kanske? Vad kostar ett ny sån + bygge eller vad kostar ett nytt bakhjul?
Alltså, att köpa en ny originalfälg verkar inte gå att få tag i så lätt enligt verkstan, men ett motsvarande skulle ju vara någon bontrager kolfiberfälg och då går väl ett sånt hjul för 4000kr ungefär. Tänkte mest att priset ändå är förhållandevis fördelaktigt med tanke på komponenter osv. att värdeminskningen för hjulet borde vara med där, om du förstår vad jag menar.

Vad är Cykeln värd??
Alltså, att köpa en ny originalfälg verkar inte gå att få tag i så lätt enligt verkstan, men ett motsvarande skulle ju vara någon bontrager kolfiberfälg och då går väl ett sånt hjul för 4000kr ungefär. Tänkte mest att priset ändå är förhållandevis fördelaktigt med tanke på komponenter osv. att värdeminskningen för hjulet borde vara med där, om du förstår vad jag menar.
Jo men annars hittar jag inte ngn annan orsak förutom att jag är dålig på andrahandsmarknaden när det kommer till mtb. Lycka till med försäljningen iaf!

Vad är Cykeln värd??
Jag fortsätter rensa i garaget och passar på att kolla med expertisen vad ni tycker följande cyklar bör kosta. Roligt att se vad andra har för uppfattning.

IMG_20250711_110935110.webp

GT Tempest som är moderniserad med följande:

Däck(Specialized Ground Control Grid T7).
Vevparti(Deore), vevlager(Tanke), kedja(SRAM), kassett(Goldix).
Växelreglage(Deore), bakväxel(Deore), wire.
Styre(Ritchey Trail), styrstam(Toseek)
V-bromsar(Alivio), belägg och wire.
Pedaler(Reverse Components)
Sedan lite röda detaljer såsom sadel, handtag, QR-axlar.

Allt fungerar och den växlar och bromsar som den skall(såklart).

IMG_20250711_111416740.webp

Univega Alpina 504 som är kraftigt modifierad från original.
Förutom att den är omlackad i Himalayablå(2-komponentslack med klarlack) så är följande bytt:

Vevlager Shimano BB UN-55
Specialized Short Reach-bockstyre och 70 mm styrstam
Styrlinda PRO Race
Narrowwide drev 104 BCD 36T
9-delad kassett Shimano Alivio 11-34
Växelreglage Shimano Tiagra 1*9
9-delad bakväxel Shimano XT och ny kedja
KoolStop-belägg.
Däck Continental RaceKing Black Chili 26*2,2"

Allt är i bra skick och fungerar som det skall.

IMG_20250711_111727148.webp

Sista har vi en Eddy Merckx Eeklo 70 i fint skick.

Ram och gaffel i kolfiber. Utrustad med Shimano 105-drivlina. Just nu sitter det monterat WTB Riddler 37 mm däck för lite lättare gravelåkning(finns även 28 mm Continental UltraSport som ingår i affären). 9,1 kg som den står nu.

Allt fungerar bra även på den här givetvis.

Såååå, vad tror ni? 😁

Vad är Cykeln värd??
Jag fortsätter rensa i garaget och passar på att kolla med expertisen vad ni tycker följande cyklar bör kosta. Roligt att se vad andra har för uppfattning.

Visa bilaga 779551
GT Tempest som är moderniserad med följande:

Däck(Specialized Ground Control Grid T7).
Vevparti(Deore), vevlager(Tanke), kedja(SRAM), kassett(Goldix).
Växelreglage(Deore), bakväxel(Deore), wire.
Styre(Ritchey Trail), styrstam(Toseek)
V-bromsar(Alivio), belägg och wire.
Pedaler(Reverse Components)
Sedan lite röda detaljer såsom sadel, handtag, QR-axlar.

Allt fungerar och den växlar och bromsar som den skall(såklart).

Visa bilaga 779553
Univega Alpina 504 som är kraftigt modifierad från original.
Förutom att den är omlackad i Himalayablå(2-komponentslack med klarlack) så är följande bytt:

Vevlager Shimano BB UN-55
Specialized Short Reach-bockstyre och 70 mm styrstam
Styrlinda PRO Race
Narrowwide drev 104 BCD 36T
9-delad kassett Shimano Alivio 11-34
Växelreglage Shimano Tiagra 1*9
9-delad bakväxel Shimano XT och ny kedja
KoolStop-belägg.
Däck Continental RaceKing Black Chili 26*2,2"

Allt är i bra skick och fungerar som det skall.

