Vad är det för skräpnav som sitter på mina hjul?

Mathias

Aktiv medlem
Jag köpte en Specialized Crux E5 Sport årsmodell -18 i höstas. Den var utrustad med ett par DT Swiss R470 DB hjul/fälgar. Naven är helt svarta och saknar all form av märkning och efter två månaders vinterpendling med de här hjulen så lät det som hela baknavet var fullt av grus.
Spoiler. Det var det. Och allt var fullt av rost för det fanns inte en enda gummitätning i navet. Jag gjorde rent ordentligt och kunde köra en månad igen. Nu när jag skulle snurra på bakhjulet idag för att göra rent kedjan så tickade hjulet finfint bakåt, men framåt så gick det knappt alls märkligt nog. Så totalstrippning av navet igen och nu var det ett lager som hade kärvat igen ordentligt. Dessutom upptäckte jag att bodyn har spruckit och tappat en del av yttersta kanten där man skruvar fast låsringen för kassetten. Ursäkta språket, men vad är det för jävla skräp till nav som Specialized utrustar sina cyklar med?
Så, är det någon som med hjälp av bilderna vet exakt vad det är för nav så att jag kan beställa en ny body? Till hösten blir det nya hjul med tätade nav. De här får gå som sommarhjul...

Bilagor

• 373EA055-3274-4A36-A864-1332AA0179BA.jpeg
    373EA055-3274-4A36-A864-1332AA0179BA.jpeg
    157.9 KB · Besök: 160
  • 158EAD9D-B9AF-48AC-91D3-9D30E070050F.jpeg
    158EAD9D-B9AF-48AC-91D3-9D30E070050F.jpeg
    160.2 KB · Besök: 146
  • A1B73EAC-67E5-4696-986B-83D12719CA0A.jpeg
    A1B73EAC-67E5-4696-986B-83D12719CA0A.jpeg
    241.9 KB · Besök: 147
  • C267A3F9-C828-491D-9052-0F10C7E28B35.jpeg
    C267A3F9-C828-491D-9052-0F10C7E28B35.jpeg
    210.8 KB · Besök: 136
R470db är ett fälgnamn och inte ett namn på ett DT systemhjul https://www.dtswiss.com/en/products/rims/road/endurance/r-470/

Det skulle förvåna mig om Specialized skulle bemöda sig med att bygga "egna" hjul med både DT fälg och lösa DT nav. När de garanterat kan få tillräckligt bra pris på systemhjul från DT, om de vill ha hjul med DT fälg + nav.

Om Specialized nu mot förmodan skulle bygga egna hjul med DT fälg + nav skulle de inte tvätta bort DT- loggan från naven, eftersom DT är ett starkare varumärke än Specialized.

Sanningen är nog att DT's billigaste systemhjul, trots grymma rabatter, var för dyrt för Specialized. Så de rinde Ali och fick en sweet deal på usla Taiwan-nav/ekrar + vettiga DT-fälgar, som sedan skruvas ihop av flinka barnhänder i Pakistan.

Alltså: Jag tror inte att naven kommer från DT.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
R470db är ett fälgnamn och inte ett namn på ett DT systemhjul https://www.dtswiss.com/en/products/rims/road/endurance/r-470/

Det skulle förvåna mig om Specialized skulle bemöda sig med att bygga "egna" hjul med både DT fälg och lösa DT nav. När de garanterat kan få tillräckligt bra pris på systemhjul från DT, om de vill ha hjul med DT nav.

Om Specialized nu mot förmodan skulle bygga egna hjul med DT fälg + nav skulle de inte tvätta bort DT- loggan från naven, eftersom DT är ett starkare varumärke än Specialized.

Sanningen är nog att DT's billigaste systemhjul, trots grymma rabatter, var för dyrt för Specialized. Så de rinde Ali och fick en sweet deal på usla Taiwan-nav + DT- fälgar som sedan skruvas ihop av flinka barnarhänder i Pakistan.

Alltså: Jag tror inte att naven kommer från DT.

