Vad är det för fel på min bakbroms?

peken

Medlem
Jag har en Specialized stumpjumper FSR comp 2013. Bakbromsen: Avid Elixir 5 SL

Problemet är att det börjar låta och gnissla vid bakhjulet väldigt ofta. Om jag tryckter till bromsen lite lätt så tystnar det. Men om det är stökigt så börjar det snabbt att låta igen. Vidare så upptäckte jag att när jag växlade till ett större drev bak så framkallade även det gnisslet. Väldigt störande är det och jag får bromsa i tid och otid för att få tyst på det.

Nån som har nån aning om vad det kan bero på? Kan bromsen behöva justeras?

Sitter hjulet fast och rakt?
Inte så att det det var fuktigt ute?

Jag tyckte att min stumpy gnisslade bromsar väldigt mycket men på nya treken så sitter det XT bromsar som jag upplever som 10ggr bättre.
Ibland så behöver oket justeras och det kan vara lite pill om man inte är van.

Ja allt sitter fast och rakt vad jag kan se. Jag har läst på flera ställen att många byter just bromsarna på sina stumpys. Detta är min första cykel med skivbroms så jag har inget att jämföra med men jag tyckar att de tar lite dåligt. Märks när man kör sakta och brant utför, jag får trycka rätt hårt för att låsa däcket.

Felet är: Det är en Avid 5.

Har en sån själv som bakbroms på min HT. Den ylar ständigt och har dåligt bett.

Man blir kräsen efter att ha skaffat Saint bromsar istället ;)

Hade också en avid elixir 5, bytte mot deore 596 och det är nog det bästa bytet jag någonsin gjort. Avids billigare grejer är verkligen inge bra.

Ok. Då blir det nog till att byta. Är som sagt rookie och ställer därför lite dumma rookiefrågor nu :)
Visst kan jag behålla skivorna som sitter på nu om jag byter till shimano eller nåt annat?
Vad rekommenderar ni för bromsar? Jag vill ha bromsar med bra bett och som inte gnisslar och låter i tid och otid.

nu när du betalt dyra pengar för att köpa en hoj hos din LBS så är det väl bara traska dit och säga fix it.

Köpte den på specialized concept store i Stockholm och jag bor i Umeå så det är ju inte så enkelt tyvärr. Nu är tydligen inte dessa bromsar så bra, då jag läst att många byter dom. Och jag är inte nöjd med bettet i dom. Så då byter jag nog hellre bromsar ändå.

Men som jag skrev tidigare. Vad ska man köpa om man vill ha bra bett och tysta bromsar?

Jag bytte som sagt från elixir 5 till deore 596 utan att byta skivorna och det fungerar mkt bra. Shimano ger svårslagen valuta för pengarna, deore 596 och upp.

Om det låter ofta bak tycker jag dock att det låter som att det är fel justerat eller bromsskivan är skev någonstans. Lys med en liten lampa i oket medans du snurrar hjulet och kolla om det är bra justerat. Om det är det fast låter när du cyklar så bör det vara skivan som vibrerar/är sned eller så sitter bakhjulet inte helt som det skall och flexar på något sätt.

Alla skivbromsar låter lite när de blir blött, tycker även de organiska beläggen jag haft har låtit mer än resin/sinterd har gjort.

Jag verkar ha haft tur med mina Elixir 5:or för dom har funkat bra hittills för mig. Visserligen gnällde och skrek dom mycket i början men efter jag bytte till nya belägg (vetefan vad det var för skit som satt monterade när jag fick dem) så blev det mycket bättre.

Mitt problem är inte att dom låter när jag bromsar, då är det tyst. Utan det är att det börjar låta ibland när jag cyklar, och framförallt då jag växlar. Det råder jag bot på genom att bromsa till lite lätt, inte så mycket så att det märks i bromsverkan utan bara petar till bromsen lite.
Om det beror på att det är dåliga bromsar eller om något bör justeras må vara egentligen. Klart jag vill få till det så att det är tyst. Men som jag skrev så tycker jag inte att de har något bett och man får bromsa väldigt hård för att låsa hjulen. Så jag är nog ändå sugen på att byta. Men till vad?

Sökte själv efter en broms som hade bra bett, efter ha läst div inlägg här så föll det på Shimano XT. Är väldigt nöjd med denna.

Det låter vekligen som någonting sitter löst eftersom det ändras när du växlar. Mingissning är att oket är löst. Kontrollera en gång till.

jag har haft problem med gnissel och löstes tillfälligt genom att bromsa lätt. Tror det beror på att bromsklossarna inte går tillbaka ordentligt. Jag tog bort klossaran och smörje lite med teflon på glidytorna så att klossen retunerar lättare. Det löste en del av problemet men blev av med det helt när jag servade bromsarna. Om man har luft i systemet så går inte klossen tillbaka sa min cykelmekare.
Ulf

Jag har varit ute och testat cykeln idag och inte lyckats få bromsarna att låta. Skumt. Nu körde jag bara på kvarteret hemma. När jag var ute sist var det i 3 timmar i stök och bök och en väldig hetta, var nog 27 grader.

Hursom så har jag beställt Shimano XT M785 bromsar då jag ändå vill ha lite mer bett. Och efter att ha läst runt en hel del så verkar dessa vara riktigt bra och ha bra bett till ett hyffsat pris. Hoppas jag får dom innan helgen!

Tillbaka
Topp