Visa bilaga 779555
Sista har vi en Eddy Merckx Eeklo 70 i fint skick.

Ram och gaffel i kolfiber. Utrustad med Shimano 105-drivlina. Just nu sitter det monterat WTB Riddler 37 mm däck för lite lättare gravelåkning(finns även 28 mm Continental UltraSport som ingår i affären). 9,1 kg som den står nu.

Allt fungerar bra även på den här givetvis.

Såååå, vad tror ni? 😁
2.5'+2.5'+6'

Vad är Cykeln värd??
Har skrivit detta många gånger och gör det nu igen. En vara för säljaren är alltid värd det en tänkbar köpare är beredd att betala...

Sätter följande rel priser på dina hojar:

Nr1: Ca 3000SEK
Nr2: Runt 2500SEK
N3: 4000SEK, kanske mer med tanke på utrustn...

Tips lägg alltid ut beg hojar, som skall säljas till det pris du vill ha, dra sedan av 500SEK, för prutmån. Lägg sedan till "eller högstbjudande".
Rekommenderar inte minimipriser, efts detta brukar begränsa antalet ev köpare...

Vad är Cykeln värd??
Har skrivit detta många gånger och gör det nu igen. En vara för säljaren är alltid värd det en tänkbar köpare är beredd att betala...

Sätter följande rel priser på dina hojar:

Nr1: Ca 3000SEK
Nr2: Runt 2500SEK
N3: 4000SEK, kanske mer med tanke på utrustn...

Tips lägg alltid ut beg hojar, som skall säljas till det pris du vill ha, dra sedan av 500SEK, för prutmån. Lägg sedan till "eller högstbjudande".
Rekommenderar inte minimipriser, efts detta brukar begränsa antalet ev köpare...
Annonser med "eller högstbjudande" sorterar jag alltid bort omgående på K&S (eller motsvarande).

Den som vill ha budgivning kan med fördel lägga ut sina prylar på auktion.

Vad är Cykeln värd??
Förstår ditt svar! Men om du har tre köpare, som vill köpa hojen för utsatt pris, blir det nästan alltid en sorts auktion iaf. Åtminstone så länge du inte "Hederligt", säljer hojen för 3000SEK, när samtidigt någon vill ha den och är beredd att pröjsa 4000SEK och hämta samma dag!

Men, men... För den som är osäker på cykelns värde, är ändå "Eller Högstbjudande", en liten fingervisning om vad någon är beredd att betala...

Vad är Cykeln värd??
Förstår ditt svar! Men om du har tre köpare, som vill köpa hojen för utsatt pris, blir det nästan alltid en sorts auktion iaf. Åtminstone så länge du inte "Hederligt", säljer hojen för 3000SEK, när samtidigt någon vill ha den och är beredd att pröjsa 4000SEK och hämta samma dag!

Men, men... För den som är osäker på cykelns värde, är ändå "Eller Högstbjudande", en liten fingervisning om vad någon är beredd att betala...
Första person som accepterar angivna priset får köpa. Väldigt enkelt.

Vad är Cykeln värd??
Så jobbar jag med. Man hanterar dem i turordning. I väntan på betalning/upphämtning så meddelar jag "tvåan" att varan är paxad men blir det inte affär av så hör jag av mig, osv...
Det enda rimliga. Jag har onekligen blivit sugen på att starta budgivning vid något tillfälle när jag blivit överöst med meddelanden och uppenbarligen lagt ut något jättepoppis till underpris, men har alltid kommit fram till att det är för dålig stil.

Vad är Cykeln värd??
Funderar på att sälja min cykel men jag vet inte om det är värt det. 😊
Cannondale superX, tror den är från 2013, stl 56. Köpt begagnad, använd två ggr av mig, ser typ ny ut.
IMG_8233.webp

Vad är Cykeln värd??
Cannondale superX, tror den är från 2013, stl 56. Köpt begagnad, använd två ggr av mig, ser typ ny ut. Visa bilaga 780373
Inte värt det. Bättre att använda den. Är det inte fel storlek så tycker jag du tar en tur till redan idag. Är storleken fel verkar du ha ett litet bidrag till nästa cykel...