Ja, jag vet att det bara är en fälg som heter R470, det har mina googlingar också lärt mig. Jag var inne på något liknande, att naven är helt obrandade för att det är skräp. Men ett av maskinlagren ger ändå en hint om att det är DT. Sedan finns det flera DT-bodys som jag har hittar som är lika men inte identiska med det jag har.

Lager, 6903, används tydligen i 240-serien.

E3A442E6-3FD9-4C30-9B08-2B7ABF057BCC.jpeg

Här är ett DT nav med klackar med dubbla tänder på samma vis och en stålring som håller fast dem på samma sätt. Se första inlägget för jämförelse, de är rätt lika.

2CA9F41D-E91B-423A-A850-C1CAC4B08A3B.jpeg

Senast ändrad:
Axis 1 & 2 är gängade bodys (formula). Axis 4 är DT Swiss (och som på bilden.
Se flesta OEM numera är med DT Swiss innanmäte och byggda av DT Swiss (I Taichung eller något liknande).

Mathias sa:
Lager, 6903, används tydligen i 240-serien.

6903 är bara namn på storlek och typ.

https://electricalfundablog.com/identify-bearing-number-calculation-nomenclature/

Namnet Xero som står på lagret är också namnet på en Taiwanesisk hjultillverkare visar en snabb googling. http://www.xerowheel.com/

edit: Det lilla kryssmärket som finns på sidorna på lagret ser klart och tydligt ut att vara loggan som finns uppe till vänster på xerowheels hemsida.

Senast ändrad:
Tror din bästa chans till ett fungerande hjul är att försöka få på garantin. Det är inte normalt att det går sönder sådär.

Salabaladala sa:
Tror din bästa chans till ett fungerande hjul är att försöka få på garantin. Det är inte normalt att det går sönder sådär.

Yes, det hade varit det normala. Long story short, min nya cykel blev stulen. Självrisken gick på 6000kr. Jag köpte en exakt likadan begagnad som var praktiskt taget som ny istället och gick plusminusnoll. Jag har messat TCM nu där jag köpte cykeln från början för att se om de kan ta in bodyn. Funderar på ett par Hunthjul för vintern...

Men köpte du hjulen i höstas borde du väl kunna avnjuta någon slags garanti? Jag vet att det inte alls svarade på din fråga men ändå.

Edit: Missade att Holabandola redan hade skrivit detta.

Senast ändrad:
Formulanav som någon redan säkert gissat. Alla Specializedhandlare kan med lätthet ta hem body till de där hjulen.

Nu postade vi exakt samtidigt tror jag Johan. Se ovan.

Och nej, högtryckstvätt får inte komma nära hojen Kais. :-)

cerro sa:
Formulanav som någon redan säkert gissat. Alla Specializedhandlare kan med lätthet ta hem body till de där hjulen.

Se där. Jag tror vi har en vinnare! Tack. Vi får se vad jag får för svar/leveranstid från TCM. Annars beställer jag dem själv.

F0C22A1E-D74C-410E-B1F5-ADF69777DB9D.jpeg

Och mitt nav igen:
19A7AA5F-26DD-4B85-94B2-DE164756D8A1.jpeg

Som andra redan sagt troligast ett par Formula RXC-142 borde det kunna vara med tanke på vilken cykel de hör till men kan säkert finnas ett alternativ till för OEM marknaden.

Orkade inte göra hela detektivarbetet men Cannondale använder en massa formula i sina billiga hjul så där kan man säkert hitta rätt delar:

https://www.cannondaleexperts.com/Freehub-Bodies_c_1541.html

lite mer lokalt om man har tur:

https://www.cykelgear.se/reservdelar/frihjulskropp/formula-fh-501-body-frihjulskropp

TCM är ju duktiga så de fixar säkert biffen, lycka till.

Mitt Roval Traverse kolfiberhjulpar som satt på en sån där Stumpjumper Expert (kostar väl 60-65k vad jag förstår det som) hade Formula nav med 18 poe. Frihjulet höll väl trots löjligt få angreppspunkter typ.. 20 rajder.

