Vad är denna cykel värd?

StefanA

Ny medlem
Vad är denna cykel värd?
Hej!

Har fått köpa denna cykel av en bekant för en symbolisk summa som jag skall bestämma.
20090508015.jpg ht=544
20090508014.jpg ht=544
20090508017.jpg ht=725

Nu vill jag gärna betala vad den är värd för att det skall kännas bra för mig. Cykeln är en "Centurion, Super Le Mans" i skick som ny. Ålder vet jag inget om men antar att det är en 80-talare eller? Växlar är Suntor cyclon.
Så min fråga är om nån vet vad den är värd?

Min första ide var att göra den till en SS men eftersom den är i så gott skick så tror jag att den får vara som den är. Jag vill byta ut växelreglage mot moderna som är integrerade med bromsen eller vad man nu kallar det, är noobie på detta. Finns det växelreglage att få tag i för 6delat baknav, växeln är steglös(heter det så?) eller måste man byta fler delar?

Nya hjul kanske är en god investering också?

Sadel skall bytas och nya trampor skall på.

Tacksam för lite hjälp.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Vad är denna cykel värd?
Suntour Cyklone tycker jag inte man ser så ofta. Helt klart en bra grupp, fint att se den komplett och i så bra skick!
Värdet behöver för den delen, till din lycka, inte skruvas upp.

Vad är denna cykel värd?
Den ser fräsch ut, men är ju inte helt ny. Jag tycker också att 1000kr känns rimligt, då blir ingen av er lurad.

Växel/bromshandtag för 6-delat tror jag inte existerar. Jag skulle låta ramreglagen sitta kvar, de känns lite krångliga i början, men funkar faktiskt ganska bra. De är iallafall oerhört driftsäkra och lättservade.

Ny sadel och pedaler låter helt rätt, nya hjul kräver i princip att du byter alla växelkomponenter, vilket blir väldigt dyrt i sammanhanget.

Vad är denna cykel värd?
Fint skick! Jag har ingen koll på priset dock. Det är nog inte särskilt lätt att sätta sti-reglage på den cykeln, antagligen behöver du nytt bakhjul, kassett, kedja, bakväxel, ev. klingor, framväxel och reglage.
Det blir för mycket pengar att lägga på en sådan cykel, och med det skicket funkar säkert grejerna utmärkt som de är.

Vad är denna cykel värd?
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> 837:-

+1
dvs 838 kr
(men bara om du är över 195 cm. Stooor ram.)

Vad är denna cykel värd?
eller bygg om den till en sån här (fast den är byggt på modellen över Super Le Mans: Cyclone)

Bilagor

• cyclone-fixed.jpg
    cyclone-fixed.jpg
    143 KB · Besök: 191
Vad är denna cykel värd?
Shit! Det är ju precis en sådan jag hittade i park och naturs container för ett par veckor sedan! Hittade inte den i något modellprogram. Nu självmordsfixerad!

Bilagor

• IMG_1412.jpg
    IMG_1412.jpg
    124.7 KB · Besök: 168
Vad är denna cykel värd?
Den är gammal med uråldrigt ramväxelsystem och troligtvis gammal skruvad kassett. Men den är välvårdad och förmodligen användbar utan större mankemang. 500 kr

Men det är faktiskt en erkänt bra Centurion, inte den den dyraste modellen, men god kvalitet, bästa Japanprylarna.
Lägg på lite och bjud 800 kr. Men inte mer.

Läs här om Centurion:
http://www.sheldonbrown.com/centurion/index.html

Vad är denna cykel värd?
Finnen skrev:
> Fint skick! Jag har ingen koll på priset dock.
> Det är nog inte särskilt lätt att sätta
> sti-reglage på den cykeln, antagligen behöver du
> nytt bakhjul, kassett, kedja, bakväxel, ev.
> klingor, framväxel och reglage.
> Det blir för mycket pengar att lägga på en
> sådan cykel, och med det skicket funkar säkert
> grejerna utmärkt som de är.

Jag fick tips om att det utan större ombyggnad skall gå att konvertera de gamla ramväxelreglagen till sti. Nån som vet var man kan hitta detta och vad som är kompatibelt.

//Stefan

Vad är denna cykel värd?
StefanA skrev:
> Jag fick tips om att det utan större ombyggnad
> skall gå att konvertera de gamla
> ramväxelreglagen till sti. Nån som vet var man
> kan hitta detta och vad som är kompatibelt.
Han/hon som gav dig tipset??

Jag har själv bytt från 6-delat med Shimano 600 till Sora/Tiagra 7-delat på en 80-tals Nishiki, den ursprungliga planen var sti-reglage och behålla 6kassetten och den übersnygga bakväxeln, men det ville sig inte.

Senast redigerad av en moderator:
Vad är denna cykel värd?
Kan inte låta bli. Det här verkar ju bli "Visa din fixerade svarta Centurion" ;)
Jag gav 500 bagare för min, hittade den på Eniro k&s.
Då var det tubhjul, Suntour-växlar och vingliga Weinman-bromsar på. Lite putsande och fixande och voila!

Bilagor

• 044_s.jpg
    044_s.jpg
    79.6 KB · Besök: 236
Tillbaka
Topp