Vad är det för fel på kassetten?

Hej!
Precis köpt min första MTB. Det är en Scott Spark från 2021. Varit ute 2 rundor och märkte att den lät konstigt bak. Trodde det var bakväxeln först men efter lite skruvande upptäckte jag att det är kassetten eller bodyn bak. Har testat skruva åt kassetten utan resultat. Även försökt få loss bodyn men lyckades inte.
Ni som är kunniga här på forumet. Vad kan felet vara? Bifogar en youtube video på felet.

Hej!
Precis köpt min första MTB. Det är en Scott Spark från 2021. Varit ute 2 rundor och märkte att den lät konstigt bak. Trodde det var bakväxeln först men efter lite skruvande upptäckte jag att det är kassetten eller bodyn bak. Har testat skruva åt kassetten utan resultat. Även försökt få loss bodyn men lyckades inte.
Ni som är kunniga här på forumet. Vad kan felet vara? Bifogar en youtube video på felet.
Dåliga kullager i bodyn skulle jag tippa på.

Den är ju för lös och för mycket glapp i.
Vad det beror på krävs djupare undersökning.
Men nått fel på bodyn lär det ju vara.
Så det är troligtvis bodyn då va? Cykeln har inte gått många mil. Är de så känsliga? Vet inte vilket fabrikat det är på den. Väldigt lik Shimanu rx-142 när jag googlar.

Hur får jag bort den? Skruvade loss så mycket jag kunde men gick ej. Vågade inte ta i då det är plast

Der berör på fabrikat och kan kräver specialverktyg.

Finns det några loggor på navet? Du kan tar av kassetten från bodyn, om du har kassettavdrage och kedjepiska, kanske har du tur att det finns information där.

Tjena!

Bodyn får man bort genom att först montera bort kassetten, sen plockar man ut axeln. Efter det brukar man kunna lyfta bort bodyn.

Tjena!

Bodyn får man bort genom att först montera bort kassetten, sen plockar man ut axeln. Efter det brukar man kunna lyfta bort bodyn.
Jag har fått bort allt. Nu sitter bodyn kvar. Man ser kullagrerna från båda håll men bodyn sitter fast. Har slitit som fanken. Även tagit en trasa runt och försökt med en polygrip. Går inte. Den kanske är obytbar? Alexrims heter fälgen.

Jag har fått bort allt. Nu sitter bodyn kvar. Man ser kullagrerna från båda håll men bodyn sitter fast. Har slitit som fanken. Även tagit en trasa runt och försökt med en polygrip. Går inte. Den kanske är obytbar? Alexrims heter fälgen.

Som Kneecap skriver behöver du troligtvis demontera axeln först.

Men vad heter navet? Foton hjälper också.
1000005804.jpg

Bilagor

• 20240916_205928.jpg
    20240916_205928.jpg
    629.8 KB · Besök: 110
Där ser det ut som något man kan "skruva" på.

Kankse. De verkar dock bara några mm breda. Det skulle inte räcka för stora kraften som behövs. Också oklart vilken verktyg i så fall skulle behövas. Kanske passar en stor insex.

Om du skulle kunna få bort lagret är det enklare att ser.

Tjena!

Bevisligen så i detta fallet, men det är rätt ovanligt på baknav med 12mm axel. Nav med QR så är det klart vanligare.

Verkligen? De flesta billiga nav, också med 12 mm, är Formula och de har jag bara sett med frihjul som sitter fast och behöver ett verktyg för att lossna.

Formula CL-3248 tror jag min heter. Vet du vilket verktyg man behöver?

Det ser ut att vara en FH-206 body (men är inte 100% säker):

Verkar vara samma som t.ex. Trek använder. Här en bild. Jag läste att man måste tar bort yttre lagret och använda än stor insex, som darkforce också skrev. Man kan alltså inte använda tänderna som du såg bakom och som ses här på ringen till vänster (eller så har jag förstod det helt fel):

BontragerDC32481011SpeedFreehubBody_35776_A_Hero.jpg

Det ser ut att vara en FH-206 body (men är inte 100% säker):

Verkar vara samma som t.ex. Trek använder. Här en bild. Jag läste att man måste tar bort yttre lagret och använda än stor insex, som darkforce också skrev. Man kan alltså inte använda tänderna som du såg bakom och som ses här på ringen till vänster (eller så har jag förstod det helt fel):

Visa bilaga 727130
Ja en sån är det! T1PC eller T4PC som det står på, står det på min med. Men texten är utsliten. Då är den alltså pågängad. Ser ut som det bör va 14mm

Visa bilaga 727174Nu jäklar är den väck!! Ska bara hitta en ersättare nu då. Nya cykelverktyg beställda med. Samt däck.

Du har bara tagit bort några små biter av bodyn, så kanske funkar den fortfarande och behöves du bara ett eller två nya lager.

Annars är Commencal sidan jag länkade häruppe bäst sorterade jag har hittat när det gäller Formula body, och har också bra priser. Då måste du dock vara säkert på modellen.

Du har bara tagit bort några små biter av bodyn, så kanske funkar den fortfarande och behöves du bara ett eller två nya lager.

Annars är Commencal sidan jag länkade häruppe bäst sorterade jag har hittat när det gäller Formula body, och har också bra priser. Då måste du dock vara säkert på modellen.
Jasså är inte detta hela bodyn?

Hittade på skyddet över ena kullagret att bodyn heter formula dwg-137. Verkar inte gå att beställa och vet inte vad man kan ersätta med.

Jasså är inte detta hela bodyn?

Weldion och jag gissar att en (eller kanske två) kullager är sönder. De borde räcka med att byte det.

Hittade på skyddet över ena kullagret att bodyn heter formula dwg-137. Verkar inte gå att beställa och vet inte vad man kan ersätta med.

Jag tror inte att det är betäckningen av hela bodyn. Jag tror att FH-206 är rätt till CL-3248, men som sagt är jag inte 100% säkert på det.

Senast ändrad:
Jag håller på för fullt och letar body. Har hittat flera som ser exakt likadan ut som den jag har. Men vissa står att de är för 10växlar och andra för 11. Jag har 12 drev bak på min. Vad är det som skiljer på dom? Är det att de med 10 växlar är några mm kortare?

Det är denna jag syftar på. Men den står det dock inte om hur många växlar.
https://www.cykloteket.se/sv/articl...bontrager-ssrselectsuper-stocktk-32-130135-mm

Jag håller på för fullt och letar body. Har hittat flera som ser exakt likadan ut som den jag har. Men vissa står att de är för 10växlar och andra för 11. Jag har 12 drev bak på min. Vad är det som skiljer på dom? Är det att de med 10 växlar är några mm kortare?

Det är denna jag syftar på. Men den står det dock inte om hur många växlar.
https://www.cykloteket.se/sv/articl...bontrager-ssrselectsuper-stocktk-32-130135-mm
Kanske en sådan här du skall ha, den skall vara för 12-delat:

Edit. Tar tillbaka, verkar vara rena snårskogen att hitta rätt i, ingen riktig info någonstans.

Tillbaka
Topp