Lyckans gudinna verkar titta åt ett annat håll just nu. TCM hade inga bodies på lager. Restat hos leverantör till sista juni!!! Specialized Concept Store hade inga på lager och de ska kolla runt.
Jag börjar höja på ögonbrynen lite när man köper en Märkeshoj och reservdelar är något som verkar vara lika svårt att få tag på som en Justin Bieber T-shirt på en hårdrocksfestival.

Mathias sa:
Lyckans gudinna verkar titta åt ett annat håll just nu. TCM hade inga bodies på lager. Restat hos leverantör till sista juni!!! Specialized Concept Store hade inga på lager och de ska kolla runt.
Jag börjar höja på ögonbrynen lite när man köper en Märkeshoj och reservdelar är något som verkar vara lika svårt att få tag på som en Justin Bieber T-shirt på en hårdrocksfestival.

Det är ofta klokt att ha flera hjulpar då rep av hjul ofta inbegriper beställning av delar med viss leveranstid. Det ger en viss ro i lagandet av det sönderkörda hjulet.

Bengt-re sa:
Mathias sa:

Det är ofta klokt att ha flera hjulpar då rep av hjul ofta inbegriper beställning av delar med viss leveranstid. Det ger en viss ro i lagandet av det sönderkörda hjulet.

Tro mig. Jag har har haft ett par hjul i varukorgen hela dagen. Jag behöver ju bättre hjul till hösten i vilket fall. Men jag ville helst ta den kostnaden när skatteåterbäringen infunnit sig.

Mathias sa:
Bengt-re sa:
Mathias sa:

Tro mig. Jag har har haft ett par hjul i varukorgen hela dagen. Jag behöver ju bättre hjul till hösten i vilket fall. Men jag ville helst ta den kostnaden när skatteåterbäringen infunnit sig.

Låter som en klok investering. Hjul går tyvärr sönder och sällan man har reservdelar hemma.

Mathias sa:
Bengt-re sa:
Mathias sa:

Köp nu, betala sen!
Köp bra hjul.

NickPick sa:
Mathias sa:
Bengt-re sa:
Mathias sa:

Köp nu, betala sen!
Köp bra hjul.

Hunt 4-season var tanken.

Mathias sa:
NickPick sa:
Mathias sa:
Bengt-re sa:
Mathias sa:

Köp nu, betala sen!
Köp bra hjul.

Hunt 4-season var tanken.
Det är ju också novatec eller bitex, så du vet. Prisvärda dock! Har gamla modellen med 17mm bredd. Väger 1630g.

NickPick sa:
Det är ju också novatec eller bitex, så du vet. Prisvärda dock! Har gamla modellen med 17mm bredd. Väger 1630g.

Åh fasen. Jag läste bara double sealed bearings och alla väldigt positiva omdömen som de fått... Men jag är öppen för förslag. Jag hatar dålig kvalité. Mina Whitenav på min mountainbike är oförstörbara. De rullar på fjortonde året nu...

Crocko sa:
Som andra redan sagt troligast ett par Formula RXC-142 borde det kunna vara med tanke på vilken cykel de hör till men kan säkert finnas ett alternativ till för OEM marknaden.

Orkade inte göra hela detektivarbetet men Cannondale använder en massa formula i sina billiga hjul så där kan man säkert hitta rätt delar:

https://www.cykelgear.se/reservdelar/frihjulskropp/formula-fh-501-body-frihjulskropp

Så här är nu slutet på historien. Både TCM och Specialized Concept Store kunde inte få fram nav förrän i slutet av juni men båda erbjöd sig generöst att sälja ett bakhjul rabatterat.

JojjeSthlm som jobbar på Sigge Cykel i Vällingby var jättebussig och tipsade om att de hade en DT-body som kanske kunde passa men den var tyvärr för liten.