Vad är Cykeln värd??
Cannondale superX, tror den är från 2013, stl 56. Köpt begagnad, använd två ggr av mig, ser typ ny ut. Visa bilaga 780373
Crossäsongen är ju snart här. Antingen tar du ut den på banan själv, eller ger någon annan möljighet att prova på till en billig peng. Fälgbromsade CXar är inte jättehett. Tror uppskattningarna ovan på 4000-5000:- är rätt, oavsett om det är SRAM Red eller Rival på den.

Vad är Cykeln värd??
Det borde vara en självklarhet, att vi håller oss till god affärssed, vid annonsförsäljning. Tyvärr rimmar detta ofta dåligt i praktiken!

Ger ett ex: Köpte, för ca 2år sedan en röd Peugeot cc, (cab), till min fru. Bilen hade rullat under 6000 mil och var i "nyskick"!

Bilen var utannonserad för 42000SEK och hade varit utannonserad i ca 1 vecka.

Jag svarade på annonsen: Köper bilen rakt av utan prut och betalar 50.000SEK. Du har pengarna på ditt konto i morgon om vi kommer överens!

Dagen efter stod bilen på vår uppfart. Nu är detta ett extremfall även för mig. Men bakgrunden till bilköpet, var starkt känslomässigt påverkat! Hur många, som ev varit beredda att betala ursprungspriset har jag ingen aning om. Men säljaren nappade direkt på att få 8000SEK, över annonspris.

Skulle någon ev vara nyfiken på bild av bilen, kan jag lägga om ngn är intresserad.
Crossäsongen är ju snart här. Antingen tar du ut den på banan själv, eller ger någon annan möljighet att prova på till en billig peng. Fälgbromsade CXar är inte jättehett. Tror uppskattningarna ovan på 4000-5000:- är rätt, oavsett om det är SRAM Red eller Rival på den.
Prisskillnad, mellan Red och Rival, är betydande!

Vad är Cykeln värd??
Det borde vara en självklarhet, att vi håller oss till god affärssed, vid annonsförsäljning. Tyvärr rimmar detta ofta dåligt i praktiken!

Ger ett ex: Köpte, för ca 2år sedan en röd Peugeot cc, (cab), till min fru. Bilen hade rullat under 6000 mil och var i "nyskick"!

Bilen var utannonserad för 42000SEK och hade varit utannonserad i ca 1 vecka.

Jag svarade på annonsen: Köper bilen rakt av utan prut och betalar 50.000SEK. Du har pengarna på ditt konto i morgon om vi kommer överens!

Dagen efter stod bilen på vår uppfart. Nu är detta ett extremfall även för mig. Men bakgrunden till bilköpet, var starkt känslomässigt påverkat! Hur många, som ev varit beredda att betala ursprungspriset har jag ingen aning om. Men säljaren nappade direkt på att få 8000SEK, över annonspris.

Skulle någon ev vara nyfiken på bild av bilen, kan jag lägga om ngn är intresserad.

Prisskillnad, mellan Red och Rival, är betydande!
Jag är intresserad av bild på bilen.

Vad är Cykeln värd??
Perfekt utformad annons!
Tydlig, informativ och väl specad. Extra + för vacker bild.
Till alla som tänker sälja. Ta denna annons som typex, på hur en väl utformad annons bör se ut...

Vad är Cykeln värd??
Har en Cube LTD Race 26" 2012 som jag förmodligen ska sälja. Väl använda men i hyfsat skick.

Vad ska man begära för pris på denna?

Spec:

Bilagor

• 20250729_163240.webp
    20250729_163240.webp
    423.8 KB · Besök: 65
  • 20250729_165900.webp
    20250729_165900.webp
    551.7 KB · Besök: 58
Vad är Cykeln värd??
Tänker sälja en CUBE CrossRace Alu-ram med kolfibergaffel. 2x11 Shimano 105 samt mekaniska TRP Spyre-C bromsok.

Har satt på sprillans ny kedja, kasset, trissor, bromsbelägg.
53 CT och i fint skick. Lite skav på kronröret från bromsvajern.

Vad tror ni om värdet?
IMG_20250806_165819.webp
IMG_20250804_181004.webp

Tillbaka
Topp