Sen såg jag att Crocko här i tråden faktiskt hade identifierat rätt nav och att jag hade missat det. Tack Crocko! Det var du som ledde mig rätt. Efter att ha googlat på navet så verkade det som att även Cannondale kör med samma Formula nav, RXC-142 vill säga. Jag visste att ECI säljer Cannondale men inte heller de hade rätt Body. Så till slut hittade jag rätt body efter mycket jämförande på nätet. Cannondale kallar navet FH-526 och bodyn har nummer KP464 om någon i framtiden hittar den här tråden. Och närmaste ställe att beställa den ifrån är Dr.Cannondale.de

Gammal och ny...
33EE9269-8C23-44FA-A549-48841FCC0742.jpeg

Mathias sa:
Crocko sa:

Så här är nu slutet på historien. Både TCM och Specialized Concept Store kunde inte få fram nav förrän i slutet av juni men båda erbjöd sig generöst att sälja ett bakhjul rabatterat.

JojjeSthlm som jobbar på Sigge Cykel i Vällingby var jättebussig och tipsade om att de hade en DT-body som kanske kunde passa men den var tyvärr för liten.

Sen såg jag att Crocko här i tråden faktiskt hade identifierat rätt nav och att jag hade missat det. Tack Crocko! Det var du som ledde mig rätt. Efter att ha googlat på navet så verkade det som att även Cannondale kör med samma Formula nav, RXC-142 vill säga. Jag visste att ECI säljer Cannondale men inte heller de hade rätt Body. Så till slut hittade jag rätt body efter mycket jämförande på nätet. Cannondale kallar navet FH-526 och bodyn har nummer KP464 om någon i framtiden hittar den här tråden. Och närmaste ställe att beställa den ifrån är Dr.Cannondale.de

Gammal och ny...

Skönt när det ordnar sig, har stökat en del själv genom åren, hittade själv en ny campa body till ett Tune nav som inte var av senaste modell så nu finns det hopp för min De Rosa oxå.

kolan sa:

Ouch. Det var rejält mycket billigare. Jag pröjsade €60 inkl frakt. Men idé att gråta över det nu. Cykeln är hel och fin och ska rastas på söndag. Och måndag. Och... Så huvudsaken är att det gick fort. Beställde i onsdags och fick den idag. Men bra att veta till nästa gång att det fanns mycket billigare. Idag grämer jag mig mest över att Fitbitklockan crappade ur som vanligt och inte synkade med Strava som tänkt så min tvåtimmarsrunda med nya stigar gick förlorad.

Ursäkta att jag hoppar in i denna tråd. Men det pratas om samma nav som jag har på ett par bröthjul till min Gravel Bike där jag försöker byta lager.

Jag vet inte hur jag Ska gå vidare härifrån. Får inte loss något mer. Några idéer?

Jag vet inte hur mycket jag vågar bänka och slå, första gången jag gör något sånt här.

20190514_135541.jpg

20190514_135549.jpg

Som jag minns det så är det en sida där ändhylsan skruvas av. Den andra sitter rätt hårt och den fick jag inte loss och den behövdes inte heller lossas. Banka lite försiktigt med en trä/gummihammare. Hur ser det ut från andra hållet? Jag gissar att du fått ut halva axeln med ändhylsan på? Om du inte ska byta maskinlager behöver man egentligen inte ta ut axeln om man inte vill/behöver putsa den.

Alltså, bilderna är från båda sidor av hjulet. Jag kan ju slå lite överallt och ta i, men hade känts mycket bättre att veta hur jag Ska göra :-)

Lyckas alltså inte ens lista ut åt vilket håll axeln ska ut. Jag har redan köpt två nya lager, då de gamla är helt slut. Vill bara byta dem och inte mycket annat egentligen.

Andra hjul med QR har inte varit några problem!

Ah, nu ser jag. Fattar inte varför jag inte såg det från telefonen! :-D
I den undre bilden där bodyn satt så kan du skymta en distanshylsa som sitter mellan lagret och axeln. Jag kommer inte ihåg om den gick att plocka ut först innan du bankar, men det är den sidan du ska hamra lite ifrån.

Edit: Och använd en kullageravdragare när du ska ta ut lagren så slipper du förstöra navet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp